Gå til innhold
Hundesonen.no

Seniorhund, foring og glucosamin forebyggende.


Rocket
 Share

Recommended Posts

Blir forresten glucosamin regna som doping ifht konkurranser?

Nei.

Hentet fra NKKs antidopingregelverk:

Generelle karenstider (minimumsfrister):
I. Ingen karenstid
a. Desinfeksjonsmidler
b. Midler som kun virker bløtgjørende, absorberende, astringerende,
tørrende eller keratolyttisk
c. Nedkjøling med kaldt vann
d. Vaksiner
e. Antiparasittære midler (inkludert ektoparasittmidler) med
markedsføringstillatelse til hund
f. Glukosamin- og kondritinsulfatpreparater (eks Cosequin)
g. Naturlegemidler og homeopatiske midler
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har et par ganger forsøkt seniorfôr på mine eldre hunder, og kjapt konkludert med at det ikke holder mål for aktive seniorer. De har blitt tynne og tørre i pelsen av det. Jeg fôret min siste

Jeg sverger til Svenska Djurapoteket sine produkter. Der er alltid god hjelp å få om man lurer på noe, og det er topp kvalitetsprodukter til god pris. Mine gamlinger går heller ikke på seniorfor, men

Jeg har ikke vært så nøye på å sjekke innholdsfortegnelsen når jeg har kjøpt, men dersom jeg kommer over produkter som også inneholder MSM og /eller C vitamin så kjøper jeg helst de Edit Jeg vet at

Jeg forsto det slik at selv om virkestoffet er det samme, så kan det være laget spesifikt for hvordan den ene arten opptar stoffet. Vet ikke om det går på format (piller, pulver osv) eller noe annet.

Det går nok på eventuelt andre (og mengden) virkestoffer/vitaminer/mineraler som er tilsatt, så det er alltid smart å være litt kritisk. Valg av kosttilskudd som enten piller, kapsler eller pulver er av heller liten betydning hos friske dyr siden næringsopptaket skjer i tynntarmen, men fint å kunne velge det som er enklest å administrere for det enkelte dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne.

Hva slags oljer gir folket til hundene sine? Tenker da i hovedsak på Omega 3. Det der er minst av i fôret han får nå sett opp imot leddfôr. Og hvor mye burde man gi?

Hva er optimalt sånn ifht til vekt eller sånn.

Har gitt obersten i det siste etter som jeg har vunnet 3 pakker med den de siste 1-2 årene. Er godt fornøyd med den, relativt lite "tranlukt" ift flere andre merker.

Tidligere har jeg ikke kjøpt noe spesifikt merke.

Ang dosering så står det anbefalt mengde på flasken/pakken etter hundens kroppsvekt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Svenska Djurapoteket sine produkter. Der er alltid god hjelp å få om man lurer på noe, og det er topp kvalitetsprodukter til god pris. Mine gamlinger går heller ikke på seniorfor, men et aktiv for sammen med VOH + Obersten omega 3 olje. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt selolje kapsler, Dr Baddakys olje, V&H sin olje, har vel egentlig vært innom det meste, har også brukt mye menneske kapsler.

De beste oljene jeg har vært borti er en olje som Handlers solgte for mange år siden (klarer ikke å huske navnet), den luktet høgg, men var kjempe god.

Den andre var en olje på en lang og tynn pumpeflaske, husker selvfølgelig ikke navnet på denne heller, tror ikke den selges lenger, hadde noe orange på etiketten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt selolje kapsler, Dr Baddakys olje, V&H sin olje, har vel egentlig vært innom det meste, har også brukt mye menneske kapsler.

De beste oljene jeg har vært borti er en olje som Handlers solgte for mange år siden (klarer ikke å huske navnet), den luktet høgg, men var kjempe god.

Den andre var en olje på en lang og tynn pumpeflaske, husker selvfølgelig ikke navnet på denne heller, tror ikke den selges lenger, hadde noe orange på etiketten.

Kronch? Den selges fortsatt :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke vanskelig med dosering til hunden når man benytter preparater beregnet til menneske??

Jeg har akkurat kjøpt en boks som heter Athlet fra det svenske dyreapoteket. Du kan søke etter det norske dyreapoteket på facebook og sende henne en melding for å bestille. Pulveret består av glukosamin, khondrin, msm og litt cvit. Jeg tror jeg betalte ca 450 for en stor boks som jeg sannsynligvis bruker ca 6 mnd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt selolje kapsler, Dr Baddakys olje, V&H sin olje, har vel egentlig vært innom det meste, har også brukt mye menneske kapsler.

De beste oljene jeg har vært borti er en olje som Handlers solgte for mange år siden (klarer ikke å huske navnet), den luktet høgg, men var kjempe god.

Den andre var en olje på en lang og tynn pumpeflaske, husker selvfølgelig ikke navnet på denne heller, tror ikke den selges lenger, hadde noe orange på etiketten.

Den kjøpte jeg og, men den luktet så fælt at hunden nektet å spise maten sin!

Ble gitt vekk ganske raskt.... :P

Lurer på om den het Omega 3 boost, eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjøpte jeg og, men den luktet så fælt at hunden nektet å spise maten sin!

