Gå til innhold
Hundesonen.no

Mezzi 1.6.11


Enits
 Share

Recommended Posts

Da ser det ut som jeg igjen endelig skal bli hundeeier!

Denne gang er valget bak rasen mer gjennomtenkt og planlagt, i tillegg til at det er en "voksen" hund.

Mezzi er en finsk lapphund, hannhund. Han er født 1.6.2011.

Han er sort med brune tegninger, utrolig vakker!

Vi får han via Charlottes omplassering og ser ut som han kan komme til oss allerede neste uke om vi er heldig!

Utfra eiers beskrivelser virker han å være en trivelig hund. Noen små"problemer" som trekking i båndet. Det må også en del rotrening til da han er veldig entusiastisk og dermed kan virke noe småstresset.

Men dette er ting det ikke er noe problem for oss å jobbe med!

Han skal også ifølge eier være en omgjengelig hund som liker andre dyr, både hund, katt, osv. Eneste han kan være litt skeptisk til er kyr.

Vi gleder oss veldig til han kommer!

Om vi beholder navnet vet vi ikke enda.

Et bilde:

93175_stor.jpg

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 552
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da ser det ut som jeg igjen endelig skal bli hundeeier! Denne gang er valget bak rasen mer gjennomtenkt og planlagt, i tillegg til at det er en "voksen" hund. Mezzi er en finsk lapphund, hann

DA er Mezzi kommet! Love at first sight! Nydeligere i virkeligheten enn på bilder er han også! Turen gikk fint, men han er noe stresset. Ikke rart når han ikke er vant til å være med andre enn

Et av de gode øyeblikkene:

Nå er vi akkurat kom hjem fra en rundtur på vindusshopping!

Vi har funnet ut hva vi skal kjøpe i første omgang, hvor han skal få uteplass og hvor vi skal bygge hundegård!

Riktignok blir ikke noe store innkjøp eller bygging av hundegård gjort helt i starten. Er 1 mnd prøvetid som vi tenker å utnytte slik at vi vet at dette er det riktige både for oss og hunden :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyydelig! Ønsket meg han her selv, men to fjortisgutter hadde nok blitt litt mye :/ Gleder meg til å lese mer!

Kjenner delvis til oppdretterne til mora hans, tror hun er fra Lappehiet? Tror det var denne hunden det ble en gigadiskusjon om på ene lapphundgruppa Krilo :lol: (var en haug med folk som dømte eierne nord og ned basert på finn-annonsen, blant annet jeg prøvde da å si at det kunne jo være reelle grunner til omplassering og at folk kanskje kunne prøve å ikke dømme så hardt, men da var visst jeg en drittsekk :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyydelig! Ønsket meg han her selv, men to fjortisgutter hadde nok blitt litt mye :/ Gleder meg til å lese mer!

Kjenner delvis til oppdretterne til mora hans, tror hun er fra Lappehiet? Tror det var denne hunden det ble en gigadiskusjon om på ene lapphundgruppa Krilo :lol: (var en haug med folk som dømte eierne nord og ned basert på finn-annonsen, blant annet jeg prøvde da å si at det kunne jo være reelle grunner til omplassering og at folk kanskje kunne prøve å ikke dømme så hardt, men da var visst jeg en drittsekk :lol: )

Aaa, ja, husker det der :P noen folk altså, tenker ikke direkte langt utenfor seg og sitt igrunn.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det hundre prosent avklart! Mezzi flytter hit :D

Aslan har stått på og hjulpet oss å komme i kontakt med eierne hans siden charlottes ikke svarte. Og de ønsker svært gjerne at mezzi skal flytte hit. Fortrinnsvis skal vi la det gå via charlottes, men om det ikke fører frem tar vi det privat. Og nå fikk jeg også melding fra charlottes om at mezzi blir hentet over helgen! :D

Så over til våre utfordringer:

Han biter, ikke hardt og ikke helt tiden. Mest under lek. Dette er noe vi må jobbe med! Gode tips mottas!

Han hopper når man hilser på han, gode tips mottas også her.

Han er også en veldig ivrig lapphund og kan fremstå som noe stresset så det blir mye rotrening. Har du noen spesielle metoder som har fungert for deg så del gjerne! :D

Og selvfølgelig båndtrening. Han er en unghund i sin beste alder og lukker gjerne ørene sine ;)

Nei og nei så vi gleder oss! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra! :D Så glad på dine vegne!

Vi har jo hoppehuskyer til de grader, det jeg gjør for å få bort hopping er å snu meg unna og gå et skritt bort akkurat i det hoppingen skjer, da skjønner dem som regel fort at det ikke lønner seg å hoppe. Når de sitter/står rolig får de oppmerksomhet og kos. :) Det gjelder jo for øvrig også det når de er urolige, de får belønning når de selv har valgt å stå/sitte i ro. Da velger de oftere det enn å være gærne, nettopp fordi det viser seg at om de er gærne så blir de ignorert, mens når de er rolige får de belønning :)

Biting har jeg egentlig aldri vært borti, de er generelt veldig snille på det alle hundene våre, så der har jeg ikke noe tips dessverre.

Bånd: dra = stopp, slakt bånd = ok nå kan vi gå. Trenger gjerne maaasse repetisjoner. Nå har jeg faktisk aldri trent en hund til å gå pent i bånd fordi huskyene trenes bare ved trekk (skulle gjerne likt å se meg selv med 15 huskyer i bånd :lol:), og papillonen er så lita at hun ikke drar, og får hun først litt motstand på båndet så stopper hun. Flexi = gå som du vil, vanlig bånd = hold deg ved meg, men dette har liksom kommet automatisk for henne, og spesielt nå som vi har trent lineføring og kontakt. Så kontaktøvelser kan også være veldig bra! Hunden blir jo "tvunget" til å gå ved siden av deg om den ønsker øyekontakt (som den da har lært at betyr belønning).

Jämtene vi har/hatt har ikke jeg selv trent til å gå pent, og hun vi har nå gjør det ikke heller annet enn i utstillingssammenheng :P Hun trenes også i spannet, så behovet for å gå pent i bånd har ikke vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...