Gå til innhold
Hundesonen.no

Seniorhund, foring og glucosamin forebyggende.


Rocket
 Share

Recommended Posts

Ja, må jo innse at jeg snart har en senior i hus, eller ifølge kiroen så er han vel senior allerede. (fra 7år og oppover)
Hun snakket litt om leddfor/senior og glucosamin osv, så jeg lurer på om jeg kanskje skal endre litt på foringsrutiner. Hun nevnte også at det er lurt å gi mat med mye fisk i eller fiskeoljer av noe slag.
Å gi glucosamin forebyggende er jo min første tanke iom han nå har hatt denne diffuse smerten i bakparten og ifølge kiro har en en liten låsning bak der i hoften samt i nakken.

Så hvor får jeg kjøpt glucosamin, hvilke merker/typer er bra og hva er øknomisk sett det beste valget?


Ellers, meninger om seniorfor? Hva er egentlig forskjellen på seniorfor og vanlig for? Jeg forer forøvrig for øyeblikket 50/50 Orijen Regional Red og V&H (Lam&ris, kylling og storfevom) Burde jeg gå for noe med mer fisk i ved neste innkjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har et par ganger forsøkt seniorfôr på mine eldre hunder, og kjapt konkludert med at det ikke holder mål for aktive seniorer. De har blitt tynne og tørre i pelsen av det. Jeg fôret min siste

Jeg sverger til Svenska Djurapoteket sine produkter. Der er alltid god hjelp å få om man lurer på noe, og det er topp kvalitetsprodukter til god pris. Mine gamlinger går heller ikke på seniorfor, men

Jeg har ikke vært så nøye på å sjekke innholdsfortegnelsen når jeg har kjøpt, men dersom jeg kommer over produkter som også inneholder MSM og /eller C vitamin så kjøper jeg helst de Edit Jeg vet at

Ja, må jo innse at jeg snart har en senior i hus, eller ifølge kiroen så er han vel senior allerede. (fra 7år og oppover)

Hun snakket litt om leddfor/senior og glucosamin osv, så jeg lurer på om jeg kanskje skal endre litt på foringsrutiner. Hun nevnte også at det er lurt å gi mat med mye fisk i eller fiskeoljer av noe slag.

Å gi glucosamin forebyggende er jo min første tanke iom han nå har hatt denne diffuse smerten i bakparten og ifølge kiro har en en liten låsning bak der i hoften samt i nakken.

Så hvor får jeg kjøpt glucosamin, hvilke merker/typer er bra og hva er øknomisk sett det beste valget?

Ellers, meninger om seniorfor? Hva er egentlig forskjellen på seniorfor og vanlig for? Jeg forer forøvrig for øyeblikket 50/50 Orijen Regional Red og V&H (Lam&ris, kylling og storfevom) Burde jeg gå for noe med mer fisk i ved neste innkjøp?

Hvis ikke jeg husker feil er det ganske høye doser med glucosamin og omega 3 i Orijen six fish. Jeg hadde byttet til det i første omgang og sett om det holdt :)

Ellers er glucosamin svindyrt i Norge kontra våre naboland så jeg kjøper med hver gang jeg er ute å reiser. Har også bestilt stride fra chemist direct :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg husker feil er det ganske høye doser med glucosamin og omega 3 i Orijen six fish. Jeg hadde byttet til det i første omgang og sett om det holdt :)

Ellers er glucosamin svindyrt i Norge kontra våre naboland så jeg kjøper med hver gang jeg er ute å reiser. Har også bestilt stride fra chemist direct :)

Ja det kan være lurt, six fish er vel igrunn det eneste orijen foret jeg ikke har prøvd enda! :)

Er det samme hvilket type merke av glucosamin man kjøper, eller er det ting som er lurt å se etter på innholdsfortegnelsen? Regner med det blir en sverigetur i oktober/november ish så får hamstre litt da eventuelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan være lurt, six fish er vel igrunn det eneste orijen foret jeg ikke har prøvd enda! :)

Er det samme hvilket type merke av glucosamin man kjøper, eller er det ting som er lurt å se etter på innholdsfortegnelsen? Regner med det blir en sverigetur i oktober/november ish så får hamstre litt da eventuelt. :)

Jeg har ikke vært så nøye på å sjekke innholdsfortegnelsen når jeg har kjøpt, men dersom jeg kommer over produkter som også inneholder MSM og /eller C vitamin så kjøper jeg helst de :)

Edit

Jeg vet at noen kjøper glucosamin på Hööks, men jeg har ingen erfaring med den typen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par ganger forsøkt seniorfôr på mine eldre hunder, og kjapt konkludert med at det ikke holder mål for aktive seniorer. De har blitt tynne og tørre i pelsen av det.