Ble gitt vekk ganske raskt.... :P

Lurer på om den het Omega 3 boost, eller noe sånt.

Ja, det het den, også kom den fra det samme merket som et hundefor, husker ikke hva det heter, men nesten alle her på sonen foret med det en stund, skikkelig popis for.

Jeg husker jeg skulle passe hunden til ei venninne, den fikk også oljen i maten og nektet å spise, da den fikk ny mat så spiste den.

Er så vant med Trulte som spiser det meste, så tenkte ikke over at hundene kunne nekte å spise mat med oljen i.

Jeg sølte litt olje nedover matkoppen hennes og tenkte å se om hun kom til å slikke det i seg og det gjorde det hun, Trulte er litt omvendt, hun :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke vanskelig med dosering til hunden når man benytter preparater beregnet til menneske??

Jeg har akkurat kjøpt en boks som heter Athlet fra det svenske dyreapoteket. Du kan søke etter det norske dyreapoteket på facebook og sende henne en melding for å bestille. Pulveret består av glukosamin, khondrin, msm og litt cvit. Jeg tror jeg betalte ca 450 for en stor boks som jeg sannsynligvis bruker ca 6 mnd på.

Kommer an på hvor mye man skal gi og hvor mange mg kapslene er på det, da, om du snakker om f.eks glukosamin.

Jeg gir en halv pille som er merket opp, så enkelt for min del hvertfall.

Betaler 158 for 90 piller som holder 120 dager til min på 6,5 kg (forebyggende dose), 6 mnd er 182 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir denne til både hestene og hundene mine :)

http://minhestebutikk.no/mhb/produkt.asp?s=3&kat=20&pid=6213&p=Absorbine%20Flex%20+MAX

tok den med til Veterinæren når jeg begynte med den til hunden fordi det anbefales å gi i samråd med veterinær, De sa sammensettingen var perfekt men at jeg kunne øke dosen fra det som sto på boksen.

Ingen aning med hund, Men hos hest er det 96t karantene på glukosamin, men syns det er rart om det skulle være det på hund da de fleste senior og leddfor inneholder dette?

Har muligens fått tak i denne det er linket til her, til halv pris. Så da prøver vi den først tenker jeg :)

Ja, det het den, også kom den fra det samme merket som et hundefor, husker ikke hva det heter, men nesten alle her på sonen foret med det en stund, skikkelig popis for.

Jeg husker jeg skulle passe hunden til ei venninne, den fikk også oljen i maten og nektet å spise, da den fikk ny mat så spiste den.

Er så vant med Trulte som spiser det meste, så tenkte ikke over at hundene kunne nekte å spise mat med oljen i.

Jeg sølte litt olje nedover matkoppen hennes og tenkte å se om hun kom til å slikke det i seg og det gjorde det hun, Trulte er litt omvendt, hun :wub:

Sånn er jeg bortskjemt med også, er så greit å ha en hund som spiser så og si alt! :P

EDIT: Ser FK selger noe omega 3 oljer, noen som har prøvd dem?

Denn er e vel strengt tatt til hest: https://www.felleskjopet.no/Sok/omega-3-olje-1000-ml-50266895

Også selolje: https://www.felleskjopet.no/Sok/selolje-dognikita-300ml-50252460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så greit å lese at seniorfor er unødvendig. Jeg har lenge tenkt på om det er nødvendig å bytte til. Veterinæren har aldri sagt noe. Nå er Blondie 9,5 år gammel.

Jeg har opplevd akkurat det samme som de over, Chicka ble liksom mer "gammel" av senior fôr av en eller annen grunn, da jeg byttet igjen så ble hun seg selv igjen i kroppen, helt merkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med den der absorbine flexi+MAX, faktisk 4,5 kg av det, men ble billigere å få en stor på salg enn å kjøpe en mindre til full pris :P

Såååeee.. om noen vil kjøpe litt av meg for en billig penge så skrik ut :P Bikkja skal bare ha ca 3gram i døgnet liksom xD Har jo tilskudd for flere år om jeg skal bruke alt selv, og sååååå god holdbarhet tror jeg ikke det har mtp virkning. :P
Eventuelt kan jeg bytte 0,5 - 1kg eller noe mot omega 3 olje om noen har en med grei holdbarhet som de ikke trenger selv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn forresten, kan man gi tran til hund? (Ikke permanent, men sånn frem til jeg får kjøpt olje tiltenkt hund? Siden jeg har ei flaske stående i kjøleskapet liksom ) Eller er det noe med tran som er fyfy ift hund?

Det er ikke å anbefale nei, tran inneholder for mye fettløselige vitaminer. De dør ikke av en skvett eller to altså, men jeg gir helst olje beregnet for hund. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
    • Blir valpene registrert i NKK? Jeg trodde at valper fra slike avlsprosjekter (som NKK også er med på) ble registrert I så fall kan man vel få titler på hundene?   
    • Som neste hund vurderer jeg veldig en blandingshund fra cavalierprosjektet (cavalier + cocker mest sannsynlig), men ettersom det er en blanding vil den vel aldri kunne ta noen slags titler? Å jobbe mot ekstra bokstaver på stamtavle er litt av moroa for meg med å ha hund, men alle championat o.l. krever vel utstillingsresultater?
    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...