Gå til innhold
Hundesonen.no

Den perfekte familiehund - hvilken rase er det for deg?


Raksha
 Share

Recommended Posts

*klipp*

Hihi fiine. Landseere er også rimelig tunge, selv om det er litt lettere enn nuffene.

Hehe men du og du så herlig nuffene er :wub::P

Et annet tips er å gå inn på nkk og se over de forskjellige gruppene. Da kanskje dukker det opp rasenavn man egentlig har "glemt av" :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har jeg i grunnen tatt en sjefsavgjørelse - helt selv. Og sagt at Bonden kan velge mellom Samojed, alaskan husky - forutsatt at vi finner langdistanselinjer som er godt pelset, og siberian husky.

Berner! Fordi at om kravet er at de skal være så store, så tror jeg uten tvil jeg ville valgt en slik stor, fløffy, vakker bamse, som kunne vært massiv-maskoten min.

Samojed. Noen av grunnene til at vi valgte samojed var nettopp (barne)vennligheten og arbeidslysten. Nå har ikke vi egene barn enda, men vi har mange mange barn/ungdommer på besøk på gården vår siden

Enda godt jeg har god tid på meg - for dette er egentlig et rasevalg utenfor min komfortsone - jeg har aldri lett etter en "god familiehund" før - har alltid hatt endel andre krav og kunne fulgt hjertet. Skulle jeg fulgt hjertet og ikke fornuften, så hadde det blitt en riesen til - men fornuften er såpass sterk, samt at jeg ikke aner hvilken oppdretter jeg skulle henvendt meg til - så det utgår. Det får bli senere en gang.

Tror jeg må plage fanhvit litt på pm og spørre om noen ting ang. samojeden. Vet svigers hadde blitt veeeeeeldig glad om det fortsatte å være samojeder her - selv om rasevalget der i sin tid var basert på at de var søte :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jo du beskriver boxer godt, men ser at du mener den er uaktuell.

Men ellers kunne du sett mer på gruppe 2 hunder, mange av de vil nok passe deg bra.

Når du er vant til strihåret og korthåret så ville jeg ikke gått for langhåret om jeg var deg. Tenk så mye pelsstell da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååååå! Ikke si sånn da! :fish: jeg holder jo på med dalmatinersalg her!

*Peke nese* :D

Snusern har heller ikke behov for potesokker før det kryper under 25minus, eventuelt lange turer der hun får isklumper. Men fryser gjør hun svært svært sjelden, og hun har ikke spesielt bra pels til riesen å være - så pelsen utgjør mye.

Ja, pelsen har veldig mye å si. Jeg merket det godt da jeg klippet ned Babs - DA frøs hun på beina og fikk sår på potene for første gang i sitt liv, liksom :).

Det som skremmer med med SH eller AH er faren for å få en båndhund året rundt, det kan man jo få med samojedene også - men de er litt mer førerorienterte? Kanskje?

Ja, det er klart det er en fare for det. Jeg har jo forsåvidt en hund som er båndhund veldig mye, både sommer og vinter, om sommeren pga sau, om vinteren fordi jeg ikke har veldig lyst til at han skal ha nærkontakt med elgen han er litt ivrig på *ler*. Men for meg er det jo ikke et problem sånn sett. Han får den trimmen og aktiviteten han trenger i bånd, han. Jeg har jo forøvrig ikke utehund, så problemet om han stikker dersom han er løs ute på gården har jeg jo ikke, siden han alltid er inne med meg :).

Er tyngden som stopper meg litt på berner, nå har vi veldig godt oppkjørte skiløyper her, men det hender jo man går andre plasser.

Men samtidig er det større sjanse for å få en hund som kan gå løs med en berner enn med en husky.

Også vil en berner eller tilsvarende tung raser kanskje ikke ha den utholdenheten over lange strekninger som litt lettere raser, tenker jeg (jeg ser ikke for meg en berner, nuffe el l holde et passe trav i flere km egentlig - men jeg har jo ingen erfaring med dem på den måten, så jeg bør kanskje ikke uttale meg :lol:). Jeg er vel også sett retrievere som overhodet ikke evner å trekke, selv ikke med andre som agn foran, så det er jo ikke gitt å få en hund som ønsker å trekke selv om den er lettere :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jo du beskriver boxer godt, men ser at du mener den er uaktuell.

