Gå til innhold
Hundesonen.no

Linsetråden


Ane
 Share

Recommended Posts

Hei fotoeksperter!

Jeg har Pentax K-x kamera. Kan jeg bruke alle typer ekstra linser, merket med Pentax?

Noen som har forslag til nummer på linser som er bra? Ja feks. slik som det bildet av måsene som Bjerknes la ut. De tallene som står over det, er det det linsa "heter". Ja jeg spør dumt nå, men jeg kan ingenting om speilrefleks og tall/verdier/forkortelser :P

Jeg vil helst ha en linse som tar bedre bilder i dårlig lys, og klarere bilder av ting i hurtig bevegelse. Kan man få begge deler i samme linse, eller må man da ha to ulike?

Håper noen vil gi noen tips :) Føler jeg ikke klarer å lete meg frem til slikt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har snakket med et par stk nå (inkl. de på butikken), og de anbefalte Nikon sin, så da ble det den

Det er en helt super linse Pajko. 70-200 er helt ideelt for actionbilder, og f4 er mer enn god nok til sånt Edit; Nesten alle bildene på siden min er tatt med 70-200 f2.8

Jeg vet ikke hva objektivene du nevner er verdt, men hvis du mener du kan tjene penger på og kjøpe disse for så og selge dem igjen, så kan du jo kanskje kjøpe deg denne for pengene du evt. får til ove

Posted Images

Jeg vil ta superskarpe, fine bilder av hunder i bevegelse innendørs. Finnes det objektiver som gir meg dette med standardinnstillinger, eller må jeg lære meg mer om kameraet? Er det Canon EOS500D.

Om jeg kan kjøpe en linse, i så fall - hvor høyt i pris må jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ta superskarpe, fine bilder av hunder i bevegelse innendørs. Finnes det objektiver som gir meg dette med standardinnstillinger, eller må jeg lære meg mer om kameraet? Er det Canon EOS500D.

Om jeg kan kjøpe en linse, i så fall - hvor høyt i pris må jeg?

Det kommer Ann på hvilken brennvidde du trenger (hvor mye zoom) og hvor mørkt det er i rommet. Jeg kjenner ikke til 500D, men gode ISO egenskaper er også bra og ha.

Du vil vertfall trenge fast optikk, da man ikke får zoom med bedre lysstyrke enn f/2.8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fotoeksperter!

Jeg har Pentax K-x kamera. Kan jeg bruke alle typer ekstra linser, merket med Pentax?

Noen som har forslag til nummer på linser som er bra? Ja feks. slik som det bildet av måsene som Bjerknes la ut. De tallene som står over det, er det det linsa "heter". Ja jeg spør dumt nå, men jeg kan ingenting om speilrefleks og tall/verdier/forkortelser :P

Jeg vil helst ha en linse som tar bedre bilder i dårlig lys, og klarere bilder av ting i hurtig bevegelse. Kan man få begge deler i samme linse, eller må man da ha to ulike?

Håper noen vil gi noen tips smile.png Føler jeg ikke klarer å lete meg frem til slikt alene.

Jeg kjenner ikke Pentax men vil tro at du kan bruke alle objektiver fra Pentax. I tillegg finns det sikkert objektiver med Pentax-fatning fra andre leverandører som kanskje er like bra og billigere. For å ta bilder i dårlig lys trenger du et s k lyssterkt objektiv, typisk med laveste blendertall 1.2/1.4 til nød 2.8. De gir samtidig korte lukkerhastigheter slik at du kan ta skarpe bilder av ting i bevegelse - men blir lyset ned mot "kølsvart" mister du den muligheten. På den andre siden kan du justere lysfølsomheten på kamera (ISO) verdien som kompanserer for "dårlig" lys, men ved høye ISO-verdier blir bildene mer "kornete".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ta superskarpe, fine bilder av hunder i bevegelse innendørs. Finnes det objektiver som gir meg dette med standardinnstillinger, eller må jeg lære meg mer om kameraet? Er det Canon EOS500D.

Om jeg kan kjøpe en linse, i så fall - hvor høyt i pris må jeg?

Man må bare innse det:

Å ta flotte bilder er det fotografen som gjør og ikke kameraet. Hvis ikke bildene blir bra, så er det med stor sannsynlighet fotografen og ikke utstyret som er problemet. Dog finnes det noen unntak og dette nevner du selv.

"Jeg vil ta superskarpe, fine bilder av hunder i bevegelse innendørs"

Å ta superskarpe bilder av hunder i bevegelse innendørs setter virkelig fotograf og utstyret på prøve. Ja, det er mulig, men det krever et kamera med veldig god ISO ytelse og fast optikk med så god lysstyrke du kan få. Slikt koster skjorta og selv da må man inngå noen kompromisser. En 550D med et typisk KIT-objektiv er rett og slett uegnet for oppgaven.

