Jump to content
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

Recommended Posts

Omgangsyke igjen... Ikke 14 dager siden sist. :x Satser på at denne er like snill og kjapt unnagjort og ikke biter på oss voksne. Glad vi holdt henne hjemme i dag da, men hun har rukket å være på besøk hos besteforeldre - er de smittsomme før de spyr? 

Håper det løser seg @Lillekrapyl

Jeg har faktisk fått jobb igjen etter nedbemanning før jeg gikk ut i permisjon. Samme sted, men noe endrede arbeidsoppgaver. Så om halvannen uke er permisjonslivet over, det blir kjemperart, litt godt og litt kjipt. Grugleder meg...

• Like 3

4 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Ja, det jeg også mener og tror.

Har nå fått svar fra advokaten også. Hun sier oppsigelsen for det første er ugyldig, siden jeg ikke har fått den skriftlig, og for det andre at jeg skal ha en måned oppsigelsestid, altså ut mai.

Og er du litt ekkel så venter du med å "finne ut" av det og informere arbeidsgiver til vi har kommet til mai mnd. Men mente hun at det var gyldig oppsigelsesgrunnlag? Synes det også høres tvilsomt ut jeg. 

• Like 1

Hun var i tvil på det med grunnlag, men kunne se mer på det. Men tror ikke jeg vil kverulere på det. Det viktige for meg er den måneden med oppsigelsestid for å få foreldrepenger.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1

Grunnen er vel gyldig? Nedbemanning er jo gyldig grunn, men den skal jo komme skriftlig og med oppsigelsestid. 

• Like 2

Forumet fortsetter under annonsen

Bra tegn at barnet forteller i detalj om at hun har spydd i bøtta og vært på vaskerommet og greier - kanskje hun er ferdig å spy nå da. Jeg har akutt behov for å klore ned hele huset + meg selv :aww:  Men sitter med snupps inpakka i teppe på fanget, skal overlate henne til pappaen straks så jeg får dusja og ordna soverommet hennes og sånt. 

Håper det ordner seg for deg @Lillekrapyl ! Du skal ha skriftlig oppsigelse, og den begynner å gjelde fra den første neste måned. Ta kontakt med tillitsvalgt på jobben hvis sjefen din ikke gir seg. Hvis det er snakk om nedbemanning så er det regulert av arbeidsmiljøloven hvordan det skal foregå. Den finner du på lovdata.no.

Jeg har fått hilst på litjmor i magen i dag! :) Alt ser fint ut, og hun er visst ca. 1150 g stor nå. Sprøtt å tenke på hvor mye hun skal vokse framover på de to-tre månedene som er igjen...

• Like 4

Fyttirakkern @Lillekrapyl, det kan da umulig være greit, så håper det ordner seg!

______

Blodtrykket målt i dag og, marginalt lavere, så kan nå kalle det rett utvikling :aww: Men fortsatt ingen andre tegn på at skumlere ting er på gang, så kan jo håpe det "bare" fortsetter å være høyt BT og ingenting annet. Ny kontroll om en uke, så skal prøve å være i koma til da :teehe: Er dog fortsatt fryktelig deilig med "tjuvstart" på permisjonen, jeg har godt av det, det er jeg overbevist om, selv om det ikke har gjort utslag på blodtrykket enda! :) 

• Like 6

Hvordan gjør man det om man skal reise kollektiv med små barn? eks min på snart 2 år. Hvordan gjør man det? Kan de sitte i vogna og den spennes fast eller bør jeg droppe buss?

Skal ut en tur i morgen og normalt kjører vi bil, men tenkte at det kanskje kunne være spennende å ta bussen. Nytt for henne og greit for henne å oppleve nye ting også. I grunn aldri tenkt på å reise kollektiv, men det kunne kanskje vært en fin tur. Men må være trygg på at det er sikkert, ellers tar vi bilen.  

1 time siden, MonicaT skrev:

Hvordan gjør man det om man skal reise kollektiv med små barn? eks min på snart 2 år. Hvordan gjør man det? Kan de sitte i vogna og den spennes fast eller bør jeg droppe buss?

Skal ut en tur i morgen og normalt kjører vi bil, men tenkte at det kanskje kunne være spennende å ta bussen. Nytt for henne og greit for henne å oppleve nye ting også. I grunn aldri tenkt på å reise kollektiv, men det kunne kanskje vært en fin tur. Men må være trygg på at det er sikkert, ellers tar vi bilen.  

Vi testet flybussen i helgen, men der var det et slags babysete så det føltes trygt.

Spenne fast vogn skal vel gå an på rutebusser, men jeg klarer ikke å stole på at selene til vogna holder i en kræsj.