Men ellers kunne du sett mer på gruppe 2 hunder, mange av de vil nok passe deg bra.

Når du er vant til strihåret og korthåret så ville jeg ikke gått for langhåret om jeg var deg. Tenk så mye pelsstell da.

Ja, boxeren utgår desverre - jeg skal aldri har kortnesa hund igjen etter to med syringomyelia - også failer pelsen litt der. Tror jeg utelukker alt som er helt korthåra.

Jeg har jo hatt collie, så sånn pels er helt greit, men jeg begir meg nok ikke inn på briardpels foreksempel. Pels som kun krever regelmessig gjennombørsting og eventuelt litt stussing er jo himmel i forhold til nappepels som man får på riesen.

Hadde puddelpelsen vært litt mer "rakshavennlig" så hadde nok storpuddel stått på lista også - men den utgår rett og slett pga pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, boxeren utgår desverre - jeg skal aldri har kortnesa hund igjen etter to med syringomyelia - også failer pelsen litt der. Tror jeg utelukker alt som er helt korthåra.

Jeg har jo hatt collie, så sånn pels er helt greit, men jeg begir meg nok ikke inn på briardpels foreksempel. Pels som kun krever regelmessig gjennombørsting og eventuelt litt stussing er jo himmel i forhold til nappepels som man får på riesen.

Hadde puddelpelsen vært litt mer "rakshavennlig" så hadde nok storpuddel stått på lista også - men den utgår rett og slett pga pelsen.

Men jeg har aldri hørt om syringomyelia på boxer altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si du har vært veldig uheldig med de to SH'ene du har møtt. De aller aller fleste jeg har møtt har vært glade og sosiale, snille og greie med folk. Og de fleste har blitt gamle hunder, men dessverre ikke alle. Det finnes en del sky individer, og en del dårlig spesialiserte. Men selv de er stort sett veldig greie hunder.

Jeg har møtt noen 100 av rasen, av ulike linjer.

Det sagt så er selvsagt ikke alt rosenrødt, men at det er rasen. For MEG er det ingen tvil om.

Jeg tror kanskje ikke den er helt din rase ut fra hva du skriver om snuseren...?

Og ps per dags dato har mine hunder ikke hatt en eneste sokk på labbene. Men de har jo ikke blitt trent så hardt/mye heller. Men kulda i seg selv gjør dem ikke noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverene jeg har og har hatt selv synes jeg har vært ypperlige familiehunder. Flatten for mer aktive familier, golden for litt mindre aktive familier. Og har egentlig ingen store diller å bry seg om. Blåser i om det er kaldt, trenger litt skyggeplass om det er veldig varmt (eller vann å bade i). Liker som regel unger og folk veldig godt. Liker de, jeg. Men jeg tror jeg foretrekker flat over golden. Du har jo møtt Amigo, han var jo en god del mer enn "vanlig" typisk golden, selv om han var fra utstillingslinjer. Men jeg tror ikke det er så lett å finne så mange Amigoer i goldenjungelen. Pluss at jeg synes at det er så veldig mange myke golden der ute, da får jeg litt fnatt. Det synes jeg var litt slitsomt med Amigo av og til, at jeg nesten måtte skrive brev til han før jeg korrigerte han på noe. Sånn synes jeg ikke flatten er - man er mer på lag da, på en måte.

Pøbel er god tvers gjennom. Han er gladgladglad, han elsker å jobbe, han elsker å være ute, og han elsker folk. Med barn er han superduperflink. Da legger han seg ned av seg selv og kryper litt bort om han skjønner at de eeegentlig vil hilse, men ikke helt tør, siden han er stor og svart. Så han lar barna kjøre sitt løp på sine premisser. Han er veldig grei, men han er jo en flat - glad! Men det er på et kontrollert nivå - han skjønner at jeg mener nok når det er nok. Men jeg aner ikke hvordan andre flatter er - jeg vet de er veldig glad, og de aller fleste jeg kjenner med flat har ganske god kontroll på at når de mener at nok er nok, så er det nok. Flatter er gode, de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hatt collie, så sånn pels er helt greit, men jeg begir meg nok ikke inn på briardpels foreksempel. Pels som kun krever regelmessig gjennombørsting og eventuelt litt stussing er jo himmel i forhold til nappepels som man får på riesen.

