Gå til innhold
Hundesonen.no

Lucid Dreaming - bevisste drømmer


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Dette er skikkelig nerdete, og jeg elsker det :D skal definitivt prøve å huske alle disse triksene og surre meg litt bort indrømmeverden jeg også :D er det noen av dere som får det til sånn på dagen liksom? Som den ene teknikken på den første linken Elisabeth la ut? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke der det hele tatt enda. Men så har jeg innsovningsvansker, så jeg blir bare liggende kliss våken om jeg skal prøve det. Jeg har kommet til helt første stadie noen ganger, atlså når man begynner å tenke rart, osv. Men ikke lengre.

Jeg tenker å bli bedre på den enkleste teknikken først, og så lære meg enkel meditering (den WILD-greia er egentlig bare den vanskeligste formen for meditasjon), og så forhåpentligvis klare det etterhvert.

Her inne står det også masse bra info:

http://www.world-of-lucid-dreaming.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livlig i søvnen, har veldig mye drømmer, mye mareritt, går i søvne, prater i søvne, og husker alltid drømmene mine godt. Jeg har noen ganger opplevd å drømme, mens jeg vet at jeg drømmer - altså det å være bevisst i drømmen. Men uten å gjøre det bevisst. Jeg kan også bestemme hva jeg skal drømme innimellom (absolutt ikke alltid - i så fall ville jeg bestilt mindre mareritt), da må jeg tenke på den historien jeg vil spinne videre på i søvne mens jeg ligger i sengen og skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Synes dette er skikkelig vanskelig å få til kontrollert, det liksom "skjer bare", så jeg har prøvd det med å telle fingre på hånda når jeg står opp for å forhåpentligvis huske på det i drømmen. Resultat:

Jeg sitter på et Norwegianfly som skal ta av fra motorveien. Jeg ser det ligger strødd veltede traktorer på jordene rundt og tenker HEI, her er det noe rart! Drømmer jeg?

Så ser jeg ned på hånda mi, teller fem fingre, ser bort og tilbake igjen, teller fem nye fingre, konkluderer med at dette skjer på ekte og er ingen drøm.

:lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, lurer på om jeg hadde fått til dette om jeg prøvde?

Jeg drømmer mye og husker det, våkner ofte midt i en drøm av vekkerklokka. Jeg har vel konkludert med at mitt søvnmønster har mye rem på slutten av natta, eller noe. Men det er mye sprøtt som skjer i søvne, altså, masse ut på eventyr med oppdrag og sånt!

Da jeg var lita hendte det at jeg visste at jeg drømte, sånn at hvis det ble ubehagelig kunne jeg bare blunke hardt i søvne for å våkne....

Tror LD hadde vært artig å prøve.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får det nok til ja :) Har hatt en pause i det siste, og da daler det raskt tilbake til normalen mtp drømmer. Men når ferien kommer skal jeg ta det opp igjen. :D

Siste LDen min spiste jeg kaker og muffins, nom nom nom. Klarte ikke holde meg så lenge i drømmen, fordi jeg ganske raskt ble bevisst på at jeg ikke fikk noe metthetsfølelse, og derfor også begynte å tenke på min ekte kropp. Da er det fryktelig lett å våkne, som jeg også gjorde :P

Synes dette er skikkelig vanskelig å få til kontrollert, det liksom "skjer bare", så jeg har prøvd det med å telle fingre på hånda når jeg står opp for å forhåpentligvis huske på det i drømmen. Resultat:
Jeg sitter på et Norwegianfly som skal ta av fra motorveien. Jeg ser det ligger strødd veltede traktorer på jordene rundt og tenker HEI, her er det noe rart! Drømmer jeg?
Så ser jeg ned på hånda mi, teller fem fingre, ser bort og tilbake igjen, teller fem nye fingre, konkluderer med at dette skjer på ekte og er ingen drøm.

:lol: :lol:

Derfor må du ha 2-3 realitetssjekker. Om den første feiler, så tar du de neste. Det er svært sjeldent at alle feiler. :D

Hadde en skikkelig freaky LD en gang:

Sto på badet, og snakket med kjæresten. Han har ikke lyst til å prøve LD, fordi han syns det virker skummelt, men jeg prøvde å overtale han. Tok hånden hans, og sa "Sånn gjør du, tell fingrene dine, 1 - 2 - 3 - 4 - 5. Dette er altså ingen drøm! Så kan du ta en sjekk til, stikk fingrene gjennom hånden din. Oj, nei det går ikke, det er altså ingen drøm! Ta en siste sjekk, hold deg foran nesten sånn som jeg gjør nå, og prøv å pust gjennom nesen, det går ikk......."

