Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrehagen i Tvedestrand


Argyr

Recommended Posts

Jeg vil komme på besøøøøøøøøøøk! Men det skjer ikke i dette været. :wub: Ellers har jeg det bra! Fine geiter!

Du får si ifra når været passer deg bedre da vet du. :icon_confused: Kanskje Edgar savner deg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar
  • 2 weeks later...

Utdrag fra bloggen, mer bilder og film der.

Geiter er sosiale dyr. Sånn ser det gjerne ut når jeg åpner utgangsdøra for å gå ut (eller er for treig med å lukke når jeg skal inn):

IMG_6423.jpg

IMG_6401.jpg

Fine geitene. De tar seg godt ut i snø, synes jeg. Blir liksom litt ekstra julestemning når man har sin egen julebukk.

IMG_6411.jpg

IMG_6421.jpg

Argyr lurer på om Geiss kan lekes med

IMG_6425.jpg

Ikke helt, men ting som står stille er sikkert trygt å snuse på?

IMG_6428.jpg

Løv er favorittmaten om sommeren, om vinteren mye det samme - bare i nålevariant (de får selvsagt høy også). Søte jenter

IMG_6461.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt minst like søte, da!

Men ble det ikke noen baby på den vite i Desember?

Foreløpig ingenting. Min desember-beregning var jo at det var aller tidligste tidspunkt for at det skulle komme noe. Er jo umulig for meg å vite når og om det er blitt "skapt noe" når de går fritt sammen, og de går jo fem mnd drektig. Jeg har lest meg til at det ikke synes eller kjennes før de siste to ukene, så her er det bare å vente og se. :whistle: Jeg kjenner på og studerer mage og kikker under halen, men ingen tegn til endring så langt.

Hun SER drektig ut da, men det gjør de alle tre når de har så mye tjukk pels over magene sine. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå er Børjan blitt kastrert i håp om at han skal kvitte seg med bøllefaktene sine, samt slutte å stinke sånn. Blir kjekt å kunne kose med ham igjen. ;)

Begge jentene er konstatert drektige, både jeg og veterinæren kjente små bøllefrø i magene.

Jeg tipper at Fauna ligger et stykke foran Geiss, 2-4 uker kanskje? Fauna kan ha alt fra en til fire uker igjen å gå, men jeg gjetter på ca to. De slår gjerne til ved fullmåne og/eller væromslag, så kanskje 30. mars blir en spennende dag?

Jeg fikk litt lyst til å lage en sånn "ventetråd" som de drektige tispene får, der man ser utviklingen av mage og patter - men her blir det mest jur! :)

Da er det sikkert greit å skrive litt om hva man faktisk ser etter også.. Jeg har lest og lest og lest og sett på bilder og filmer, så jeg føler at jeg har god oversikt over ting nå, så da kan de bare sette igang synes jeg! :)

De går drektig i ca. 150 dager og normalt antall killinger er 1-3. Både firlinger og femlinger forekommer.

Det er bortimot umulig å SE at en geit er drektig, de skal ha en godt utviklet vom. Denne tar mest plass på venstresiden, men de blir gjerne ganske runde jevnt over. Når det er drektighet på gang, ser man at høyresiden etterhvert buler veldig ut også, og magen blir hard. Killinger kjennes best på høyre side og undersiden, foran juret.

Det er i den siste måneden av drektigheten at man ser forandringer og skikkelig vekst, adferden deres kan endre seg en del, særlig mot slutten. Når magen blir tyngre kan man se og kjenne ryggtavlen stikke opp. Juret begynner å utvikle seg alt fra 4 uker før fødsel, enkelte venter like gjerne til samme dag bare for å være vanskelige. ;) Ligamentene som spenner fra haleroten til hoftebeina blir løsere så halen "stikker opp" og vulva blir større og mykere.

Når det virkelig nærmer seg, så blir ligamentene til mos (vevet blir mykt i forberedelse til fødsel) og man kan klemme helt rundt haleroten. Slimpluggen går og det kommer en del utflod. Juret blir brått veldig stort og helt stramt og får en blank overflate. Geita kan fjerne seg fra flokken, grave rede, småprate til magen og bli rastløs og "fjern". Når noe av dette viser seg er det på tide å benke seg i en boks og vente!

