Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasekatt entusiaster


Chako
 Share

Recommended Posts

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tror forresten at jeg følger deg på Instagram.. Tigris er skikkelig fin, og datteren Gabriella er også vakker Lille Gabriella ca 13 uker gammel på bildet.

Maine Coon Har et lite oppdrett. Registrert i to forskjellige forbund (FIFé og TICA), sitter som leder i den norske raseklubben, hatt to kull, hovedfokus på å kombinere kjente showlinjer med mer uk

Vi har en herlig bengalpus ved navn Zelda. Vi har henne på helfòr, så etterhvert blir det små Zeldakopier å oppdrive.

Posted Images

Noen som kjenner godt til orientalsk korthår og har lyst å fortelle litt om de?

Ikke sett de før jeg så i denne tråden, men syns de så nydelige og litt rare ut! Hvordan er gemyttet og helsen f.eks? :)

Sikkert andre som kan svare bedre enn meg her, men jeg kan vel si litt av det lille jeg vet.

Adferdsmessig er det veldig aktive katter med mye lyd i. De prater dagen lang, med en kraftig, nesten litt hes og særegen mjauelyd. På utstilling hører man hvor de orientalske rasene er. Men generelt sett, det er mye katt og de er kjempesosiale og "med". Kule, men krevende. Du skal vite litt hva du går til.

Helsetilstanden vet jeg ikke hvordan er nå. Før var sjeling et vanlig problem, men jeg har inntrykk av at det har blitt bedre.

Men sim sagt, her kan nok andre svare deg bedre enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også flere hundeeiere som er OBS på helseplager enn det er katteeiere som er OBS på det. Pga kattens natur, pun intended. Ergo store mørketall?

Jeg vet at i Skogkattmiljøet finnes det mange som ikke tar et virus (som jeg ikke vet hvordan man skriver) alvorlig. Det sitter i munnen på katten. Katten kan være kronisk bærer av sykdommen, men selv helt frisk. Når en slik katt kommer i kontakt med andre katter ville alle disse bli svært syke og hvis de ikke blir behandlet dø. Jeg vet om en voksen hannkatt som ble smittet av en kronisk bærer, var døden nær og har måtte trekke alle sine tenner i ettertid. Han overlede så vidt, og blir ofte brukt av behandlende veterinær på foredrag osv fordi det er et så spesielt tilfelle at en katt overlever når de har blitt så syke som han var. Vet også om noe som heter GSD4 som finnes på Skogkatten. Det er blitt gjort noe med i miljøet, det har blitt testet og individer som er bærere tatt ut av avl. Jeg tror at uansett katt eller hund så lever man med de hver dag, og man lærer seg til å se små, små tegn på at noe kanskje ikke er normalt. Det er jo uansett forskjell fra individ til individ hvor mye smerte de viser.

Min AH viser omtrent null smerte selv om han har hatt smerter som har ført til kiropraktisk behandling og smertestillende, men fordi jeg kjenner ham svært godt har jeg kunne sett at noe har vært galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner godt til orientalsk korthår og har lyst å fortelle litt om de?

Ikke sett de før jeg så i denne tråden, men syns de så nydelige og litt rare ut! Hvordan er gemyttet og helsen f.eks? :)

De renrasede eg har hatt med å gjøre har ikke blitt så gamle. Ene ble vel 7-8 og den andre ca 9. Begge fikk luftveisinfeksjon, og medisinene klarte ikke å ta knekken på den. Utenom det var de friske, og har inntrykk av at de fleste har bra helse. Har selv en orientalerblanding som blir 12 år i desember. Pratsom pus, veldig glad i mannfolk og varme. Mye personlighet :) Det er som med hunder, du finner variasjoner innen rasen, så noen er sosiale med alle mennesker, og noen er mer enmannspus. Her står litt om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle litt om den Norske Skogskatten?

