Gå til innhold
Hundesonen.no

Lucid Dreaming - bevisste drømmer


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Litt i tvil om jeg skulle spørre om dette, da det kanskje virker litt vel sært. Men er det noen her inne som driver med Lucid Dreaming? :icon_redface:

For de av dere som lurer på hva det er:

Lucid Dreaming er kort sakt drømmer der man er klar over at man drømmer. Mange opplever dette innimellom, helt naturlig, men det går også an å trene seg opp til det. Etter som man blir bedre og bedre kan man kontrollere drømmene mer og mer, og være bevisst mye lengre. :D

Det er flere måter å oppnå en lucid drøm på, foreløpig bruker jeg metoden Dream Induced Lucid Dream. Dette er den enkleste metoden for nybegynnere. Her begynner man å drømme vanlig, men i løpet av drømmen oppdager man at man drømmer, og kan fortsette drømmen i bevisst tilstand. Det blir gjerne oppdaget på bakgrunn av realitetssjekker (teller fingre, stikker fingrene gjennom hånden, osv). Man utfører også realitetssjekker i løpet av dagen, slik at hjernen min blir "programmert" til å gjøre det også i drømme.

Jeg startet med realitetssjekker gjennom dagen (2-10 ganger), og etter 1,5 uke fikk jeg min første LD vha realitetssjekk (har tidligere hatt mange bevisste drømmer, men da har det bare vært tilfeldig at jeg har oppdaget at jeg har drømt). En helt absurd opplevelse, da man i drømme tror det man opplever er helt ekte uavhengig av hvor absurd det er. :)

Min første LD på bakgrunn av sjekker var omtrent sånn:
Jeg våknet i sengen min om morgenen, og bestemte meg for å utføre en realitetssjekk. Dette fordi jeg i det siste har utført en slik sjekk hver morgen. Jeg ser på fingrene mine, og oppdager at jeg bare har 3 fingre. Jeg ser på hånden min igjen, og denne gangen har jeg 4 fingre. Jeg kan ikke tro det, men det er faktisk en drøm. Jeg har hatt en falsk oppvåkning. Det var vanskelig å tro det først, men etter at jeg var overbevist om at det var en drøm fortsatte jeg drømmen i klar tilstand. Utrolig morsomt! :D

Legger ved en grei guide:

http://www.dreamviews.com/introduction-zone/124786-beginners-guide-lucid-dreaming.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tror ikke det :lol:

Men man blir mer bevisst på seg selv da :) Slik som ved meditering og sånt.

Drømming gjør man jo uansett hver natt, eneste forskjellen er at man husker det + er bevisst.

Vet det er skikkelig sært da, men syns det er så spennende. Endelig noe gøy man kan gjøre også i sovende tilstand :drool:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ofte at jeg drømmer, og så tenker jeg at jeg i drømmen skal utnytte det så godt jeg kan og prøver å drømme ting jeg ønsker skal skje, men det blir ofte en skuffelse i stedet. Akkkurat som om hjernen min rotter seg mot meg :P Så jeg har litt kontroll, men ikke full kontroll. Men jeg har flere ganger klart å våkne om jeg har visst at jeg har drømt og drømmen har vært ekkel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, foreløpig. Men merker økt kontroll etter jeg begynte å lese om LD for noen uker siden. Alt er bare en treningssak igrunn.

Jeg har foreløpig klart å bestemme en ting, fikk fram en ting jeg kunne begynne å fly på. :P Men ellers må jeg bare gå rundt i drømmeland og undersøke det som kommer. Merker det er lettere for meg å opprettholde bevisstheten, samt kunne gå litt mer der det faller meg inn :P Gikk gjennom et speil i natt, veldig rart.

