Gå til innhold
Hundesonen.no

"Nymotens" hestehold?


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

Personlig syn på saken: Joda, mange undervurderer hesten gigantiske styrke, og de ender med en hest de må kle må masse overflødig metall og lær bare for å få forsvarlig kontroll, og ofte påfører dette hesten ubehag, ikke kunnskap. Men i mine øyne er undervurdering av innstinkter mye større. Folk tror de kan behandle hesten nøyaktig som de vil, og at den er kjempeglad så lenge den ikke klikker helt, fordi "Hadde den hatt noe sterkt imot det, hadde den bare brukt styrken sin".. Hesten er et byttedyr av natur og innstinkt, og sånn er det bare, vi kan ikke avle dette bort. Det betyr at når man låser hode fast nede med en martingal/strikk, hjelper man ikke nødvendigvis hesten med å jobbe, man hindrer den i å vise tydelig frykt og/eller panikk. Når hesten da spenner seg til ryggen er ødelagt eller får panikk ved synet av utstyret, er den ikke frekk, den er pissredd.

Med andre ord: Vi undervurderer hestens styrke fordi vi ikke vet hva som trigger den til å bruke styrken, og hva som skremmer den fra å bruke den, og også fordi vi har utstyr om er taktisk utviklet for å gjøre oss sterkere ovenfor hesten, og som lager en illusjon av at vi faktisk er sterkere.

Dette synes jeg var et veldig godt poeng. Og det du beskriver her er også årsaken til at jeg aldri ønska å begynne å konkurrere eller drive med hest på et mer profesjonelt plan. Konfliktene mellom han som lærte meg alt jeg kunne om hest og meg var store, for der var det både pisk og sporer i bruk, og liten respekt for hestens styrke og egenverdi. Jeg begynner å innse at hippien i meg absolutt gjorde seg gjeldene den gangen også, jeg hadde bare ikke det rette begrepsapparatet å ta i bruk for å forklare hvorfor jeg ikke var komfortabel med en del av de tingene som blei gjort som en selvfølge overfor hestene. :)

Jeg syns tur med hest er kjempe koselig! Hvorfor bare ri den i arbeid? Jeg kan se at hesten er glad i gå tur også. Da føler jeg at dette er mer slik de hadde hatt det om de var vill, enn å trave perfekt på tøylen i et ridehus.

Men nå har du misforstått! Jeg snakker selvsagt ikke om det å ri hesten på tur for kosens skyld (som omtrent var det eneste jeg hadde lyst til å gjøre og gjorde, fordi jeg aldri likte tvangsaspektet ved å jobbe den inn på bittet med kortere og kortere tøyler feks), men det å GÅ tur med hesten i bånd.

Det at horsemanship liksom plutselig er en gren ( og ren magi :))og ikke bare et ord som alle med hest burde sette seg inn i, gjelder bare at noen har sett et marked og en anledning til å tjene penger...

Jeg husker at Natural Horsemanship var veldig i vinden da jeg var mest aktiv, kan det ha vært på begynnelsen av 90-tallet? Det kom hestehviskere fra statene for å lære folk hvordan de kunne lære hesten at seletøy var greit å ha på, uten å bruke 2 mnd på tilvenning, men ved å se an hesten, lese signaler og bare gjøre det helt "naturlig" å legge salen på ryggen deres. Folk sto rundt ringene og applauderte, og jeg husker jeg tenkte at en selvsagt skulle være snill med hesten, hva i all verden er det som er så revolusjonerende ved det? :P

Næ, altså vitsen å gå tur? Jeg ser liksom ikke vitsen med å stå og henge på et jorde. For meg er det like nyttesløst som andre her det er å gå tur :lol: Jeg synes å gå tur er koselig, og jeg skal jo gå tur med hundene uansett så kos at hesten er med. Forrige uke feks var vi og grillet i nærheten av der Carex står. Han var med å gikk turen på en og halv time hver vei, fikk gulrøtter og litt annet å kose seg med mens vi spiste så gikk vi tilbake. Jeg er jo teit og har en veldig romantisk syn på dette hesteholdet og vil at han skal føle en tilhørighet hos oss :aww: Mange har jo et hestehold der hesten blir byttet ut når hesten ikke holder mål mer, men hos oss så er det uaktuelt. For mannen min så er det å ha hest på samme måte som å ha hund, man kvitter seg ikke bare med den lenger når det ikke passer seg mer.