For det første heter det Norsk Skogkatt, ikke Skogskatt(det er en huskatt/skogkattmix). Skogkatten er en semilanghåret katt, og vår nasjonal rase. En veldig trivelig katterase. Sosiale katter, men også selvstendige. Ikke møtt noen med dårlig gemytt ennå. Jeg har falt veldig for rasen, og kunne ikke tenkt meg noen annen! Mitt første møte med ei hunnkatt var samme dagen som hun fødte et kull med fem små. Jeg var med på fødselen, og hun hadde ingen problemer med at jeg drev med de små enda hun ikke kjente meg. De krever heller ikke all verden med pelsstell tross mye pels når de har fullpels. Krever litt mer børsting når de er kastrater enn fertile. Går godt overens med barn, andre katter og hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner på meg at det muliggens blir Maine Coon - katt her en gang. De passer greit til å være innekatter, ikke sant? Jeg hater utekatter som ikke bor på bondegård, for meg er det 100% utelukket å ha utekatt. I tillegg er det faktisk skiltet her i Sverige at hunder OG katter skal holdes i bånd utendørs… :)

Er de ok-ish ifht biting og slikt? Jeg er rimelig traumatisert av den Britiske Korthåren til familien… Han er helt ustabil og hvis man bærer han kan han f.eks plutselig sette tennene i halsen på deg. Lekent, selvfølgelig, men hva f*** :P Trenger ei katt jeg kan stole på :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner på meg at det muliggens blir Maine Coon - katt her en gang. De passer greit til å være innekatter, ikke sant? Jeg hater utekatter som ikke bor på bondegård, for meg er det 100% utelukket å ha utekatt. I tillegg er det faktisk skiltet her i Sverige at hunder OG katter skal holdes i bånd utendørs… :)

Er de ok-ish ifht biting og slikt? Jeg er rimelig traumatisert av den Britiske Korthåren til familien… Han er helt ustabil og hvis man bærer han kan han f.eks plutselig sette tennene i halsen på deg. Lekent, selvfølgelig, men hva f*** :P Trenger ei katt jeg kan stole på :aww:

Maine Coon er utmerkede innekatter. Funker fint som utekatter og, og for det meste holder de seg veldig i nærheten, og har ikke det store utforskerbehovet. Viktigst av alt er å være med menneskene sine. Mine er innekatter med en inngjæret uteplass de har mer eller mindre fri tilgang til. De liker å være ute der så lenge været er pent og temperaturen behagelig, ellers er de bare inne. Helst sitter de i vinduskarmen og skuer utover kattegården :P

Gemyttet til rasen SKAL være supert. Biting er ikke supert, og sett med mine øyne helt uaktuell oppførsel. Jeg tror egentlig ikke jeg har hørt om noen katter av rasen som biter som vane, leking eller ei. De skal være, og er også stort sett alltid veldig stabile i gemyttet. Unntak finnes selvfølgelig, men de aller fleste er gode i gemyttet og det skal veldig mye til for å "vippe av pinnen". De er kjent under kallenavnet "den milde kjempen", og det stemmer. Veldig snille katter som man kan egentlig gjøre hva som helst med.

Men som på alle andre populære raser, uansett art, vær nøye med å finne en oppdretter som setter ordentlige krav til avlskattene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner på meg at det muliggens blir Maine Coon - katt her en gang. De passer greit til å være innekatter, ikke sant? Jeg hater utekatter som ikke bor på bondegård, for meg er det 100% utelukket å ha utekatt. I tillegg er det faktisk skiltet her i Sverige at hunder OG katter skal holdes i bånd utendørs… :)

Er de ok-ish ifht biting og slikt? Jeg er rimelig traumatisert av den Britiske Korthåren til familien… Han er helt ustabil og hvis man bærer han kan han f.eks plutselig sette tennene i halsen på deg. Lekent, selvfølgelig, men hva f*** :P Trenger ei katt jeg kan stole på :aww:

Tenker med engang at den Briten kommer fra et oppdrett hvor det ikke er satt skikkelig krav til avl eller at den ikke har blitt håndtert på en skikkelig måte. Merker stoor forskjell fra rasekatt(NFO) og huskatt. Det merkes når man legger litt mer i oppdrettet og kattene blir håndtert og oppdratt skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker med engang at den Briten kommer fra et oppdrett hvor det ikke er satt skikkelig krav til avl eller at den ikke har blitt håndtert på en skikkelig måte. Merker stoor forskjell fra rasekatt(NFO) og huskatt. Det merkes når man legger litt mer i oppdrettet og kattene blir håndtert og oppdratt skikkelig :)