• Like 1

1 time siden, MonicaT skrev:

Det er barneseter i bussen jeg tar :) 

2 timer siden, MonicaT skrev:

Har tatt en del lokalbuss med H nå, da føler jeg meg ganske trygg. Vogna opp mot "vegg" med skjermen oppe, bremsen på og egen sele for å feste fast vogna. I tillegg sitter jeg der. Når L er med sitter hun i setet som meg. Men med streng beskjed om å sitte i setet ikke krabbe rundt. Men på de bussene er farten lav. Hadde det vært en regionbuss ville jeg hatt med sete/sikret at det var sete på bussen. 

L elsker å ta buss og tog. Sier vel litt om hvor "dårlige" vi har vært til å kjøre kollektivt😜

27 minutter siden, *Marianne* skrev:

L elsker å ta buss og tog. Sier vel litt om hvor "dårlige" vi har vært til å kjøre kollektivt😜

Var litt derfor jeg tenkte på det. At vi kanskje skulle ta en tur med buss eller tog.

Takk for svar dere andre også. Det er snakk om lokalbuss herfra til Lillestrøm. Har tatt den bussen selv noen ganger, men aldri sett/sett etter om de har barnestoler.

Her har noen av selskapene barnestol, men da bare en per buss. Har likevel vært heldig, og den har vært ledig når jeg har tatt buss med barn på de bussene.

Går det innenfor bybuss, så er de ikke pliktig til å ha seter mener jeg. Men andre busser er.. Så lokalbussen her som går til byen, regnes likevel ikke som bybuss og de har 1-2 seter bestandig montert.. 

Legen i dag, alle prøver fine men disse kynnerne som har blitt så mye verre er litt "skumle". Så henvisning til sykehuset, om de ikke ville ha time betyr det at vi bare venter og ser hva som skjer. Enten kommer hun snart ellers så roer nok kynnerne sine igjen. Håper de setter opp en time så kan vi sjekke for modning i alle fall. 33+4 i dag (men jeg mener jo fremdeles jeg er nesten en uke lenger på vei, så det er ikke så gæli). 

Dere som har barn i barnehage, husk å sjekke hvem betalingene står på i forhold til selvangivelsen. Jeg tjener mye mindre enn samboeren min så når vi flytter det fra meg til han får vi tilbake hele 7000 mer. 

12 minutter siden, soelvd skrev:

Legen i dag, alle prøver fine men disse kynnerne som har blitt så mye verre er litt "skumle". Så henvisning til sykehuset, om de ikke ville ha time betyr det at vi bare venter og ser hva som skjer. Enten kommer hun snart ellers så roer nok kynnerne sine igjen. Håper de setter opp en time så kan vi sjekke for modning i alle fall. 33+4 i dag (men jeg mener jo fremdeles jeg er nesten en uke lenger på vei, så det er ikke så gæli). 

Dere som har barn i barnehage, husk å sjekke hvem betalingene står på i forhold til selvangivelsen. Jeg tjener mye mindre enn samboeren min så når vi flytter det fra meg til han får vi tilbake hele 7000 mer. 

Men til oss ble jo dette delt mellom oss? Halvparten hver.. 

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Er dere gift så blir det kanskje delt likt? Vi kan som samboere fordele det som vi vil i alle fall, og siden mitt navn står "på" barnehagen er det meg fratrekket automatisk havner på selv om jeg ikke får noe ut av det. 

8 minutter siden, Krutsi skrev:

7 minutter siden, soelvd skrev:

Er dere gift så blir det kanskje delt likt? Vi kan som samboere fordele det som vi vil i alle fall, og siden mitt navn står "på" barnehagen er det meg fratrekket automatisk havner på selv om jeg ikke får noe ut av det. 

Så lenge man har vært "flink" og lagt inn at man har felles barn (som samboer) skal skatteetaten dele det - halvparten på hver. Men dette kan man naturligvis styre helt selv, så fradraget kan plasseres på den som det passer best for (det gjelder uansett om man gift eller "bare" samboere).

Glemte å si - dette gjelder selv om det er kun den ene som det blir rapportert inn på. Hos oss blir det rapportert inn på meg, men like full blir fradraget splittet på oss begge på SA'en :)

• Like 1

2 minutter siden, soelvd skrev:

Vi er ikke gift nei.. Men det sto noe om at når man var samboere og begge hadde foreldrerett, så ville det bli delt, mener jeg.. 

Akkurat nå, Bikipile skrev:

Så lenge man har vært "flink" og lagt inn at man har felles barn (som samboer) skal skatteetaten dele det - halvparten på hver. Men dette kan man naturligvis styre helt selv, så fradraget kan plasseres på den som det passer best for (det gjelder uansett om man gift eller "bare" samboere).

