Gå til innhold
Hundesonen.no

Fuscienne des Fées d'Ebène


Carina

Recommended Posts

Da er det endelig offisielt, jeg kommer til å reise til Frankrike i starten av mai og hente min nye valp. Fuscienne deleies med Kristine på kennel Nanduhria, men skal bo hos meg. Fuscienne er født i et kull på 11 valper, mor Vans har faktisk 3 kull nå med 11 valper i alle tre kullene. dvs til sammen 33 valper på tre kull. Mor Vans er groenendael fra brukslinjer og far After er tervueren født i mallekull, dette er også brukslinjer. Mine planer for frøkna er hovedsaklig IPO/RIK, så får vi se om det ikke blir litt NBF-bruks og lydighet på oss også. :ahappy: Begge foreldrene hennes konkurrerer i ringsport.

Stamtavle osv kan sees på hjemmesiden min.

Jeg vet ikke enda hvem som blir vår valp, hun blir valgt når jeg drar ned for å hente henne. :)

Bilder av mamma Vans du Chateau du Paradis:

vans1.jpg

vans2.jpg

vans3.jpg

Det ligger også en film av henne på dailymotion, den kan sees her:

http://www.dailymotion.com/video/xcd8d6_mixvideosvans-0002_animals

Pappa After des Loups Mutins:

after1.jpg

after2.jpg

after3.jpg

Videoer av valpene:

3 uker

http://www.dailymotion.com/video/xcr6m8_les-chiots-de-vans-et-after-a-3-sem_animals?start=3

4 uker

http://www.dailymotion.com/video/xcu7ak_chiots-28-jours_animals?start=3

Bilde:

hundFuscienne.jpg

Hjemmesiden til oppdretter: http://feesdebene.chiens-de-france.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Artig! :)

Morsomt dette med belgerne, at de deles inn i flere raser, men i et kull med maller kommer det en terv, og denne blir parret med gronnis, og da blir det bare groendael valper :)

Så i prinsippet er det halvt groendael og halvt malle, gemyttmessig?

Jeg synes iallefall jeg aner en ny brukstjerne her :P gratulerer på forskudd!

edit;: jeg er forresten veldig spent på hvem som skal fylle den siste slotten under "tisper" på hjemmesiden din :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! så spennende! :)Blir spennende å se hva du får til med denne frøkna, høres ut som hun har alle forutsetninger for å gjøre seg bemerket. :P

Ja, mye meritterte hunder i stamtavla, så forutsetningene er absolutt til stede for at hun skal fungere bra til bruket jeg har tenkt. :)

Oioi, spennende ja! Gleder meg til å høre mere. Kult å se bilder, syns sånt er så kult, hvor lydige og flinke de hundene er og hvor kontrollerte de er (ikke uten trening selvsagt) :P

Blir spennende ja. :P Viktig å ha kontroll på hundene hvis man skal gjøre det greit i disse sportene. :P

Stilig! :) Grattis! :P Dette er skikkelig spennende Caranthir! :)

Takk! Ja, kjempespennende. :D

Artig! :)

Morsomt dette med belgerne, at de deles inn i flere raser, men i et kull med maller kommer det en terv, og denne blir parret med gronnis, og da blir det bare groendael valper :)

Så i prinsippet er det halvt groendael og halvt malle, gemyttmessig?

Jeg synes iallefall jeg aner en ny brukstjerne her :P gratulerer på forskudd!

Ja, og i stamtavlen her er det god miks av det meste, bortsett fra lakke. :P

Gemyttmessig blir vel dette mer eller mindre malle, litt lenger bak i stamtavlen ligger det også mye malle på morssiden, så de fleste hundene i hennes stamtavle har malinois forfedre.

edit;: jeg er forresten veldig spent på hvem som skal fylle den siste slotten under "tisper" på hjemmesiden din :ahappy:

Det blir forhåpentligvis en halvsøster ++ til Cane, men denne skal da ut på fôr, bare den rette forverten dukker opp. Tispen (mor til Cane) har fått løpetid, så det er ikke lenge til hun blir paret. Far til kullet er halvbror til Cane (samme far) derav halvsøster pluss. Dette burde bli bra valper som kan brukes til det meste, så finner forhåpentligvis en person som er på utkikk etter ny treningskamerat. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og i stamtavlen her er det god miks av det meste, bortsett fra lakke. :)

Gemyttmessig blir vel dette mer eller mindre malle, litt lenger bak i stamtavlen ligger det også mye malle på morssiden, så de fleste hundene i hennes stamtavle har malinois forfedre.

