Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?


Timian

Recommended Posts

Hunden har da heller ikke noe valg når det gjelder å være innestengt i huset når eierne er borte 8 timer på jobb om dagen. Heller ei at den skal fòres kun 1 eller to ganger om dagen. Ikke har den valgt at man chipper den eller at den ikke får stå oppå stuebordet, selv om det er MYE bedre utsikt derfra. Den har heller ikke valgt at den ikke får løpe etter naboens katt eller slikke av kjøkkenbordet etter middag...nei man kan fortsette å diskutere i det vide og brede, men hunden har og vil alltid måtte finne seg i sin plass i flokken. Og så lenge man har en glad og fornøyd hund er vel det det viktigste. Personlig trener jeg hunden min med kun positive forsterkninger og den har aldri hørt ordet "nei" i sitt lille liv. Tror det er mange andre "problemer" man kan diskutere heftigere enn en hund i bur på natta. Jeg har prioritert å være hjemme i 3 måneder med valpen slik at han skal få en myk start og han kommer sjelden eller aldri til å være alene hjemme pga min og min samboers jobb.

Men jeg må jo samtidig si at jeg er utrolig glad for at folk er så opptatte av hundene sitt ve og vel, og at man diskuterer like heftig her som på di mange barneforum rundtomkring ;)

Kos dere videre folkens, både dere med og uten hund i bur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar

Og da var vi tilbake på side 2-3 i diskusjonen igjen?

"Ikke ødelegge seg" (les: den har fått feil/dårlige leker, så av erfaring skal den skjermes for noe som lett unngås av så mange av oss)

"Som å være innestengt i huset" (Hus og bur har vel ofte litt forskjellig størrelse - og det er nettopp DET som er temaet i denne evigvarende diskusjonen)

"Har aldri hørt ordet nei"/"Har vært hjemme i 3 mnd" (les: jeg er så snill ellers?? Eller hva er årsaken til det argumentet egentlig?)

Men hvis man har anledning å være hjemme så lenge med valpen - hvorfor ikke bruke den tiden til å la være å ødelegge ting? På tre mnd bør det være mulig å få til...

"Diskutere andre problemer" - så da kan vi la være å diskutere noe som fenger folk så til den milde grad som burbruk gjør? Det som er så uhyre enkelt for de fleste å la være å bruke, men så mange ikke engang vil prøve å innse?

Trådstarter spør faktisk "Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?" Og endel av oss mener et helt klart NEI - mens andre så lett, så lett anbefaler at hunder har bare godt av en tredjedel av sitt liv på en halv kvadratmeter.

SÅNT blir det diskusjon av, enten man vil eller ikke. (Men ja - det blir kjedelig å svare på de samme argumentene hele tiden - og sikkert skrekkelig masete å lese også)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Og da var vi tilbake på side 2-3 i diskusjonen igjen?

"Ikke ødelegge seg" (les: den har fått feil/dårlige leker, så av erfaring skal den skjermes for noe som lett unngås av så mange av oss)

"Som å være innestengt i huset" (Hus og bur har vel ofte litt forskjellig størrelse - og det er nettopp DET som er temaet i denne evigvarende diskusjonen)

"Har aldri hørt ordet nei"/"Har vært hjemme i 3 mnd" (les: jeg er så snill ellers?? Eller hva er årsaken til det argumentet egentlig?)

Men hvis man har anledning å være hjemme så lenge med valpen - hvorfor ikke bruke den tiden til å la være å ødelegge ting? På tre mnd bør det være mulig å få til...

"Diskutere andre problemer" - så da kan vi la være å diskutere noe som fenger folk så til den milde grad som burbruk gjør? Det som er så uhyre enkelt for de fleste å la være å bruke, men så mange ikke engang vil prøve å innse?

Trådstarter spør faktisk "Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?" Og endel av oss mener et helt klart NEI - mens andre så lett, så lett anbefaler at hunder har bare godt av en tredjedel av sitt liv på en halv kvadratmeter.