Jeg trur som sagt at vi egentlig tenker veldig likt, bare at jeg har større fokus på den fysiske fostringa fordi jeg trur en fysisk tilfredsstilt hest er mer harmonisk enn en som ikke er det (og at en hest ikke blir fysisk tilfredsstilt av å gå tur). Men det betyr ikke at ikke kosen og samholdet var det viktigste også i mitt hestehold, for hadde jeg ikke hatt hestene, hadde jeg ikke hatt noe mens jeg var tenåring. Når jeg hang med hesten på beite, så gikk vi sammen, lekte sisten, sto og prata i timevis, jeg kunne ligge på ryggen hennes og puste sammen med henne mens hun gressa, hun sto med hodet på skulderen min med lukka øyne og bare hvilte, og hun kom bare hvis jeg ropte. Jeg har aldri eid en egen hest, men hatt flere på fôr og hatt ansvar for mange, men det var spesielt lippizanerblandinga Sylvana som var "min". Hun var så fyrrig at hun bare kunne brukes på ridetimer av voksne, tunge damer (det var i alle fall sånnv i andre så på det), men det å ri henne på tur og bare kose, det var hun veldig glad i. :wub: Jeg har ingen problemer med å sympatisere med ditt ønske om at Carex skal føle seg som en del av flokken i det hele tatt.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En kollega av meg fortalte i dag om en instruks for hestehold i miltiæret fra 1890 han hadde lest. Helt fantastisk. Soldatene skulle alltid fôre hestene før seg selv (selvfølge), hovene skulle gåe

Vi tar med Carex på tur fordi det er koselig. Fordi jeg føler det bygger bånd mellom oss og han, han liker å bruke tid med oss. For oss er det uaktuelt å kunn bruke tid med han når vi steller&sale

Da har "fiffen" endelig tid til å svare Som Sandy skriver er jeg litt inn i akademisk ridekunst, og bruker teknikkene jeg har lært når jeg rir. Det er jo ikke så fjernt fra vanlig dressur som mang

Åå, men da så. Jeg leide hesten bare på tur av og til. En gang fordi jeg hadde på meg skritteller og ville gå masse den dagen, noen ganger fordi jeg ikke gadd å sale på, andre fordi det er koselig. Stoppe ved gresset og bare la hesten gresse. Noen ganger leide jeg fordi hesten loddet seg langs veien. Men leie på tur er mest kos deg og. Hesten får jo oppleve noe annet enn bare det samme beitet, eller den samme stallen. Men så passet jeg en dyr dressurponni som sjeldent stod på beite også da i fare for å skade beina hans.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Flere som tenker som meg at det mye "snillisme" (...)

Først og fremst synes jeg snillisme er et ganske så positivt ord, og vil gjerne bli omtalt som en snillist :lol:

Også tenker jeg at man kanskje "conekter" med dyret sitt litt mer om man også går tur med den (som en annen bikkje) en gang i blant. Jeg må ærlig innrømme at jeg lo første gangen jeg var med venninna mi i stallen og gikk tur med hesten hennes :lol: men det var veldig koselig, og det virket da som hestene syntes det også.

De bodde forøvrig i en stooooooooor inngjerding og hadde et lite hus der de gikk inn og ut som de ville. Der var det masse snillisme der :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg fortalte i dag om en instruks for hestehold i miltiæret fra 1890 han hadde lest.

Helt fantastisk.

Soldatene skulle alltid fôre hestene før seg selv (selvfølge), hovene skulle gåes over hver dag, og hvis noen soldater påførte hesten smerte skulle det rapporteres til kapteinen som hadde et ansvar for å påse at soldaten ble påført smerte som tilsvarte det dobbelte av hva hesten hadde opplevd.

Det var tider det :D

Dette var i England så vidt jeg skjønte.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ler jeg lettere oppgitt over at man tenker at man kan "gå tur" med en hest så den bygger muskler - serriøst - du får fanden ikke muskler på bikkja engang om du bare går tur hvordan i all verden innbiller man seg at man bygger muskler på en hest når man går tur med den. For dumt!

