Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store undulat-tråden


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut denne da: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7881187 og

Siden undulater har fått en liten gullalder på sonen (iallefall noen gulldager) så kanskje det er greit med en generell tråd til undulatskravling? Så kan vi poste ting vi lurer på her og sånn, hvis ma

Jippi! Vil gjerne dele noen bilder av min Lily. Lily var min fjerde undulat, og en skikkelig godklump. Da jeg skulle sette henne inn i buret etter å ha kommet fra dyrebutikken, fløy hun ut. Jeg fik

Hvor fort kan jeg slippe de ut tror dere? Jeg satte de på hjørnebordet ved siden av sofaen i går for at de skal være nærmest mulig meg, men etter å ha tenkt meg om har jeg kommet frem til at det beste er nok å ha de på kommoden hvor Ask ikke kan nå de * kremt* det klør i fingrene etter å la de fly, men de burde jo kunne finne igjen buret sitt først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort kan jeg slippe de ut tror dere? Jeg satte de på hjørnebordet ved siden av sofaen i går for at de skal være nærmest mulig meg, men etter å ha tenkt meg om har jeg kommet frem til at det beste er nok å ha de på kommoden hvor Ask ikke kan nå de * kremt* det klør i fingrene etter å la de fly, men de burde jo kunne finne igjen buret sitt først...

Jeg har alltid vært streng på at jeg ikke slipper dem ut før de er noenlunde tamme, slik at jeg er trygg på at jeg kan føre dem inn igjen. Hvis de er tamme nok til å ta på en pinne og deretter inn i buret er jo det en mulighet.

Jeg ville uansett ventet en dag til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper jeg ikke klarer å få de på fingeren og inn i buret på veldig lenge, om noensinne, men de går vel inn til kvelds og når de er sultne? Kan ikke huske at vi puttet fuglene våre inn i buret på den måten, de gikk inn selv til kvelds, eller så la vi noe snadder inn der hvis det hastet.. Hmmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å slippe dem ut det, ta på lys og ta for gardinene den første gangen, i tilfelle de får panikk og ikke finner et sted å lande med en gang. Du kan jo sette en pinne på veggen f.eks/liten gren, så de har en base utenfor buret. Får du dem ikke inn selv så finner de nok veien inn i buret når de blir sultne tenker jeg. Hirsekolber er jo og bra lokkemiddel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var ikke sånn veldig vant med smårollinger tipper jeg... De ble stumme av sjokk og gru i nesten en time. De bare satt med lange halser og stirret på det greiene som lekte på gulvet *flir*

Ask syntes de var dødskule, men jeg holdt han på avstand. Nå har de fått hirse, eller BiTing har fått hirse, HanTredje får visst ikke...Han kjefter og biter h*n i stjerten, men ikke pokker. Nå skjønner jeg hvorfor de har litt forskjellige størrelser *ler* Lurer nesten på om jeg skal henge inn en til, får dårlig samvittighet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vent meg til BiTing og HanTredje...*ler*

Nå spiser de begge nå. Tror jeg har blitt hekta alt, jeg pratet litt med fyren på dyrebutikken rundt det at hvis jeg kjøpte en unge etterhvert så kunne jeg muligens få den helt tam hvis jeg skilte den fra de to andre den første tiden. Vi får se. Mange mer at de blir utamme med en gang de sleppes med utemte uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde forresten bedlington og fuggel på èn gang. Våre fugler har selvfølgelig hatt buret som et sted å spise og trekke seg tilbake til etter behov, men man lukker da aldri døra. Bedlingtonpels må nappes og groomes til stadighet og høflige belingtoner lar fuglene ta seg av pelspleien uten å mukke :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde forresten bedlington og fuggel på èn gang. Våre fugler har selvfølgelig hatt buret som et sted å spise og trekke seg tilbake til etter behov, men man lukker da aldri døra. Bedlingtonpels må nappes og groomes til stadighet og høflige belingtoner lar fuglene ta seg av pelspleien uten å mukke :)

*ler* Jeg er litt sånn "det går bra" med forskjellige dyrearter som samboere og hittil har det *bank i bordet* alltid gått bra.

Stakkars BiTing! Han (det er nok en hann tror jeg), bestemte seg brått for å fly ut av buret når jeg satte inn en ekstra matskål til de. Han virket ikke redd, han bare fløy plutselig ut. DA ble han redd! Han er virkelig ikke god på å lande...Tok ikke lange tiden før jeg kunne gå bort til han og plukke han opp forsiktig opp for å si det sånn *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt med Han Tredje og BiTingen vel? :P De andre vi har hatt het Polly McCartney, Pip Bisquit, MissTake og Harry Undini (han var utbryterkonge, ja).Syns vi har funnet finne navn, jeg :lol:

Neste gang jeg skal ha valp så vet jeg akkurat hvem jeg skal spørre om navntips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok folkens! I morgen begynner jeg temmingen. Planen min er å flytte buret bort til hjørnebordet ved sofaen hver kveld når poden har lagt seg og å sitte med en hånd rolig i buret en til to timer hver kveld i mens jeg leser en bok etc... Noen innvendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vent meg til BiTing og HanTredje...*ler*

Nå spiser de begge nå. Tror jeg har blitt hekta alt, jeg pratet litt med fyren på dyrebutikken rundt det at hvis jeg kjøpte en unge etterhvert så kunne jeg muligens få den helt tam hvis jeg skilte den fra de to andre den første tiden. Vi får se. Mange mer at de blir utamme med en gang de sleppes med utemte uansett.

Men du, om du skiller en ny unge helt fra de andre, så får du jo en undulat som blir helt alene, og det er vel ikke helt bra? Vi har hatt en del undulater gjennom tidene, men da alltid to sammen. Min forståelse er den at undulater, som mange andre dyr, faktisk lettest blir tamme når de er to, fordi de da blir generelt mindre stresset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, om du skiller en ny unge helt fra de andre, så får du jo en undulat som blir helt alene, og det er vel ikke helt bra? Vi har hatt en del undulater gjennom tidene, men da alltid to sammen. Min forståelse er den at undulater, som mange andre dyr, faktisk lettest blir tamme når de er to, fordi de da blir generelt mindre stresset?

Nei, nei, nei :lol:

I det lange løp skal ikke undulater bo alene, men det er absolutt lettest å temme en undulat som er alene. Når man får en ny unge, skal man helst skille dem når man temmer ungen, selv om den/de du har fra før er tam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, om du skiller en ny unge helt fra de andre, så får du jo en undulat som blir helt alene, og det er vel ikke helt bra? Vi har hatt en del undulater gjennom tidene, men da alltid to sammen. Min forståelse er den at undulater, som mange andre dyr, faktisk lettest blir tamme når de er to, fordi de da blir generelt mindre stresset?

Iflg folk på papegøye.no og undulatpraten så er det helt feil. Eneste måten å temme de på er å skille de, får så å la de være sammen. Men de vil fort miste interessen for eier uansett når de kommer sammen, men da er de i hvertfall ikke redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kule navn, han andre og han tredje :P hehe. Jeg vil også ha undulat, men jeg vet ikke hvordan man tar vare på sånne dyr jeg :P Hva består den daglige 'omsorgen' av? :P

Koseprating, foring og vann daglig, rengjøring av buret en gang i uken ca. Også blir det ekstra rengjøring rundt buret pga griseriet dems. Ellers fint lite :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...