Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Det er så hyggelig når EFIT for en gangs skyld faller på en fridag!

Kl 09: Aiko og jeg koser. Imouto holdes på armlengdes avstand så trollbolla og jeg får litt tid for oss sjøl.

75059947-D415-476A-97EC-4C5FAC743572_zps

Kl 10: Jeg lager hundegodis av kyllingkjøttdeig, litt kyllingvom, knust hundekjeks, knust tørrfôr og knuste godbiter. Det stinker som innsiden av en kumage, men de det er ment for venter entusiastisk:

F10CE8A7-6245-40F2-931A-5CE7D45E41BD_zps

Kl 11: Vi er ute i hagen, og jeg knertmonstersikrer gjerdet. (Det hjalp ikke. Dagen etter hadde hun bevega seg videre til et annet område av hagen og var på nytt på tokt i nabolaget. Så nå har jeg brukt nesten to timer ute i mørket med å tette igjen, og skal gå til innkjøp av løpestreng):

0FE89A61-74B6-440F-9521-CF945C8B63F0_zps

Kl 12: Jeg driver med skrelling:

11941659-582A-4E7D-807C-B84B57E3EF67_zps

Kl 13: Jeg aner fortsatt ingenting om at innsatsen min med sikring er fånyttes, så jeg hviler litt på prematur laurbær med "Bones":

B81E8A3F-2AC6-4BCE-AFC4-BF537154813D_zps

Kl 14: Jeg sier "bare eeeen episode til". Aiko sier "wattever". Imouto er full av lengsler:

552B2851-D52A-4391-BAD3-ECEB32CB5976_zps

Kl 15: Vi er på tur. Jentene sjekker vannstanden i elva:

6F162B2A-D4E3-4DEC-A844-A3933E667C8D_zps

Kl 16: Vi er fortsatt på tur. Jeg er bevæpna med det nystekte godterier, og knertisen er lessa ned med kløv, sånn at hun kan gå løs på flate områder og fortsatt få løpt fra seg. Dritsøt og begeistra!

8C4F6FC8-D8AA-4B07-869F-D6EC7226B194_zps

Kl 17: Vi har akkurat kommet hjem, og jeg prøver meg noe bakstverk for å bli kvitt stanken fra hundegodisprosjektet tidligere. Dessverre har jeg omtrent ikke ingredienser, men nøden lære naken kvinne å vinne, så dette er ca 50/50 mel og sukker, to poser gjær og vann. Klæsja sammen med enda mer sukker og med smør og kanel. Smakte utsøkt, ga god lukt og et deilig pelsbelegg på tenna:

12761a74350cf336aa41b1adf7a8d24b_zps7be6

Kl 18 glemte jeg. Holder en knapp på Bones.

Kl 19: Jeg planlegger litt nye armbånd:

23FCEADA-2BCF-4A67-8B05-56CCF51D0F23_zps

Kl 20: Imouto og jeg koser:

766850C4-3550-472A-9331-8950796689E6_zps

Kl 21: Jeg lager middag, vi deler på alt i Sirkus Samurai:

80BA4F03-D289-4CDF-A864-295E174355EB_zps

Kl 22: Vi driver og skal avslutte for kvelden, og Aiko prøver å gjøre seg usynlig for å slippe å gå ut og tisse:

C3C5153A-946C-467E-B57F-725B31393A0F_zps

• Like 13
Skrevet

Ja, bortsett fra at jeg ikke akkurat INSISTERER på å få litt vom, da. :aww:

Vil de heller ha humanoid-food eller er det matvegring? :P

Skrevet

Åh herlig fridag da. Og jeg flirer meg ihjel av utbrytinga til Knertemonsteret :lol: Kasko hilser og sier at gjerder er djevelens verk, og er til for å forseres. :aww:

• Like 1
Skrevet

Go'jentene det :wub: Aiko minner meg bare så om Kiri til tider!

Og så kom jeg plutselig på en ting. Du er sikker på at den der frøkna graver seg igjennom hver gang? Tante Kiri klatrer jo 1,80m gjerde så lett som bare det (på 2 m gidder hun ikke å prøve lenger) :innocent:

• Like 1
Skrevet

Sirkuset <3

Kuma hilser til røyteguri og sier at han er akkurat like ille. Heldigvis for mamsen har han fått time hos groomern på fredagen, så kan de få slite med håret.

