Jump to content
Hundesonen.no

Vargh! Tamaskan valp!

Recommended Posts

Guest Gråtass

Beklager OT i denne tråden men:

Man må kunne dokumentere ja. Men det står ingen ting om at den må ha stamtavle fra FCI. Det er bare vi rasehundfolk som mener FCI er eneste godkjente organisasjon. Politiet bryr seg bare om at man kan dokumentere hundens avstamning og bevise at den ikke har ulovlige raser eller ulv i seg.

Jeg er ikke så sikker på dette for om man leser dette så oppfatter jeg at det skal være noe som er offentlig, hvilke andre organisasjoner enn Norsk kennel klubb og Norske hunders landsforbund (?) er det som registrerer stamtavler og id merker. Jeg vet at det er noe med hundekjørere som har egne stambøker, men usikker på om de id-merker gjennom dyreidentitet.

Her er lovteksten:

§ 13.Merking av hunder

Private organisasjoner kan etablere og drive en ordning for registrering og merking av alle hunder.

Kongen kan gi forskrift om

a) at alle hunder skal være merket, og at de skal være registrert i et register som føres av en eller flere private organisasjoner eller av et offentlig organ, b) at en hundeholder plikter å gi genetiske og andre opplysninger til registeret om hunden og hundeholdet, c) at hundeholderne skal betale gebyr som dekker de nødvendige kostnadene ved ordningen, og d) at politiet skal ha innsyn i registeret.

Kjipt at det blir mye "kupping" av denne tråden.. Meen jeg gleder meg i alle fall til å se fortsettelsen. Utrolig spennende å se hvordan han vokser opp til å bli :) Også navnet da *elsk*

Forumet fortsetter under annonsen

Hvordan er det med Tamaskan og jaktinnstinkter? :) Kan de gå løse eller er det mer unntaket enn regelen?

Nydelige bilder og hund :-D

Takker! :D

Tja, usikker med jaktinstinkter i denne rasen. Men han blir litt vell fascinert av å jage fugler, haha. ;)
Å han gikk delvis løs i skauen, det gikk kjempebra. Fulgte verker lyder av mennesker el andre rare ting.

Jeg ville ikke regnet med at en hund som er halvt malamute kan gå løs når den blir eldre. I den rasen får du stort sett jaktinstingt, alt fra moderat til ekstremt. Selv har jeg en av hver :)

• Like 1

Utrolig skjønn! Håper du oppdaterer med flere bilder etter hvert som han vokser til. :)

Møter en gang i blant en Tamaskan tispe på tur i Stens parken i Oslo, hun er hvertfall utrolig rolig og avbalansert i møte med alle slags hunder så langt jeg har sett. Håper Tamaskan kommer på FCI snart ^.^

• Like 1

Er det lov å dra opp denne tråden litt? :) Fremdeles veldig nysgjerrig på tamaskans.. Hvordan er de å ha løs, sånn mtp polarhundbakgrunn? Er Vargh like lettlært og "ikke-spisshundete" som ymse online rasebeskrivelser påstår at de er?

• Like 1

Forumet fortsetter under annonsen