Jump to content
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med den nye flått tabletten "Bravecto"

Recommended Posts

Det er altså en tyggetablett som gir umiddelbar effekt mot flått og lopper i 12 uker.

Når det kommer til sikkerhet:

Sikkerhetsstudier på valper
Ingen bivirkninger ble observert:
• Hos valper fra 8 ukers alder og med vekt på
2 kg eller mer.
• Ved overdosering på opp til 5 ganger maksimalt
anbefalt dose.
• Ved gjentatte behandlinger (3 ganger med 8 ukers
intervall).
Bravecto® kan brukes på valper fra 8 ukers alder.5
Sikkerhetsstudier reproduksjon
Ingen bivirkninger ble observert:
• Ved høyest anbefalt dose og 3 ganger maksimalt anbefalt
dose.
• Ved gjentatte behandlinger med 8 ukers intervall.
• Hos avlsdyr (tisper og hannhunder), drektige og
lakterende tisper.
Bravecto® er sikkert ved bruk på avlsdyr, samt drektige og
lakterende tisper.
Det er også trygt for Collie raser med defekt MDR1-gen
bivirkninger:
Vanlig observerte bivirkninger (hos 1,6%) er milde og forbigående
gastrointestinale effekter som diaré, oppkast, appetittmangel og
sikling.
Noen som har noen erfaringer? Jeg synes det er ser veldig interessant ut, samtidig er jeg litt skeptisk til å stappe i hunden "gift"... men det ser jo sikkert ut.
Ka dokk tru?

Mener jeg leste noe om at flåtten brukte lang tid før den døde når man hadde brukt disse tablettene, altså blir de sittende og suge blod lenge før de får i seg nok gift til at de dør, ergo kan de allerede ha rukket å overføre sykdomsorganismer. Jeg VET ikke om det er tilfelle, men det var noen som skrev det på FB et sted.

Fra Felleskatalogen Indikasjoner:

Flått- og loppeinfestasjoner hos hund. Umiddelbar og vedvarende loppedrepende (Ctenocephalides felis) effekt i 12 uker, umiddelbar og vedvarende flåttdrepende effekt i 12 uker mot Ixodes ricinus, Dermacentor reticulatus og D. variabilis, og umiddelbar og vedvarende flåttdrepende effekt i 8 uker mot Rhipicephalus sanguineus. Lopper og flått må feste seg til verten og komme i kontakt med vertens kroppsvæsker for å eksponeres for virkestoffet. Begynnende effekt er innen 8 timer etter at lopper (C. felis) har festet seg og innen 12 timer etter at flått (I. ricinus) har festet seg. Kan også brukes som en del av behandlingsstrategien mot loppeallergidermatitt (FAD).

---

Så ja, flåtten kan rekke å overføre sykdommer før de får i seg giften og dør.

På korthårshunder som man lett finner flått vil jeg si det er bortkastede penger å kjøpe dette.

På langhårshunder, hvor man kanskje ikke finner all flåtten, så vil de jo ramle av etter 12 timer, men kan jo da ha overført sykdom alt. Og flåtten slipper jo selv taket når den er mett.

• Like 3

Trodde faktisk den skulle forebygge jeg, som Exspot. Det at flåtten må feste seg først, utelukker tabletten for min del. Bor i flåttland...bruker det middelet som funker.

• Like 1

Forumet fortsetter under annonsen

Jeg hadde også håpet den hadde fungert forebyggende :( jeg aner ikke hva jeg skal bruke på sheltien min som blir slapp og uvell av de fleste middler.

Jeg hadde også håpet den hadde fungert forebyggende :( jeg aner ikke hva jeg skal bruke på sheltien min som blir slapp og uvell av de fleste middler.

Har du prøvd halsbånd med ravsteiner?

Guest Bølla

Jeg bruker min hjemmelagde mikstur, fungerer mot stort sett alt av små uvesen (de har iallefall aldri hatt det, og jeg lærte dette da jeg drev med hester); eucalyptusolje, lavendelolje, tetreolje, knuste hvitløksfedd, eplecidereddik og sitronsaft. Daglig bading i havet ved Hvaler resulterte i 2-3 flått kontra ca 837 stk uten hjemkoket.

Jeg bruker min hjemmelagde mikstur, fungerer mot stort sett alt av små uvesen (de har iallefall aldri hatt det, og jeg lærte dette da jeg drev med hester); eucalyptusolje, lavendelolje, tetreolje, knuste hvitløksfedd, eplecidereddik og sitronsaft. Daglig bading i havet ved Hvaler resulterte i 2-3 flått kontra ca 837 stk uten hjemkoket.