• Like 1
Skrevet

Vil de heller ha humanoid-food eller er det matvegring? :P

De liker godt pizzaskorpene mine, og får selvsagt alt avskjed fra laks og kylling, men nå om dagen må jeg innrømme at jeg er skikkelig fornøyd med spisinga, spesielt på hun lille litt aktive. :)

Blir mer og mer forelska i jentene dine jeg :wub: Får bare lyst til å begrave meg i pelsen og koooooose :heart:

Jeg forstår begeistringa, men akkurat i disse dager vil jeg ikke akkurat anbefale sånn dypping av fjes, for da kommer du opp igjen med "skjegg" i hele trynet. :D Phøy!

Åh herlig fridag da. Og jeg flirer meg ihjel av utbrytinga til Knertemonsteret :lol: Kasko hilser og sier at gjerder er djevelens verk, og er til for å forseres. :aww:

Jeg er bare så glad hun ikke hopper over...

Go'jentene det :wub: Aiko minner meg bare så om Kiri til tider!

Og så kom jeg plutselig på en ting. Du er sikker på at den der frøkna graver seg igjennom hver gang? Tante Kiri klatrer jo 1,80m gjerde så lett som bare det (på 2 m gidder hun ikke å prøve lenger) :innocent:

Jupp, hun graver. Hun er nemlig ganske avslørende kjempemøkkete på høyresiden hver gang, og jeg kan se tydelige (nå som jeg har vett på å leite) steder hvor hun har klemt seg ut. Jeg krysser fingra for at hun aldri innser hvor lett hun kunne kommet seg over, for med den krafta og balansen trenger hun ikke egentlig særlig tilløp engang for å komme seg over. Det blir løpestreng...
  • Like 2
Skrevet

Så det er ikke bare jeg som bare skal se eeeen til :lol:

De hundene der eeer så fine, (garantert et dumt spørsmål) men hvordan ser man forskjell på så like hunder? :icon_redface:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Så det er ikke bare jeg som bare skal se eeeen til :lol:De hundene der eeer så fine, (garantert et dumt spørsmål) men hvordan ser man forskjell på så like hunder? :icon_redface:

Det er jo som med alle andre raser, for oss som lever med shibaer er det jo helt umulig å IKKE se forskjell. :) Det er for meg helt umulig å skille på ensfarga hunder fra raser jeg ikke kjenner, som flat, japansk spisshund og groenendal, mens ensfarga hunder som kelpier er lette å se forskjell på, fordi der kjenner jeg så mange individer.

Shibaer har forskjellig størrelse (bare se på bildet av mine to ute på tur på jordet, hvor mye større Aiko med halsbånd er ift Imouto med kløv. Der skiller det tre kg og sikkert 5 cm i høyden), forskjellig ørestilling, forskjellig farge, forskjellig uttrykk, ulik maske (noen er hvitere enn andre, noen har mørkt neseparti osv), ikke minst svært ulike haler. Jeg pleier å vise folk som kommer til meg forskjellene på mine to, og etter det er det aldri noen tvil. Men de oppfører seg veldig ulikt også, da. :)

Skrevet

Det er jo som med alle andre raser, for oss som lever med shibaer er det jo helt umulig å IKKE se forskjell. :) Det er for meg helt umulig å skille på ensfarga hunder fra raser jeg ikke kjenner, som flat, japansk spisshund og groenendal, mens ensfarga hunder som kelpier er lette å se forskjell på, fordi der kjenner jeg så mange individer.

Shibaer har forskjellig størrelse (bare se på bildet av mine to ute på tur på jordet, hvor mye større Aiko med halsbånd er ift Imouto med kløv. Der skiller det tre kg og sikkert 5 cm i høyden), forskjellig ørestilling, forskjellig farge, forskjellig uttrykk, ulik maske (noen er hvitere enn andre, noen har mørkt neseparti osv), ikke minst svært ulike haler. Jeg pleier å vise folk som kommer til meg forskjellene på mine to, og etter det er det aldri noen tvil. Men de oppfører seg veldig ulikt også, da. :)

:lol: Derfor jeg sa dumt spml, hehe. Jeg kommer jo fra "hesteverdenen" hvor avtegn og farge spiller en større rolle. Men jeg syntes det er så mye lettere å se kroppslige forskjeller på en fjording enn en shiba :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...