Det finnes dog en løsning som er langt rimeligere. Nemmelig en ekstern blits. Dette krever dog at man kan bruke en slik skikkelig.

Faktisk vil et Sony RX100 kompaktkamera fungere bedre til innendørs fotografering av løpende hunder enn 550D med et typisk KIT-objektiv. Dog i vidvinkel enden. Jeg anntar også at Sony RX100 har bedre ISO egenskaper enn en Canon 550D.

Men det du ønsker her krever mye av utstyr og fotograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kjempekrise å kjøpe denne linsen uten IS? http://www.fotovideo...0000010553.aspx

Jeg har Canon EF 70-200mm F4.0 L USM nå, å er stråååålende fornøyd, men ønsker noe mer lyssterkt (det var ****** å gå fra å bruke fastobjektiver med 1.8 / 2.0 - til plutselig å være på 4.0 igjen :P

Åh, drømmelinsa miiii... Den og 24-70mm! DA er jeg fornøyd.. Skal spare til neste fotomesse.. Jeg klarer ikke å bruke masse penger (jeg egentlig ikke har) på nye objektiv. Noe jeg BURDE, for den jeg har nå har tross alt blitt kjørt over :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, drømmelinsa miiii... Den og 24-70mm! DA er jeg fornøyd.. Skal spare til neste fotomesse.. Jeg klarer ikke å bruke masse penger (jeg egentlig ikke har) på nye objektiv. Noe jeg BURDE, for den jeg har nå har tross alt blitt kjørt over :whistle:

jeg må komme på besøk en dag så kan du låne min :P har jo 70-200 F4.0 USM :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må komme på besøk en dag så kan du låne min :P har jo 70-200 F4.0 USM :P

Hehehe mhm! Men jeg viiiil jo ha 2,8 da :whistle: Men 4 holder jo det og, men så bare viiiiil man :P

Jeg er skikkelig desperat etter ny linse.. jeg er så lei av å BARE ha 50mm.. Ingen som har noen greie linser å anbefale til sånn 1-2000 da? :lol: Er ofte innom foto.no og ser på bruktmarkedet osv, men det er liksom ikke noe som passer..

I første omgang skulle jeg hatt vidvinkel.. Eller zoom.. Eller vidvinkel... Elleeeeer.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe mhm! Men jeg viiiil jo ha 2,8 da :whistle: Men 4 holder jo det og, men så bare viiiiil man :P

Jeg er skikkelig desperat etter ny linse.. jeg er så lei av å BARE ha 50mm.. Ingen som har noen greie linser å anbefale til sånn 1-2000 da? :lol: Er ofte innom foto.no og ser på bruktmarkedet osv, men det er liksom ikke noe som passer..

I første omgang skulle jeg hatt vidvinkel.. Eller zoom.. Eller vidvinkel... Elleeeeer.. :P

holdt på å kjøpe 2.8 brukt men alle som lå ute var solgt eller ble solgt osv. Så gadd ikke vente :-P
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig desperat etter ny linse.. jeg er så lei av å BARE ha 50mm.. Ingen som har noen greie linser å anbefale til sånn 1-2000 da? :lol: Er ofte innom foto.no og ser på bruktmarkedet osv, men det er liksom ikke noe som passer..

Aner ikke noe om kvaliteten, men sikkert helt ok

http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Canon/Standardzoom/Canon-EF-S-18-55mm-F3-5-5-6-IS-II-Standardzoom-med-bildestabilisator-124254-p0000135194.aspx

Billig da ....

Men det spørs jo hva man skal bruke det til. Sånn sett er det kanskje bedre å spare og kjøpe et bedre objektiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nytt kamera tidligere i år, gikk fra Nikon D40x(har både D40 og D40x) til D5100. Synes jeg fikk bedre bilder av de eldre kameraene..

Bruker stort sett auto, skjønner lite av de manuelle innstillingene(selvom jeg prøver meg ut der og..). Kan du forklare manuell instilling for dummies? :whistle: Eller noen sider der det står forklart?

Hva gjør jeg f.eks. feil på dette bildet?

post-179-0-52076200-1354879823_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komposisjonen er feil og horisonten er skjev. (I følge den "gylne regel")

Siden bildet er såpass lite som det er, så blir det vanskelig å sjekke skarphet.

Bortsett fra dette, så ser jeg ikke så veldig mye feil sånn sett.

Om selve bildet er spennende å se på blir smak og behag, men rent teknisk så er det komp og skjev horisont som er hovedproblemet i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at du er veldig uheldig med skyggen her. Det er noe som må planlegges litt på forhånd og prøve seg litt frem.

Ellers vill jeg forsøkt å ta bildet fra litt forskjellige vinkler, og har personlig funnet ut at det å legge seg ned kan skape kjempekul effekt. Da får du mye mer dramatikk inn i bilet i mine øyner da. Men smak og behag altså, for dette er jo min personlige mening.

