Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?


Timian

Recommended Posts

Eg ser det at på dette forumet gidder eg ikkje oppholde meg så lenge.

Forumet er proppfullt med hysteriske individ som trur hunden er laget av porselen, slike folk styrer eg unna.

Hadde vi syntes at hunden var laget av porselen, DA hadde vi kanskje satt de i bur? Men i dette tilfellet er det vel heller du som tror at hunden er laget av porselen, eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar

I løpet av de to siste årene har jeg hatt to aktive valper i hus uten både bur og grinder overalt jeg. :) Ikke har de ødelagt noe annet enn papp og ikke har de skadet seg. Skulle nesten tro det var et under, men det var ikke vanskelig engang. Og ikke er jeg noe supermenneske heller.

Joda *Marie* supermenneske må du jo være :lol:

Nei, men jeg pleier ikke å ha så mye grinder, men pga av nye møbler som mannen er litt redd for så gjerder vi de inn hvis vi skal bort (Jeg er jo hjemmeværende, så "bort" betyr 45 min i butikken :lol: ) så han skal få ro i seg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikkje, det er eit sunt hundehold.

Bruk av bur i hjemmet, for å sikre valpen, er absolutt ikke et sunt hundehold. I mine øyne er det dyreplageri og noe jeg aldri hadde hatt samvittighet til å gjøre.

Jeg har 3 voksne hunder og skal snart hente valp, ingen av de voksne har sittet i bur og det skal heller ikke den kommende valpen gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare skjønner ikke hvorfor du vil ha hunden i bur? Hunden sover jo om natten uansett.. Er det ikke da bedre at den får sove på det underlaget den vil? Og at den har mulighet til å legge seg på det kalde gulvet om den blir varm? Istedenfor å måtte ligge i nesten den samme stillingen hele natta. :icon_confused:

Hva synes du om det som har blitt normal burbruk i Norge? Å putte hunden i buret hele natta og arbeidsdagen?

Dette er et veldig bra forum, med mye kunnskap. Det at du er uenig i ett emne burde ikke holde deg borte. :)

Edit: Hilsen :)Kine

(Feil person var logget inn..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en middelvei er det beste, og ikke det å være for eller mot noe helt og holdent.

Jeg bruker bur om natten til vår valp.

Vår voksne hund holdt seg på sin soveplass på natten, til tross for at hele huset var tilgjengelig, der var det aldri snakk om å gjøre fra seg inne, eller tygge i stykker ting som lå på gulvet.

Rommene til barna er altfor spennende, og det er mye skadelig for en valp der inne.

Det at valpen heller ikke er husrein, har ført til at jeg har funnet både bimmelim og bommelom blant lekene.

Barnas romdører er ikke lukket om natten, og om noen kommer med forslaget om at det bare er å holde rommene til barna ryddig og sikker for valper, så kan jeg med en gang fastslå at DET ikke kommer til å bli en realitet..

Valpen må da være i bur til den ikke lengre spiser leker og bæsjer/tisser inne. Sånn er det bare. Og da snakker jeg om netter når vi ikke kan få med oss hva som foregår.

På dagtid, når det ikke er noen hjemme, så trenger vi absolutt ikke bruke bur, da vi like så godt kan lukke døren til badet/vaskerommet der valpen har buret sitt.

Men igjen så dukker det opp unntak: de siste dagene har vi hatt det så varmt at vi har måttet hatt badedøren åpen for å skape nok gjennomtrekk. Da var buret fint å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser det at på dette forumet gidder eg ikkje oppholde meg så lenge.

Forumet er proppfullt med hysteriske individ som trur hunden er laget av porselen, slike folk styrer eg unna.

Porselenet mitt har jeg i skapet sammen med krystallglassene..

Valpen går ikke i stykker - den får gå løs.

Bruk av bur i hjemmet, for å sikre valpen, er absolutt ikke et sunt hundehold. I mine øyne er det dyreplageri og noe jeg aldri hadde hatt samvittighet til å gjøre.

Jeg har 3 voksne hunder og skal snart hente valp, ingen av de voksne har sittet i bur og det skal heller ikke den kommende valpen gjøre.

OT: Nå synes jeg du kan dele valpeinfo med en rasenerd jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en middelvei er det beste, og ikke det å være for eller mot noe helt og holdent.