Fødslene går som regel kjapt og greit, men de kan selvsagt trenge hjelp, og litt drahjelp under pressveene gjør det hele mye mindre slitsomt for geita.

Her ser man tydelig hvordan området rundt haleroten ser ut under fødsel:

http://fiascofarm.com/photo_images/labor-5.jpg

http://fiascofarm.com/photo_images/labor-3.jpg

Bilder tatt i dag, det er noe tull å bli bundet fast og avbildet fra rare vinkler altså!

Fauna

IMG_6661_red.jpg

Vom på venstre side, drektigmage på høyre:

IMG_6659_red.jpg

DSCF3154_red.jpg

Her skal det klippes litt når det nærmer seg, for å unngå griseri, foreløpig får de beholde pelsprakten som hindrer sikten. ;)

IMG_6655_red.jpg

Fauna har fått jur!

IMG_6662_red.jpg

For de som vil se "rett hjem"-bildet - ingen utvikling her enda.

IMG_6657_red.jpg

Geiss:

IMG_6672_red.jpg

IMG_6664_red.jpg

Bittelite jur, men det var ikke der for kort tid siden (altså, pattene var jo der, men ikke juret)

IMG_6669_red.jpg

Og "rett hjem" igjen - ingenting som skjer her heller.

IMG_6668_red.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så søte de er ;) Geiter er utrolig kule dyr :) Har vært inne på bloggen din flere ganger og er såå misunnelig... Jeg vil bo sånn som du gjør... ;)

Det er utrolig koselig å bo sånn, så lenge man ikke er mørkredd! *ler*

Er det mye jobb med geiter?

Nei, i utgangspunktet ikke. De klarer seg selv om sommeren (om de får nok plass der det er løv og ugress) og om vinteren spiser de høy og litt kraftfôr. De må få klauvene skåret nå og da (hvilket jeg må gjøre nå, fant jeg ut) og så må de selvsagt ha gjerde (som man må fikse til det holder, og DET kan være jobb!).

:D Hurra for rett hjem bilder!

:)

Men du hvilken farger forventer du? ;)

;);)

"Color is one of the factors that makes breeding Dwarfs so popular. You can never be sure what color the babies will be until they are born; even then you can't be sure because many times their color may change. Main color families are black, chocolate, and gold with virtually every color combination imaginable being produced. Dwarfs can be dalmatian-spotted, pinto-patterned, tri-colored or just classy shades of solid jet black, white, chocolate or gold. Buckskin patters are also popular, described by contrasting facial stripes, a "cape" around the shoulders with a coordinating dorsal stripe and leg markings. Brown eyes are the most common; however, dwarfs with china blue eyes are becoming increasingly popular and available." ( http://www.ndga.org/about.html )

Jeg forventer at Geiss gir noe som likner på henne og Børjan, fordi de to er veldig like. Men her snakker vi grunnmønster (tegninger), grunnfarge, flekker, belter, frosting osv. som kan kombineres i det uendelige og arvegang er ikke så enkelt.

De er begge agouti grå med hvite flekker, frosting og belte, så jeg regner egentlig med at det er noe sånt som kommer ut også. Både belte og stjerne i panna antas å være dominant.

Børjan har svarte bein mens Geiss har svarte markeringer, og jeg synes jo det er stilig.

Hva Fauna gir, det vet da fåglarna! Hun er hvit, men hva "annet" hun er vites jo ikke - om jeg har forstått rett er det kun homozygot hvite som faktisk blir hvite, mens heterozygote blir røde eller brune. Men der igjen er jeg litt forvirret angående svart versus rød/brun.

Så jeg vet ikke jeg. Hvitt kanskje? Eller helsvart? Eller agoutigrå?