Jeg fôret min siste gamle hund med ProPlan m laks helt til hun døde 11,5 år gammel og hun var smidig og fin i leddene helt til det siste egentlig. Seniorfôr har jeg inntrykk av at bare er fôr som skal redusere fettmengden og dermed fedme hos eldre hunder, men jeg synes det fungerer dårlig.

Jeg holder med om å forsøke fôr med mye fisk i :).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Ja fett er klart ikke et problem her lenger, så da går jeg heller for Orijen 6 fish neste gang jeg skal ha nytt for. Blir nok ikke så lenge til, må jo ha litt å blande med i begynnelsen også. :)

Men ang glucosamin, tenker dere at det som er i 6 fish holder som forebyggende? Jeg kommer nok til å kjøpe med meg glucosamin fra sverige uansett neste gang jeg er der for jeg syns 1250mg/kg hørtes litt lite ut. Han får jo ikke akkurat 1kg tørrfor til dagen :P Da hadde han trillet. :P Han veier 16kg og skal kun fores 50% på tørrfor så blir vel i underkant av 100g til dagen han får. Driver å utforsker litt den presise mengden han skal få akkurat nå iom han ikke skal slankes mer, men holde vekten han har nå. Og gjerne bygge litt mer muskler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ingen grunn til å gå over til såkalt seniorfôr, nei.

Les også her: http://www.oblad.no/nyheter/gamle-hunder-fores-feil-1.6784817

Legg spesielt merke til dette avsnittet: "Han forteller at eldre hunder bør spise fôr som er lett fordøyelig og som har en høy andel proteiner av animalsk opprinnelse, det vil si fra kylling, egg og fisk. Vegetabilske proteinkilder som maisgluten, hvetegluten og soya, har lav biologisk verdi."

Det er altså enda mer viktig enn med unge og spreke/friske hunder å gi et fôr som hunden nyttiggjør seg godt av, og da altså ikke redusere mengden protein (animalskt) med fyllestoffer.

Selv gir jeg både tilskudd av glukosamin, omega-3 og syrenøytalt c-vitamin til min eldre hund.

Denne glukosaminen er den jeg kjøper:

http://www.apotek1.no/produkter/glucosamin-tabletter-orifarm-400mg-90stk-156233p

Apotekhjem.no er verdt å sjekke ut om man handler en del på apotek, da de ofte har produktene til en mye rimeligere pris, og de har også denne der til 108,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foret snart to år på Hills j/D (leddfor) og utrolig fornøyd med det. Har gjort underverker på gamlemor her i huset. Fra å bli stiv og støl etter løpetur er hun nå veldig sprek og ikke stiv. Helt herlig.

Ja det var dette leddforet som ble nevnt, kiroen mente dette skulle være bra sammensatt, har dog ikke satt meg inn i innholdsfortegnelsen selv. :P

Du får glucosaminkapsler på apoteket, som ikke koster all verden. Ellers er det mange som kjøper produkter til hest (sjekk div. hestebutikker på nett) Mye rimeligere og drøyere en spesialprodukter til hund.

Aha, så jeg kan bruke det som er beregnet på hest til hund altså? :) Det er nok rimeligere ja :)

Overhodet ingen grunn til å gå over til såkalt seniorfôr, nei.

Les også her: http://www.oblad.no/nyheter/gamle-hunder-fores-feil-1.6784817

Legg spesielt merke til dette avsnittet: "Han forteller at eldre hunder bør spise fôr som er lett fordøyelig og som har en høy andel proteiner av animalsk opprinnelse, det vil si fra kylling, egg og fisk. Vegetabilske proteinkilder som maisgluten, hvetegluten og soya, har lav biologisk verdi."

Det er enda altså enda mer viktig enn med unge og spreke/friske hunder å gi et fôr som hunden nyttiggjør seg godt av, og da altså ikke redusere mengden protein (animalskt) med fyllestoffer.

Selv gir jeg både tilskudd av glukosamin, omega-3 og syrenøytalt c-vitamin til min eldre hund.

