Gå til innhold
Hundesonen.no

NKKs rykte


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde med min langhårede schäfertispe da hun var 1 år på NKKs utstilling i Trondheim. Hun fikk ikke være med, for alt var tydeligvis galt med henne, det viste seg at de ikke likte langhårede schäfere.. Det er trist å møte opp, betale for dette og få beskjed om at hunden din er desverre ikke fin nok!

Hvis der var før 2012 dette skjedde, så stemmer det at "alt var feil", for da var ikke langhåra schäfere godkjent, men diskvalifiserende feil. Nå er det derimot godkjent, og du vil kunne få en bedømning som alle andre.

Og det har lite med NKK å gjøre, det er raseklubben i rasens hjemland som bestemmer rasestandard og hva som er godkjent og ikke, mens NKK forvalter regler utifra hva raseklubben bestemmer, men kan ikke overstyrer. Så, dette handler om schäferklubben (i Tyskland), ikke NKK :)

NKK er en paraplyorganisasjon som styres av sine medlemsklubber, det er ikke slik at NKK plukker ting ut fra lufta for å plage hundeeiere. Vil du påvirke NKK, engasjer deg i hundeklubb/raseklubb

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Henvisningen til troll var på generell basis og myntet på utklippene i startinnlegget, jeg kaller ikke alle som klager for troll.

Dette hørtes da veldig merkelig ut. I følge dogweb var det 5 påmeldte schäfer langhår på NKK Trh i 2013, alle fikk bedømming, og fikk enten vg eller exc. Ingen ck, så ingen cert, cacib eller bir/bim.

Apropos "vi gjør ikke feil", en litt morsom (men også frustrerende) erfaring; En i klubben her tok dommerutdannelsen sin på drevprøver. Det er endel papirer som etterhvert samles sammen; dommerko

@fridaeh

Ingen sier at alt er galt med hunden din. Utstilling og hundesporter følger egne regler, og for oss som ikke er begeistret for den slags så er det mye man må forholde seg til. Jeg er helt sikker på at de som driver med dette her inne kan svare deg nærmere på det, hva du kan gjøre for å forberede deg og hvem du kan kontakte.

Og selv om hunden din ikke vinner noe så er det den samme fine hunden du har! Det er som regel bare oppdrettere som legger igjen store penger på slik underholdning.

Ja, det er sant! :) Jeg snakket med de, og forstod det slik at de ikke likte langhårede schäfere, men det er jo smak og behag! Og uansett om hun ikke vant, så er hun verdens fineste for meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis der var før 2012 dette skjedde, så stemmer det at "alt var feil", for da var ikke langhåra schäfere godkjent, men diskvalifiserende feil. Nå er det derimot godkjent, og du vil kunne få en bedømning som alle andre.

Og det har lite med NKK å gjøre, det er raseklubben i rasens hjemland som bestemmer rasestandard og hva som er godkjent og ikke, mens NKK forvalter regler utifra hva raseklubben bestemmer, men kan ikke overstyrer. Så, dette handler om schäferklubben (i Tyskland), ikke NKK :)

NKK er en paraplyorganisasjon som styres av sine medlemsklubber, det er ikke slik at NKK plukker ting ut fra lufta for å plage hundeeiere. Vil du påvirke NKK, engasjer deg i hundeklubb/raseklubb

Kan hende jeg overdreiv litt med "alt", men det var slik det føltes.. Hun ble født i oktober i 2012, og vi var der i fjor da det var utstilling, og dommeren snakket vi med etterpå, både jeg og oppdretter. Dommeren sa at det ikke var noe å bry seg om, og at det var bare slik at de likte korthårede best, så det var ingen langhårede schäfere på utstillingen som fikk noen pris.

Så vi holder oss mer til schäferutstillingene i Trondheim :D

Vi fikk forresten ingen bedømming, ingen langhårede fikk det (noe vi ble satt ut av). De ba oss bare om å dra, det var ikke noe der å gjøre for oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg overdreiv litt med "alt", men det var slik det føltes.. Hun ble født i oktober i 2012, og vi var der i fjor da det var utstilling, og dommeren snakket vi med etterpå, både jeg og oppdretter. Dommeren sa at det ikke var noe å bry seg om, og at det var bare slik at de likte korthårede best, så det var ingen langhårede schäfere på utstillingen som fikk noen pris.

