Gå til innhold
Hundesonen.no

– Ulven tok kameraten min


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

  • Svar 289
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ulvedebatt til side, bare som en hundeeier til en annen, hvordan kan du si det om noen som nettopp har mistet hunden sin? Selv når man gjør dumme ting, selv om man tar risikoer, selv om man tar valg s

Er man tjukk i huet for å opprettholde den bruken hundene er laget til... Ja vel. I så fall forbeholder jeg meg retten til å være tjukk i huet til jeg evt. Slutter å ha hund... (selskapshunder gidder

Jeg synes dette er vanvittig trist. På den ene siden er jeg veldig for å ha ulv i norsk natur, det er et nydelig og verdifullt dyr som det ville vært trist å miste. På den andre siden så er det ganske

Posted Images

Guest Kåre Lise

Ja, man skal passe på hunden sin i de områdene altså!

Tja, såfremt man ikke er så eitrane tjukk i hue at en slipper Fido alene på egne poter i ulveland overlatt til GPS så er vel mye gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står et annet sted:

"– Plutselig fant den et dyr, jeg vet ikke hva, og den ble borte, sier Krybelsrud. Han hadde gps på hunden, og søkte etter den, men signalene ble borte. – Det er jo sånn som skjer iblant, sier han videre. Han kjørte til en annen plass for å søke etter hunden, men fikk den ikke inn der heller. Så dro han hjem, og sammen med en jaktkamerat dro han ut ved 18-tida for å lete etter dachsen."

Trist er det jo, men i sånne tilfeller har man kun seg selv å skylde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står et annet sted:

"– Plutselig fant den et dyr, jeg vet ikke hva, og den ble borte, sier Krybelsrud. Han hadde gps på hunden, og søkte etter den, men signalene ble borte. – Det er jo sånn som skjer iblant, sier han videre. Han kjørte til en annen plass for å søke etter hunden, men fikk den ikke inn der heller. Så dro han hjem, og sammen med en jaktkamerat dro han ut ved 18-tida for å lete etter dachsen."

Trist er det jo, men i sånne tilfeller har man kun seg selv å skylde.

Ok, så det betyr at alle som driver jakt og har jakthund ikke kan slippe hundene sine løs mer?

Synes det bare er fryktelig trist jeg, uten at jeg har tenkt å rette pekefinger mot noen...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det betyr at alle som driver jakt og har jakthund ikke kan slippe hundene sine løs mer?

Synes det bare er fryktelig trist jeg, uten at jeg har tenkt å rette pekefinger mot noen...

Man kan, men man tar en risk, og konsekvensen kan bli som dette. Det er dessverre naturens gang, og slik er det. Trenger ikke rette pekefinger mot noen. Pusen min ble tatt av rovdyr den også, kjempe leit, men den dagen det kommer ny pus her kommer den til og få være ute den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det betyr at alle som driver jakt og har jakthund ikke kan slippe hundene sine løs mer?

Synes det bare er fryktelig trist jeg, uten at jeg har tenkt å rette pekefinger mot noen...

Man tar jo en risk. Men jeg skjønner ikke hvorfor man drar til media med det når det skjer? :icon_confused:

Joda, er man ulvemotstander så er jo det kjekt å profilere.