Må man ikke legge inn at man har felles barn da? :-/ 

jeg mente jeg måtte det eller noe når jeg "registrerte" barnet :P

Akkurat nå, Bikipile skrev:

Bare ikke vært flinke vi da :P 

Vi er ikke gift nei.. Men det sto noe om at når man var samboere og begge hadde foreldrerett, så ville det bli delt, mener jeg.. 

Du kan allikevel endre på det som du vil. :) Så verdt å sjekke om det lønner seg å flytte på det. 

Må man ikke legge inn at man har felles barn da? :-/ 

jeg mente jeg måtte det eller noe når jeg "registrerte" barnet :P

Litt usikker på om jeg skjønner helt hva du mener, men jeg prøver å svare :P Første året man har felles barn krysser man "JA" på post 1.3.1 i selvangivelsen at man har felles barn med (fødselsnr til samboer). Dette er ikke knyttet til fødselsattesten (to forskjellige systemer, gud forby hvis ting ble knyttet opp mot hverandre i de forskjellige registrene :P ). 

Det er jo ikke krise at man melder det inn litt for seint, så hvis dere ikke har gjort det ennå, går det jo an å endre dette på årets selvangivelse :) 

Forumet fortsetter under annonsen
Guest
This topic is now closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Anbefaler også omplasseringshund fra Norge, fremfor import. Når du bestemmer deg for rase så går det an å ta kontakt med oppdrettere å si at du er interessert i en voksen hund. Seriøse oppdrettere omplasserer ofte hunder selv, og vil ihvertfall som regel gjerne vite hvor hunder som er fra deres oppdrett ender opp (om kjøper omplasserer selv). Så de har ofte god oversikt over hunder av "sin" rase som trenger et nytt hjem, uten at de trenger å være "problemhunder" av den grunn. 
    • Drar opp denne tråden igjen jeg   Flere som er jobbsøkere nå? Jeg er arbeidsledig fra 1. desember, etter å ha jobbet i vikariater i 2 år og 3 mnd på samme sted. Trist og kjedelig, men sånn er det. Har søkt på litt forskjellig, og på de to siste stillingene jeg søkte på, ble jeg innstilt rett bak de som fikk tilbud.  Har takket ja til å være tilkallingsvikar i friomsorgen, elektronisk soning, og skal ha to uker opplæring der fra 7. desember. Har sagt ja til å jobbe 25, 26, 27. desember og 1. januar. Men håper jeg får en 100 prosent stilling et eller annet sted snart.
    • Gatehund fra utlandet vil jeg ihvertfall fraråde. Det er mye svindel rundt disse med tanke på papirer og behandling, og du hjelper egentlig ikke til med å løse noe problem der. Det blir bare plass til "flere" gatehunder. I tillegg er jo korona ganske kompliserende der nå. Her i Norge vet du både litt mer hva du får (lettere å kontakte oppdretter av hunden, møte den på forhånd osv.), og lettere å unngå svindel. Det er nok hunder her som trenger et hjem. Når det gjelder rasevalg (det kan du jo også ta om du skal ha omplasseringshund) så kommer det jo litt an på hva du skal ha hunden til, og hvor mye kapasitet du har. Det er ganske stor forskjell på rasene du nevner. Keeshonden er på mange måter lik eurasieren, så hvis du trives med den så er jo det et greit valg. Når det gjelder belgeren så er det hunder som trenger mer både fysisk og mental aktivisering enn de andre rasene, så jeg tenker at de egner seg best om du tenker å drive med noe hundesport. Skotsk hjortehund tar mye fysisk plass, skal du ha den med i bil? Kan folk rundt deg passe den? Er du sterk nok, og har du mulighet og plass til å la den løpe? Rasevalg tenker jeg avhenger veldig hva slags hundehold du har og hvilke preferanser du har på pelstype, mengde pelsstell, størrelse, lyd, osv. Det er jo også stor forskjell i førbarhet/trenbarhet og behov for fysisk og mental aktivitet.
    • Jeg går med tanker om å skaffe hund nr 3.  Har lyst å utvide flokken. Eldste hunden min er 12 år gammel Tibbe gutt som er frisk, men veldig lat etter å blitt kastrert som følge av svulst i endetarm. Har en Eurasier gutt på 6 år  og tenker at jeg vil  ha en gutt  til i flokken.   Det jeg  da tenker valget står om er ; enten å velge en omplasserings hund fra Norge  eller adoptere gatehund fra utlandet.  Man vet jo ikke het hva man får da, men er en god følelse å hjelpe en hund å få et hjem. Valg nr to er å skaffe en valp.  Og da står valget mellom en Keeshond, Tervuen /Groendaler, Skotsk hjortehund  eller Finsk lapphund. Noen som har tanker om dette valget eller erfaring med disse raser?
  • Nylig opprettede emner