Jeg har lest om folk som har slanket seg vha LD, de har spist alle mulige gode kaker og annet mat i drømme, og så har de ikke fått cravings irl.. Så noe positivt er det da ved det :teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gjort det bevisst, men har "våknet" en gang hvor alt har vært helt sprøtt helt til det gikk opp et lys "aha! jeg drømmer!". For kaker flyter ikke i lufta. Og kjøkkenet mitt er definitivt ikke et hvitt tomrom med masse brownies og ostekake. (jeg kan ha vært sulten?) Drømmen ble utnyttet til å dytte i seg uendelig mye kake bare for å våkne kjempesulten og skuffet over at det ikke var mer kake.
Også ble jeg bevisst i drømmen min en gang jeg drømte at jeg var Rudolf som fløy rundt. Og poff så kunne jeg ikke fly lenger. Hadde null kontroll og knota med å få fire ben til å gå. Uansett hvor mye jeg ville bevege meg rundt og fly så var og ble beina mine helt gelé. Det ble ikke noe bedre når en øksemann kom for å lage finnbiff av meg. Så jeg var bevisst, men ingenting fungerte og jeg fikk ikke til å gjøre noe.
Jeg har også hatt en del falldrømmer hvor jeg faller og midt i fallet så skjønner jeg at jeg drømmer også bare suser jeg opp igjen i peter pan stil før drømmen skifter til noe annet og jeg-et forsvinner gradvis.
Det hender ellers ofte at jeg merker at jeg drømmer og at det ikke er virkelig, men skuffende ofte så våkner jeg av at jeg oppdager det.

Ellers vil jeg si at drømmer er noe skrullete galskap. Litt krydder i en ellers normal hverdag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, likte den kakedrømmen :D

Har våknet fra et par absurde drømmer og lurt på hvorfor i h... jeg ikke har skjønt at det var en drøm. Tyngdekraft som endret seg, snakkende dyr, portaler til andre verdner, men neida.

Mens neste drøm, der jeg jobber på et bakeri, da går det plutselig opp for meg at det må være en drøm... :sleep:

Men om man ofte har bevisste drømmer naturlig, så er det visst kjempe lett å bli bedre på det. Jeg håper jeg klarer å bli så godt at jeg kan trylle fram mine egne landskap og sånt :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ikke at jeg vet om det går under samme kategori, men innimellom kan jeg våkne av en drøm som ikke gikk så bra(mareritt osv), og da kan jeg tvinge meg selv til å sovne igjen, og da går jeg inn å "retter" drømmen. Helt merkelig, for jeg gjør jo ingenting. Jeg bare bestemmer meg for at drømmen ikke kan ende på denne måten. Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk styrt drømmene flere ganger ved å tenke "jeg må gå ditover", eller "jeg vil se...". Det har også hendt seg at jeg har tenkt i drømmen at "nå drømmer jeg", også klarer jeg å avslutte den.

Haha, jeg høres kanskje sinnsyk ut nå, men jeg har hatt merkelig drømmer siden jeg var lita, og det er visst bare en del av meg :P Mamma mener jeg burde skrevet ned drømmene min og gitt ut i bokform, da jeg husker drømmene så detaljert. Jeg bare ser på det som ehm, underholdning? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trooor det du skriver har å gjøre med bevissthet i drømmene. Det går i alle fall innunder slike øvelser jeg ser en del bruker, for å øke sin egen bevisshet rundt seg selv og sine drømmer. At man før man sovner kan tenke på noe, og så drømmer man om det, selv om det ikke nødvendigvis er en bevisst drøm. Alt det henger sammen. Altså hvor mye du husker, hvor livlige drømmer man har, at man klarer å avslutte drømmer (vanlig ved f.eks mareritt), osv.

Jeg har også alltid hatt helt sinnsyke drømmer, og jeg husker dem svært detaljert. Derfor seg jeg også raskt resultater nå som jeg har begynt å fokusere mer på bevisste drømmer. Og så tar det så lite tid også, jeg har brukt maks 2 min av en dag + at jeg tenker på det rett før jeg sovner. Syns det er verdt det altså, selv om jeg også forstår at mange syns det høres helt merkelig ut :D