Men om man velger å slippe hunden alene på jakt i ett ulvetett område så hadde jeg personlig ikke lagt det ut i media. Man vet hva som kan bli konsekvensen av den type jakt med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man tjukk i huet for å opprettholde den bruken hundene er laget til... Ja vel. I så fall forbeholder jeg meg retten til å være tjukk i huet til jeg evt. Slutter å ha hund... (selskapshunder gidder jeg ikke ha, da får det heller være...) en risiko tar man hver gang man knepper av båndet, men det føles mindre forjævlig om risikoen ikke er et resultat av miljøkriminalitet (som den utsatte "ulven" ER ) Dette var det første offeret født hos meg. Det er trist og utrivelig, men jeg kommer ikke til å nekte mine hunder et fullverdig liv framover av den grunn...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man tjukk i huet for å opprettholde den bruken hundene er laget til... Ja vel. I så fall forbeholder jeg meg retten til å være tjukk i huet til jeg evt. Slutter å ha hund... (selskapshunder gidder jeg ikke ha, da får det heller være...) en risiko tar man hver gang man knepper av båndet, men det føles mindre forjævlig om risikoen ikke er et resultat av miljøkriminalitet (som den utsatte "ulven" ER ) Dette var det første offeret født hos meg. Det er trist og utrivelig, men jeg kommer ikke til å nekte mine hunder et fullverdig liv framover av den grunn...

Beklager tapet, og det er ingen som tviler på at tapet er tungt.

Men jeg har sett deg skrive før at ulven i norgen ikke er "ulv" og at den er satt ut osv. Har prøvd å finne noen dokumentasjon på dette, men finner det ingen plasser. Har du noen linker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ok, så det betyr at alle som driver jakt og har jakthund ikke kan slippe hundene sine løs mer?

Synes det bare er fryktelig trist jeg, uten at jeg har tenkt å rette pekefinger mot noen...

Selvfølgelig kan de det men det blir jo dumt å gå til avisa etterpå? I Norge har vi nå ulvesone hvor ulven har fått tildelt sitt område og dette utgjør en liten del av landet, det burde være mulig å holde jakt med løshund til de restrerende områdene og hvertfall ikke der man VET det går ulv. Men neida, det er noen som mener det er en menneskerett å jakte med løshund i Norge og at rovdyr ikke hører hjemme i naturen og bare er fortellinger i eventyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mannen i artikkelen kan takke seg selv, men om en jeger i Telemark for eksempel mister hunden sin til Ulv så kan han få lov til å være lei seg , gå til avisen og slippe at folk synes han er liten gjennomtenkt som har jaktet med hunden sin?

Greit nok at det finnes ulveområder, men det finnes faktisk ulv andre steder også.
Vi hadde ulv i vår skog i vinter, bare mnd før hunden min forsvant på tur. Vær ganske sikker på at ulven også var der før den ble "oppdaget" også, hadde jeg da vært skyld i det selv om hunden min ble tatt av ulv da?

Det er faktisk virkelige mennesker og virkelige hunder vi snakker om... Mennesker som har jakt som sin store interesse, en interesse som de deler med en stor del av Norges befolkning. Jakt og fangst er en del av den gamle kulturarven og som ligger dypt i mange mennesker i Norge.


  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Forskjell på å miste hunden sin som forsvinner og bevisst sende den ut på egne poter utstyrt med GPS syns du ikke?

Summen blir vel det samme enten hunden har stukket etter elg på tur med eier, eller loset etter elg på jakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Summen blir vel det samme enten hunden har stukket etter elg på tur med eier, eller loset etter elg på jakt..

hva babler du om nå? Om jeg sku miste bikkja mi nå her på finnskogen så er vel det noe helt annet og ikke minst helt andre odds enn hunder som nærmest lever ett liv på egne poter ikke bare i jaktida men også trening ellers i året? Disse jakthundene velger da ikke selv å bli ulvemat, det er eieren som tar det valget da får de også ta konsekvensene. Ikke gå til avisen med noe tåredryppende historie jeg har vansker med å ta alvorlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ingen gikk ut til avisene om det, så hadde ikke folk flest fått med seg "problemet". Er det ikke greit at slikt kommer frem? og ikke gjemmes bort?

Klart det er synd på fyren, jakt har vi drevet med i alle år, og selvom han kan "takke seg selv", så er det noe som er utrolig trist. Og det er slik man trener hund til jakt. Man kan ikke ha bikkja i 1meters bånd hele året, for så å tro den presterer de få gangene den er med på jakt.