Første bud om det skal ha noen virkning å GÅ tur med en hest er at man går i ett for hesten effektivt tempo - og at man går i det effektive tempoet i kuppert terreng over lengre tid - og da mener jeg lengre tid - en times gåtur i mennesketempo er ikke mosjon for en hest - ikke litt engang. Det er jo bare fjolleri.

At man har med hesten på sykkel/kjøre-/ridetur som tomhest eller håndhest er ikke uvanlig og DA er det effektivt for da kan man bruke ett tempo som gjør at hesten faktisk bruker seg. Det gjør den ikke når den dasser tur med folk i vanlig tempo langs en vei. MEN - koselig er det - jeg syntes i alle fall det var koselig å gå tur med hestene jeg har hatt, la de gresse litt osv. - det virket som om de satt pris på det også. Men mosjon eller muskelbygging - nope - det blir latterlig å tro at man mosjonerer hesten med å gå tur med den. Den har antagelig muskelmessig mer nytte av en grundig omgang med børster i form av massasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler jeg lettere oppgitt over at man tenker at man kan "gå tur" med en hest så den bygger muskler - serriøst - du får fanden ikke muskler på bikkja engang om du bare går tur hvordan i all verden innbiller man seg at man bygger muskler på en hest når man går tur med den. For dumt!

Første bud om det skal ha noen virkning å GÅ tur med en hest er at man går i ett for hesten effektivt tempo - og at man går i det effektive tempoet i kuppert terreng over lengre tid - og da mener jeg lengre tid - en times gåtur i mennesketempo er ikke mosjon for en hest - ikke litt engang. Det er jo bare fjolleri.

At man har med hesten på sykkel/kjøre-/ridetur som tomhest eller håndhest er ikke uvanlig og DA er det effektivt for da kan man bruke ett tempo som gjør at hesten faktisk bruker seg. Det gjør den ikke når den dasser tur med folk i vanlig tempo langs en vei. MEN - koselig er det - jeg syntes i alle fall det var koselig å gå tur med hestene jeg har hatt, la de gresse litt osv. - det virket som om de satt pris på det også. Men mosjon eller muskelbygging - nope - det blir latterlig å tro at man mosjonerer hesten med å gå tur med den. Den har antagelig muskelmessig mer nytte av en grundig omgang med børster i form av massasje.

Det kommer helt an på hva hesten har behov for det. Klart at en godt muskelsatt, godt grunntrent hest, ikke har ikke spesielt utbytte av å gå en vanlig tur, annet enn å få røre seg uten rytter på ryggen og uten å gå på volte, men en klatretur er effektivt selv for den. Virkelig klatretur da, ikke surring på en traktorvei. Og hesten bruker muskler på en friere måte uten 50+ kg på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med BP :)

Nå har jeg ikke hest for øyeblikket, men tidligere har jeg drevet med konkuranse (sprang), selv da red jeg masse uten utstyr, leide på tur (for kosens skyld) lekte tulling på banen osv. Man kan ha hester på så utrolig mange forskjellige måter og man må ikke følge EN måte å ha hester på. Jeg er veldig delt selv, jeg elsker sprang, elsker å konkurrere og handle utstyr, men på den andre siden så trives jeg bare med å være i stallen, sitte på beite sammen med hesten og er skikkelig hestejente.

Da jeg red "aktivt" så var bakkearbeid når vi ikke red sprang, hehe. Men i senere tid har bakkearbeid (for meg) blitt at jeg står på bakken og leker/løper/longsjerer osv.

Jeg har blitt veldig redd etter siste ponnien min som var rodeokonge uten like (Julnil har jo hørt om Po, hahaha). Før kunne jeg settes opp på hva som helst, nå foretrekker jeg ponnier som ikke gjør noen ting.

Jeg har også dårlige knær og kan desverre ikke ri mye lenger, en rideøkt og jeg sliter med å gå lenge etterpå.

