Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Seriøst folkens, tre tråder? What the actual f***? Noen som har noen tips? Jeg har tre runder til med dette rotet og så kommer det 4 runder i raglansfellingen også. Det er tvinningen jeg sliter mest med, og har ikke funnet så mye på youtube. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Akkurat nå, Mari skrev:

Seriøst folkens, tre tråder? What the actual f***? Noen som har noen tips? Jeg har tre runder til med dette rotet og så kommer det 4 runder i raglansfellingen også. Det er tvinningen jeg sliter mest med, og har ikke funnet så mye på youtube. 

Hvordan holder du trådene? 

Eg har alle i venstre hånd, men over hver sin finger, slik at de blir skilt. Farge 1 over pekefinger, farge to over pekefinger og langfinger osv. Tvinner med å hente tråden over eller under de fargene eg ikke strikker med, så slipper eg å flytte på nøstene. Passer på å stramme eller løsne tråden som henger på baksiden underveis. 

Evnt kan du ha to farger i venstre, og en farge på høyre hånd. Det tar litt tid å få teknikken inn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingidano skrev:

Hvordan holder du trådene? 

Eg har alle i venstre hånd, men over hver sin finger, slik at de blir skilt. Farge 1 over pekefinger, farge to over pekefinger og langfinger osv. Tvinner med å hente tråden over eller under de fargene eg ikke strikker med, så slipper eg å flytte på nøstene. Passer på å stramme eller løsne tråden som henger på baksiden underveis. 

Evnt kan du ha to farger i venstre, og en farge på høyre hånd. Det tar litt tid å få teknikken inn. 

Jeg har gjort det slik du har gjort det. Alle på venstre og tvinner over eller under, men tror jeg kanskje bare har tvinnet over den ene tråden, ikke begge jeg ikke strikker med. Prøvde å ha en hengende løst på den ene runden, men litt knot det også. Jammen bra jeg har definert prosjektet som en læringsprosess for jeg synes ikke det blir kjempefint. Noen runder er for stramme og spiser enkeltmasker, og andre runder litt løse med lange masker hist og her. Pluss at tvinningen syns gjennom noen plasser. 

file_medium2.jpg

Med litt strekk

file_medium2.jpg

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mari skrev:

Jeg har gjort det slik du har gjort det. Alle på venstre og tvinner over eller under, men tror jeg kanskje bare har tvinnet over den ene tråden, ikke begge jeg ikke strikker med. Prøvde å ha en hengende løst på den ene runden, men litt knot det også. Jammen bra jeg har definert prosjektet som en læringsprosess for jeg synes ikke det blir kjempefint. Noen runder er for stramme og spiser enkeltmasker, og andre runder litt løse med lange masker hist og her. Pluss at tvinningen syns gjennom noen plasser. 

Med litt strekk

 

Synes det ser greit ut eg, garnet vil jo puffe seg litt opp når du vasker det, og jevne seg ut. Ta bare en sjekk med jevne mellomrom hvordan baksiden ser ut, og juster litt på spenningen når det er nødvendig. Er det løst strammer du, og motsatt. Strikker selv votter i to farger for tiden, og sjekker hver 15 maske om baksiden er fast/løs nok. Hadde ett par votter eg var usikker på når de var ferdigstrikket, de ble veldig slaskete, men etter vask er de helt ok. 

Om du ikke synes du får til tvinningen, så kan du la tråden henge på baksiden, og sy trådene fast når du er ferdig å strikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari skrev:

Jeg har gjort det slik du har gjort det. Alle på venstre og tvinner over eller under, men tror jeg kanskje bare har tvinnet over den ene tråden, ikke begge jeg ikke strikker med. Prøvde å ha en hengende løst på den ene runden, men litt knot det også. Jammen bra jeg har definert prosjektet som en læringsprosess for jeg synes ikke det blir kjempefint. Noen runder er for stramme og spiser enkeltmasker, og andre runder litt løse med lange masker hist og her. Pluss at tvinningen syns gjennom noen plasser. 

file_medium2.jpg

Med litt strekk

file_medium2.jpg

 

Synes det ser veldig bra ut jeg!