Så vi holder oss mer til schäferutstillingene i Trondheim :D

Vi fikk forresten ingen bedømming, ingen langhårede fikk det (noe vi ble satt ut av). De ba oss bare om å dra, det var ikke noe der å gjøre for oss..

Dette hørtes da veldig merkelig ut. I følge dogweb var det 5 påmeldte schäfer langhår på NKK Trh i 2013, alle fikk bedømming, og fikk enten vg eller exc. Ingen ck, så ingen cert, cacib eller bir/bim.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg overdreiv litt med "alt", men det var slik det føltes.. Hun ble født i oktober i 2012, og vi var der i fjor da det var utstilling, og dommeren snakket vi med etterpå, både jeg og oppdretter. Dommeren sa at det ikke var noe å bry seg om, og at det var bare slik at de likte korthårede best, så det var ingen langhårede schäfere på utstillingen som fikk noen pris.

Så vi holder oss mer til schäferutstillingene i Trondheim :D

Vi fikk forresten ingen bedømming, ingen langhårede fikk det (noe vi ble satt ut av). De ba oss bare om å dra, det var ikke noe der å gjøre for oss..

På NKK Trondheim i 2013 fikk da 5 av 5 påmeldte langhårede schäfere premiering? Very good eller excellent, og begge deler er da tilogmed bra premieringer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg overdreiv litt med "alt", men det var slik det føltes.. Hun ble født i oktober i 2012, og vi var der i fjor da det var utstilling, og dommeren snakket vi med etterpå, både jeg og oppdretter. Dommeren sa at det ikke var noe å bry seg om, og at det var bare slik at de likte korthårede best, så det var ingen langhårede schäfere på utstillingen som fikk noen pris.

Så vi holder oss mer til schäferutstillingene i Trondheim :D

Vi fikk forresten ingen bedømming, ingen langhårede fikk det (noe vi ble satt ut av). De ba oss bare om å dra, det var ikke noe der å gjøre for oss..

Her tror jeg du må ha misforstått noe. Hvis du gir oss hundens reg.nr så kan noen av oss gå inn og sjekke på dogweb om hunden ble bedømt på utstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer hundesport fortsatt i papirutgave? Jeg har ikke fått på flere måneder... har glemt å sjekke opp siden jeg er så lite hjemme der jeg får post for tiden... synes det var rart. Huseier hadde ikke fått dem i sin postkasse ved en feil heller.

De må gå ned på antall utgaver i året pga økonomi, er en god stund siden sist utgave nå :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må gå ned på antall utgaver i året pga økonomi, er en god stund siden sist utgave nå :hmm:

Ah, da så! Synes det var merkelig. Synd det går så langt imellom, føler ikke jeg får så mye for pengene akkurat, når jeg hverken driver med avl eller utstilling/hundesport....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg overdreiv litt med "alt", men det var slik det føltes.. Hun ble født i oktober i 2012, og vi var der i fjor da det var utstilling, og dommeren snakket vi med etterpå, både jeg og oppdretter. Dommeren sa at det ikke var noe å bry seg om, og at det var bare slik at de likte korthårede best, så det var ingen langhårede schäfere på utstillingen som fikk noen pris.

Så vi holder oss mer til schäferutstillingene i Trondheim :D

Vi fikk forresten ingen bedømming, ingen langhårede fikk det (noe vi ble satt ut av). De ba oss bare om å dra, det var ikke noe der å gjøre for oss..

Det er ingen langhårede schäfertisper født i oktober 2012 som stilte på NKK Trondheim 2013. De nærmeste er Sjetnehagen's Tara og Tamara, som er født i september, og de fikk begge to Very Good.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen langhårede schäfertisper født i oktober 2012 som stilte på NKK Trondheim 2013. De nærmeste er Sjetnehagen's Tara og Tamara, som er født i september, og de fikk begge to Very Good.