Denne glukosaminen er den jeg kjøper:

http://www.apotek1.no/produkter/glucosamin-tabletter-orifarm-400mg-90stk-156233p

Apotekhjem.no er verdt å sjekke ut om man handler en del på apotek, da de ofte har produktene til en mye rimeligere pris, og de har også denne der til 108,-

Ja det er derfor jeg er skeptisk, syns generelt han er mye bedre i pels nå når han får Orijen/V&H enn tidligere på andre for med mer fyllstoffer, før ble det et teppe av hundehår på gulvet, nå blir det bare litt hybelkaniner i hjørnene/under bord. Selvom han fremdeles røyter enormt når man klør på ham. Håper på at dette kanskje også blir bedre når han får en høyere andel fisk i foret igjen, selvom han på ingen måte er tørr i pelsen/huden nå.

Gir du alt i tablettform eller finnes det flytende el alternativer? Ser for meg han er enklere å få i flytende/pulveriserte ting som kan blandes i foret enn tabletter nemlig. :P

EDIT OT: forresten hvordan får jeg sånn liten sak over Oene? Ser den ikke noen plass på tastaturet og irriterer meg over å skrive for feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var dette leddforet som ble nevnt, kiroen mente dette skulle være bra sammensatt, har dog ikke satt meg inn i innholdsfortegnelsen selv. :P

Aha, så jeg kan bruke det som er beregnet på hest til hund altså? :) Det er nok rimeligere ja :)

Ja det er derfor jeg er skeptisk, syns generelt han er mye bedre i pels nå når han får Orijen/V&H enn tidligere på andre for med mer fyllstoffer, før ble det et teppe av hundehår på gulvet, nå blir det bare litt hybelkaniner i hjørnene/under bord. Selvom han fremdeles røyter enormt når man klør på ham. Håper på at dette kanskje også blir bedre når han får en høyere andel fisk i foret igjen, selvom han på ingen måte er tørr i pelsen/huden nå.

Gir du alt i tablettform eller finnes det flytende el alternativer? Ser for meg han er enklere å få i flytende/pulveriserte ting som kan blandes i foret enn tabletter nemlig. :P

EDIT OT: forresten hvordan får jeg sånn liten sak over Oene? Ser den ikke noen plass på tastaturet og irriterer meg over å skrive for feil :P

Ja, fortsett med det, og gi enten en del fisk eller omega-3 i tillegg. :)

Jeg foretrekker piller da jeg ikke gir noe fôr som jeg kan blande pulver i, men du kan knuse disse pillene med mortel, men da blir det kanskje enklere om du bare kjøper i pulverform om det følger med måleskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fortsett med det, og gi enten en del fisk eller omega-3 i tillegg. :)

Jeg foretrekker piller da jeg ikke gir noe fôr som jeg kan blande pulver i, men du kan knuse disse pillene med mortel, men da blir det kanskje enklere om du bare kjøper i pulverform om det følger med måleskje.

Ja bytter til 6 fish og ser hvordan han blir med det, så ser jeg om jeg prøver med ekstra omega 3 og glucosamin når neste sverigetur nermer seg. :)

Det gjør eeegentlig ikke jeg heller, men kan starte å legge V&Hen i kjøleskap igjen så kan jeg blande litt med det når det har tint over natten, eventuelt bløte tørrforet og blande i der. Vi får se, jeg liker egentlig best enkle løsninger nemlig, så går stort sett i V&H eller annet kjøtt rett fra frysern og tørrfor. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bytter til 6 fish og ser hvordan han blir med det, så ser jeg om jeg prøver med ekstra omega 3 og glucosamin når neste sverigetur nermer seg. :)

Det gjør eeegentlig ikke jeg heller, men kan starte å legge V&Hen i kjøleskap igjen så kan jeg blande litt med det når det har tint over natten, eventuelt bløte tørrforet og blande i der. Vi får se, jeg liker egentlig best enkle løsninger nemlig, så går stort sett i V&H eller annet kjøtt rett fra frysern og tørrfor. :P

Skjønner, har en sluker så er enkelt her å bare gi piller med en liten bit skinke f.eks rundt. :P Men går det ikke fint å blande i tørrfôr, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, har en sluker så er enkelt her å bare gi piller med en liten bit skinke f.eks rundt. :P Men går det ikke fint å blande i tørrfôr, da?

Aner ikke, aldri prøvd :P Blitt vane å gi med leverpostei. (Hadde p pille katt i mange år) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi ga piller, så smakte de så godt at han kunne spist dem som godbiter. Så vi la bare en pille i maten hans, og den gikk ned med resten.