:shocked: Briardpelsen trenger bare regelmessig gjennombørsting og bittelitt stussing av potehår, rumpehår og foran øya, azz (også nevner jeg selvsagt ikke at regelmessig betyr MINST et par ganger i uka - etter min standard :lol:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk tur med Nestor (6 år svart nuffe) og Tiedemann (6 mnd gammel brun nuffe) i lunsjen i dag. De er fine, men de lukter og sikler og svimer. :lol: Hvis hunden skal trekke dere på tur, og da gjerne på vinteren, så utgår vel både nuffe, berner og st. bernard?

Hvorfor det? I hvert fall bernere var vel opprinnelig brukt til å trekke kjerrer, så vil da tro det kunne gå ann å få litt trekk på de? Ser for meg at de andre to rasene ikke har noe problem med det heller. :)

Nuffer. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha en samojed løs kan gå bra, men jeg sier til mine valpekjøpere at de må regne med at den ikke kan gå løs, og heller ta det som en bonus om den kan gå løs som voksen. En del har for mye jakt i seg til å kunne gå løse, mens andre helt fint kan gå løse.

Siden du bor i snø-land så pass på pelskvalitet, uansett hvilken rase du velger. Jeg har omtrent gitt opp å ha med hovawarten min på lengre turer på vinteren da pelsen er helt håpløst dårlig på snø. ALT av snø fester seg, og han må gå med dress og sokker for å fungere på vinteren. Visst trekker han godt, og elsker snø og vinter, men helt ubrukbar pels desverre. Det blir snøballer på størrelse med fotballer både i brystet og nedover beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alaska husky som familiehund når ungene var små jeg, og jeg syns han var helt perfekt til det. Ikke lot han seg stresse opp av unger som løp rundt, ikke stjal han og ødela leker, ikke passet han på huset, ikke hadde han matforsvar, og han var såpass sindig at uhell ble oversett med stoisk ro.

Men klart, han gikk ikke mye løs, og aldri løs på sommeren. Det fordrer at man trimmer de litt i bånd. Siden jeg er helt ubrukelig på ski, så snørekjørte ikke jeg, men vi hadde spark på vinteren og sykkel på sommeren. De trenger å få jobbe, og kan bli passe masete om de ikke får brukt seg skikkelig et par ganger i uka. Og du kan ha uflaks, og få en som har skikkelig jaktinstinkt.. Men for meg, så var vår AH den perfekte familiehund :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har aldri hørt om syringomyelia på boxer altså.

Ikke jeg heller, men det er en sjanse jeg ikke er villig til å ta, var ingen som hadde hørt om syringomyelia på griffons heller da jeg sjekket opp rasen før jeg kjøpte det.

Ja, pelsen har veldig mye å si. Jeg merket det godt da jeg klippet ned Babs - DA frøs hun på beina og fikk sår på potene for første gang i sitt liv, liksom :).

Kahlo blir kald på poter i puddersnø og kaldere enn 20. Men det er helt lov, faktisk. :lol:

Ja, det er klart det er en fare for det. Jeg har jo forsåvidt en hund som er båndhund veldig mye, både sommer og vinter, om sommeren pga sau, om vinteren fordi jeg ikke har veldig lyst til at han skal ha nærkontakt med elgen han er litt ivrig på *ler*. Men for meg er det jo ikke et problem sånn sett. Han får den trimmen og aktiviteten han trenger i bånd, han. Jeg har jo forøvrig ikke utehund, så problemet om han stikker dersom han er løs ute på gården har jeg jo ikke, siden han alltid er inne med meg :).