Men ingen er vel i mot burbruk helt og holdent? Uenigheten ligger i hvor den gyldne middelvei skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal eg fjerne alt i huset fordi eg har fått meg kvalp? Ærlig talt, så hysterisk er eg ikkje. Kva måte du velger å gjere det på er opp til deg, eg gjer det på min måte.

Kvifor skal den ikkje sove i bur om natta? Skal den rasere heile stova fordi noken av dere meiner den ikkje skal ligge i bur? Nei, godt eg har eigne meininger om korleis hundeholdet skal vere!

Eg ser det at på dette forumet gidder eg ikkje oppholde meg så lenge.

Forumet er proppfullt med hysteriske individ som trur hunden er laget av porselen, slike folk styrer eg unna.

Nei nei, du må ikke melde deg ut! Endelig noen som sier det som det er.

Hva er det med disse folka som skal dulle og dalle med hundene, det er jo domestiserte ulver! Klart de har det mye bedre i en hule enn i et unaturlig miljø som f.eks. en stue som er full av fremmede ting.

Disse pølsetantene som tror at hunder er laget av porselen og ikke tåler å bo i bur er vel av typen som forfekter at det er mishandling å legge valpen på rygg og bite den i øret også, får være måte på dikkedarier.

trollface.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må spørre igjen, som jeg har gjort i andre tilsvarende tråder: hvor mange av dere hadde satt en katt i bur om natten og på dagen? Hvorfor er ikke det akseptert? Katter ødelegger også liksom, kattene mine har vel stått for det aller meste av hærverket i mitt hjem, jeg hadde tilmed en katt som ikke var husren, hadde noen av dere reagert om jeg hadde satt henne i bur mesteparten av døgnet? Katter er i hvertfall ikke lagd av porselen, i tillegg sover de langt mer enn hunder og de forflytter seg ikke like ofte for å regulere varmen som frittgående hunder gjør, så sånn sett burde det jo ikke være noe problem? Katter elsker jo også å krølle seg sammen inne i bokser, imens hunder ( ihvertfall mine hunder) foretrekker å ligge rett ut så lange de er midt på gulvet så hvorfor i alle dager selges ikke katter med bur som et naturlig tilbehør slik hunder plutselig gjør?

Mennesker har hatt hunder i hjemmene sine i 15000 (!!) år, men det er ikke før de siste ti årene at bur plutselig har blitt en nødvendighet. Er det hundene eller folkene det har klikket for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen er vel i mot burbruk helt og holdent? Uenigheten ligger i hvor den gyldne middelvei skal gå.

Ja, det er nok korrekt.

Men man kan ikke bli enige, for den gyldne middelvei defineres av den enkeltes parametre i livet.

F.eks om jeg ikke hadde hatt barn, hadde saken vært litt annen (barnerom med leker og dørene åpne). Andre har kanskje andre parametre som jeg ikke har, som gjør at de kan gjøre ting på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks om jeg ikke hadde hatt barn, hadde saken vært litt annen (barnerom med leker og dørene åpne).

Både barn og valp har overlevd hos meg uten bur. Enkelte leker derimot har dødd - men jeg velger å se positivt på det, da lærte ihvertfall ungene å rydde opp etter seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både barn og valp har overlevd hos meg uten bur. Enkelte leker derimot har dødd - men jeg velger å se positivt på det, da lærte ihvertfall ungene å rydde opp etter seg ;)

Er ikke lekene jeg er redde for...

Men det er slik det er, vi velger forskjellig. Jeg synes ikke denne middelveien er noe å diskutere, det er ytterpunktene som er saken (synes jeg). Å diskutere en middelvei blir for meg å skulle presses til å gjøre noe AKKURAT som en annen dikterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lekene jeg er redde for...

Men det er slik det er, vi velger forskjellig. Jeg synes ikke denne middelveien er noe å diskutere, det er ytterpunktene som er saken (synes jeg). Å diskutere en middelvei blir for meg å skulle presses til å gjøre noe AKKURAT som en annen dikterer.

Jeg syns det er noe å diskutere, for da gjør i det minste folk et bevisst valg, ikke bare bruker bur fordi at det har blitt en del av valpepakka. Og kanskje, kanskje de en dag slutter å si at bur brukes for hundens skyld? Det er lov å håpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er slik det er, vi velger forskjellig. Jeg synes ikke denne middelveien er noe å diskutere, det er ytterpunktene som er saken (synes jeg). Å diskutere en middelvei blir for meg å skulle presses til å gjøre noe AKKURAT som en annen dikterer.