Det er sånn ca 2 uker siden jeg leste om Lucid dreaming for første gang. Før det gikk jeg bare ut i fra at alle hadde bevisste drømmer ved jevne mellomrom. Ante ikke at det var et begrep, eller at det gikk an å trene seg opp til å kunne oppleve det oftere, samt å kunne kontrollere dem fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd det selv, for jeg kom over noen poster på nett om folk som på en måte ikke klarte å kontrollere drømmene sine så godt, men husket dem veldig tydelig i ettertid, i motsetning til "vanlige" folk som glemmer nesten hele drømmen i ettertid. De hadde da hatt skikkelig fæle mareritt, typen man våkner opp skrikende fra, men ikke klarte å våkne, og så husket de alt i ettertid. Synes det høres superskummelt ut. :P

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd det selv, for jeg kom over noen poster på nett om folk som på en måte ikke klarte å kontrollere drømmene sine så godt, men husket dem veldig tydelig i ettertid, i motsetning til "vanlige" folk som glemmer nesten hele drømmen i ettertid. De hadde da hatt skikkelig fæle mareritt, typen man våkner opp skrikende fra, men ikke klarte å våkne, og så husket de alt i ettertid. Synes det høres superskummelt ut. :P

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Dette har ikke noe med klare/bevisste drømmer å gjøre :P

Men ja, mareritt er fryktelig ekkelt. Jeg har hatt perioder med masse mareritt, der jeg gjerne husker alt. Også noen der jeg vet at det er drøm, men likevel ikke klarer å våkne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke noe med klare/bevisste drømmer å gjøre :P Men ja, mareritt er fryktelig ekkelt. Jeg har hatt perioder med masse mareritt, der jeg gjerne husker alt. Også noen der jeg vet at det er drøm, men likevel ikke klarer å våkne..
Det har vært i sammenheng med at de "øver" seg på lucid dreaming. Lucid dreaming tok helt av etter inception, så det er mest positivt jeg har lest, men disse negative postene er grunnen til at jeg ikke har prøvd selv. Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært i sammenheng med at de "øver" seg på lucid dreaming. Lucid dreaming tok helt av etter inception, så det er mest positivt jeg har lest, men disse negative postene er grunnen til at jeg ikke har prøvd selv. Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Ah, ok. Jeg har lest mye om LD nå, og virker ikke som at økt mareritt (både intensitet og hyppighet) er et vanlig problem. Men ser den at det kan være ekkelt.

Glemte å legge til at eneste bivirkningen jeg har hatt er økte tilfeller av "falske oppvåkninger", altså at jeg våkner i sengen min men egentlig fremdeles drømmer. Men dette har jeg hatt ganske masse av fra før av også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, man kan bli litt sprø. Jeg lærte en gang hvordan man skulle bli mer bevisst i drømme. Ikke helt LD, men slik at man kontrollerte mer det man gjorde i drømmen. Det tok ganske lang tid før jeg lærte å sove godt igjen... litt av poenget med søvn og drømmer er jo at underbevisstheten får styre, hvis man jobber bevisst likevel så får man ikke særlig god hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, man kan bli litt sprø. Jeg lærte en gang hvordan man skulle bli mer bevisst i drømme. Ikke helt LD, men slik at man kontrollerte mer det man gjorde i drømmen. Det tok ganske lang tid før jeg lærte å sove godt igjen... litt av poenget med søvn og drømmer er jo at underbevisstheten får styre, hvis man jobber bevisst likevel så får man ikke særlig god hvile.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Noen teknikker for LD kan være dårlig for søvnkvaliteten, men de fleste teknikkene er ikke det. Dessuten er ikke dette noe man gjør hver natt, med mindre man bruker metoden der man går rett i drøm fra våken tilstand. For ikke å snakke om at man faktisk ikke vet med sikkerhet hvorfor man drømmer.

Det er heller ikke forsket noe særlig på dette, og man er fremdeles i REM søvn under en bevisst drøm.. Her er en forskningsrapport som skriver:

"This study (http://www.spiritwatch.ca/eeg.htm) says that they studied an individual and compared normal REM to LD REM. They found no remarkable EEG changes take place within REM to accompany the entry into lucidity. The only difference was that during an LD, the individual experienced higher Theta levels of sleep."

Her er en poll hvor folk besvarer om de syns det ødelegger søvnen eller ei:

http://www.dreamviews.com/general-lucid-discussion/59196-do-lucid-dreams-affect-sleep-quality.html

Som du ser, skriver de fleste at de opplever å være mer uthvilt neste morgen. Det er ikke mange med i denne pollen, men tenkte å ta den med som motstykke til din erfaring (som ikke en gang var med LD).