Men jeg savner virkelig å ha hest, spesielt lukten :lol: Jeg prøvde meg jo på kaspisk hest (som er verdens beste hesterase), men hun trivdes ikke på stall og stakk alltid av fra paddockene og dro med seg alle andre hestene så hun sendte jeg tilbake.

Drømmen er å få eget småbruk, hvor jeg kan ha to/tre kaspere på utegang og gå på tur, og kjøre med dem. Kaspere trives som "plenpryd" de :)

Jeg håper jeg kan få "godisen" min tilbake den dagen jeg har mulighet til den. Hun er verdens herligste lille frøken :wub:

Tenk å ha dette utenfor vinduet da!

36163_10150287113460311_745795310_14974579_195821_n.jpg

hoho, snakk om å snakke seg vekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er utegang?

I fjor en gang var jeg og rei på en islandshest ikke så langt herifra, på en gård som bla driver med turisme. Det har mange islandshester og jeg tror alle gikk løse i skogen. De hadde flere unghester som gikk løs i området rundt, i store flokker, og de hadde svære jorder å gå på. Det synes jeg virket så hyggelig og bra for hestene! Når vi kom opp i skogen, slo unghestene følge med oss og løp sammen bortover jordene, skikkelig idyllisk.

Jeg kan ikke noe om hest, men synes det er veldig koselig med dem og skulle gjerne lært meg å ri, kanskje en dag :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er utegang?

I fjor en gang var jeg og rei på en islandshest ikke så langt herifra, på en gård som bla driver med turisme. Det har mange islandshester og jeg tror alle gikk løse i skogen. De hadde flere unghester som gikk løs i området rundt, i store flokker, og de hadde svære jorder å gå på. Det synes jeg virket så hyggelig og bra for hestene! Når vi kom opp i skogen, slo unghestene følge med oss og løp sammen bortover jordene, skikkelig idyllisk.

Jeg kan ikke noe om hest, men synes det er veldig koselig med dem og skulle gjerne lært meg å ri, kanskje en dag :)

Om en hest går på utegang så bor den ute :) Altså har den ingen stallboks og kommer ikke inn på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en hest går på utegang så bor den ute :) Altså har den ingen stallboks og kommer ikke inn på natten.

Du glemmer en vestentlig del da, at den skal ha fri tilgang til tørt, skjul med minst tre hele vegger, med plass til å ligge for alle flokkens hester samtidig og mykt og tørt underlag. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler jeg lettere oppgitt over at man tenker at man kan "gå tur" med en hest så den bygger muskler - serriøst - du får fanden ikke muskler på bikkja engang om du bare går tur hvordan i all verden innbiller man seg at man bygger muskler på en hest når man går tur med den. For dumt!

Første bud om det skal ha noen virkning å GÅ tur med en hest er at man går i ett for hesten effektivt tempo - og at man går i det effektive tempoet i kuppert terreng over lengre tid - og da mener jeg lengre tid - en times gåtur i mennesketempo er ikke mosjon for en hest - ikke litt engang. Det er jo bare fjolleri.

At man har med hesten på sykkel/kjøre-/ridetur som tomhest eller håndhest er ikke uvanlig og DA er det effektivt for da kan man bruke ett tempo som gjør at hesten faktisk bruker seg. Det gjør den ikke når den dasser tur med folk i vanlig tempo langs en vei. MEN - koselig er det - jeg syntes i alle fall det var koselig å gå tur med hestene jeg har hatt, la de gresse litt osv. - det virket som om de satt pris på det også. Men mosjon eller muskelbygging - nope - det blir latterlig å tro at man mosjonerer hesten med å gå tur med den. Den har antagelig muskelmessig mer nytte av en grundig omgang med børster i form av massasje.

