Gå til innhold
Hundesonen.no

Gentester


Betty
 Share

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg vet om tre gentester på min rase, og de er relativt nye - den ene ble vel tilgjengelig på markedet i fjor, trur eg. Jeg har hittil ikke benyttet meg av dem, men skal ta to av testene på Foenix

Jeg bestilte via OFFA, fikk tilsendt kit fra dem som jeg sendte tilbake. Betalte ikke toll og moms på det. Bris ble forøvrig testet Normal på DM o Clear på DE.

På tross av tester så har vi noe som heter mutasjoner også, så små endringer kan komme som ikke ligger på linjene i første omgang. I tillegg så er det jo en liten risiko for at komersielle tester blir

Posted Images

Hos dobermann tester vi også for vwd, vi har type 1, og dødeligheten er lik null. Delt inn i 3 kategorier, fri, bærer og affisert. Selv hadde jeg avlet en fri tispe med affisert hannhund, men ikke omvendt, da det er en risiko for fødselskomplilasjoner. Det er utviklet en gentest for DCM - et av genene er funnet, men her er lang vei å gå. Dyr som er fri for genet har stupt av hjertefeil, og affiserte dyr har levd lang tid. Det er spekulert i om denne testen er best på amerikanske linjer, da disse er delt fra våre europeiske. Gentest for dilute er og tilgjengelig, men ikke så mye brukt. Igjen er det amerikanske linjer som oftest får blue og fawn, da de fargene er godkjent der. Vi har desverre ikke tester for kreft, slik som bernerene har startet med. Det burde vi, for fordi om vi skriker om DCM som den største trusselen, så er det kreften som tar hakket mer hunder. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På briard har vi DNA-test for Congenital Stationary Night Blindness (CSNB) som har en enkel, recessiv nedarving. Testen kom for 10-15 år siden mener jeg, og mange raseklubber krever at hundene skal være testet for dette for å bli godkjent for avl (blant annet må de vare DNA-testet for å gå gjennom avlsgodkjenningen i Frankrike - det holder ikke at foreldrene er testet). Vi har fått testen inn på DogWeb også, og vår raseklubb krever at hundene er testet for å godkjenne valpekull (tillater bærer parret med fri-testet hund). Vi har god kontroll på sykdommen på verdensbasis, og jeg har ikke hørt om noen hunder som har fått sykdommen i løpet av de siste 15 årene.

Vet av et briardkull der foreldre ikke er testet for nattblindhet, mente jeg hadde lest det som krav på briardklubbens hjemmesiden, men kullet ble registert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av et briardkull der foreldre ikke er testet for nattblindhet, mente jeg hadde lest det som krav på briardklubbens hjemmesiden, men kullet ble registert..

NKKs registreringskrav er noe annet enn raseklubben sine krav/retningslinjer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av et briardkull der foreldre ikke er testet for nattblindhet, mente jeg hadde lest det som krav på briardklubbens hjemmesiden, men kullet ble registert..

Ja, som Aslan sier, så er det forskjell på hvilke krav som stilles for å få registrert et valpekull hos NKK og hvilke krav raseklubbene stiller :). For å registrere valper må hundene bare ha stamtavle og kjent HD-status, og hannhunden ha attest på at begge testikler er på plass :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så kullet blir da ikke anerkjent av raseklubben eller noe i den duren?

Trodde liksom at når raseklubben sa sine siste ord, at NKK også fulgte disse. :)

Nei, kullet er ikke godkjent av raseklubben - men det bryr ikke NKK seg om :). De følger kun minimumsregler for registrering.

Nå ville ikke dette kullet blitt formidlet uansett da, for oppdretter er ikke medlem i klubben :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som Aslan sier, så er det forskjell på hvilke krav som stilles for å få registrert et valpekull hos NKK og hvilke krav raseklubbene stiller :). For å registrere valper må hundene bare ha stamtavle og kjent HD-status, og hannhunden ha attest på at begge testikler er på plass :).

Nei, kullet er ikke godkjent av raseklubben - men det bryr ikke NKK seg om :). De følger kun minimumsregler for registrering.

Nå ville ikke dette kullet blitt formidlet uansett da, for oppdretter er ikke medlem i klubben :).

Veldig dumt at NKK ikke bryr seg om kravene raseklubbene setter. Det er jo en enkel sak og ha stamtavle og bare kjent HD-status. Tenker for de som driver litt "kjøkkenoppdrett", som får valpene sine registrert til tross for 0 testing.. Kravene havner jo litt under "vis du vil teste", istedet for at du må teste for å få kullet registrert :) Og det er jo ikke med på å fremme hunderasene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dumt at NKK ikke bryr seg om kravene raseklubbene setter. Det er jo en enkel sak og ha stamtavle og bare kjent HD-status. Tenker for de som driver litt "kjøkkenoppdrett", som får valpene sine registrert til tross for 0 testing.. Kravene havner jo litt under "vis du vil teste", istedet for at du må teste for å få kullet registrert :) Og det er jo ikke med på å fremme hunderasene..