Selv er jeg som regel aller best uthvilt de nettene jeg har drømt mest, uavhengig om det er vanlige eller bevisste drømmer. Det er likevel noe å være obs på, om man driver med dette og er en av dem som opplever dårligere søvnkvalitet, så får man gjøre det sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye mareritt en periode da jeg var 8-9 år. Da hadde jeg flere mareritt som rullerer, til slutt kjente jeg igjen det og visste at jeg drømte, siden da har jeg nesten alltid visst at marerittene mine, selv de nye, er drømmer, slik at jeg kan avslutte de :) Jeg er ikke veldig klar og husker lite i etterkant, men er ofte klar over at jeg drømmer også vanlige drømmer nå i ettertid :) synes det er spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så kult :D

Dette har jeg faktisk gjort mye uten å vite at det er en "ting". Befinner meg ofte oppå høye bygninger ol. og sliter med å holde balansen, så innser jeg at HEI, jeg drømmer!, sprer armene og hopper utfor og flyr ned, helt fantastisk :D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det i se perioder, drev mye med "slikt " før, men er ikke like bevisst på det lenger, så glemmer å gjøre det. Veldig gøy da :-D elsker å fly, men er så irriterende når jeg ikke klarer å fly så høyt som jeg vil, og humper opp og ned som en baktung fugl. Husker en gang jeg falt ned fra en ekstremt høy bygning. Var livredd, visste jeg skulle dø. Men rett før jeg traff bakken husket jeg at det bare var en drøm, og tvang meg til å våkne. Føltes som jeg datt ned i kroppen i sengen med et brak :-P drømmer ofte at jeg faller i døden, men klarer som regel å tvinge meg til å våkne nå etter den gangen.

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så kult :D

Dette har jeg faktisk gjort mye uten å vite at det er en "ting". Befinner meg ofte oppå høye bygninger ol. og sliter med å holde balansen, så innser jeg at HEI, jeg drømmer!, sprer armene og hopper utfor og flyr ned, helt fantastisk :D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Høres gøy ut. :D Klarer du å fly opp i høyen igjen, eller bare nedover?

Har gjort det i se perioder, drev mye med "slikt " før, men er ikke like bevisst på det lenger, så glemmer å gjøre det. Veldig gøy da :-D elsker å fly, men er så irriterende når jeg ikke klarer å fly så høyt som jeg vil, og humper opp og ned som en baktung fugl. Husker en gang jeg falt ned fra en ekstremt høy bygning. Var livredd, visste jeg skulle dø. Men rett før jeg traff bakken husket jeg at det bare var en drøm, og tvang meg til å våkne. Føltes som jeg datt ned i kroppen i sengen med et brak :-P drømmer ofte at jeg faller i døden, men klarer som regel å tvinge meg til å våkne nå etter den gangen.

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Jeg klarer heller ikke å ha konroll så bra når jeg flyr. Men leste at om man fløy på noe, så gikk det ofte bedre. Har visst bare å gjøre med at den bevisstheten som kan jordens fysikk ikke helt slipper tak :P

Så sist klarte jeg å få frem en lampe, sånn ånden i lampen lampe, og da klarte jeg å fly kjempe bra i forhold til normalt.. Fløy lenge, til jeg til slutt mistet høyde. :D Hehe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Høres gøy ut. :D Klarer du å fly opp i høyen igjen, eller bare nedover?

 

Det er vel egentlig mer "kontrollert falling" en flyying, jeg kommer aldri oppver, bare svever nedover og lander kontrollert på beina :P Hadde vært kult å "lære seg" å fly oppover også. :D

Herregud, nå føler jeg meg som DEN nerden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer heller ikke å ha konroll så bra når jeg flyr. Men leste at om man fløy på noe, så gikk det ofte bedre. Har visst bare å gjøre med at den bevisstheten som kan jordens fysikk ikke helt slipper tak :P

Ah, det høres jo logisk ut da! Får skaffe meg en drage neste gang :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...