Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor, enkel og "fluffy" hund?


SunsetYang
 Share

Recommended Posts

Vi skal få et nytt familiemedlem! :D

Min søster og hennes samboer har omsider kjøpt hus, og skal anskaffe seg hund etter hvert. MEN de er veldig usikre på rase, så jeg tenkte å be om forslag fra dere herlige soniser :flowers: De har som sagt hus (digert egentlig), de er begge veldig aktive, og joggeturer er daglig kost for min søsters samboer. Han er borte noen dager i strekk hver uke pga jobb, men er mye hjemme, og hun jobber korte dager. Så hunden vil få en god del fysisk trening de dagene han er hjemme, og spaserturer når han er borte. Den vil sjeldent være hjemme alene, da kun mens hun er på jobb de dagene samboeren er bortreist. De ønsker seg en stor "bamse", og liker utseendet på Berner Sennen. Hun har vokst opp med hunder, men har aldri hatt hovedansvar for trening/oppdragelse av en. Han har så vidt jeg vet ikke hatt hund. Så det er viktig at rasen er:

*Forholdsvis lettlært

*Egner seg som førstegangshund med forbehold om litt kunnskap fra før

*Klarer seg uten en skikkelig "jobb"

*Går fint overens med barn(sier seg vel selv at det vil komme inn i bildet etter hvert? :baby: )

*Kan være hjemme alene noen timer av og til

*Helst uten noe særlig til jakt- eller gjeterinstinkt

*Ikke så mye bjeffing

*Ikke spiss snute (spisshund/collie)

Noen forslag? Det er hovedsakelig gemyttet de er opptatt av, så forslag på raser og erfaringer settes det stor pris på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hehe, selvfølgelig kan de være med på joggeturer. Mannen til oppdretteren min løper maraton og jogger mange mange mil i uka med deres 5 bernere. Hverken de eller deres tidligere bernere har noen gang

Synes Berneren virker helt perfekt jeg. Jeg har aldri møtt en usosial Berner tror jeg, selv om det sikkert finnes

Bernerne skal vel ha ganske så stramme lepper (og i hvertfall i sammenligning med de andre bamsehundene), ergo ikke så mye sikkel?

Synes også berner kan passe. Evt. nuffe. Men kan de store bamsehundene være med på joggetur?

Hehe, selvfølgelig kan de være med på joggeturer.

Mannen til oppdretteren min løper maraton og jogger mange mange mil i uka med deres 5 bernere. Hverken de eller deres tidligere bernere har noen gang hatt problemer med det. Og da går det mye i tungt terreng.

Har merket meg at berneren er en fryktelig undervurdert rase her på forumet når det kommer til fysisk trening..

Tror en berner kan passe godt inn hos TS :)

Funker videoen under? Er fra en 15 km joggetur

Https://www.facebook.com/photo.php?v=10150097364276791&set=vb.712946790&type=3&theater

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vises ikke for meg, men jeg er ikke på fb heller.

Og berneren er vel en del lettere enn st bernhard og nuffe. Fiine er de ihvertfall. Om jeg noen gang skulle hatt stor hund igjen, med pels... :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjørt på med berner. Nuffen og st. bernhard er kanskje litt tunge for jogging?

Leonberger kan være et alternativ, men har inntrykk av at berneren er enklere/mer førerorientert og lettere å trene.

Ut ifra hva vi har funnet på nettet så virker det som at Leonbergere har lettere for å akseptere fremmede? De er veldig sosiale mennesker, så det er viktig at hunden ikke er for sky/skeptisk til nye folk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra hva vi har funnet på nettet så virker det som at Leonbergere har lettere for å akseptere fremmede? De er veldig sosiale mennesker, så det er viktig at hunden ikke er for sky/skeptisk til nye folk.

Lettere enn? Jeg vil tro leonbergere har mer vaktinstinkt enn berneren. Enig med Lill her, alle bernerene jeg har møtt har vært veldig gode og sosiale hunder. Har både noen i nabolaget og flere i rallymiljøet, pluss ymse treningsvenner,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landseer kan også være et alternativ, så vidt jeg har forstått er de ca på samme størrelse (høyde) som nuffe og leonberger, men noe lettere i kroppen. Ikke like vanlig, og med langt ferre oppdrettere, så den er derfor noe vanskeligere å få tak i kanskje.

Hvordan er å trene mentalt? Er de sta, høylytt osv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er å trene mentalt? Er de sta, høylytt osv? :)

Har veldig lite erfaring med dem, har bare møtt en, men det var en herlig hund på alle måter i alle fall. Eieren er vel bruker på forumet her, men ikke så aktiv lenger. @Lompelus :) Har ikke inntrykk av at de er spesielt sta eller høylydte, men de er nok ikke nødvendigvis de enkleste å trene, rett og slett fordi de ikke er avlet for den type samarbeid. Men som sagt, jeg uttaler meg på veldig tynt grunnlag her, ta heller kontakt med eiere og oppdrettere av rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lite erfaring med dem, har bare møtt en, men det var en herlig hund på alle måter i alle fall. Eieren er vel bruker på forumet her, men ikke så aktiv lenger. @Lompelus :) Har ikke inntrykk av at de er spesielt sta eller høylydte, men de er nok ikke nødvendigvis de enkleste å trene, rett og slett fordi de ikke er avlet for den type samarbeid. Men som sagt, jeg uttaler meg på veldig tynt grunnlag her, ta heller kontakt med eiere og oppdrettere av rasen :)

Mine landseere er ikke sta, de bjeffer sjeldent (oftes under lek). Min eldste trenes i lydighet, rally og vannkonkurranse og elsker å jobbe for både mat og leker. Noe annet du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine landseere er ikke sta, de bjeffer sjeldent (oftes under lek). Min eldste trenes i lydighet, rally og vannkonkurranse og elsker å jobbe for både mat og leker. Noe annet du lurte på?

Og hvordan er dine sammenlignet med landseere flest?

Et par individer sier ikke nødvendigvis så mye om en rase. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mine landseere er ikke sta, de bjeffer sjeldent (oftes under lek). Min eldste trenes i lydighet, rally og vannkonkurranse og elsker å jobbe for både mat og leker. Noe annet du lurte på? 

Skal høre mer med de i helgen, så får vi se om det kommer noen fler spørsmål:)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...