Gå til innhold
Hundesonen.no

Hoven mellom tærne [bilde]


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Istad på tur la jeg merke til at Casper var rød på bakfoten, mellom to tær. Og det er ganske hovent og rødt. Men ikke noe blod, og jeg ser ikke noe sår heller. Noen som har opplevd noe lignende? Det kan ikke ha vært der i går, for det var lett å få øye på.

(Den lille hårløse flekken til høyre er ikke endel av det jeg lurer på, det er bare et arr etter ett gammelt potekutt.)

(også vet jeg at neglene er litt lange, jobber med saken!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det såg jo veldig rødt og hissig ut?

Jeg synes det ligner på Furunkulose-utslettene til Bronto :twitch: Desverre! men kan være våteksem av noe slag? Det ser hvertfall ut som en hudinfeksjon... Men furunkuloseutbruddene til Bronto (rottisen) ser veldig slik ut :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar alltid bilder i vivid, så ser nok ekstra rødt ut. Men ja. Det kom jo helt plutselig, han har aldri hatt noe slik før heller. Så litt rart. Han har herjet endel med andre hunder de siste dagene, og løpt i busker og kratt, så kanskje han har stukket seg på noe, får sjekke litt senere om det kanskje er noe som irriterer. Håper iallefall ikke det er furunkulose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar alltid bilder i vivid, så ser nok ekstra rødt ut. Men ja. Det kom jo helt plutselig, han har aldri hatt noe slik før heller. Så litt rart. Han har herjet endel med andre hunder de siste dagene, og løpt i busker og kratt, så kanskje han har stukket seg på noe, får sjekke litt senere om det kanskje er noe som irriterer. Håper iallefall ikke det er furunkulose!

Altså, Bronto hadde aldri noe tull før han fikk furunkulose i en alder av 4 år :huh: Før den tid var han aldri syk!. men det er ikke sikkert det er noe slikt altså, det kan være en helt vanlig hudinfeksjon av noe slag Lola ;) Så ikke ta sorgene på forskudd! Men du bør få sjekka det ut om det ikke roer seg eller om det kommer tilbake. Da tar veterinærene hudavskrapning...

Men hold det tørk, klipp bort pels rundt :) Jeg ville vaska med grønnsåpe et par ganger! Så prøv å forhindre slikking ;) Du skulle hatt fucidinsalve, men det er reseptbelagt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hold det tørk, klipp bort pels rundt :) Jeg ville vaska med grønnsåpe et par ganger! Så prøv å forhindre slikking ;)

Enig og få det og hold det fint og tørt. Gjerne en god potesokk og litt føning etter du har vært på tur.

Hadde prøvd det først i en dag eller to før evt veterinær og antibiotika/kortison så lenge det ikke virker ubehagelig eller smertefullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får gjøre det. Satser på at det bare er en betent hårsekk, har lest meg frem til at det like gjerne bare kan være det.Steller poten noen dager, også tar jeg det derfra :-)

Tips: Ta en ren vasleklut og dynk i grønnsåpevann, ta rundt labben, ta en bæsjepose eller brødpose og ta utenpå. Fest med strikk eller teip så den sitter på poten. PÅ den måten får du hatt det ordentlig i grønnsåpevann i 10-15 min og ikke bare 2-3 som gjerne er de vi klarer får hundene til å holde poten i vann :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Ta en ren vasleklut og dynk i grønnsåpevann, ta rundt labben, ta en bæsjepose eller brødpose og ta utenpå. Fest med strikk eller teip så den sitter på poten. PÅ den måten får du hatt det ordentlig i grønnsåpevann i 10-15 min og ikke bare 2-3 som gjerne er de vi klarer får hundene til å holde poten i vann :P

Kjempelurt! Takk for tips, det skal jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ita hadde av og til slike furunkler gjennom livet, uten at det ble noe store utbrudd av det.

Jeg lot henne stå i badekaret med nok vann til at det gikk over potene. Så satt/hang jeg over kanten og klemte på byllen. Etter hvert ble hun så herda at jeg kunne skvise den ut som en kvise når jeg så den.

Jeg gjentok potebadet noen dager til jeg var sikker på at det ikke var meg gugge igjen. Så holdt det en stund til det kom en ny.

Hun gjorde seg ikke noe av det så lenge det kom en eller to, men ble satt på ab om det kom mange samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til og god bedring til Casper :-)

Så ville jeg dratt å sjekka han for furunkulose o.l hos veterinæren så du får tatt det tidlig :-) Om det er furunkulose så kan man få laget vaksine, men det er ikke sikkert den fungerer. verdt et forsøk hvertfall! Er en sykdom jeg ikke vil ha på en hund igjen :-(

men krysser fingrene for at det er noe annet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser litt bedre ut i dag faktisk :-)

hehe nei de er kanskje ikke det, men er lange i forhold til hvordan jeg pleier å ha dem, og liker dem :P men må jo klippe et par ganger i uken hvis jeg skal klare å vedlikeholde, og det glemmer jeg alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk panikk da vår lille Hermes plutselig hovnet opp etter en løpetur på et jorde. Tok han med til vetrinær og røntget osv. Var ingenting, men lymfekjertel på samme side som de hovne tærne var veldig forstørret. Vet. trodde det kanskje var et fremmedlegeme som hadde trengt inn i poten, f.eks en flis av et halmstrå. Alt vi trengte var en antibiotikakrem og to dager, så var han like fin igjen. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chess har furunkulose (interdigital pyodermi). Det er noe forbanna dritt og kommer omtrent 2 ganger i året. Ofte etter løpetid og på vinteren. All form for slikking må unngås, bade foten i klorhexidin, bacmycin salve og potesokk så det ikke blir vått. Nå går hun på 20 dagers antibiotika da det er en kraftig og smertefull hevelse hun får. Hun fikk første utbrudd 5 år gammel. Håper ikke Casper får det samme.. Kjipe saker, men såvisst levbart når man oppdager det tidlig.
Furunkler sprekker etterhvert. Det er deilig for Chess, for det minsker trykket. Men desto viktigere å holde det tørt når det først sprekker.

Var hos vetten på julaften i år faktisk..

Jeg ser et mønster. Fôrskifte, løpetid, vinter og vått vær er alle faktorer som kan se ut til å utløse utbruddene. Furunklene skyldes nedsatt immunforsvar og forårsakes av betente hårsekker. Det er dog en lite beskrevet lidelse hva gjelder nedarving og faktisk årsak.

EDIT.

Ser du får lov å klemme osv. Det får IKKE jeg på Chess sine. De er så vonde at jeg knapt får se på dem. Så det er jo et godt tegn ift den Casper har, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en klassisk furunkel. Men ikke fortvil, en enkel furunkel eller to =/= furunkulose. Jeg har hatt hund med furunkulose (to faktisk, og det er noe forbanna møkkadritt. Men jeg har også hatt en hund som fikk et par furunkler i året, og som jeg vil si var frisk som en fisk. Jeg gjorde ikke noe med de på henne, de sprakk og forsvant helt av seg selv. Hunden var ikke plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...