Spot on.

:icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er noe å diskutere, for da gjør i det minste folk et bevisst valg, ikke bare bruker bur fordi at det har blitt en del av valpepakka. Og kanskje, kanskje de en dag slutter å si at bur brukes for hundens skyld? Det er lov å håpe?

Jeg tror du kjemper en tapt kamp, og finnes mye annet å bruke kreftene på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kjemper en tapt kamp, og finnes mye annet å bruke kreftene på :)

Really? Det er da mange som har sluttet å bruke bur etter diskusjoner som dette. Det er til og med burtilhengere som har moderert seg i løpet av denne tråden.

Som alt annet her i verden er det selvfølgelig noe å diskutere. Hvorfor skulle man ikke diskutere hva som er akseptabel burbruk på et diskusjonsforum dedikert til hund? Alt har godt av å diskuteres. Bevisstgjøring, og å måtte ta en aktiv stilling til de valgene man gjør her i liver er bare positivt. Om man, etter å ha veid for og i mot, gjør et valg om å bruke bur i timesvis hvert eneste døgn, so be it. Det er ikke ulovlig. Enn så lenge iallfall. Men jeg tipper det kommer til å komme krav til størrelse etterhvert, forhåpentligvis også om tid pr døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje litt på tynn is siden jeg ser mange er imot bur her, men jeg har min valp som nå er 14 uker i bur på natta. MEN dette gjorde jeg gradvis, de første nettene lå jeg på samme rom som han på madrass og i samme rom sto buret åpent. Han lå første natta inntil meg men etterhvert flyttet han selv inn i buret på natta, der ligger det en genser som er min og pledd + dry bed. Deretter lukket jeg burdøra når han selv gikk inn og gav godbiter. Hver gang han går inn i buret på kveldene får han fortsatt godbiter, på samme måte som han får det når han går inn i bilburet. De første ukene var jeg ute med han annenhver/hver tredje/hver 4. time.

Nå går han selv og legger seg i buret på dagene hvis han vil være helt i fred og sove (merk:vi har små barn)ellers ligger han nede i sengen sin i stua. Jeg vil ikke dermed si at alle bør ha hundene sine i bur og at jeg gjør det rette, men hunden min virker veldig fornøyd med buret sitt. Må vel også legge til at i 23 tiden hver eneste kveld forsvinner han fra stua, da finner jeg han i buret, sovende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Solo, hvis hunden liker seg så godt der - hvorfor må du lukke døra da?

Ja, og hva skjedde de første nettene når han var løs som fikk deg til å velge å innføre et hundebur i livet deres?

Var det planlagt på forhånd, eller en dyd av nødvendighet pga et eller annet?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN dette gjorde jeg gradvis, de første nettene lå jeg på samme rom som han på madrass og i samme rom sto buret åpent. Han lå første natta inntil meg men etterhvert flyttet han selv inn i buret på natta, der ligger det en genser som er min og pledd + dry bed.

Vel - det blir ikke noe riktigere å oppbevare en hund i bur om natta bare fordi man har gjort det gradvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for dem som er imot det blir det jo aldri riktig, men man må vel være åpne for at folk er forskjellige og så lenge valpen trives og liker plassen sin selv med stengt dør blir det vel ikke værre enn et barn som må sove i sprinkelseng om natta, selv om barna faktisk av og til protesterer.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for dem som er imot det blir det jo aldri riktig, men man må vel være åpne for at folk er forskjellige og så lenge valpen trives og liker plassen sin selv med stengt dør blir det vel ikke værre enn et barn som må sove i sprinkelseng om natta, selv om barna faktisk av og til protesterer.;)

Har valpen noe valg da? Trives den så godt i buret kan du vel fjerne døra, for da blir den vel i buret uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager kjære deg, men vi har små barn og har ikke klart å lære 1,5 åringen vår å rydde opp alt hun roter med hele dagen, valpen er nyoperert nå pga at han har svelgt en pipeleke som vel og merke var sine egen. Jeg vil ikke at han skal skade seg mer og derfor blir det sånn. Uansett hva som skjer og hvor lenge vi diskuterer dette er det alltid noen som vil ha bur til hundene sine. Buret et stort, kunne sikkert hatt 5 av han inni der. Ikke at DET er nøye for de som ikke vil ha hundene sine i bur, men det betyr noe for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...