Den skjeve horisonten kan jo rettes i Lightroom siden du har såpass mye tomrom rundt hunden. Ellers så vil jo jeg si at masse spor i snøen kan ødelegge litt samt fotball målet i bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke noe om kvaliteten, men sikkert helt ok

http://fotovideo.no/...0000135194.aspx

Billig da ....

Men det spørs jo hva man skal bruke det til. Sånn sett er det kanskje bedre å spare og kjøpe et bedre objektiv

Hehe, ja jeg har sett på det der... Jeg vet jeg egentlig burde spare til et bedre ett men det tar meg 2-3 år å spare til et skikkelig bra et, og jeg er seriøst desperat her :lol: Sånn, VELDIG! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får alltid skjev horistont, må begynne å tenke over det når jeg knipser rundt :P Har heller ikke tenkt over bakgrunn og slikt på dette bildet ettersom dette bare er test på om jeg kan få til bra bilder i fart, og det er det beste bilde jeg fikk ut av over 400 stk!...

Tusen takk for tilbakemeldingene begge to, nå skal jeg ut og teste igjen, får jeg det ikke til så selger jeg driten og begynner med scrapping istedet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får alltid skjev horistont, må begynne å tenke over det når jeg knipser rundt :P Har heller ikke tenkt over bakgrunn og slikt på dette bildet ettersom dette bare er test på om jeg kan få til bra bilder i fart, og det er det beste bilde jeg fikk ut av over 400 stk!...

Tusen takk for tilbakemeldingene begge to, nå skal jeg ut og teste igjen, får jeg det ikke til så selger jeg driten og begynner med scrapping istedet. :lol:

Et tips fra meg er å gå ned på hundens nivå :) Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes bilder tatt ovenfra og ned på slike motiver, blir kjedelig.

Lite lyst til å spare, utolmodighet samt at man er desperat er ikke det beste utgangspunktet for å få gode bilder desverre. :)

Hehehe, nei det er nok derfor jeg enda ikke har kjøpt noe billig. Fordi jeg vil ha valuta for pengene, og ikke halvgode, uskarpe linser..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips fra meg er å gå ned på hundens nivå :) Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes bilder tatt ovenfra og ned på slike motiver, blir kjedelig.

Helt enig med deg. Evt legge seg helt ned på bakken, da får man følelsen av at hunden hopper ut av bilde på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nytt kamera tidligere i år, gikk fra Nikon D40x(har både D40 og D40x) til D5100. Synes jeg fikk bedre bilder av de eldre kameraene..

Bruker stort sett auto, skjønner lite av de manuelle innstillingene(selvom jeg prøver meg ut der og..). Kan du forklare manuell instilling for dummies? :whistle: Eller noen sider der det står forklart?

Hva gjør jeg f.eks. feil på dette bildet?

Manuell innstilling: Sett programhjulet på lukkerprioritet (S) og still lukkertiden på 1/500 sek. eller mer til slike actionbilder. Du må rett og slett bare lese brukerhåndboka. Jeg tar frem min innimellom enda jeg snart har hatt speilrefleksen i 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe en 50 mm 1.4 (til Nikon). Jeg hadde planer om å kjøpe dette, men ser at det er ikke er så stor prisforskjell til denne.

Erfaringer eller meninger? :)

Tusen takk for tipset :) Da er denne bestilt via nettet :) Jeg har en mistanke om at årets desember blir en farlig måned, fotomessig sett. LEE filtre og tegnebrett pluss enda et unødvendig objektiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset :) Da er denne bestilt via nettet :) Jeg har en mistanke om at årets desember blir en farlig måned, fotomessig sett. LEE filtre og tegnebrett pluss enda et unødvendig objektiv :)

Jeg er usikker på hvilken jeg skal kjøpe. Jeg har en kompis som mener at Nikon sitt gir finere farger. Når jeg så på objektivene i butikken, så var Nikon sitt mye mindre og "kjipere" enn Sigma sitt.

Jeg har enda ikke kjøpt, da jeg ønsker å høre andre sine erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvilken jeg skal kjøpe. Jeg har en kompis som mener at Nikon sitt gir finere farger. Når jeg så på objektivene i butikken, så var Nikon sitt mye mindre og "kjipere" enn Sigma sitt.

Jeg har enda ikke kjøpt, da jeg ønsker å høre andre sine erfaringer :)

Du kan kanskje søke opp sider der folk har skrevet ned sine erfaringer med objektivene? Det jeg har lagt merke til med enkelte av Sigma sine objetiver (de av litt billigere sort) er at bokèhen har vært dårligere enn tilsvarende Nikkor-objektiver - altså "blurringen" i bakgrunnen er mer kantete liksom... om det gir noen mening. Jeg aner ikke om dette er tilfelle med dette objektivet altså :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...