Og så viste det seg at jeg kunne puste gjennom nesen, selv om jeg holdt for nesen... Jeg var 100% sikker på at det ikke var en drøm, det var så sinnsykt realistisk på forhånd. Men etter tre realitetssjekker ble det altså avslørt. :blink: Ble så overrasket over at jeg var i en drøm at jeg ikke klarte å holde med sovende så lenge, men var helt utrolig morsomt :teehe:

Som oftest trenger jeg ikke å ta noen andre sjekker enn telle fingre. Det varierer mellom å ha bevegende fingre som endrer størrelse mens jeg ser på dem, eller at jeg har x-antall fingre, eller bare 3. Eller at de sitter helt rart på hånden. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å les sånne guier for å styre drømmer, og hvordan drømme-fysikken virker :D Det hjalp meg veldig mye, på kort tid :) Grunnen til at du ikke får til å styre noe, er fordi hjernen din holder fast på jordens fysiske lover :P

For å gjøre drømmer stabile hjelper det å si høyt "jeg drømmer!", samt ta på ting rundt deg.

For å få frem objekter, så kan du tenke "det ligger en ball bak meg!", og når du snur deg så ligger den der (forhåpentligvis). Det er mye lettere å få det til sånn enn å endre ting foran øynene dine. :)

Men i starten kan du jo også bare gå rundt å nye det drømmelandskapet du får presentert foran deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å les sånne guier for å styre drømmer, og hvordan drømme-fysikken virker :D Det hjalp meg veldig mye, på kort tid :) Grunnen til at du ikke får til å styre noe, er fordi hjernen din holder fast på jordens fysiske lover :P

For å gjøre drømmer stabile hjelper det å si høyt "jeg drømmer!", samt ta på ting rundt deg.

For å få frem objekter, så kan du tenke "det ligger en ball bak meg!", og når du snur deg så ligger den der (forhåpentligvis). Det er mye lettere å få det til sånn enn å endre ting foran øynene dine. :)

Men i starten kan du jo også bare gå rundt å nye det drømmelandskapet du får presentert foran deg :D

Hihi. Hadde en snodig drøm for noen netter siden. Jeg drømte at jeg var i en LD- på et hemmelig oppdrag. Da huska jeg å ta på ting rundt meg for å ikke våkne. Jeg visste at det jeg drømte ikke var ekte, men jeg trodde liksom at det var et formål med det. Litt inception opplegg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Åh, inatt drømte jeg at jeg plutselig tok en eksamen jeg allerede var ferdigmed, og deg skjedde så utrolig mye rart at jeg begynte å lure. SÅ, jeg sjekka hånda mi- fem fingre. Prøvde å putte fingrene gjennom hånda -gikk ikke. Prøvde å puste ut mens jeg holdt meg for nesa -gikk ikke. Sååå , det var vel ikke en drøm da, konkluderte jeg med :P Åh, at jeg ikke klarer det!!! Haha

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, så utrolig komisk og irriterende :lol: Har hatt et par sånne drømmer jeg også. Men som regel har noen av testene gått etterhvert. Men jo mer virkelighetsnær drømmen er, jo vanskeligere er det. Så irriterende i ettertid å finne ut at det var drøm likevel :P

Siden det virker som at hjernen din har full kontroll på hvordan du selv og fysikken din skal fungere, så kan du prøve noen andre typer sjekker. Enten se på klokken, lese en setning, osv. Da skal du se, om du kan lese så ser du bort og tilbake igjen, og leser på nytt. Som regel vil klokkeslettet eller setningen ha endret seg (og enda oftere fungerer ikke klokken, eller du kan ikke lese teksten).

Jeg har hatt en pause nå siste tiden før eksamen, tenkte å ta det opp igjen i sommerferien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det ikke ordentlig til jeg. Jeg vet at jeg drømmer, men slipper meg liksom ikke helt løs. Hadde mareritt i natt, eller skummel drøm. Skjønte at det var drøm, så jeg tok alle testene og den med å holde for nesa funket, så ble jeg litt mindre vettskremt i marerittet, og klarte til slutt å våkne :P det var en lettelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lignende greie en natt etter at jeg hadde lest om dette. Det var som om drømmen var en film, en skummel film der jeg var kidnappet og kom til å bli drept, jeg visste at det skulle skje for jeg hadde på en måte sett det i starten av drømmen lik når man ser en film. Men da jeg så meg i speilet oppdaget jeg at jeg hadde bittesmå tenåringspupper, så kjente jeg på de og bare HEY dette er bare en drøm, og så var det som om jeg istedenfor å være redd for å bli drept spilte et spennede spill resten av drømmen. :D:blink::|

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt en del på dette i siste og jeg har lyst til å prøve det :) Men problemet med mine drømmer er at jeg egentlig alltid vet at det er drømmer, fordi de er som en film med veldig dårlig kvalitet, veldig pixlete på en måte :lol: Mens følelsene i drømmene er veldig ekte da. Kan ikke huske å ha sett mine egne fingre, eller klokker eller kunne lese ting i drømmene mine :lol: Men jeg skal prøve!

Jeg elsker Inception! Hvis det var en film jeg skulle ønske var ekte, så er det den, og den er jo på en måte ekte om man driver med LD :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...