Det blir forhåpentligvis en halvsøster ++ til Cane, men denne skal da ut på fôr, bare den rette forverten dukker opp. Tispen (mor til Cane) har fått løpetid, så det er ikke lenge til hun blir paret. Far til kullet er halvbror til Cane (samme far) derav halvsøster pluss. Dette burde bli bra valper som kan brukes til det meste, så finner forhåpentligvis en person som er på utkikk etter ny treningskamerat. :P

Nå begynner oppdrettet virkelig å ta form ! :ahappy: Du går jammen meg en spennende tid i møter, kjenner jeg er litt misunnelig og valpesyk :)

Litt ot, men skal ikke Cane bli pappa snart da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, så sinnsykt spennende! :P

Ja, jeg er litt i hundre nå kan man si. :ahappy:

Nå begynner oppdrettet virkelig å ta form ! :) Du går jammen meg en spennende tid i møter, kjenner jeg er litt misunnelig og valpesyk :P

Litt ot, men skal ikke Cane bli pappa snart da? :P

Ja, nå skjer det litt av hvert, så det blir veldig kjekt fremover. :)

Cane blir nok pappa etterhvert ja, men sier ikke så mye mer enn det akkurat nå. :D Bruksoppdrettere er jo også litt opptatt av diverse resultater, så får se hva som skjer når han har tatt funksjonsanalysen og fått brukschampionatet. :) Når vi har gjort det kommer jeg antageligvis også til å omskolere han litt og ta opp IPO'en igjen, det vil muligens gjøre han enda mer interessant for utenlandske oppdrettere som ikke helt vet hva den nordiske bruksen går ut på og hva som kreves av hundene når de konkurrerer i høyeste klasse i det programmet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er litt i hundre nå kan man si. :ahappy:

Ja, nå skjer det litt av hvert, så det blir veldig kjekt fremover. :P

Cane blir nok pappa etterhvert ja, men sier ikke så mye mer enn det akkurat nå. :) Bruksoppdrettere er jo også litt opptatt av diverse resultater, så får se hva som skjer når han har tatt funksjonsanalysen og fått brukschampionatet. :) Når vi har gjort det kommer jeg antageligvis også til å omskolere han litt og ta opp IPO'en igjen, det vil muligens gjøre han enda mer interessant for utenlandske oppdrettere som ikke helt vet hva den nordiske bruksen går ut på og hva som kreves av hundene når de konkurrerer i høyeste klasse i det programmet. :D

Dette er jo nesten i overkant spennende! Så gøy!

Jeg så for meg at importen var en potensiell partner for Cane jeg, men nå har jeg veldig lite greie på oppdrett (altfor komplisert for meg)så jeg hoppet muligens for raskt til konklusjoner. Dette blir utrolig gøy å følge med på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du: hvordan løser du det sånn praktisk at du skal plukke henne ut når du henter henne? Det tok nesten tre uker fra jeg søkte mattilsynet før jeg fikk godkjenningen for å hente Lyra og jeg måtte føre Chipnr og regnr hennes opp i søknaden.Altså ble hun plukket ut når hun var 6 uker og hentet når hun var 9 uker. Er det en mulighet for å holde regnr "åpent" og chipe kullet etter hun er plukket ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo nesten i overkant spennende! Så gøy!