Ja altså - jeg har hatt båndhund jeg og, collien min hørte kun på et øre og klarte dermed ikke lokalisere hvor jeg var når jeg ropte - så han var stort sett i bånd, det var aldri et problem da - men jeg ser jo at jeg trives veldig godt med hund som kan gå løs mye mer. Basenjien her er jo alltid løs med mindre jeg SER sau utenfor før jeg går ut liksom, samme med Snusern, men slipper ikke basenjier plasser hvor jeg må ha innkalling, han stikker "aldri" og går ikke bort til folk/dyr osv. Men jeg får han ikke nødvendigvis inn til meg når jeg vil :lol:

Også vil en berner eller tilsvarende tung raser kanskje ikke ha den utholdenheten over lange strekninger som litt lettere raser, tenker jeg (jeg ser ikke for meg en berner, nuffe el l holde et passe trav i flere km egentlig - men jeg har jo ingen erfaring med dem på den måten, så jeg bør kanskje ikke uttale meg :lol:). Jeg er vel også sett retrievere som overhodet ikke evner å trekke, selv ikke med andre som agn foran, så det er jo ikke gitt å få en hund som ønsker å trekke selv om den er lettere :).

Tror ikke utholdenheten er noe å si på - er vel mer farten. Vet søskenbarn av mamma hadde bernere som trekkhunder, de hadde et multihandikappet barn, og de funka hvertfall strålende til det. Men klart, man får ikke opp fart over lengre avstander med bernere. Har intrykk av at de kan gå og gå og gå og gå og gå og gå og aldri bli slitne selv om de trekker godt, men farta krever mer.

Retrieverene jeg har og har hatt selv synes jeg har vært ypperlige familiehunder. Flatten for mer aktive familier, golden for litt mindre aktive familier. Og har egentlig ingen store diller å bry seg om. Blåser i om det er kaldt, trenger litt skyggeplass om det er veldig varmt (eller vann å bade i). Liker som regel unger og folk veldig godt. Liker de, jeg. Men jeg tror jeg foretrekker flat over golden. Du har jo møtt Amigo, han var jo en god del mer enn "vanlig" typisk golden, selv om han var fra utstillingslinjer. Men jeg tror ikke det er så lett å finne så mange Amigoer i goldenjungelen. Pluss at jeg synes at det er så veldig mange myke golden der ute, da får jeg litt fnatt. Det synes jeg var litt slitsomt med Amigo av og til, at jeg nesten måtte skrive brev til han før jeg korrigerte han på noe. Sånn synes jeg ikke flatten er - man er mer på lag da, på en måte.

Pøbel er god tvers gjennom. Han er gladgladglad, han elsker å jobbe, han elsker å være ute, og han elsker folk. Med barn er han superduperflink. Da legger han seg ned av seg selv og kryper litt bort om han skjønner at de eeegentlig vil hilse, men ikke helt tør, siden han er stor og svart. Så han lar barna kjøre sitt løp på sine premisser. Han er veldig grei, men han er jo en flat - glad! Men det er på et kontrollert nivå - han skjønner at jeg mener nok når det er nok. Men jeg aner ikke hvordan andre flatter er - jeg vet de er veldig glad, og de aller fleste jeg kjenner med flat har ganske god kontroll på at når de mener at nok er nok, så er det nok. Flatter er gode, de!

Av en eller annen grunn så liker jeg bedre golden enn flat. Men ser absolutt hva du mener med både mykhet og aktivitet.

:shocked: Briardpelsen trenger bare regelmessig gjennombørsting og bittelitt stussing av potehår, rumpehår og foran øya, azz (også nevner jeg selvsagt ikke at regelmessig betyr MINST et par ganger i uka - etter min standard :lol:).

:lol: Ikke sant.. og jeg minnes noe om seler som lager floker og diverse. *fnis*

Det å ha en samojed løs kan gå bra, men jeg sier til mine valpekjøpere at de må regne med at den ikke kan gå løs, og heller ta det som en bonus om den kan gå løs som voksen. En del har for mye jakt i seg til å kunne gå løse, mens andre helt fint kan gå løse.

Ja, har intrykk av at det er et sjansespill.

Siden du bor i snø-land så pass på pelskvalitet, uansett hvilken rase du velger. Jeg har omtrent gitt opp å ha med hovawarten min på lengre turer på vinteren da pelsen er helt håpløst dårlig på snø. ALT av snø fester seg, og han må gå med dress og sokker for å fungere på vinteren. Visst trekker han godt, og elsker snø og vinter, men helt ubrukbar pels desverre. Det blir snøballer på størrelse med fotballer både i brystet og nedover beina.

Helt klart! Men hoffen sliter vel bare i rundt 0grader? Kahlo blir også en snøball da, men ellers er det aldri noe problem.