Dette er IKKE enkelt altså!

http://members.cox.net/foxcroft/genetics.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg veldig til killing bilder og til å se Argyr og Garm sammen med ferske mini-geiter. :)

Hvis de får lov av de vordene mødrene da :)

Det spørs om de får lov, ja.. Hvis ikke får jeg nok introdusere dem selv, uten beskyttende mødre! Garm kan sikkert vente litt, han har litt mye lopper i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

"Color is one of the factors that makes breeding Dwarfs so popular. You can never be sure what color the babies will be until they are born; even then you can't be sure because many times their color may change. Main color families are black, chocolate, and gold with virtually every color combination imaginable being produced. Dwarfs can be dalmatian-spotted, pinto-patterned, tri-colored or just classy shades of solid jet black, white, chocolate or gold. Buckskin patters are also popular, described by contrasting facial stripes, a "cape" around the shoulders with a coordinating dorsal stripe and leg markings. Brown eyes are the most common; however, dwarfs with china blue eyes are becoming increasingly popular and available." ( http://www.ndga.org/about.html )

OOooh AK geiter!!

Blir morro å se hva Fauna gir da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOooh AK geiter!

Blir morro å se hva Fauna gir da!

Ja, det blir spennende - men jeg gjetter på noe "kjedelig", som hvitt eller Børjan-utseende.

Forresten kan det virke som at Fauna har bare gutter i magen, for hun har skikkelig testosteron-adferd (skrullete med matforsvar), og det betyr vanligvis bukkekje i geiteverdenen. D'oh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir spennende - men jeg gjetter på noe "kjedelig", som hvitt eller Børjan-utseende.

Forresten kan det virke som at Fauna har bare gutter i magen, for hun har skikkelig testosteron-adferd (skrullete med matforsvar), og det betyr vanligvis bukkekje i geiteverdenen. D'oh!

*krysser fingrene for bare jentebebiser med flotte farger og tegninger* :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*krysser fingrene for bare jentebebiser med flotte farger og tegninger* :icon_redface:

Jah! Jeg liker Børjan-utseende ganske godt jeg, grå agouti med mye svart. Håper barna hans får minst like mye svart som ham! Husker ikke hvordan Bøllefrø og de andre så ut jeg?

Denne tråden er en skikkelig artig introduksjon til en ny og spennende verden. Jeg har alltid likt og vært fascinert av geiter, men jeg har aldri visst noe som helst om dem! Nå vet jeg jo faktisk bittebittelitt!

Jeg har hatt en bratt læringskurve (jeg fant faktisk et forum for geiteeiere også), så jeg vet plutselig mye føler jeg. Om det er noe du vil vite, så får du bare spørre! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOooh AK geiter!

Blir morro å se hva Fauna gir da!

"Ekorn-geiter"??

Spennende... Men kan du ikke ta henne med til Dr Dyregod og be om ultralyd, da? Baaaare fordi vi er så nyskjerrige liksom, atte..?? :icon_redface:

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ekorn-geiter"??

Spennende... Men kan du ikke ta henne med til Dr Dyregod og be om ultralyd, da? Baaaare fordi vi er så nyskjerrige liksom, atte..?? :icon_redface:

Lykke til!

Susanne

UL er ikke vanlig på geit, og vetten hadde ikke det faktisk. Såvidt jeg forstår er det en annen metode som brukes på småfe. Det er noen "UL-menn" som reiser rundt og sjekker landets sauebesetninger for å telle fostre, men det gjøres langt tidligere enn der vi er nå (før 100 dager). Synes liksom ikke det er verdt det å få tak i en av dem for å sjekke to geiter, det blir nok dyre greier! :icon_redface:

Det går dog an å lytte etter hjerterytme, så jeg tenkte å be Elin ta med seg "lytteren" sin så kanskje vi kan finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah! Jeg liker Børjan-utseende ganske godt jeg, grå agouti med mye svart. Håper barna hans får minst like mye svart som ham! Husker ikke hvordan Bøllefrø og de andre så ut jeg?

Bulle-Bøllefrø og søsteren er ganske like på fargen som Geiss, altså endel lysere enn Børjan. Men Kaisa (geitemor) er jo ganske lys etter hva jeg husker.

Det går dog an å lytte etter hjerterytme, så jeg tenkte å be Elin ta med seg "lytteren" sin så kanskje vi kan finne ut mer.

Spennende, klart jeg kan ta den med! Men da må vi finne ut hva som er mamma-geita sin lyd først, så vi ikke blir lurt :icon_redface::icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...