Jeg så for meg at importen var en potensiell partner for Cane jeg, men nå har jeg veldig lite greie på oppdrett (altfor komplisert for meg)så jeg hoppet muligens for raskt til konklusjoner. Dette blir utrolig gøy å følge med på :P

Importen er en potensiell partner til Cane ja, jeg har begynt litt i feil ende: Først fant jeg en bra hannhund, så nå må jeg finne tisper til han. :P Men dette er jo veldig langt fram i tid da, mye som skal klaffe. :)

Det blir veldig spennende å følge deg og den lille frøkenen! Hun har jo absolutt forutsetningene for å bli en utmerket IPO-hund :P

Håper det ja. :D Ulempen med ringsporthunder i forhold til IPO-hunder er at i ringsport er det ikke nødvendig med fullt bitt slik det er ønskelig i IPO. Fulle, faste bitt ligger ofte i genetikken, Cane feks har dette "medfødt", jeg har aldri behøvd å lære han å bite fullt i en arm. Men vi får se, jeg har tro på at hun vil egne seg, og det er jo mange andre egenskaper også man setter pris på i IPO'en som jeg håper hun besitter. :ahappy:

Utrolig spennende! :P

Det synes jeg og. :)

Men du: hvordan løser du det sånn praktisk at du skal plukke henne ut når du henter henne? Det tok nesten tre uker fra jeg søkte mattilsynet før jeg fikk godkjenningen for å hente Lyra og jeg måtte føre Chipnr og regnr hennes opp i søknaden.Altså ble hun plukket ut når hun var 6 uker og hentet når hun var 9 uker. Er det en mulighet for å holde regnr "åpent" og chipe kullet etter hun er plukket ut?

I dette tilfellet er det Kristine som ordner med papirer, men jeg forsto det sånn at oppdretter tar kontakt med dyrlegen og ber han reservere et chipnummer som valpen da får etter at hun er valgt ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er mektig imponert over hvor driftig du plutselig er blitt på dette! :ahappy: Og hvor i alle dager får du alle penga fra - slike flotte valpiser må vel koste flesk, men her renner det jo inn fra alle kanter?! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er mektig imponert over hvor driftig du plutselig er blitt på dette! :ahappy: Og hvor i alle dager får du alle penga fra - slike flotte valpiser må vel koste flesk, men her renner det jo inn fra alle kanter?! :):P

Hehe, jeg har vel egentlig kommet frem til at man bare lever èn gang, og har man en drøm så er det jo bare å satse når man har muligheten. :P Penger snakker vi ikke om, det blir sikkert kjempegodt med knekkebrød og vann det neste halve året. :P Nå er det jo deleier på denne valpen, det hjelper jo fort på. :)

Dette tror jeg blir helt utrolig bra, det er jo virkelig kvalitet på disse hundene dine! :P

Ja, håper det blir bra. Bruker veldig mye tid på å finne frem til de rette hundene, så får man jo håpe at det lønner seg. Her har også Kristine vært veldig god å ha, hun har kontroll på en del av det som skjer og hva som finnes av hunder nedover på kontinentet. :)

Gleder meg til fortsettelsen! Tviler ikke på at du blir en helt SUPER oppdretter :P

Tusen takk for tiltroen, jeg vil iallefall gjøre mitt aller ytterste. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! :P

Blir den registrert i NKK sånn at den kan stilles ut og sånt? Skjønner jo at en brukshund kanskje ikke skal stilles ut da :ahappy:

Ja, den blir registrert i NKK, planene er jo å delta på RIK-konkurranser + andre konkurranser. :P Dette blir nok ingen utstillingshund nei. :)

Åj så kult! :) Grattis! Det skal bli spennende å følge med! :)

Gratulerer! Så spennende! :D

Takk! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så spennende! :ahappy:

Takk! :)

Okei :) Lurte bare, siden det er vel ikke lov å blande de belgiske i Norge? :P

Det er lov å pare terv/groen, terv/malle og malle/laekenois i Norge, men hundene skal bestå visse krav + at det skal søkes om på forhånd. Interesserte kan lese mer her: http://nbfk.no/kryss.html :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...