Også forsvant quoten om at husky kanskje ikke er rasen utifra hva jeg skriver om riesen. Det er nok absolutt et poeng i det. Men jeg tror ikke jeg får ALT jeg vil i samme hund nå, da hadde jeg gått for riesen igjen liksom. Så jeg må legge bort endel av det jeg ønsker meg til fordel for en enkel, men aktiv, familiehund. Jeg har jo ikke "alt" jeg vil i basenji eller saluki heller, sånn sett - men de har jeg hatt sammen med drømmehunden og har vært perfekte.

Ideelt sett skulle jeg vel hatt en samojed eller husky med garantert inkalling :lol: Altså den trenger ikke være skuddsikker, men må være minst like bra som den jeg har på salukien liksom. Dæven jeg er kravstor. *sukk* Kanskje jeg bare skal slutte å tenke så hardt og overlate hele hundevalget til Bonden? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i snø-land så pass på pelskvalitet, uansett hvilken rase du velger. Jeg har omtrent gitt opp å ha med hovawarten min på lengre turer på vinteren da pelsen er helt håpløst dårlig på snø. ALT av snø fester seg, og han må gå med dress og sokker for å fungere på vinteren. Visst trekker han godt, og elsker snø og vinter, men helt ubrukbar pels desverre. Det blir snøballer på størrelse med fotballer både i brystet og nedover beina.

Jeg har aldri hatt problemer med snøballer i pelsen på mine briarder, med mindre det er nysnø og nullføre :).

Tror ikke utholdenheten er noe å si på - er vel mer farten. Vet søskenbarn av mamma hadde bernere som trekkhunder, de hadde et multihandikappet barn, og de funka hvertfall strålende til det. Men klart, man får ikke opp fart over lengre avstander med bernere. Har intrykk av at de kan gå og gå og gå og gå og gå og gå og aldri bli slitne selv om de trekker godt, men farta krever mer.

Ja, det er vel mer farten jeg er bekymra for. Jeg er ikke i tvil om at en berner el l kan trekke vogn langt langt uten å bli sliten, men farten er vel ikke den største, da :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen husky eller samojed med innkalling, vel! Etterjeg fikk en liten en så ble voksen hund et mye enklere valg enn valp, og da kan man bare sitte på rævva og vente på den rette. For en luksus! Win win! :)

Hehe ja, det hadde jo vært det beste. Men pga guttaboys så er det egentlig ikke aktuelt å ta inn voksen hund her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke voksen tispe, heller?

Redd gutta vil begynne å konkurrere om henne. Da må hun være snippet liksom, og da blir valgmulighetene enda mindre. Det kan de selvsagt gjør om vi får oss tispevalp og hun får løpetid, men en voksen tispe vil de nok prøve å konkurrere om med en gang, uavhengig av løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, det hadde jo vært det beste. Men pga guttaboys så er det egentlig ikke aktuelt å ta inn voksen hund her.

Da er mitt beste tips å få barnet først og se hvor mye plass du har i livet til valp da. Pga min helse så har jeg ikke plass til barn, jobb og valp, og da ble valpen byttet ut med voksen hund. Det blir helt perfekt for oss. Men sånt vet man liksom ikke før barnet er kommet, de tar forskjellig plass de også. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mitt beste tips å få barnet først og se hvor mye plass du har i livet til valp da. Pga min helse så har jeg ikke plass til barn, jobb og valp, og da ble valpen byttet ut med voksen hund. Det blir helt perfekt for oss. Men sånt vet man liksom ikke før barnet er kommet, de tar forskjellig plass de også. :)

Yep - enten så må valpen komme "nuh" noe som ikke er aktuelt før jeg blir friskere - eller så må det vente til vi vet om det i det heletatt er realistisk å ta inn en hund til.

Men lov å drømme og planlegge litt. :ahappy: Enklere nå som jeg vet jeg ikke blir stående uten Snusern om to dager, å se seg om og tenke på hva jeg faktisk vil og tror vi har kapastitet til å ha etterhvert. Vi har henne på lånt tid, men jeg har fått litt mer tid på meg, og da er det litt om å gjøre å ha en plan når vi står der uten henne og istede for å handle på impuls at jeg faktisk har en plan i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...