Gå til innhold
Hundesonen.no

Lundehundklubbens krysningsprosjekt


bardmand
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Omg, da har vi fått ja :wub: Må selvfølgelig snakke med oppdretteren også, men høyst sannsynlig henter vi en liten valpemann om ca 5 uker :wub: Herlighet, så uvirkelig :wub::wub:

Så herlig! Den valpen tror jeg helt bestemt trenger å bli sosialisert på terver :wub: kanskje snusmumrikker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det kan være noe i det ja, greit å ha litt størrelse på kullene.... hvilke andre raser er det som skal blandes inn? Trodde det bare var buhund jeg?

Det er også planen å krysse med norrbottenspets og islandsk fårehund. Så får framtida vise hvilke(n) krysning(er) man går videre med.

Og fortell veldig gjerne litt om prosessen for å valp, er det noen spesielle krav som stilles dere som andre valpekjøpere ikke får osv.. jeg blir bare mer nysgjerrig jo mer jeg hører om prosjektet nemlig :)

Valpene selges av oppdretter i samråd med avlsrådet. Valpekjøpere forplikter seg til å gjennomføre relevante helsetester på hundene, avle på dem og vise dem på mønstringer for evaluering av avlsresultatene.

Hva blir valpene registrert som egentlig?

(kom jeg til å tenke på i går kveld da jeg hadde lagt meg. :P )

For siden dette er et forskningsprosjekt regner jeg med de blir det?

Valpene registreres i et X-register hos NKK som blandingshunder. Valper etter krysninger vil ikke kunne bli registrert som Norsk lundehund før NKK har godkjent dem som rasetypiske og renrasete lundehunder. Hvor mange generasjoner det vil ta, gjenstår å se.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir valpene registrert som egentlig?

(kom jeg til å tenke på i går kveld da jeg hadde lagt meg.:P )

For siden dette er et forskningsprosjekt regner jeg med de blir det?

De valpene som fødes registreres i et såkalt X-arkiv som en sidepopulasjon, sånn at de kan følges med argusøyne gjennom videre generasjoner. Les mer i den lenka som er lagt ved lengre oppe, utrolig spennende! Og ikke minst veldig flott at folk med passende tisper stiller dem til disposisjon.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...