Mulig det å gå tur ikke bygger muskler eller kondis, men det er veldig bra for ledd og hover (hvis barfot), og er det ulendt terreng lærer hesten å følge med på hvor den setter bena. Så er det jo en fordel at folk gidder å ta med hestene sine ut for å bare gå tur, ihvertfall for de hestene som har skader/begrensninger så de ikke kan trene normalt. Det er mange som nå heller velger å beholde hesten som leiehest/turhest enn å gi blybehandling, som er en stoor fordel for hester som i ung alder skader seg (og det er som oftest treningsrelatert!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer en vestentlig del da, at den skal ha fri tilgang til tørt, skjul med minst tre hele vegger, med plass til å ligge for alle flokkens hester samtidig og mykt og tørt underlag. :)

Du glemmer en vestentlig del da, at den skal ha fri tilgang til tørt, skjul med minst tre hele vegger, med plass til å ligge for alle flokkens hester samtidig og mykt og tørt underlag. :)

Nja, min fikk ikke fri tilgang, det kommer ikke kasperene til å ha heller. Men sånn bortsett fra det så har du selvsakt helt rett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mulig det å gå tur ikke bygger muskler eller kondis, men det er veldig bra for ledd og hover (hvis barfot), og er det ulendt terreng lærer hesten å følge med på hvor den setter bena. Så er det jo en fordel at folk gidder å ta med hestene sine ut for å bare gå tur, ihvertfall for de hestene som har skader/begrensninger så de ikke kan trene normalt. Det er mange som nå heller velger å beholde hesten som leiehest/turhest enn å gi blybehandling, som er en stoor fordel for hester som i ung alder skader seg (og det er som oftest treningsrelatert!).

Jeg har gått noen mil med skada hester så javisst ser man nytteverdien at de får beveget seg om de eller må stå pga. skade - men da er det for å lufte og gi den litt avveksling og forsiktig belastning - ikke for å bygge muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått noen mil med skada hester så javisst ser man nytteverdien at de får beveget seg om de eller må stå pga. skade - men da er det for å lufte og gi den litt avveksling og forsiktig belastning - ikke for å bygge muskler.

Jeg vet, derfor:

Mulig det å gå tur ikke bygger muskler eller kondis, men det er veldig bra for ledd og hover (hvis barfot), og er det ulendt terreng lærer hesten å følge med på hvor den setter bena.

I tillegg, når man går med en skada hest, selvom den ikke bygger muskler, hjelper aktiviteten den å holde musklene og senene bøyelige, så hesten ikke stivner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, min fikk ikke fri tilgang, det kommer ikke kasperene til å ha heller. Men sånn bortsett fra det så har du selvsakt helt rett :P

Ikke fri tilgang til skjul? Snakker ikke om fri tilgang til høy, men fri tilgang til skjul. Det er vel fasatt i reglementet for hold av hest på utegang det, om jeg husker riktig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fri tilgang til skjul? Snakker ikke om fri tilgang til høy, men fri tilgang til skjul. Det er vel fasatt i reglementet for hold av hest på utegang det, om jeg husker riktig.

Snakk om å lese feil *skylder på at tlf har så liten skrift*

Selvsakt fri tilgang til skjul :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å lese feil *skylder på at tlf har så liten skrift*

Selvsakt fri tilgang til skjul :)

Da er vi enige vettu! :) mine har heller ikke fri tilgang til høy, dvs de har hatt det periodevis, men de to tykke damene funker dårlig på det. :lol:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bygger man muskler av å gå... Hallo?

Det å gå i kupert terreng er noe av det beste man kan gjøre for å bygge riktig type muskler, dette gjelder både menneske, hund og hest.

Jeg har hatt halte hunder som jeg har fått beskjed om å gå med (og passe på gangarten) i kupert terreng for å bygge riktig type muskler, de fleste jeg kjenner som fortsatt driver med travere er nøye på å la de skritte i ulendt terreng for å bygge riktige muskler, og jeg selv har fått beskjed om det av legen..Igjen for å bygge riktig type muskler.

En hest uten rytter beveger seg mer naturlig i terrenget og bruker derfor riktigere muskler...

Jeg er relativt godt trent, jeg blir noen ganger støl av å gå..Alt etter terrenget og hvor lenge jeg har gått. Forøvrig bygde Mozza muskler av ¨skritte i bånd. Gikk fort det...