De bryr seg nok (og innfører jo de kravene raseklubben ønsker), men det er ingen som tjener på masse uregistrerte og under-radaren rasehunder, som er worst case utfall om registreringskravene blir for strenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dumt at NKK ikke bryr seg om kravene raseklubbene setter. Det er jo en enkel sak og ha stamtavle og bare kjent HD-status. Tenker for de som driver litt "kjøkkenoppdrett", som får valpene sine registrert til tross for 0 testing.. Kravene havner jo litt under "vis du vil teste", istedet for at du må teste for å få kullet registrert :) Og det er jo ikke med på å fremme hunderasene..

Det er - igjen - som Aslan sier, noe med at mange ikke vil registrere valpekull dersom kravene blir for strenge - og man ønsker jo ikke å ha en haug med renrasede hunder gående rundt uregistrert heller. Da mister man fort oversikten over rasen også. En annen ting er jo at en raseklubb kan jo endre sine krav til avl litt sånn som det passer de som til en hver tid sitter i styret i klubben (slik som hos oss så trenger ikke avslreglene å behandles på årsmøtet f eks), og da kan det jo også bli litt sånn at man endrer reglene for å gjøre det vanskelig å få registrert et kull for noen man ikke liker - for å sette det på spissen, så det er nok bra at NKK registrerer etter visse minimumskrav, så kan raseklubben stille strengere krav til de valpekullene som formidles gjennom klubben :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Veldig dumt at NKK ikke bryr seg om kravene raseklubbene setter. Det er jo en enkel sak og ha stamtavle og bare kjent HD-status. Tenker for de som driver litt "kjøkkenoppdrett", som får valpene sine registrert til tross for 0 testing.. Kravene havner jo litt under "vis du vil teste", istedet for at du må teste for å få kullet registrert :) Og det er jo ikke med på å fremme hunderasene..

For raser med en smal avlsbase så er det dumt. Og iblandt så kan valgene komme pga av andre ting som er ekstremt bra med hunden som veier opp for den feilen de evt har.

Selv har jeg avlet utenfor klubben når det kommer til mitt første kull (da hadde vi ikke raseklubb forøvrig ;) Og med en gang jeg bruker en hund utenfor norden/land uten mentaltest så avler jeg utenfor klubbens regler. :)

Å forby en slik registrering vil jo rett og slett være å drepe en rase. På like linje som man iblant på andre raser tar valget å bruke ett 1/C-ledd. Eller en hund som mangler en tann osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er jo sånn at jo mer man får inn i DogWeb, jo bedre er det jo. Og det er jo sånn at det finnes folk som følger med på om det er en økning av dette og hint på de forskjellige raser. Når økningen er for markant over kort tid så blir jo raseklubbene tilskrevet med forslag til tiltak. F.eks. innføring av registreringskrav i form av kjent status på enkelte defekter.

Dersom det av raseklubben er kjent t det forekommer defekter i så stor grad at det vil være nødvendig å innføre tiltak for å ha kontroll på dette så kan raseklubbene anmode NKK om å innføre registreringsrestriksjoner.

Flere raser har jo restriksjoner i dag, men det innføres vel ikke restriksjoner forebyggende - det må liksom være på vei til å bli et utbredt problem først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bestiller dere tester? Og hvordan er det man gjør? Sender inn hårprøver eller noe slikt?

Hos oss så bestiller man en svaber fra Animal Health Trust i England, så får man dyrlegen til å ta testene og sender inn :) Dette gjelder da HC og L2HGA hos staffordshire bull terrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bestiller dere tester? Og hvordan er det man gjør? Sender inn hårprøver eller noe slikt?

Jeg bruker Antagene i Frankrike. For pre-test histiocytært sarkoma må jeg til veterinær og få blodprøve, som de sender for meg til det franske laboratoriet med diverse skjema. For degenerativ myelopati holder det med svabertest.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testene for DM og DE bestilles og behandles av OFFA (orthopedic foundation for animals - www.offa.org). CEA og PRA via OptiGen (www.optigen.com)

Ziva er fri (A) for CEA gjennom foreldrene, men skal gentestes for PRA (A eller B), DE og DM når økonomien bare tilltater det :) DE i første omgang ettersom den sykdommen er litt ekstra viktig for meg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bestiller dere tester? Og hvordan er det man gjør? Sender inn hårprøver eller noe slikt?

Det er ulike laboratorier som "eier" de på en måte, så det spørs helt hva slags gentest du trenger.