SÅNT blir det diskusjon av, enten man vil eller ikke. (Men ja - det blir kjedelig å svare på de samme argumentene hele tiden - og sikkert skrekkelig masete å lese også)

Susanne

Kan du vise hvor i denne diskusjonen, noen i det hele tatt har anbefalt å ha valpen i bur en tredjedel av livet sitt?! Jeg holder ikke pusten mens jeg venter altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å svare på di første tingene som hunden ikke kan velge men som vi bestemmer for den? Hvis vi skal diskutere friareal hadde vel det beste vært om vi kjørte og slapp hunden ut i skauen imens vi var på jobb..nei det blir for dumt, hunden er tilpasningsdyktig og vi lar den tilpasse seg det livet vi lever! Fordi vi har valgt å ta den i fangenskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å svare på di første tingene som hunden ikke kan velge men som vi bestemmer for den? Hvis vi skal diskutere friareal hadde vel det beste vært om vi kjørte og slapp hunden ut i skauen imens vi var på jobb..nei det blir for dumt, hunden er tilpasningsdyktig og vi lar den tilpasse seg det livet vi lever! Fordi vi har valgt å ta den i fangenskap!

Jeg synes det er ganske trist for hunden at den ikke kan løpe rundt som det passer den, knerte og spise smådyr, drepe sau, løpe i timevis hver dag den veien vinden blåser, slippe å være alene, bare spise naturlig mat, og så videre. Synes ikke du? Sånn for hundens del, altså.

Noe av dette er direkte ulovlig (og uetisk), noe er nesten umulig og noe er gjennomførbart - men de fleste hunder i Norge får ikke gjøre disse tingene uten at noen lager ramaskrik av den grunn, fordi det er et domestisert husdyr som skal passe inn i vårt samfunn.

Nettopp det faktum at hunder lever i vårt samfunn med de begresninger det legger på deres livsutfoldelse prøver jeg å la hund være hund i så stor grad jeg kan, hvilket betyr at jeg ikke innskrenker plassen de har til rådighet noe mer enn jeg allerede må, blant andre ting.

Joda, vi har regler om hva som er lov og ikke og det ER jeg som bestemmer, nettopp fordi de kan kjørereglene kan de leve forholdsvis fritt for husdyr å være. Om jeg ikke så noe annet alternativ enn å putte en helt normal hund i bur uten at det forelå spesielle omstendigheter (at barn i huset ikke rydder etter seg selv er ikke en spesiell omstendighet) hadde jeg sterkt vurdert min evne til å ha hund på en ok måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å svare på di første tingene som hunden ikke kan velge men som vi bestemmer for den? Hvis vi skal diskutere friareal hadde vel det beste vært om vi kjørte og slapp hunden ut i skauen imens vi var på jobb..nei det blir for dumt, hunden er tilpasningsdyktig og vi lar den tilpasse seg det livet vi lever! Fordi vi har valgt å ta den i fangenskap!

Nettopp fordi VI har valgt å ha hunden i fangenskap, er vi også forpliktet til å gi den et så optimalt liv som mulig innen de begrensninger som er nødvendig for å kunne ha hund i dagens samfunn. BUR hører ikke inn når det er snakk om optimalt liv i mitt vokabular. ALt det andre du nevner er ren og skjær oppdragelse, og jeg synes i grunnen synd på en hund som ikke lærer seg grenser og skjønner betydningen av ordet nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fordi VI har valgt å ha hunden i fangenskap, er vi også forpliktet til å gi den et så optimalt liv som mulig innen de begrensninger som er nødvendig for å kunne ha hund i dagens samfunn. BUR hører ikke inn når det er snakk om optimalt liv i mitt vokabular. ALt det andre du nevner er ren og skjær oppdragelse, og jeg synes i grunnen synd på en hund som ikke lærer seg grenser og skjønner betydningen av ordet nei.

Hva i all videste verden vet du om grensesettinga av min hund?? Min hund lærer helt normal oppdragelse på en litt annen måte enn å gå rundt å si nei bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all videste verden vet du om grensesettinga av min hund?? Min hund lærer helt normal oppdragelse på en litt annen måte enn å gå rundt å si nei bare.