Edit: hesten jeg hadde bygde faktisk muskler på beitet når jeg hadde han i Kragerø. Det var ullent terreng, og det begynte etterhvert å syntes godt på både rygg og bakpartsmuskulatur at han ikke lenger sto i flat terreng hver dag...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke: Det er forskjell på mozza og en hest regner jeg med. :P Forøvrig så betviler ikke jeg positiviteten av trening uten rytter, jeg betviler min evne til og bevege meg effektivt nok til fots for at det blir trening for en hest. Og en hest som står på beite og beveger seg fritt vil selvfølgelig bygge muskler. Det samme med en hest på skrittetur. Da er det gjerne litt tempo i tilegg til at den har rytter eller vogn på slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har "fiffen" endelig tid til å svare :lol:

Som Sandy skriver er jeg litt inn i akademisk ridekunst, og bruker teknikkene jeg har lært når jeg rir. Det er jo ikke så fjernt fra vanlig dressur som mange tror, og jeg planlegger å starte dressurkonkurranser med tulla mi etterhvert (jeg må bare føle meg klar først :P ). Mange rir jo inn hestene når de er 3 år, og jeg ble sett veldig rart på, da jeg fortalte at jeg valgte å bygge henne opp fra bakken det året, og heller skulle starte innridningen senere (når Tulla var klar). Det går helt fint å trene en hest fra bakken :) På starten hadde vi bare fokus på riktig kroppsbruk i skritt, senere i trav, og når det satt begynte vi så smått å leke oss til litt mer avanserte øvelser. Versader, travers, samlet trav og galloppfatninger jobber vi mye med når jeg er på bakken ved siden av. Og de som ikke tror det er krevende å jobbe i samlet trav, mens "ho mor" bare går ved siden av, bør finne seg noen filmer for å studere dette :) Håper å få trent inn piaff etterhvert, men vi er ikke der ennå, og det kommer nok til å ta litt tid :P På grunn av dette arbeidet på bakken, fikk jeg en nesten ferdig innridd hest før jeg faktisk satt på henne. Myk, smidig, lydør siden signalene allerede var på plass, god bæring, muskler, og det ble lite frustrasjon av det. Det var utrolig herlig!

Jeg blir kanskje regnet som "myk", men jeg har mål med treningen min også, og vi gir oss ikke før ting er der jeg vil at de skal være :) Det er ikke mye slag og spark, men mye kos og lek, og det tror jeg at jeg har tjent mye på. Jeg har en hest som synes det beste i verden er å være med meg, og vil gjøre mye for meg.

"NH" synes jeg på en måte er litt tull jeg da, spesielt dette med å jage hester rundt i sirkler, og få dem til å "underkaste" seg. Jeg har i tillegg til vidunderet mitt, en gammel sær fjording, som var beryktet for å være en pøbel før. Han var (er) fint klar over at han var mye større enn disse tobeinte som susa rundt han, og med en gang folk begynte å tøffe seg foran han, gikk han dem ned. Det han trengte var litt ro og mye kos, men selvsagt viktig å være konsekvent. Og han har etterhvert blitt en meget koselig eldre herremann (alderen spiller sikkert inn en rolle også).

Behandler man hestene snilt, roligt, konskvent og med respekt, for man så utrolig mye tilbake.

Men som med hundetrening, er det mange som glemmer det der med konsekventhet (er det et ord tru?), og er bare søt og snill med hesten uansett hva den gjør, og da kan man få et 500 kg problem, og det er ofte heftig!

Og mange barn ser disse fantastiske filmene med folk som rir hest uten utstyr, og slenger av alt utstyr på hesten uten noen forberedelser, og det er skremmende det også.

Noen blir også hysteriske for å trene hestene for mye, og da står jo hestene der da, og det er heller ikke bra.

Tja... ble mye hopp og sprett i dette svaret, men min grunntanke er som med alt annet, bruk sunn fornuft, og finn en flott middelvei, som verken blir ekstrem den ene eller andre veien :) Og i miljøene jeg vanker (vel..vanket, nå surrer jeg for meg sjøl), opplevde jeg aldri mye putesying og surring, men strukturerte ryttere med en plan, selv om de ikke hadde det travelt med å nå målet med en gang var det mye trening :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke: Det er forskjell på mozza og en hest regner jeg med. :P Forøvrig så betviler ikke jeg positiviteten av trening uten rytter, jeg betviler min evne til og bevege meg effektivt nok til fots for at det blir trening for en hest. Og en hest som står på beite og beveger seg fritt vil selvfølgelig bygge muskler. Det samme med en hest på skrittetur. Da er det gjerne litt tempo i tilegg til at den har rytter eller vogn på slep.