Nja, jeg tror nok han er fra OK oppdrett, bare familien som ikke tør å irettesette han overhodet. De har aldri hatt katt før. Og han får lov til alt. F.eks sove på soverommet. De nekter å lukke døra, for da majuer han så. Så han ligger på soverommet, og klorer alle kroppsdeler som ligger utenfor dyna, biter i tær etc… Fri oppdragelse, tro meg jeg har prøvd å si i fra :aww: De blir bare sure også blir det krangel :lol: "han vokser det av seg". 1,5 år and going strong gitt. Og vinduet kan de jo ikke ha åpent på soverommet, for da kan han jo stikke av. Fatter ikke at de takler det på sommern, hadde pælma enten katta eller meg selv ut fra det huset på 1-2-3 :P "It's me or the cat!!" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tigris skulle egentlig på date med Maane, men hun likte han ikke :( Så da hun kom hjem fra kjærlighetsferie klarte hun på mystisk vis å snike seg ut og finne seg en rød bastardkjæreste. Ble pene barn, men ikke helt planlagt at de ikke skulle være rene skogkatter ;) Ja. Christin er veldig hyggelig :)

Her er ett bilde jeg tok idag av to flotte Tigris avkom. To jenter - (N)Tigersmilets Gabriella Tigrisdatter og (N)Tigersmilets Gyda Tigrisdatter. De er snart fem måneder gamle :)

1450089_10151789527027861_363853341_n.jp

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg tror nok han er fra OK oppdrett, bare familien som ikke tør å irettesette han overhodet. De har aldri hatt katt før. Og han får lov til alt. F.eks sove på soverommet. De nekter å lukke døra, for da majuer han så. Så han ligger på soverommet, og klorer alle kroppsdeler som ligger utenfor dyna, biter i tær etc… Fri oppdragelse, tro meg jeg har prøvd å si i fra :aww: De blir bare sure også blir det krangel :lol: "han vokser det av seg". 1,5 år and going strong gitt. Og vinduet kan de jo ikke ha åpent på soverommet, for da kan han jo stikke av. Fatter ikke at de takler det på sommern, hadde pælma enten katta eller meg selv ut fra det huset på 1-2-3 :P "It's me or the cat!" :lol:

Ja, ok. Kanskje litt begge deler da :P Er jo greit med noen grenser, blir som regel litt bedre da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tenker med engang at den Briten kommer fra et oppdrett hvor det ikke er satt skikkelig krav til avl eller at den ikke har blitt håndtert på en skikkelig måte. Merker stoor forskjell fra rasekatt(NFO) og huskatt. Det merkes når man legger litt mer i oppdrettet og kattene blir håndtert og oppdratt skikkelig :)

Det syns jeg var en underlig generalisering. Min erfaring er nemlig helt motsatt: rasekattene jeg har møtt, har vært avskyelig bortskjemte og uoppdragne, mens huskattene har vært svært håndterlige og greie.. Uten at jeg sier det nødvendigvis gjelder alle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj! Ganske fri oppdragelse her også, går på bord osv, men de biter da vitterlig ikke! Har prøvd å prøvesmake litt, men da skal du ha noe som lukter goooooodt på fingeren din altså og samtidig omtrent stappe den opp i tryne på henne! Og det er kun hunkatten som prøver på det, og hun gir seg med en gang hun får beskjed om å slutte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg var en underlig generalisering. Min erfaring er nemlig helt motsatt: rasekattene jeg har møtt, har vært avskyelig bortskjemte og uoppdragne, mens huskattene har vært svært håndterlige og greie.. Uten at jeg sier det nødvendigvis gjelder alle.

Det varierer selvsagt, men det er min erfaring. Avhenger nok av hvilket hjem kattungene kommer fra, og hvordan de blir oppdratt i sine nye hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Sibirkatten er mest allergivennlige ja :) Oppdretteren til Sibirhannen vår har allergisk datter, og hun reagerer ikke på sibbene i huset der :) Typen til andre søstra mi reagerer nok på sibbene. litt vanskelig å si, men det ser hvertfall sånn ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig avstandsforelsket i siamesere og orientalsk korthår, det er nydelige katter :ahappy: Er det noen som kan fortelle litt om gemyttet på disse? Jeg har hørt at de kan være litt vel krevende, aktive og selskapssyke, men så er det liksom hva er krevende, aktiv og selskapssyk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...