Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase?


Feline
 Share

Recommended Posts

Glem bare ikke at kun jogging ikke er nok aktivitet. Det trener kun kroppen og aktiviserer ikke noe annet. Lek med andre hunder og tur med tid til å snuse og svinse er viktigere for hunden enn løpingen! Særlig mens den er ung. Litt trening f.eks. spor eller agility aktiviserer også hunden på en annen måte og styrker samarbeidet. Da øker sjansen for å få en harmonisk hund. Får du tid til noe av dette når du skal løpe så mye?

Kanskje du burde skaffe deg en voksen hund, løpinga må man jo vente med til hunden blir i alle fall tenåring.

Hvalpetida er jo litt som å ha baby, egne interesser må settes til side en stund!

Må løpe ut med babyen min nå... for å bærsje altså. :)

Alle hunder bør få litt tid til og være hund, men det er absolutt ikke nødvendig og drive med agility eller spor for og få en harmonisk hund. Ikke for alle raser vertfall, noen er mer enn fornøyd med fysisk trim. Regner jo med at hunden skal få lov til og ut på do mer enn en gang om dagen så da får den vell muligheten til og gjøre noe annet enn og løpe også, og på helgene skal de jo på fjellet hvor den kan gå løs. Synes det høres ut som et fint hundeliv jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ta en spøk a Du legger ut bilde av en tjukk dalmatiner, og en relativt tynn labrador, og bruker bildene til å sammenligne kroppsformen. Jeg syns forøvrig ikke de to rasene har speselt lik kroppsb

Da har vi hilst på irsk setter-valper og valpemor, og snakket med eierene. Jeg ble såklart blendet av alt for søte valper, men mannen min (som tydeligvis klarer å beherske seg når han ser søte valper)

Den dalmatineren var feit, rett og slett. Værsågod bare hyggelig, her er en normalvektig en (helt tilfeldig plukket jeg ut den fineste i hele verden, beklager så mye om noen blir blendet av skjønn

Glem bare ikke at kun jogging ikke er nok aktivitet. Det trener kun kroppen og aktiviserer ikke noe annet. Lek med andre hunder og tur med tid til å snuse og svinse er viktigere for hunden enn løpingen! Særlig mens den er ung. Litt trening f.eks. spor eller agility aktiviserer også hunden på en annen måte og styrker samarbeidet. Da øker sjansen for å få en harmonisk hund. Får du tid til noe av dette når du skal løpe så mye?

Kanskje du burde skaffe deg en voksen hund, løpinga må man jo vente med til hunden blir i alle fall tenåring.

Hvalpetida er jo litt som å ha baby, egne interesser må settes til side en stund!

Må løpe ut med babyen min nå... for å bærsje altså. :)

Det blir ikke bare jogging nei. Mannen min er den som jogger, derfor MÅ det være en hund som er lett motivert til jogging og kan like å bli med han på tur. Selv er jeg ikke store joggeren, og kommer til å bli den som tar gåturene der hunden får snuse og ta det litt mer med ro ;) (Jeg har ikke nevnt det, siden alle hunder klarer å holde med meg og mitt tempo, det viktigste er at den kan følge mannens aktivitet også) Jeg kommer til å gå på valpekurs og kanskje jeg etter hvert får interesse for noe hundesport/trening også, men må liksom prøve litt før jeg finner ut hva jeg kan like å drive med sammen med hunden :) Jeg jobber turnus, så har ofte fri på dagtid på ukedager, så da blir det en form for aktivisering sammen med meg på formiddagen, mens det blir den "kjedelige" joggeturen på kvelden når mannen er hjemme (+ luftetur for å gjøre fra seg) :) Så det blir absolutt ikke BARE jogging :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke bare jogging nei. Mannen min er den som jogger, derfor MÅ det være en hund som er lett motivert til jogging og kan like å bli med han på tur. Selv er jeg ikke store joggeren, og kommer til å bli den som tar gåturene der hunden får snuse og ta det litt mer med ro ;) (Jeg har ikke nevnt det, siden alle hunder klarer å holde med meg og mitt tempo, det viktigste er at den kan følge mannens aktivitet også) Jeg kommer til å gå på valpekurs og kanskje jeg etter hvert får interesse for noe hundesport/trening også, men må liksom prøve litt før jeg finner ut hva jeg kan like å drive med sammen med hunden :) Jeg jobber turnus, så har ofte fri på dagtid på ukedager, så da blir det en form for aktivisering sammen med meg på formiddagen, mens det blir den "kjedelige" joggeturen på kvelden når mannen er hjemme (+ luftetur for å gjøre fra seg) :) Så det blir absolutt ikke BARE jogging :)

Da ville jeg sett på toller også, du spurte jo om den i går? Fikk liksom inntrykk av at dere ikke ville ha en hund som burde få bruke hodet litt også i tillegg til løping osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg sett på toller også, du spurte jo om den i går? Fikk liksom inntrykk av at dere ikke ville ha en hund som burde få bruke hodet litt også i tillegg til løping osv.

