Gå til innhold
Hundesonen.no

Politi skyter hunder...


Ithildin
 Share

Recommended Posts

  • Svar 324
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kanskje noen kan starte ei FB-gruppe for oss som er drita lei av at idiotiske hundeeiere som ikke er seg sitt ansvar bevisst, ødelegger stadig mer for oss som faktisk ER ansvarsfulle... .

Jeg visste jeg ikke burde lest svarene... Jepp, OVERORDNEDE forventet åpenbart at bikkjene var skutt så man slapp byråkrati. Det sa han så og si rett ut. Underordnede ble såpass usikker på egen døm

Apropos lov mot å være dum... Tittet innom fb siden nå, og fant en fantastisk beskrivelse av hva en vokterhund er, her er et utdrag: " En vokterhund går rundt på geviret sitt (gården) og markerer.

Posted Images

Jeg meldte meg inn i går... og ut i dag... vet også at dette er han mannen som driver ett lite oppdrett, selger valpene uregistrert for han tror ikke på NKK og at han ikke er så nøye på diverse helsetester. Dette leste jeg for en stund siden på grand danois norge siden på facebook...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det små-interessant at folk kommenterer at politiet burde ha venta med å skyte til de ble bitt. Lurer på om de veit hvor vondt det er å bli bitt av 80 kg bikkje? Eller hvor lite håndterbart 80 kg rabiat bikkje er?

Men atte de skulle jo hatt med pølse og gitt dempende signaler! ...

Ellers, ja, hundeeiere er sine egne verste fiender. FLAUT!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et litt diff mellom det og å feiltolke en hund, men for all del. Det vet vi jo ikke så mye om, men synes ikke man setter seg selv i særlig empatisk lys når man latterliggjør andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns personlig denne saken lukter litt "snodig". Men jeg kan forstå at mange hunde-eiere "henger seg på", (og der finnes mange ukritiske folk i alle leire tror jeg), for hunde-eieres erfaring med politiet er ikke alltid god.

Jeg er generelt skeptisk til poiltiets håndtering av hund, basert på både mine egne erfaringer og venners. Og ikke minst alle de rase-spørsmål-sakene som har vært oppe siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen måtte jo bruke en slik sak til å latterligjøre sitt syn på klikkertrenere. :rolleyes:

Det virker nå mer som et par hunder som har fått lov til å være på vift en god del her. Og en hundeeier som ikke helt tar ansvar. Og så er det jo kun de som var der som egentlig vet hva som skjedde sånn sett. Og jeg tviler på at en hundeeier noen sinne kommer til å stå fram og si "jo da, hundene mine brukte å terrorisere nabolaget, og det er stor sannsynlighet for at de oppførte seg aggressivt". Selv om det er sannheten...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå har faktisk eier sagt st hundene var løse ved flere anledninger, at de hadde skremt turgåere og andre hunder. Han sier også at han var villig til å betale bot for brudd på båndtvangen. Så langt tenkte jeg at jøss, denne er jo ikke tapt bak en busk.. Men så snudde det etterhvert som sympatibølgen økte, for da var det snakk om skytegale politifolk, brudd på rettssikkerhet og til slutt ende opp med at det er hevngjerrige sauebønder som står bak. Iluminate neste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det visst selges stickers og nå ...

Og plutselig har eieren snudd på det han skrev helt i starten på gruppa da, at hundene flere ganger hadde vært ute på egenpote, men alltid kommet hjem igjen.

Det er mange voldelige tilhengere han har. Ikke bare ønsker de å skyte politihunder, de skal banke politiet og ønsker alle som sier dem i mot at deres hunder blir pepret med bly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra å fremstå som nogenlunde sympatisk og oppegående hundeeier til å klare det kunststykket å snu alt til det værste for seg selv, så må jeg bare si at det er imponerende godt gjort.

Impressive!

Fra å være skeptisk til politiets fremgangsmåte i denne saken har jeg nå endret syn til at denne hundeeieren er en stor nisse som ikke evner å forstå sitt eget beste.

Og å opprette en støttegruppe på FB som ender opp i at man mister all støtte og sympati er bare tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg undrer meg over at en som tjener 110.000kr mer enn gjennomsnittet i kommunen ser behovet for kronerulling eller om det er der Sunde sin formulering om å smi mens liket er varmt er mer sannsynlig..