Angående å gi gluco som er til mennesker eller hest fordi det er billigere, så har jeg hørt noe om at ulike arter kan ta opp stoffer i kroppen forskjellig. Det kan dermed være at om man gir et stoff som er laget til en annen art og tilpasset måten de tar opp stoffene på, så kan det være mindre effektivt for den arten du gir det til.

Jeg har ingen som helst anelse om dette gjelder for gluco til mennesker eller hester, men bare en kommentar jeg fikk av en erfaren hestedressør angående dette. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi ga piller, så smakte de så godt at han kunne spist dem som godbiter. Så vi la bare en pille i maten hans, og den gikk ned med resten.

Angående å gi gluco som er til mennesker eller hest fordi det er billigere, så har jeg hørt noe om at ulike arter kan ta opp stoffer i kroppen forskjellig. Det kan dermed være at om man gir et stoff som er laget til en annen art og tilpasset måten de tar opp stoffene på, så kan det være mindre effektivt for den arten du gir det til.

Jeg har ingen som helst anelse om dette gjelder for gluco til mennesker eller hester, men bare en kommentar jeg fikk av en erfaren hestedressør angående dette. :)

Ah, ja det er også noe å tenke på. Ikke vits å gi om han ikke tar det opp skikkelig liksom. Da sparer man jo ikke på at det er billigere i innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Da vi ga piller, så smakte de så godt at han kunne spist dem som godbiter. Så vi la bare en pille i maten hans, og den gikk ned med resten.

Angående å gi gluco som er til mennesker eller hest fordi det er billigere, så har jeg hørt noe om at ulike arter kan ta opp stoffer i kroppen forskjellig. Det kan dermed være at om man gir et stoff som er laget til en annen art og tilpasset måten de tar opp stoffene på, så kan det være mindre effektivt for den arten du gir det til.

Jeg har ingen som helst anelse om dette gjelder for gluco til mennesker eller hester, men bare en kommentar jeg fikk av en erfaren hestedressør angående dette. :)

Det er sant. Men virkestoffet er det samme som gis til både hund, hest og menneske, så i dette tilfellet går det ut på ett. Annet enn dosering. Akkurat som omega 3. Du kan like gjerne gi omega 3 for mennesker som de som er produsert til hund (så lenge du passer på at det ikke inneholder andre ting som D og A vitamin). Det er det samme virkestoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Men virkestoffet er det samme som gis til både hund, hest og menneske, så i dette tilfellet går det ut på ett. Annet enn dosering. Akkurat som omega 3. Du kan like gjerne gi omega 3 for mennesker som de som er produsert til hund (så lenge du passer på at det ikke inneholder andre ting som D og A vitamin). Det er det samme virkestoffet.

Jeg forsto det slik at selv om virkestoffet er det samme, så kan det være laget spesifikt for hvordan den ene arten opptar stoffet. Vet ikke om det går på format (piller, pulver osv) eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hva du mener når det inneholder akkurat det samme. Jeg bruker forøvrig også omega-3 (ren type) og c-vitamin beregnet til mennesker da slikt ofte både er billigere og av bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir denne til både hestene og hundene mine :)

http://minhestebutikk.no/mhb/produkt.asp?s=3&kat=20&pid=6213&p=Absorbine%20Flex%20+MAX

tok den med til Veterinæren når jeg begynte med den til hunden fordi det anbefales å gi i samråd med veterinær, De sa sammensettingen var perfekt men at jeg kunne øke dosen fra det som sto på boksen.

Blir forresten glucosamin regna som doping ifht konkurranser?

Ingen aning med hund, Men hos hest er det 96t karantene på glukosamin, men syns det er rart om det skulle være det på hund da de fleste senior og leddfor inneholder dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabletter til mennesker inneholder ofte endel sukker.

Og samme erfaring som Siri, gått på senior for for andre gang på pga jeg vant en 20 kg sekk med Rc og pelsen blir dårlig og sprø, og full røyting på gang. Sist jeg prøvde dette var det med pro plan og da skjedde det samme. Det er to å siden. På den tredje mnd med foret så skjer dette. Og ja jeg trodde det var tilfeldig sist og fortsatte fore og røyting stoppet ikke før 2 mnd etterpå når jeg hadde byttet for. Blir spennende å se om hun fortsetter røyte til sekken er tom og for byttet denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...