Hun var muligens ikke gammel nok til å stille på NKK-utstillingen i 2013 om hun var født i oktober 2012? Kanskje hun var valp?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var muligens ikke gammel nok til å stille på NKK-utstillingen i 2013 om hun var født i oktober 2012? Kanskje hun var valp?

Det satt jeg og tenkte på også, at den må jo ha vært valp.

Og valper får ikke individuell premiegrad, så det kan jo oppklare den eventuelle misforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i oktober = valpen ville da ha vært 6-7 mnd. i starten av juli 2014 :)

:P

Njæææææ... var den født 1. oktober ville den vel vært 9 mnd 1. juli :).

Men uansett om den var valp eller voksen, så ble jo de voksne langhårene bedømt, og det ville jo da være veldig rart om dommeren ikke bedømte valpene?

Red: ikke finner jeg noen hund født i oktober 2012 som er stilt på schäferhundutstilling i Trondheim heller...

Red 2: og der fant jeg løsningen. Vi har fått feil fødselsmnd på hunden. Hunden er født i september og ble stilt i juniorklassen på NKK Trondheim 2013, og ja, resultatet er registrert på dogweb.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett om den var valp eller voksen, så ble jo de voksne langhårene bedømt, og det ville jo da være veldig rart om dommeren ikke bedømte valpene?

Red: ikke finner jeg noen hund født i oktober 2012 som er stilt på schäferhundutstilling i Trondheim heller...

Red 2: og der fant jeg løsningen. Vi har fått feil fødselsmnd på hunden. Hunden er født i september og ble stilt i juniorklassen på NKK Trondheim 2013, og ja, resultatet er registrert på dogweb.

Ja, alle som er påmeldt får jo en bedømmelse uansett om de er valper eller voksne, diskvalifiserende eller ei :).

Men da var jo gåten oppklart :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

Men uansett om den var valp eller voksen, så ble jo de voksne langhårene bedømt, og det ville jo da være veldig rart om dommeren ikke bedømte valpene?

Red: ikke finner jeg noen hund født i oktober 2012 som er stilt på schäferhundutstilling i Trondheim heller...

Red 2: og der fant jeg løsningen. Vi har fått feil fødselsmnd på hunden. Hunden er født i september og ble stilt i juniorklassen på NKK Trondheim 2013, og ja, resultatet er registrert på dogweb.

Noterte meg hvem som dømte. Hun er jo ikke akkurat kjent for å gi ved dørene, men gloser deler hun gjerne ut og de trenger ikke være så trivelige. Hun kan vel lett ha funnet på å si at hun ikke likte langhårsutgaven :lol:

Men bedømming har hun jo fått, og at enkelte mangler folkeskikk er jo strengt tatt ikke NKK sin feil :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Noterte meg hvem som dømte. Hun er jo ikke akkurat kjent for å gi ved dørene, men gloser deler hun gjerne ut og de trenger ikke være så trivelige. Hun kan vel lett ha funnet på å si at hun ikke likte langhårsutgaven :lol:

Men bedømming har hun jo fått, og at enkelte mangler folkeskikk er jo strengt tatt ikke NKK sin feil :)

Hvem andre enn NKK er det som har ansvaret for dommere på ett NKK arrangement?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterte meg hvem som dømte. Hun er jo ikke akkurat kjent for å gi ved dørene, men gloser deler hun gjerne ut og de trenger ikke være så trivelige. Hun kan vel lett ha funnet på å si at hun ikke likte langhårsutgaven :lol:

Men bedømming har hun jo fått, og at enkelte mangler folkeskikk er jo strengt tatt ikke NKK sin feil :)

Det er mange dommere som ikke liker langhår, det er ikke noe nytt. Bare se på resultatlista fra NKK Drammen 2013, f. eks. Det gjelder både spesialdommere og allrounddommere.

Var på en spesialutstilling for en tid tilbake, da dommeren uttalte; "da er det tid for dagens høydepunkt... for noen *pinlig stillhet* ... BIR og BIM langhår!" Sånne ting er så unødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...