Min hund er trent positivt men jeg kan fortsatt si nei til henne og hun stopper hva hun gjør, om det er at hun nesten tråkker i hogorm, prøver å hoppe opp på noe ol. At hunden vet hva nei er, stopp hva du gjør er ikke galt selvom man trener positivt :)

Her trener jeg positivt og ingen av hundene bor i bur, ingenting er ødelagt, de er rolige når vi går, de sover i sofa, i hundesenger og i senga vår, hører etter og alt. Alt uten å putte de i bur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er trent positivt men jeg kan fortsatt si nei til henne og hun stopper hva hun gjør, om det er at hun nesten tråkker i hogorm, prøver å hoppe opp på noe ol. At hunden vet hva nei er, stopp hva du gjør er ikke galt selvom man trener positivt :)

Her trener jeg positivt og ingen av hundene bor i bur, ingenting er ødelagt, de er rolige når vi går, de sover i sofa, i hundesenger og i senga vår, hører etter og alt. Alt uten å putte de i bur :)

Men nå var det vel ikke trening av hund vi diskuterte i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå var det vel ikke trening av hund vi diskuterte i denne tråden.

du som dro det inn :)

jeg bringte det over mot bur.

Bur er ikke noe en normal satt sammen hund trenger for å leve og ha det fint, eller er du uenig i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt IKKE uenig i det! Men for meg passer det best sånn, så da ble det sånn;)Hunden min løper helt fritt resten av døgnet både ute i hagen og inne, regner med det er mer enn hva mange andre hunder får..men de timene vi sover er han i bur! Dette er virkelig ikke ment som et angrep mot noen, jeg har mine meninger og så lenge jeg ikke gjør noe ulovlig eller at hunden min har det vondt gjør jeg det sånn. Trist at person og ikke sak blir diskutert her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt IKKE uenig i det! Men for meg passer det best sånn, så da ble det sånn;)Hunden min løper helt fritt resten av døgnet både ute i hagen og inne, regner med det er mer enn hva mange andre hunder får..men de timene vi sover er han i bur! Dette er virkelig ikke ment som et angrep mot noen, jeg har mine meninger og så lenge jeg ikke gjør noe ulovlig eller at hunden min har det vondt gjør jeg det sånn. Trist at person og ikke sak blir diskutert her...

har du virkelig lest hele tråden? :) jeg bare lurer jeg. Gjentatte ganger er det saken å ha hund i bur som blir diskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise hvor i denne diskusjonen, noen i det hele tatt har anbefalt å ha valpen i bur en tredjedel av livet sitt?! Jeg holder ikke pusten mens jeg venter altså..

Tja, f.eks. LinnØyre brukeren skriver at hun har valpen i bur om natta, og regner man da med at "en natt" er 8 timer, så blir det en tredjedel av døgnet. Og kan du matte, vet du at en tredjedel av døgnet hver eneste dag, år ut og år inn, blir... ta-da:

en tredjedel av livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er spesielle omstendigheter da! I din verden er ikke bur en plass for hunden å være, og ingen grunn er god nok! Rimelig tøft å uttale seg om noens evner til å holde hund!

Spesielle omstedigheter er veterinærs ordre, f.eks. en hund som må være helt i ro etter operasjon. Den ene hunden her ble TPLO-operert og skulle da være helt i ro utenom den lille bevegelsen han fikk under opptrening og doturer, da hadde det vært ok å ha ham i bur. Men siden han er diger og rolig og grei nok til det, så slapp han jaggu bur da og.

Transport er en annen spesiell omstendighet.

Så absolutt IKKE uenig i det! Men for meg passer det best sånn, så da ble det sånn;)Hunden min løper helt fritt resten av døgnet både ute i hagen og inne, regner med det er mer enn hva mange andre hunder får..men de timene vi sover er han i bur! Dette er virkelig ikke ment som et angrep mot noen, jeg har mine meninger og så lenge jeg ikke gjør noe ulovlig eller at hunden min har det vondt gjør jeg det sånn. Trist at person og ikke sak blir diskutert her...

Hvem diskuterer person? At du velger å ta ting jeg skriver personlig får du ta på egen kappe.

Jeg sa at dersom jeg ikke så noe annet alternativ enn å ha en helt normal hund i bur ville jeg revurdert min evne til å ha hund. Du sier jo selv at du gjør det fordi det passer deg sånn, ikke fordi du mener du må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielle omstedigheter er veterinærs ordre, f.eks. en hund som må være helt i ro etter operasjon. Den ene hunden her ble TPLO-operert og skulle da være helt i ro utenom den lille bevegelsen han fikk under opptrening og doturer, da hadde det vært ok å ha ham i bur. Men siden han er diger og rolig og grei nok til det, så slapp han jaggu bur da og.

