Gå til innhold
Hundesonen.no

De første nettene med 8 uker gammel valp?


Alegro
 Share

Recommended Posts

Hei, fant ikke noen tråd som omhandlet akkurat dette, Men siden jeg igjen har fått meg en valp, så er jeg så klart nysgjerrig på hva dere har pleid/pleier å gjøre de første nettene?

Kan jo fortelle dere om min første natt. hehe. Og ja, jeg er ganske trøtt:P

I og med at huseierne våre har soverom vegg i vegg med stua vår (vi har inngang og stue i samme rom)
Så syns jeg uansett det hadde vært litt pinlig viss det skulle ende opp med at valpen peip i stua mens vi sov på rommet vårt.
Derfor lå jeg på sofaen inatt og sov lettere sagt litt dårlig. Men på den måten lærte jeg litt om døgnrytmen til valpen.
startet med at han sovnet ved siden av meg.. så la jeg han over i hans egen seng.
Så mye som han drømmer klarer han jo ikke ligge så stille, så han ramla ned fra sofaen en gang, da jeg hadde plassert senga hans i den andre sofaen, han likte seg jo så godt der. hehe
Jaja, så ble han litt forfjamset.. så gikk han på avisen for å tisse.. også kunne vi legge oss igjen..
Denne gangen prøvde jeg ut å legge han i buret sitt med åpen dør.. der ble han liggende en god stund, til min forundring..
Da han våknet måtte vi seff ut på en liiiiiten luftetur igjen.... hvertfall få litt kald luft i fjeset.
Så valgte han å sove videre på dørmatta med snuta mellom to sko.. :P

så han våknet altså 4-5 ganger totalt. og tisset kun den ene gangen.

Han er jo fortsatt veldig liten og liker ikke gå langt fra huset enda.. så aktiviteten blir sånn tja. toppen 15 min ute.. og holder seg gjerne innafor en radius på 2 m. fra husdøra.
Merker godt at han syns det er rart uten søsken å herje med.

Men han er jo så søt og flink da :D kommer når jeg roper, hopper opp på kneet mitt og er veldig glad i fanget mitt. og allerede første kvelden kunne han si fra at han måtte på do.. og da vi slapp han ut både tisset og bæsjet han. Flink gutt, fortsett sånn :D (tross uhella av og til da.. )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Den der har jeg aldri forstått. Hvorfor må valpen sove i bur inne for at den skal bli vant til å sitte i bur i bilen? Vi bare putter valpen i bilen og kjører avgårde vi. Fungerer aldeles utmerket.

Det er ganske ille med whippet som kryper under dyne og pledd og likevel prøver å komme seg inni klærne dine, fordi det ikke kan bli varmt NOK.

Men hvorfor lukke døren hvis han er så glad i buret sitt? Kan han ikke få velge om han har lyst til å strekke på benene en gang i blant? Er du klar over at hvis man går ut ifra at hunden din blir 12

Tavi var ganske enkel de første nettene, men nå har hun fra første stund hatt selskap i vår voksne border collie, samt at hun var 12-13 uker da jeg hentet henne :) Vi la henne på kjøkkenet sammen med den voksne hunden og gikk og la oss. Luftet henne en gang eller to i løpet av natten og så kom det litt småsutring når hun drømte :P (har soverom rett ovenfor kjøkkenet i et lytt hus, så hørte godt hva som foregikk).

Da hun begynte å sove alene-alene om nettene brukte jeg bur på gulvet på soverommet mitt, eventuelt lå hun i senga sammen med meg, men da var hun blitt så stor at hun sov hele natten igjennom uten lufteturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå på stua sammen med min første da jeg tenkte at hun skulle sove der, men det gikk raskt over, så nå ligger de alltid på soverommet. Nr 2 lå på soverommet i bur rett ved senga.

Den første tok ca 14 dager før hun sov hele natta, og våknet i starten både 3 og 4 ganger pr natt. Nr 2 brukte 3 dager før han sov hele natta og våknet bare en gang (mye mer behagelig :P ). Husker ikke helt den første, men vertfall på den andre så brukte jeg og ta en god lufting før vi skulle legge oss slik at valpen var sliten og dermed sov bedre og lengre, samt gi mat senest kl 7 sånn at den slipper og drikke masse vann rett før natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studioleilighet så vi sover alle i samme rom. Valpen sover på et teppe ved siden av senga. De første dagene måtte jeg ut med han midt på natta, men etter det innså valpiss at det er deilig å sove, så nå sover han som en stein fra tolv til åtte.

Den første måtte jeg ut med i sekstiden om mårran, men gjerne en gang midt på natten også - for han hadde skjønt at om han piper så tar mamsen han med på tur selv om man ikke nødvendigvis må tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes smart ut å ikke gi mat så sent..
Jeg hentet han jo ikke før på ettermiddagen i går.. så måtte ha litt tid sammen, og fikk et måltid sånn i 9 tiden..