Jeg klarer fint å gå i samme tempoet som en hest... Jeg ser overhodet ikke forskjellen på en hest og en hund når det kommer til nytteverdien av å skritte/ gå. Hva skulle forskjellen være? Størrelsen? De bærer fortsatt sin egen vekt liksom.

Det blir som å si at lave mennesker har mindre nytte av å gå enn høye, de må løpe...

Edit: jeg holdt tilmed fint følge med Rex Rodney når jeg skrittet han på tur en gang, så jeg tror muligens dere overvurderer litt hvor fort en hest faktisk går når den skritter i normalt tempo *flir*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: jeg holdt tilmed fint følge med Rex Rodney når jeg skrittet han på tur en gang, så jeg tror muligens dere overvurderer litt hvor fort en hest faktisk går når den skritter i normalt tempo *flir*

Har du gått tur med Rex Rodney?? :w00t: Husker jeg hadde en t-shirt med han på i min ungdom :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått tur med Rex Rodney?? :w00t: Husker jeg hadde en t-shirt med han på i min ungdom :lol:

Mitt livs stolteste øyeblikk...

Jeg var verre enn en Belieber når jeg var på skolen mandagen etter og alle syntes bare jeg var sær :lol:

Var innom og hentet en " problemhest" på stallen der sammen med han jeg trente hos ( han var kjent for å være ekstremt god på å "temme" sære hester, så vi fikk stadig noen nye innom) og fikk æren. Jeg fikk leie han inn i boksen på Drammen Travbane en gang han startet der også, men det var veldig kort strekning, dog nesten like stort siden flere andre så det hehe.. fjortisser azz...

Edit: Rex Rodney var verdens enkleste hingst å håndtere forøvrig. Tror han treneren (gad, hva het han igjen? Så utenlandsk ut?) likte å være grei med drittungene. Vet det er andre fjortisjenter som også fikk håndtere den dyrbare.

Edit2: nei, stallkaren hans var det..Herregud... Hva het han!!! *tenke på noe annet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"NH" synes jeg på en måte er litt tull jeg da, spesielt dette med å jage hester rundt i sirkler, og få dem til å "underkaste" seg. Jeg har i tillegg til vidunderet mitt, en gammel sær fjording, som var beryktet for å være en pøbel før. Han var (er) fint klar over at han var mye større enn disse tobeinte som susa rundt han, og med en gang folk begynte å tøffe seg foran han, gikk han dem ned. Det han trengte var litt ro og mye kos, men selvsagt viktig å være konsekvent. Og han har etterhvert blitt en meget koselig eldre herremann (alderen spiller sikkert inn en rolle også).

Behandler man hestene snilt, roligt, konskvent og med respekt, for man så utrolig mye tilbake.

Vel, NH er mye mer enn bare denne "sirkelleken", men jeg skjønner poenget ditt. Det finnes mye "NH" som egentlig bare er rent tull, akkurat som denne tanken om "magi". Denne "sirkelleken" du snakker om, heter T-Team, ble lagd av Linda Tellington Jones, og i utgangspunktet er ikke poenget at hesten skal "underkaste seg". Poenget er å drive på hesten hele tiden, så den holder seg i aktivitet, samtidig som man holder kroppen i en "approaching" stilling (ja, denne delen har med dominans å gjøre, du skal bruke kroppen din på samme måte som når du krever plass fra en hund, og brukes bare for å holde hesten igang). Men, målet med treningen er å bruke hestens flokkinnstinkt og stille den ovenfor et valg: Den kan enten løpe rundt alene, eller den kan komme inn til midten og være med deg. Det er heller ikke i utgangspunktet ment som en øvelse til å styrke lederskap hos mennesket, men for å styrke tilliten mellom hest og mennesket. Dette med underkastelse er et perfekt eksempel på folk som ikke vet hva de snakker om: NH bygger ikke på ren underkastelse fra hestens side, men på tillit. Lederstillingen til mennesket trenger ikke "lyse som et neonskilt", det skal bare være synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...