Har ikke strikket så mye mønster, men da jeg strikket med tre farger hadde jeg den ene på høyre hånd og kastet med den, de to andre på venstre. Husker at det var forskjell på hvor lett fargene syntes gjennom ettersom hvordan jeg tvinnet- så kan være en ide å sjekke det. Og man skal passe på så fargene ligger på samme plass på fingeren hele tiden..
Jeg strikket kofte fram og tilbake og av en eller annen grunn så taklet jeg bedre å strikke rett baklengs med mønster enn vanlig rett frem :P
 

I dag kom garnet som jeg ikke skulle kjøpe, så nå må jeg strikke en jakke til :P Også kjøpte jeg endel i ett tynnere garn, så må finne en genser/jakke i raglanfelling i en farge + evnt litt mønster, pinner 4-4,5 ca (drops Lima)
Evnt i flettemønster med partier i annen farge... eller...

Noen forslag?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiriEveline skrev:

Jeg har prøvd meg litt frem og for meg passer det best med den fargen jeg vil ha dominant på venstre hånd og kaster med den/de andre fargen(e) med høyre.

Jeg fant meg også en super tvinneteknikk, men klarer ikke å finne en måte å forklare det på.

Film og legg ut på youtube! 

Takk for tips, jenter! Er ferdig med tre farger for denne gang. Men det blir garra ikke noe mønster på ermene. ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat ofte innom her :lol: prøvde meg på noen julepresanget i år.

Det runde sitteunderlaget er til kjæresten, og de to andre var til broren min og sambo. Har aldri strikket, fingerstrikket eller tovet før, så sikkert ikke like bra som det mange andre får til men:icon_redface:

20161111_190608_zps9ktll1ut.jpg

20161119_161352_zpshssyeyri.jpg

received_10208025463417885_zpsm30gm4jm.j

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arvet et vevd veggteppe i ull, med masse mønster og farger på. Det henger ikke helt slett på veggen, skulle gjerne prøvd å flate det ut litt. Kan rett og slett hende at det er vevingen som trekker det litt sammen, det spekuleres i om det er håndvevd. 

Finnes det noen skånsomme metoder jeg kan prøve for å rette det ut, uten å skade det? Får vel ikke særlig påvirkning av å bare legge det flatt på gulvet med noe tungt på, uten at det er fuktig eller noe annet lurt?
Her er 2/3 av det, det er ca 1 meter bredt og kanskje 1,50 langt.
15784751_10158117056430128_1537295211_o.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Mirai skrev:

Jeg har arvet et vevd veggteppe i ull, med masse mønster og farger på. Det henger ikke helt slett på veggen, skulle gjerne prøvd å flate det ut litt. Kan rett og slett hende at det er vevingen som trekker det litt sammen, det spekuleres i om det er håndvevd. 

Finnes det noen skånsomme metoder jeg kan prøve for å rette det ut, uten å skade det? Får vel ikke særlig påvirkning av å bare legge det flatt på gulvet med noe tungt på, uten at det er fuktig eller noe annet lurt?
Her er 2/3 av det, det er ca 1 meter bredt og kanskje 1,50 langt.
 

 

Du kan stryke ull, bare ikke bruk damp. Og vær litt forsiktig med varmen. Gjør det med mine egne vevde ulløpere. Alternativt kan du fukte det og henge opp med vekt i nedkant, det vil også strekke det litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ingidano skrev:

Du kan stryke ull, bare ikke bruk damp. Og vær litt forsiktig med varmen. Gjør det med mine egne vevde ulløpere. Alternativt kan du fukte det og henge opp med vekt i nedkant, det vil også strekke det litt. 

Ok, takk! :) Da prøver jeg meg frem med lav temperatur. Hva skjer om jeg bruker damp, fare for at det siger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiriEveline skrev:

Ville bare fuktet det, rettet på det evt dratt ut litt der det trengs og lagt et håndkle under og over, pleier å gjøre det med nystrikka klær.

Ja, jeg også, men dette er så tett og stramt at jeg får nesten ikke dratt i det.. har prøvd å stryke litt forsiktig på det, men virker ikke som det ga særlig effekt, men litt kanskje? Får henge det opp i morgen og se :) . Eventuelt får det bare være som det er, kanskje det ikke kan bli helt flatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget noen julegaver i år, 2 sett med grytekluter, og navnene til mine nevøer som et "bilde". Jeg har laget mønstrene til disse selv (blitt inspirert av noe jeg fant på nettet riktignok), og synes det ble et helt greit resultat. Mora deres er i alle fall fornøyd :)

 

 

 

 

 

 

Elias.jpg

grytekluter.jpg

Jonas.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere prøvd nålebinding, eller kan det? Er kurs på Husfliden nedi gata her i januar, men det koster 850,- for tre ganger så lurer på å heller prøve meg frem med videoer, slik jeg gjorde med strikking og hekling. Kurs er sikkert MYE koseligere da, men de pengene bør egentlig et annet sted :ermm: . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...