Har hørt flere som sverger til den blandingen med godt resultat :). Kanskje det er noe sånt jeg burde mikset sammen nå før vi skal på svensketur? Jeg har liksom ikke noe lyst til å dryppe dem noe særlig - jeg har jo ikke behov for det her jeg bor liksom :)

Guest Bølla

Har hørt flere som sverger til den blandingen med godt resultat :). Kanskje det er noe sånt jeg burde mikset sammen nå før vi skal på svensketur? Jeg har liksom ikke noe lyst til å dryppe dem noe særlig - jeg har jo ikke behov for det her jeg bor liksom :)

Absolutt å anbefale, eneste aberet ved blandingen er en noe spesiell odør, men den sitter ikke i så lenge, spesielt om man holder seg til 3-4 drp tetreolje og heller tar litt mer lavendel :-p

Jeg pleier å lage en stor blanding og så fyller jeg på små beholdere som jeg legger i bil, treningssekker og alt annet som pleier å være med på impulsive turer. Billig og veldig bra, og ikke minst ingen bivirkninger for hundene.

Absolutt å anbefale, eneste aberet ved blandingen er en noe spesiell odør, men den sitter ikke i så lenge, spesielt om man holder seg til 3-4 drp tetreolje og heller tar litt mer lavendel :-p

Jeg pleier å lage en stor blanding og så fyller jeg på små beholdere som jeg legger i bil, treningssekker og alt annet som pleier å være med på impulsive turer. Billig og veldig bra, og ikke minst ingen bivirkninger for hundene.

Jeg vil tro at odøren fra bikkjedyret av hannkjønn er langt verre enn tetre-oljeodøren *ler*.

Lurt å ha sånne litt her og der ja :). Jeg liker billig og bra!

Guest Bølla

Men hvilke blandingsforhold er det på den blandingen? Kjekt å vite når man evt skal lage selv :)

1 del vann, 1 del eplecidereddik. Hvor mye olje man bruker (av hver sort) kommer an på hvor mye man lager. Til en liten flaske på ca 1 dl bruker jeg ca 5-10 drp (også av sitronsaften) av alle oljene. Litt sterkere blanding (10 drp) om man har i like mye vann som eddik eller om man skal til et sted der man vet det er mye bugs. Stinker det hest og vi planlegger å omgås fremmede dobler jeg dosen med lavendel.

Edit; til en liten flaske bruker jeg 2 små knuste hvitløksfedd.

Anbefaler å bestille oljene på iherb.com, der får man store flasker til en veldig billig pris. (Del opp bestillingen i 2-3 deler så kommer man under tollgrensen også). Varer i en hel evighet!

1 del vann, 1 del eplecidereddik. Hvor mye olje man bruker (av hver sort) kommer an på hvor mye man lager. Til en liten flaske på ca 1 dl bruker jeg ca 5-10 drp (også av sitronsaften) av alle oljene. Litt sterkere blanding (10 drp) om man har i like mye vann som eddik eller om man skal til et sted der man vet det er mye bugs. Stinker det hest og vi planlegger å omgås fremmede dobler jeg dosen med lavendel. 

Anbefaler å bestille oljene på iherb.com, der får man store flasker til en veldig billig pris. (Del opp bestillingen i 2-3 deler så kommer man under tollgrensen også). Varer i en hel evighet! 

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men man drypper løsningen på hunden ja? Hvor mye tar du på og hvor på hunden? Overalt?

Guest Bølla

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men man drypper løsningen på hunden ja? Hvor mye tar du på og hvor på hunden? Overalt?

Jeg har tomme sprayflasker som jeg kjøper her og der, sprayer over hele bikkja, men litt spesielt i nakken, brystet og på rumpa. Gir størstemann 2-3 mer sprut enn minstmann.

Vært hos dyrlegen for å kjøpe expot da jeg manglet til 2 av hundene

Ble varmt anbefale å prøve denne tabletten, så da gjør vi det

Den er godt prøvd ut i andre land og man mener at flåtten ikke rekke å overføre sykdommer, selv om den kan gjøre det

Vi får se, har allerede plukket av en flått på to av hundene :(

Så får vi se om tablett eller expot gir best resultat her i huset. To med expot og to med tablett

• Like 1

- jeg har jo ikke behov for det her jeg bor liksom :)

Er det ikke flått her omkring? *håpehåpe*

Edit; til en liten flaske bruker jeg 2 små knuste hvitløksfedd.

Takk for oppskrift! :)

Pga leversykdom anbefaler veterinæren å kutte ut Frontline, så nå krysser jeg fingre og tær for at "vår" flått skyr denne blandingen også. :) Jeg har bestilt oljer (fra Iherb seff ;) )og ser frem til å mikse min egen mikstur, men siden jeg er parfymeallergiker lurer jeg fælt på om lukten sitter godt i hundepelsen eller om du må påføre ny mikstur flere ganger om dagen for å holde effekten gående. Må bikkja stinke for å holde flåtten vekk eller holder det med en liten dusj om dagen?