Jeg har tidligere ikke fått med meg så mange ulvesaker når det kommer til hund tidligere (sånn flere år tilbake). Er det fordi ingen har løpt til avisa? eller er det fordi det ikke har vært et problem tidligere?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har tidligere ikke fått med meg så mange ulvesaker når det kommer til hund tidligere (sånn flere år tilbake). Er det fordi ingen har løpt til avisa? eller er det fordi det ikke har vært et problem tidligere?

Er vel mange naturlige forklaringer på det.

Vi leser lokalaviser på internett.

Det er faktisk igjen blitt en ulvebestand, mer ulv enn tidligere.

GPS gjør vel sitt til at flere driver med det over større områder på bekostning av kunnskap og erfaring.

Osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

hva babler du om nå?.

Alltid like sjarmerende. Det jeg sa som du ikke oppfattet, var at uansett om hunden er ute på tur med eier og blir drept av ulv eller om hunden er sluppet på jakt og den blir drept av en ulv, så er summen det samme : en død hund.. Hvorfor skal ikke eieren av hunden gå til avisa med det?

Utifra din logikk om at det er uansvarlig å slippe hund i ulvesone, så må det vel bety at det er trygt utenfor ulvesone. Synd ulven ikke leser kart og stortingsmeldinger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Alltid like sjarmerende. Det jeg sa som du ikke oppfattet, var at uansett om hunden er ute på tur med eier og blir drept av ulv eller om hunden er sluppet på jakt og den blir drept av en ulv, så er summen det samme : en død hund.. Hvorfor skal ikke eieren av hunden gå til avisa med det?

Utifra din logikk om at det er uansvarlig å slippe hund i ulvesone, så må det vel bety at det er trygt utenfor ulvesone. Synd ulven ikke leser kart og stortingsmeldinger da.

Smittsom sjarm?

Til det første så er det jeg prøver å si noe med å ta konsekvensen når man gjør det bevisst

Til det andre så lever vi i dag i ett opplyst samfunn. Koster ikke mange minuttene og kaloriene å sette seg inn i hvor det befinner seg ulv i dag, ulvesone eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Her er det ulv i nabokommunene sies det. Hvis jeg går med mine hunder løse, og ulvene krysser kommunegrensa, så kan jeg altså skylde meg selv hvis de blir tatt av ulv?

Om du slipper de på egne poter og de blir tatt av ulv burde det kanskje ikke komme som noen overraskelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er vanvittig trist. På den ene siden er jeg veldig for å ha ulv i norsk natur, det er et nydelig og verdifullt dyr som det ville vært trist å miste. På den andre siden så er det ganske store områder i Norge hvor det ikke lenger går an å ha hunden sin alene på gårdsplassen i bånd, slippe den på tur eller drive med effektiv jakt. Den mest effektive jaktformen på elg er med løshund, og vi TRENGER elgjakt, fordi vi ikke har nok ulv til å begrense elgstammen på en god måte. En for stor elgstamme fører til store skader på skog, til svært mange bilulykker, og til en etter hvert sykelig elg"befolkning". Det er jo et dilemma som er vondt uansett hvilken side man ser fra.

Det er lett for meg som sitter her på trygge Sørlandet å si at jeg vil ha begge deler, både ulv i norsk natur og sau på utmarksbeite (og før man trekker inn gjetere og dyre løsninger for å trygge sauen så vil jeg tro at med de store kuttene som signaliseres i landbruksstøtten de neste årene, vil det bli en enda mindre sannsynlig løsning på rovdyrproblematikken), eller både ulv i skogen og løshund på elgjakt - eller annen jakt for den saks skyld. Jeg er en skikkelig hykler på dette området!

Vi har forresten streifulv bare noen kilometer her fra hvor jeg bor nå - og jeg skal på jakt med min egen hund løs i morgen. Er jeg en dårlig hundeeier som fortjener å finne hunden min drept av ulv da?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...