Nå på morgenen syns jeg han er mye roligere.. kan ligge en god stund for seg selv og bedrive tiden med tyggeben eller bare slappe av.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Bessie hit i forrige uke, hun har sovet i senga med meg helt til natt til i dag. Ute en tur i løpet av natta, ellers har hun sovet. I natt sov hun i bur sammen med min eldste tispe, ikke et knyst før kl 7 - herlig :) Det blir nok senga mi for det meste fram til hun blir større, det er jo så kos med disse få valpemånedene. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper en billig madrass på Jysk og sover der jeg vil valpen skal sov. Dvs på gulvet der de andre hundene sover i hundesengen sin. Sov vel der i 1-1,5 uke sist før jeg delte opp samme madrass og la den nedi hennes hundeseng. Det fungerer bra hos meg.

Da får de tryggheten samtidig som de lærer hvor jeg vil de skal sove.

(eller det fungerte hos meg helt til de flytter til TonjeM :lol: Strider og Shy er jo de siste valpene jeg har hatt etter 8 uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen lå i bur (døren fjernet) på soverommet, hadde teppe over buret, men det dekket ikke åpningen. Våknet han tok jeg bare hånda ned og han sovnet igjen. Han våknet kun et par ganger i starten fordi han måtte ut på do,ellers sov han godt.

Gjorde det samme med tispa da hun var valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missunnelig på alle som har valper som vil sove i senga.. Ingen av mine to mutter ville det, ble for varmt.

Det er ganske ille med whippet som kryper under dyne og pledd og likevel prøver å komme seg inni klærne dine, fordi det ikke kan bli varmt NOK. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske ille med whippet som kryper under dyne og pledd og likevel prøver å komme seg inni klærne dine, fordi det ikke kan bli varmt NOK. :P

Hehe, jeg ble nesten fornermet da jeg tok med valpen i senga for første gang og den ila 3 sekunder gikk mot kanten, hoppa ned og la seg i buret *hrmf* Som regel motsatt man hører om og jeg hadde gleda meg til valpekos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg ble nesten fornermet da jeg tok med valpen i senga for første gang og den ila 3 sekunder gikk mot kanten, hoppa ned og la seg i buret *hrmf* Som regel motsatt man hører om og jeg hadde gleda meg til valpekos.

Uffda :P Pappas hund (overtok den som 5-åring) klarer heller ikke sove i seng, men tror det er mer vane enn varme. Hun har vel sovet i bur om natten hele livet, og da de tok henne med på hytta og hun skulle få sove i senga/sofaen/der hun ville endte det opp med at de måtte ta bilburet inn fordi hun ikke fikk til å sove noen andre steder. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nåværende hund var litt større da jeg fikk ham, men min forrige hund var ca 8 uker da jeg fikk henne. Det er godt over 15 år siden, men husker første natta som om det var i går. Jeg hadde bestemt for at hun skulle ligge på gangen, og hadde redd opp en god og myk seng til henne med flere lag tepper. Første natta la jeg madrassen delvis på soverommet og delvis på gangen slik at hun skulle få litt selskap og en mykere overgang.

Jeg tok på henne halsbånd og lenke slik at jeg ville våkne hvis hun ble urolig og måtte tisse i løpet av natta - og våknet morgenen etter av en liten varm bylt som hadde ignorert senga si og krøpet tett, tett inntil meg og sov så trygt sammenkrøllet i armkroken min. Da smeltet jeg fullstendig og hun sov på soverommet (men ikke i senga mi) resten av hennes 14 år gamle liv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine har sovet i senga, og fortsetter med det når de er voksne :P

haha..

Kunne sikkert gjort det på den måten jeg også, hvis jeg hadde vært alene og fremdeles hadde stor seng.. haha.

nei.. ikke noe hund i vår seng takk :D

det finnes liksom grenser for meg..

Han er med i stallen han er med overralt hvor jeg er.. og alt han får i seg og evt tråkker i.. det havner da i senga? iiiiik. nei..

tror jeg skal forsøke med buret på soverommet. men tror ikke det er plass sånn rett ved siden av senga.. for der er det smalt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men altså... jeg må først lære valpen å like buret sitt ass.. det går litt bedre nå.. han går litt inn og ut selv som han vil..
Jeg gir han noe snadder som han ELSKER å spise, inni buret for at han skal forbinde det med noe hyggelig.

men i bilen.. nei.. huff.. det var ikke gøy i dag :P dakar liten.. <3
slutten av turen måtte jeg bare stoppe bilen og legge han forran på gulvet ved siden av meg.. det ble betydelig mye bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å legge et pledd/en hundeseng på soverommet deres ved siden av sengen, og noen aviser i et hjørne i tilfelle det skulle være noen uhell i løpet av natten, og så se hvordan det fungerer? Strekk gjerne ned en hånd for å berolige småtten, men la være å ta ham opp i sengen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mine i bur og de første nettene har vi rigget oss til på madrass/seng i gangen ved buret. Men har aldri hatt behov for å ligge der, men vi har gått å lagt oss i sengen siden valpen har vært så rolig allerede første natten, og så har vi hatt soveromsdøren åpen (gangen rett utenfor døren) og når valpen har pepet, har vi bare stått opp med en gang. Jeg er ganske vàr for lyder så våkner med en gang. Syns egentlig det har gått bra. :)

Håper på gjentakelse neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...