Ja jeg er sikkert ond som googler folk, men jammen dukker det opp litt av hvert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke noe hetsing av politiet etc på fb gruppa jeg. Bare en bønn fra hundeeier om å ikke trekke sauebønder, grunneiere etc inn i dette. Da er sikkert mye slettet?

Jeg klarer ikke helt å uttale meg kjenner jeg. Jeg klarer for det første ikke å se for meg GD som er aggressiv mot folk. Ikke klarer jeg å se for meg at politiet skøyt for moro skyld heller.

Om bikkjene har angrepet sau er vel litt irrelevant, de var ikke etter sauer når de ble skutt.

Edit: Gråtass, om man har god lønn kan man fortsatt ha mye utgifter eller mangle penger på bok, så den kommentaren var veldig irrelevant. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg reagerer på at man fra å oppfordre folk til å støtte sin sak med kronerulling for å få dekket kostnader til obduksjon, til å starte med å produsere stickers.. Er ikke lenger bare obduksjon du tigger om penger til da, men det er klart at advokater koster mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at man fra å oppfordre folk til å støtte sin sak med kronerulling for å få dekket kostnader til obduksjon, til å starte med å produsere stickers.. Er ikke lenger bare obduksjon du tigger om penger til da, men det er klart at advokater koster mye penger.

Hvis eier virkelig føler at hundene ble urettmessig avlivet så er det ikke så rart han ev går til sak? Og ønsker obduksjon? Den greia skjønner jeg faktisk.

Jeg prøver å huske om jeg har vært borti en GD som er aggressiv, men i mitt hode lever de virkelig opp til kallenavnet sitt "the gentle giant". Men jeg har bare kjent 5. Kan ikke huske å ha hørt om noen heller. .

Men som kanger håper jeg de virkelig var aggressive. For meg er dette bare otd mot ord.

Flere som kjenner hundene går tydeligvis god for at de var snille, andre sier det motsatte.

Jeg VET at store hunder ofte virker farligere ( også for hundevante) , jeg passet en sort hund på samme størrelse jevnlig i 6 år. Selv en inngiftet hundekjører-slektning rygget når Jasper kom hoppende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Hvis eier virkelig føler at hundene ble urettmessig avlivet så er det ikke så rart han ev går til sak? Og ønsker obduksjon? Den greia skjønner jeg faktisk.

Det forstår vel de fleste. Men det er langt fra å forstå til organisert hetsing av og trusler mot politet selv om man kan stille spørsmål ved nødvendigheten eller berettigelsen av våpenbruken. Såvidt jeg har forstått var politiet de eneste på åstedet og forut for hendelsen var det et vitne (grunneieren?) som anså hundene så truende (aggressive?) at vedkommende måtte søke tilflukt i en hytte. Resten blir vel bare spekulasjoner? At "hundesaken" og hundeeierne vinner noe på fremgangsmåten fra støttegruppens medlemmer stiller jeg meg tvilende til.

For noen år siden hadde vi en sak i en av våre sør-vestlandsbyer hvor politiet først peppersprayet og deretter avlivet to hunder ved å skyte dem inne i en lukket bil. Eieren var allerede innbrakt av politiet p g a mistanke om oppbevaring av hasj i bilen og eierens kjæreste og foreldre som begge kjente hundene fikk ikke mulighet til å hente dem ut. SEFO konkluderte med at tjenestemennene opptråtte "i henhold til instruks" og saken ble henlagt. I denne konkrete saken som nå diskuteres finns det jo minst et vitne som har bekreftet at hundene virket aggressive og at vitnet ikke turde være i nærheten av dem av den grunn.

Når man sammenholder dette med det som er referert på sonen m h t uttalelser fra eieren virker det som en "lost case" for hundeeieren og jeg tror neppe at "støttespillerne" har gjort det enklere å vinne fram for eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.unchainyourdog.org/news/Roebuck.htm

http://rense.com/general19/boy.htm

http://www.wbir.com/news/article/230275/2/Little-Knoxville-boy-recovering-after-being-attacked-by-Great-Dane

http://latimesblogs.latimes.com/lanow/2010/12/great-dane-grabs-baby-from-mothers-arms-runs-into-street.html

http://www.dogexpert.com/great-dane-dog-bite-attack-on-child-in-wisconsin-pet-store/

For 20 år siden opplevde en venninne at samboerens GD bet henne stygt i arm og skulder.
I Vigelandsparken for en 10-års tid siden traff jeg på en fyr som var ute med sine to GD'er. Den ene hadde munnkurv. Liker ikke andre hunder, spurte jeg. Det gjorde hun, men hun var aggressiv mot folk. Kullsøsteren hennes var avlivd pga ræva mentalitet og faren hadde bitt en valpekjøper.