Guest Bølla

Takk for oppskrift! :)

Pga leversykdom anbefaler veterinæren å kutte ut Frontline, så nå krysser jeg fingre og tær for at "vår" flått skyr denne blandingen også. :) Jeg har bestilt oljer (fra Iherb seff ;) )og ser frem til å mikse min egen mikstur, men siden jeg er parfymeallergiker lurer jeg fælt på om lukten sitter godt i hundepelsen eller om du må påføre ny mikstur flere ganger om dagen for å holde effekten gående. Må bikkja stinke for å holde flåtten vekk eller holder det med en liten dusj om dagen?

I vanlig parfyme er det veldig mange kjemiske tilsetningsstoffer som du kan reagere på, jeg er litt sensitiv til parfyme selv. Rene, eteriske oljer har jeg derimot ingen problemer med.

Du trenger ikke å dynke hunden (dvs slik at den blir klissvåt). Jeg bruker en liten flaske, jeg tror den rommer 80-100 cl, og den holder 3-4 uker, så det er ikke store greiene som skal til. Vi har store hunder og vi spruter hver hund 4-6 ggr, kanskje mer om vi skal til f eks Hvaler e.l. Hvor mye du sprayer kommer an på hundens størrelse og om du har hatt mye vann i blandingen (da blir den naturlig nok litt svakere).

Jeg sprayer kanskje 2-3 dag, hvis hundene har badet lenge (vassing teller ikke) og vært helt under vann må man spraye de på nytt. Det lukter mest rett etter påføring, en stund etter har det absorbert, men virkestoffene er der fortsatt og vil virke avvisende på krypdyrene.

Jeg har kjøpt små tomme flasker med spraytut (fås på Clas Ohlsson til en billig penge) som jeg har fylt opp etter å ha laget en større blanding; en i bilen, en i treningsjakken, en i vesken, en i gangen.. Da glemmer jeg det sjeldent iallefall. Du må nesten bare prøve deg litt frem, ser du at hunden får flere enn 3 flått må du spraye hunden mer, evt lage litt sterkere mikstur.

Er det ikke flått her omkring? *håpehåpe*

Det kan nok sikkert være en og annen her også, men det er nok på langt nær så ille som i kyststrøkene lenger sør :). Jeg behandlet ikke mine hunder da jeg bodde på Holter heller, og det var svært sjelden jeg fant flått på dem :). Nå har jeg jo bare bodd her ca 1,5 år, men har ikke hatt flått på hundene ennå i hvert fall :)

Når jeg var liten (altså for nesten 30 år siden, hjelpes...) så var det ikke flått på Hamar, men de siste årene har vi funnet en og annen på bikkja. Så jeg ville nok ha sjekket jevnlig :)

Men en helt annen verden enn lenger sør ja!

I vanlig parfyme er det veldig mange kjemiske tilsetningsstoffer som du kan reagere på, jeg er litt sensitiv til parfyme selv. Rene, eteriske oljer har jeg derimot ingen problemer med.

Du trenger ikke å dynke hunden (dvs slik at den blir klissvåt). Jeg bruker en liten flaske, jeg tror den rommer 80-100 cl, og den holder 3-4 uker, så det er ikke store greiene som skal til. Vi har store hunder og vi spruter hver hund 4-6 ggr, kanskje mer om vi skal til f eks Hvaler e.l. Hvor mye du sprayer kommer an på hundens størrelse og om du har hatt mye vann i blandingen (da blir den naturlig nok litt svakere).

Jeg sprayer kanskje 2-3 dag, hvis hundene har badet lenge (vassing teller ikke) og vært helt under vann må man spraye de på nytt. Det lukter mest rett etter påføring, en stund etter har det absorbert, men virkestoffene er der fortsatt og vil virke avvisende på krypdyrene.

Jeg har kjøpt små tomme flasker med spraytut (fås på Clas Ohlsson til en billig penge) som jeg har fylt opp etter å ha laget en større blanding; en i bilen, en i treningsjakken, en i vesken, en i gangen.. Da glemmer jeg det sjeldent iallefall. Du må nesten bare prøve deg litt frem, ser du at hunden får flere enn 3 flått må du spraye hunden mer, evt lage litt sterkere mikstur.

Takk for info! :)

Dette høres absolutt overkommelig ut. jeg reagerer absolutt mest på luktforsterkende syntetiske stoffer og jeg vet jeg tåler lavendel og eucalyptus så jeg håper det skal gå bra. :)

Forumet fortsetter under annonsen