Nei ikke en som har veldig behov for å bruke hodet, siden jeg foreløbig ikke vet hva slags trening det skal bli, eller om det kommer til å bli mye av det. Det blir nok mer fysisk enn mental trening.

Også er det det at vi ikke har så mye erfaring, og da synes jeg det er litt skummelt å velge en hund som krever mye mentalt, også kanskje ikke klare å gi den det. Heller en som ikke krever så mye, men som sikkert blir glad hvis den får det likevel for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei ikke en som har veldig behov for å bruke hodet, siden jeg foreløbig ikke vet hva slags trening det skal bli, eller om det kommer til å bli mye av det. Det blir nok mer fysisk enn mental trening.

Også er det det at vi ikke har så mye erfaring, og da synes jeg det er litt skummelt å velge en hund som krever mye mentalt, også kanskje ikke klare å gi den det. Heller en som ikke krever så mye, men som sikkert blir glad hvis den får det likevel for å si det sånn ;)

Men trenger egentlig noen hunder å få spesiell aktivisering i å bruke hodet (utover oppdragelse, men det er noe annet)? Jeg har en rase som mange påstår trenger mer mental trening enn fysisk. De elsker å bruke hodet sitt, trene lydighet og søke eller løse utfordringer. Men det eneste de virkelig trenger er fysisk trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger egentlig noen hunder å få spesiell aktivisering i å bruke hodet (utover oppdragelse, men det er noe annet)? Jeg har en rase som mange påstår trenger mer mental trening enn fysisk. De elsker å bruke hodet sitt, trene lydighet og søke eller løse utfordringer. Men det eneste de virkelig trenger er fysisk trening.

Det er det jo forskjellige meninger om, Varga ikke bruke hodet, men hun er mindre fornøyd nå når vi stort sett bare er på tur, selv om vi går både oftere og lengre. Min mening er at noen raser fortjener og bør få jobbe litt mentalt i tillegg til fysisk fordi de liker det og fordi de ikke blir helt "tømt" ellers (finnes selvfølgelig individer innen alle raser som ikke trenger det osv, men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er det jo forskjellige meninger om, Varga ikke bruke hodet, men hun er mindre fornøyd nå når vi stort sett bare er på tur, selv om vi går både oftere og lengre. Min mening er at noen raser fortjener og bør få jobbe litt mentalt i tillegg til fysisk fordi de liker det og fordi de ikke blir helt "tømt" ellers (finnes selvfølgelig individer innen alle raser som ikke trenger det osv, men)

Det sier vi som driver aktivt med hund og er over gjennomsnittet interessert i å trene hundene våre mentalt. Men de fleste hunder får jo ikke noe mental trening utenom å lære et triks i ny og ne. De samme rasene som vi sier bør brukes mentalt for å trives ser jo ut til å ha utmerkede liv uten?

Ellers skal man ikke undervurdere den mentale biten av en tur i terrenget utenfor sti eller en hund som jobber med å trekke i snørekjøring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier vi som driver aktivt med hund og er over gjennomsnittet interessert i å trene hundene våre mentalt. Men de fleste hunder får jo ikke noe mental trening utenom å lære et triks i ny og ne. De samme rasene som vi sier bør brukes mentalt for å trives ser jo ut til å ha utmerkede liv uten?