Transport er en annen spesiell omstendighet.

Hvem diskuterer person? At du velger å ta ting jeg skriver personlig får du ta på egen kappe.

Jeg sa at dersom jeg ikke så noe annet alternativ enn å ha en helt normal hund i bur ville jeg revurdert min evne til å ha hund. Du sier jo selv at du gjør det fordi det passer deg sånn, ikke fordi du mener du må.

Du siterer at barn som ikke rydder opp etter seg ikke er god nok grunn og man bør derfor revurdere sitt hundehold. Jeg skrev det i en tråd at jeg har barn som ikke rydder etter seg. Joda det er mitt ansvar å rydde huset men det er dessverre en del ting som likevel blir liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du siterer at barn som ikke rydder opp etter seg ikke er god nok grunn og man bør derfor revurdere sitt hundehold. Jeg skrev det i en tråd at jeg har barn som ikke rydder etter seg. Joda det er mitt ansvar å rydde huset men det er dessverre en del ting som likevel blir liggende.

Helt riktig, det er ikke en spesiell omstendighet. Men som jeg sa - du velger det fordi det passer deg, og ikke fordi du må. Du synes altså at det er helt greit og vil ikke prøve å unngå det, ergo er det ikke dine evner som er tema her, det måtte i så fall vært viljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, det er ikke en spesiell omstendighet. Men som jeg sa - du velger det fordi det passer deg, og ikke fordi du må. Du synes altså at det er helt greit og vil ikke prøve å unngå det, ergo er det ikke dine evner som er tema her, det måtte i så fall vært viljen.

Og siden når ble et egoistisk valg et problem? :icon_confused: Solo er da langt fra den første som har tatt et egoistisk valg for å få ha en hund man har lyst på. Uten å gå inn på spesifikke personer så er det da både merkelige rasevalg her på sonen, høyt antall hunder og måten hundehold avholdes på som i mange tilfeller er høyst egoistisk.

(Igjen jeg er ikke pro-"VANLIG" burbruk, men for noen mennesker må burbruk til for å få hundeholdet til å fungere. I perioder.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden når ble et egoistisk valg et problem? :icon_confused: Solo er da langt fra den første som har tatt et egoistisk valg for å få ha en hund man har lyst på. Uten å gå inn på spesifikke personer så er det da både merkelige rasevalg her på sonen, høyt antall hunder og måten hundehold avholdes på som i mange tilfeller er høyst egoistisk.

(Igjen jeg er ikke pro-"VANLIG" burbruk, men for noen mennesker må burbruk til for å få hundeholdet til å fungere. I perioder.)

Det er et problem når det går ut over hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidestilt med mange andre egoistiske valg hundeeiere gjør. Men når alt kommer til alt - så synes jeg å erindre at det også var du som uttalte noe liknende en gang - en hund er fornøyd når den får mat og ly. I den utopiske verden er vel alle hundeeiere uføretrygdet så de kan gå hjemme, de har hus som kan ombygges til en stor hundegård og de forer bikkja en mer avansert/ren diett enn ungene deres selv har. Vi lever i et evig modernisert samfunn, hunder må tilpasses det. Noen lever midt i betongjungelen, alle kan ikke leve på landet. Noen har unger og egen karriere. Og de får faktisk hunder de også, og det synes jeg de jaggu har rett til også så lenge hundens behov er oppfyllt.

(Og sistnevnte må være opp til hundeeier og omgangskretsen rundt eier å vurdere. Det går ikke an å sitte over internett og vurdere det, IMO).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidestilt med mange andre egoistiske valg hundeeiere gjør. Men når alt kommer til alt - så synes jeg å erindre at det også var du som uttalte noe liknende en gang - en hund er fornøyd når den får mat og ly.

Jeg foreslår at hvis du skal trekke frem ting jeg har sagt, så finn sitatet og bruk det.

(Og sistnevnte må være opp til hundeeier og omgangskretsen rundt eier å vurdere. Det går ikke an å sitte over internett og vurdere det, IMO).

Jeg er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...