Jeg har brukt Optigen i USA for å undersøke prcd-PRA, da brukte de blod, fikk hjelp til papirene og sending av Heimdal :)

På MyDogDna i Finland (pompes og fargetest pluss endel annet, kalles mydogdna pass) tok de spytt. Jeg kunne gjort denne uten veterinær, men valgte å ta det hos veterinær her og, da det krysses av om veterinær har gjort det eller ikke. Var Heimdal her og, men her ordnet jeg papirene og sendte selv, siden det var en ukjent test for de :)

Jeg kan også bruke et laboratorie i Tyskland, Laboklin, for pompes og DM, de tar imot både spytt og blod :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å ta fargetest på Vims, bare for gøy. Tror ikke det er noe annet som sjekkes med gentest på hollender. Fant en på VetGen, en amerikansk lab, tror jeg, men sikkert mange og velge i :)

Edit: OT: Var inne på Optigen og der var det mange snedige raser jeg aldri har hørt om før. Da får man nerdet litt i kveld også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å ta fargetest på Vims, bare for gøy. Tror ikke det er noe annet som sjekkes med gentest på hollender. Fant en på VetGen, en amerikansk lab, tror jeg, men sikkert mange og velge i :)

Edit: OT: Var inne på Optigen og der var det mange snedige raser jeg aldri har hørt om før. Da får man nerdet litt i kveld også :)

Nå er jeg ikke så inne på hvor fargetest er best, men mydogdna er veldig artig om det er andre hunder i rasen som ligger i databasen deres. Du får nemlig også en oversikt hvor din hunds genetiske variasjon sammenlignet med samme rase, og får "slektskapsoversikt" på hvor nært eller fjernt din hund er fra andre i rasen. Men er jo først artig om det ligger flere hunder i samme rase der da :) Thorvald har eksempelvis noe bredere genetisk variasjon enn gjennomsnittet for rasen, og veldig mye mer enn gjennomsnittet for rasehunder :) Og hvis du bare vil ta det for gøy har de salg på pakkene sine med jevne mellomrom slik at du får den ganske mye billigere om du følger med på det :) vi kjøpte vår pakke i november/desember i fjor, på salg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet min berner for DM fordi moren er homozygot/at-risk. Min er bare bærer :) Jeg har lyst å teste for farge også, fordi jeg er en nysgjerrig sjel.

Det er en del som gentester sine briarder mht farge også. Yasmine ble testet mens hun var hos oppdretter og hun er visst nok homozygot svart, dvs at hun kun kan få svarte valper. Nå er jeg usikker på om denne testen er helt å stole på, for en sort tispe i Frankrike som også var homozygot svart ut fra DNA-testen, fikk da jammen meg fawne valper med en fawn hannhund, så... vel....

Høres ut som recessiv rød? :icon_confused: Dvs hunden kan være hva som helst på svart-kapittelet i sin genotype men hvis den er homozygot recessiv rød i rød-kapittelet vil den ikke kunne produsere svarte hår, tror jeg. Visstnok er alle labradorer dominant svarte, mens de gule i tillegg er recessiv røde :geek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dna test for neuropati. Det må være kjent status og det skal bli registrert. Bruker man en bærer i avel, må alle valper testes før salg. Det er litt diskusjon rundt dette i miljøet, fordi det er ikke mange land som har dette enda, så en liten genpool blir mindre fordi bruk av andre hunder utenom de vi har her til lands, vil føre til at oppdretter må teste valper, selv om de bruker en hund som er ifra bærer-frie hunder, hvis de ikke er registrert. Og jeg tror at de fleste vil da kjøre to frie foreldre for å slippe å betale mye ekstra for å teste valper, og da utgår mange gode bærer-hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For springer finnes det cord1-PRA, som er en type PRA som det finnes lite av i skandinavia, mer av i England, såvidt jeg har skjønt. Jeg har ikke testet for denne, da man uansett må sjekke stamtavla for PRA (og den sier jo ingenting om hvilken type det er snakk om). Det gir en falsk trygghet, og er i mine øyne bortkastete penger, men gir noe fint å skrive om på fb/hjemmesider. Tidligere ble veldig mange testet for fucosidosis, men nå er det så mange testet at de fleste er arvelig fri. :) De som man ikke vet dette på, må fremdeles testes, da det er en stygg sykdom.

Borzoi testes for DM. Jeg kommer til å vente med å teste valpis til han blir voksen, evt ikke teste dersom far testes fri. Far er foreløpig ikke testet av en eller annen grunn, mens mor er fri. Valpis kan altså i verste fall være bærer. Regner med at valpis kan bli aktuell for avl, og da vil han selvsagt bli testet dersom jeg ikke vet han er fri enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Dere som har testet for DM via test fra OFFA, hvordan fungerer det? Får man tilsendt et svaberkit som man sender tilbake?

Og må man betale toll og moms når det ankommer, eller slipper man unna?

Far er testet fri, så min er i verste fall bærer, men har lyst til å finne ut av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har testet for DM via test fra OFFA, hvordan fungerer det? Får man tilsendt et svaberkit som man sender tilbake?

Og må man betale toll og moms når det ankommer, eller slipper man unna?

Far er testet fri, så min er i verste fall bærer, men har lyst til å finne ut av det. :)

Jeg ser du spør om OFFA, mens jeg bestilte fra Antagene - og jeg fikk da svaberkit i posten som jeg kunne sende tilbake selv i ferdig adressert konvolutt. Men jeg skulle også sende inn blodprøve for en annen DNA-test, så da sendte jeg alt samlet fra veterinær.

Jeg betalte ingenting av toll og moms, det dukket opp i posten som et vanlig brev - men betaling for testen skjer etterskuddsvis ved å oppgi kortopplysninger hos dem.

De mottok prøvene mine 19. august, så jeg går og venter på svar nå...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...