Ellers skal man ikke undervurdere den mentale biten av en tur i terrenget utenfor sti eller en hund som jobber med å trekke i snørekjøring :)

Tja, jeg vet ikke. Hadde jeg ikke hatt noe og sammenligne med så hadde jeg kanskje ikke tenkt over det, men det betyr jo ikke at Varga hadde hatt det optimalt fordi. Det er også ganske mange av disse vanlige hundene som ligger i bur fordi de herper hjemme, og slikt har jo gjerne en årsak. Jeg tror på ingen måte at noen hunder "dør" av og ikke få mentalstimuli utover det de får på en tur, men jeg tror det for mange (både hunder og eiere) vil gjøre livet mye lettere og mer behagelig. Men slikt er jo utrolig vanskelig og si, det eneste jeg kan si med sikkerhet er jo mine egne erfaringer som da blir noe begrenset både mtp rase og individ, men min mening er at det er individavhengig, og hos noen raser mer oftere nødvendig enn hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siden det er to som il drive på med hunden på hver sin måte så blir det jo bra engasjert. Men san snusetur e det ikke alel som kan gå min blir bare gira av det og har mer igjen for å gå tur på plass og må bruke hue samtidig

Men av en elelr anne grunn så syntes jeg belger forslaget var bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tja, jeg vet ikke. Hadde jeg ikke hatt noe og sammenligne med så hadde jeg kanskje ikke tenkt over det, men det betyr jo ikke at Varga hadde hatt det optimalt fordi. Det er også ganske mange av disse vanlige hundene som ligger i bur fordi de herper hjemme, og slikt har jo gjerne en årsak. Jeg tror på ingen måte at noen hunder "dør" av og ikke få mentalstimuli utover det de får på en tur, men jeg tror det for mange (både hunder og eiere) vil gjøre livet mye lettere og mer behagelig. Men slikt er jo utrolig vanskelig og si, det eneste jeg kan si med sikkerhet er jo mine egne erfaringer som da blir noe begrenset både mtp rase og individ, men min mening er at det er individavhengig, og hos noen raser mer oftere nødvendig enn hos andre.

Det er da mange hunder eid av folk her på sonen, som regner seg som aktivie med hund og aktiviserer den mentalt, som også ligger i bur alene hjemme fordi de ødelegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem bare ikke at kun jogging ikke er nok aktivitet. Det trener kun kroppen og aktiviserer ikke noe annet. Lek med andre hunder og tur med tid til å snuse og svinse er viktigere for hunden enn løpingen! Særlig mens den er ung. Litt trening f.eks. spor eller agility aktiviserer også hunden på en annen måte og styrker samarbeidet. Da øker sjansen for å få en harmonisk hund. Får du tid til noe av dette når du skal løpe så mye?

Kanskje du burde skaffe deg en voksen hund, løpinga må man jo vente med til hunden blir i alle fall tenåring.

Hvalpetida er jo litt som å ha baby, egne interesser må settes til side en stund!

Må løpe ut med babyen min nå... for å bærsje altså. :)

Jeg er uenig. Lek med andre hunder og snusing og svinsing er ikke viktigere enn løping og ren fysisk aktivisering. En hund som får mye fysisk trim er en fornøyd hund. Jeg synes det er koselig når hundene mine leker, men jeg er ganske sikker på at det er viktigere for meg enn for dem. Svinsing vil jeg ikke ha noe av. Jeg ser jo helt klart at hundene blir slitne av mental aktivisering (som f. eks. spor eller agility), men jeg ville absolutt ikke sagt at hunder (generelt sett) trenger det.

Hundene trener ikke bare fysisk selv om det er jogging. Min erfaring er at de ofte blir mer slitne av en jevn joggetur i bånd der du setter tempoet, enn en tur der de selv bestemmer fordi de er løse. Selv om en større distanse blir tilbakelagt når de går løst, så blir de mer slitne av å jogge i bånd. Jeg mener at dette er fordi det er mer mentalt slitsomt å jogge ved siden av i bånd.

Også får jeg legge til at jeg begynte å jogge med min shiba-valp ganske tidlig. Shibaen har en funksjonell kropp og valpen min fikk tidlig muskler av å løpe i skogen. Så da lot jeg hun følge meg fritt i skogen mens jeg jogget. Det er jeg helt sikker på bare har vært positivt for utviklingen. Det er greit nok at vi ikke skal belaste, men muskler er bra for utviklingen. (Men det er selvfølgelig greit å vente med de lengste turene).

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange hunder eid av folk her på sonen, som regner seg som aktive med hund og aktiverer den mentalt, som også ligger i bur alene hjemme fordi de ødelegger.