Men for all del, jeg har truffet mange greie GD'er gjennom årene jeg. Men, de kan, som alle andre raser, også være aggressive mot folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. At en rase er kjent for å være grei, betyr ikke at alle individer av rasen er greie. Her har vel også hundeeieren sagt at moren til den yngste har dårlig mentalitet, men det var visstnok fordi hun var en omplasseringshund, og det var ikke arvelig (og for meg som både har hatt en omplassert hund og omplassert en hund, så irriterer det meg noen grønnjævlig at det liksom skal være en unnskyldning. En omplassert hund har ikke automatisk dårlig gemytt. Og er det noe vi har lært, er det vel at gemytt er ganske arvelig).

At hunder er rolig et øyeblikk, betyr ikke at den er det øyeblikket etter - og de trenger ikke nødvendigvis ha blitt provosert heller. Her er det vel snakk om to bikkjer som har vært ute på vift et halvt døgn og jagd noen sauer. Jeg vil anta at de både er slitne og høye i stress. Sånt pleier ikke å være noen høydare for hvor hyggelige hunder (eller folk, for den saks skyld) er.

I kommentarfeltene har opptil flere foreslått pepperspray. Jeg tenker vi kan være enige om at smågrinete bikkjer ikke blir mindre grinete av å få trynet fullt av pepperspray. Jeg er ganske sikker på at selv hunder som er blide og glad i folk i utgangspunktet ville blitt ganske grinete av å få trynet fullt av pepperspray. Hunder er ikke mennesker, de reagerer ikke som mennesker på sånt. Jeg vil tro at pepperspray ville gjort situasjonen langt verre.

En annen ting som irriterer meg, er at alle automatisk går ut fra at politiet har null peiling på hund. Hvordan veit vi det? Jeg kan ikke huske å ha lest noe sted at disse to politimennene er uerfarne med hund. Men det er kanskje sånn at om man tar på seg en politiuniform så blir man automatisk en skyteglad pyse som ikke veit noen ting som helst om hund.

- Men, ikke for det. Det kan se ut som at samtlige andre som har uttalt at disse to hundene ikke er spesielt hyggelige, heller ikke veit hva de snakker om. For eieren har sagt de er snille, så da er de sikkert det. For hundeeiere ville jo aldri løyet om sånt, eller tatt feil av hunden sin.

Ja, og alle disse som kaller disse politimennene pyser - jeg skulle likt å se de stå der tøffe og breiale med 70-80 kg sint bikkje løpende mot seg. Jeg tør påstå at alle de som sier de ikke ville blitt redd i en sånn situasjon, enten er lobotomert, svært dopa, eller så har de aldri sett en sint hund i sitt liv.

Og veit dere hva? Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor eieren til hundene vil ha de obdusert. Hva mener han å finne? Tror han virkelig at en hund må ha sau i magen for å ha jaget sau? Tror han virkelig at obduksjonen kan avsløre at disse ikke gikk til angrep på politiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå pepres det løs på FB siden til politiet i Hedmark også: https://www.facebook.com/politiethedmark

Blir litt skremt jeg, over språk og holdning til mange av disse menneskene som har skrevet både her og der.

M.a.o. alt er som det skal være, i forrige uke var det Peppes, før det Felleskjøpet osv. som fikk gjennomgå. Handler ikke lenger om enkeltsaker og å velge sin sak men å bruke FB til å spre hets, eder å galle ved enhver anledning det rokker ved følelsene til folk. Det er mildt sagt skremmende utvikling.

Sånn apropo, dokumentaren om facebook og konsekvenser som gikk i går også.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og veit dere hva? Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor eieren til hundene vil ha de obdusert. Hva mener han å finne? Tror han virkelig at en hund må ha sau i magen for å ha jaget sau? Tror han virkelig at obduksjonen kan avsløre at disse ikke gikk til angrep på politiet?

Jamen selvsagt... Alle vet jo at en obduksjon avslører ALT - vi har da vel sett på krim på tv, har vi ikke?

... og forøvrig ja og amen til resten også :D.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...