Ja? Poenget mitt er ikke at folk ikke er aktive, men at noen ganger krever det kanskje enda mer, evt annen type trening. Så sant det ikke er snakk om sep angst e.l. da selvfølgelig. Jeg har selv hatt en ødelegger, det eneste som skulle til var mye trim så hun ikke kjeda seg, og vi var nok langt over gjennomsnittlig aktiv før det også, selvfølgelig litt påvirket av hormoner osv. Hunder ødelegger ikke for og være slem liksom, de gjør det fordi de kjeder seg, er redde, klør i tenna e.l. Men dette blir litt ot, min oppfatning og mening er at noen hunder uten tvil foretrekker og ha mental stimuli i livet sitt, det blir ikke det samme uten, selv om de "klarer" seg, de bør og fortjener og få det og livet blir da også i mange tilfeller lettere både for hund og eier. Hunder er lettest når de er slitne og fornøyde, og ikke alle blir helt fornøyde uten litt mental aktivisering, uten at jeg mener at enkelte raser krever organisert trening, det krever bare en eier som orker og finne på litt annet enn bare fysisk aktivitet. Du trenger ikke være enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er da mange hunder eid av folk her på sonen, som regner seg som aktivie med hund og aktiviserer den mentalt, som også ligger i bur alene hjemme fordi de ødelegger.

Ødelegger må jo sjekke hva det er, kunne jo være noe spennede HiIsen NIri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja? Poenget mitt er ikke at folk ikke er aktive, men at noen ganger krever det kanskje enda mer, evt annen type trening. Så sant det ikke er snakk om sep angst e.l. da selvfølgelig. Jeg har selv hatt en ødelegger, det eneste som skulle til var mye trim så hun ikke kjeda seg, og vi var nok langt over gjennomsnittlig aktiv før det også, selvfølgelig litt påvirket av hormoner osv. Hunder ødelegger ikke for og være slem liksom, de gjør det fordi de kjeder seg, er redde, klør i tenna e.l. Men dette blir litt ot, min oppfatning og mening er at noen hunder uten tvil foretrekker og ha mental stimuli i livet sitt, det blir ikke det samme uten, selv om de "klarer" seg, de bør og fortjener og få det og livet blir da også i mange tilfeller lettere både for hund og eier. Hunder er lettest når de er slitne og fornøyde, og ikke alle blir helt fornøyde uten litt mental aktivisering, uten at jeg mener at enkelte raser krever organisert trening, det krever bare en eier som orker og finne på litt annet enn bare fysisk aktivitet. Du trenger ikke være enig :)

Jeg er ikke uenig i at hunder har stort utbytte av mental trening, men jeg er uenig i at noen raser som helhet trener mer mental trening enn fysisk.

Jeg aktiviserer forresten ikke hundene mine så de er slitne hver dag. Jeg oppdrar dem til å oppføre seg som jeg ønsker uansett om de har fått flere timer med mental trening og løpt tre timer i skogen eller om de har gått fire 10-minuttersturer på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i at hunder har stort utbytte av mental trening, men jeg er uenig i at noen raser som helhet trener mer mental trening enn fysisk.

Jeg aktiviserer forresten ikke hundene mine så de er slitne hver dag. Jeg oppdrar dem til å oppføre seg som jeg ønsker uansett om de har fått flere timer med mental trening og løpt tre timer i skogen eller om de har gått fire 10-minuttersturer på en dag.

Det er da ingen som har sagt noe om mengde mental trening. Og som jeg sier, slitne og fornøyde hunder er enkle hunder og krever ikke fullt så mye "oppdragelse" (snakker ikke om og kjøre hundene i kjellern liksom) Varga blir ikke fornøyd av bare tur, selv om hun både godtar det og oppfører seg. Man har forskjellige meninger, min er at hunder ikke skal behøve og kjede seg (på fast basis) i så stor grad at de føler behov for og ødelegge eller andre festlige ting og at de skal få leve et liv som er så optimalt som man får det, ergo vil jeg heller ikke synes at det er helt greit med "de klarer seg", de skal ikke klare seg, de skal ha det bra. Og jeg vil heller ikke anbefale noen en hund som kan skape et hundehold som er vanskeligere enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke en som har veldig behov for å bruke hodet, siden jeg foreløbig ikke vet hva slags trening det skal bli, eller om det kommer til å bli mye av det. Det blir nok mer fysisk enn mental trening.

Også er det det at vi ikke har så mye erfaring, og da synes jeg det er litt skummelt å velge en hund som krever mye mentalt, også kanskje ikke klare å gi den det. Heller en som ikke krever så mye, men som sikkert blir glad hvis den får det likevel for å si det sånn ;)

Det er bra at dere tenker over slikt, men ikke la dere skremme helt. Mentalstimuli kan jo være alt fra at du hiver mat/godbiter utover plena og lar hunden bruke nesen til og finne det mens du står og ser på (evt sitter inne om dere har hage), til og kaste ball ut i litt høyt gress mens du holder i hunden til ballen har landet og er ute av syne også slipper hunden så den får lete etter den. Eller man kan trene litt lydighet, eller bare noen triks.Man er ikke nødt til og drive agility eller trene lydighet aktivt liksom, hunden vet jo ikke forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at dere tenker over slikt, men ikke la dere skremme helt. Mentalstimuli kan jo være alt fra at du hiver mat/godbiter utover plena og lar hunden bruke nesen til og finne det mens du står og ser på (evt sitter inne om dere har hage), til og kaste ball ut i litt høyt gress mens du holder i hunden til ballen har landet og er ute av syne også slipper hunden så den får lete etter den. Eller man kan trene litt lydighet, eller bare noen triks.Man er ikke nødt til og drive agility eller trene lydighet aktivt liksom, hunden vet jo ikke forskjell :)

Slik "leke"-trening blir det jo uansett ;) Nå har vi faktisk avtalt å se på en setter i morgen, så får vi se hvordan den er :) Trekking i båndet og radiusen på tur blir jo noe vi må trene på da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hvis det er en voksen spør om den er skopusser eller storgåer. Skopusser så er det greit. Storgåere er det ikke altid u får til å gå trangere uten en kjempeinsats men du kan godt få den til å holde bedre kontakt når den går løs. Spør også om den er sauerein og hvilke dyr den har jaktet. Spennende å høre fortsettelsen og hvilken setter er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere kunne tenke dere en voksen dalmatiner (6 år) vet jeg av en tispe :) Vant med barn, frisk og fin. Omplasseres grunnet sykdom i familen. De kullsøsknene jeg vet av var iallefall trivelige.

(Bare 18 mnd på bildet)

563619_10153432197550444_219033458_n.jpg

(og hvis dere vil ha valp vet jeg om 4 små gutter som trenger nytt hjem, noen uker over leveringsalder. Veldig trivelig oppdretter, og trivelige foreldre (halvbror til min hund :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en voksen spør om den er skopusser eller storgåer. Skopusser så er det greit. Storgåere er det ikke altid u får til å gå trangere uten en kjempeinsats men du kan godt få den til å holde bedre kontakt når den går løs. Spør også om den er sauerein og hvilke dyr den har jaktet. Spennende å høre fortsettelsen og hvilken setter er det?

Det er irsk setter valper, vil helst ha valp og ikke voksen hund.

Lola Pagola: Tror jeg vet hvem du mener, de ligger ute på finn.no nå og bor på Lier? Synes de er veldig fine, men så er det andre i familien som helst vil se på setter først da ;) Er visst bare jeg som liker disse prikkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av en tispevalp i bergen som er klar for et nytt hjem :-) Dalmatiner! Sjekk ut kennel lovinda.

Det er også en hannhund på 3-4 år til omplassering ;) Og et par unghunder! samt kjenner jeg en dalmatinertispe på 3 år som trenger forvert for ett år om dere kunne tenkt dere dalmatiner på prøve for ett år. hehe

Jeg tror helt klart en dalmatiner kan passe deres aktive liv godt ;-) Samt har de gjerne en kortere radius enn setterne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er irsk setter valper, vil helst ha valp og ikke voksen hund.

Lola Pagola: Tror jeg vet hvem du mener, de ligger ute på finn.no nå og bor på Lier? Synes de er veldig fine, men så er det andre i familien som helst vil se på setter først da ;) Er visst bare jeg som liker disse prikkene...

Ja hun ligger sikkert der og, jeg så den på siden til oppdretter på facebook :) Du må tvinge familien din på et dalmatinerbesøk hos noen, de kommer garantert til å bli sjarmert :)

Men setter er sikkert ikke et helt dumt valg det heller, men for meg personlig blir det for stor radius og lite førervennlighet, jeg skjønner helt ærlig ikke heeelt hvorfor man vil utsette seg selv for det med mindre man faktisk skal bruke hunden til jakt. Men... dette kommer nok litt fra min erfaring med en gordon som stakk så fort han fikk sjansen, og aldri gikk tur sammen med meg, jeg var bare et vedheng. Og man har jo forskjellige bruksområder, det er jo ikke alle det er viktig for å kunne ha hunden enkelt løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...