Gå til innhold
Hundesonen.no

Turer med hund


kleo

Recommended Posts

:icon_cry: vi har en vennegjeng hatt en kjempediskusjon om hva som er for mye for en hund å gå, hver dag, jeg går 6 killometer en gang om dagen, og rundt kvartalet om morgenen og hvis jeg er i god form om kvelden tar jeg dem en liten tur ut i skogen så de får løpe fra seg :ahappy:

Får ofte høre ikke rart hunden din er tynn, har en av 4 som har lett for å bli for tynn ikke de andre, så det kan jo går på forbrenningen, ikke turene..

Men i allefall mener mange at dette er for mye turer for en hund, nå har jo jeg små hunder som ikke er tunge og er skjekket for alle sykdommer, selv ikke den elste har en skade i skjelettet en eneste plass..

Skal jeg korte ned på turer synes dere? jeg liker jo turene og jeg koser meg med hundene og de er helt rolig inne etterpå, det er ikke en bevegelse uten om matskålen, litt småturer i hundegården, mens ellers er de kjemperolige når de får turene :)

Nå blir jo en hund slik du lager den, så hvis jeg kutter ned til 3 killometer å tar bort kveldsturen å bare går ut for å tisse, bruker de en tid for å regulere seg inn på at de får mindre turer, men det går bra etter en liten stund, men de er litt urolige i starten da, men rooer seg etter et par dager...

Vi har altså heftige diskusjoner, for noen mener jeg går dem i hjæl, mens andre mener at jeg kan gå i timesvis om jeg gidder...

Alle hundene mine er veldig vakkre, masse bis plasseringer og er høyt premiert, ingen dommere har klaget over at de er gått ihjel altså...

Selv den yngste har 2 bis valp plasseringer, så de er jo fine med god mosjon...

Men så i neste øyeblikk får jeg høre at andre lar hundene sine gå på tredemølle :lol: Noe jeg aldri kunne tenkt meg å ta å sette hunden min på en tredemølle for å slippe å gå tur, da snakker de altså ikke at de trener hundene sine ihjel, for da er de liksom inne... :)

Jeg blir helt forvirret, viste ikke hvor mange som lar hundene sine gå på tredemølle jeg, før jeg ble kjent med pelshund miljøet, altså små hunder med enorm pels... De unskylder seg med at hunden ser ut som en lørvete tampong etter en tur...

Men turene mine er altså for lange :rolleyes2:

hva mener dere om denne heftige diskusjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Jeg tenker som så at hvor mye som er for lite eller for mye tur for en hund avhenger av hva slags type hund man har, hva målet med hundeholdet er og hva slags trening hunden får ved siden av turene.

For den gjennomsnittlige familiehund som ikke har noen særlige krav til å utføre noe annet enn ett positivt og sosialt vesen i familien tenker jeg at det holder med en times tur + småturer hver dag, samt litt hjernetrim. Her tar jeg utgangspunkt i en middels stor hund (labrador type), mindre hunder trenger nok mindre mosjon.

For mitt hundehold kreves det mer for at hunden skal bli fornøyd og vi skal få de resultatene vi ønsker. Her er hovedmålet med hundeholdet en tur- og friluftskamerat. Han skal tåle lange dager med kløv på sommeren, timesvis på jakt om høsten og skiturer om vinteren. For at hunden skal klare dette kreves det jevn trening av både utholdenhet og styrke året igjennom. For å oppnå dette kreves det gjerne minimum 2 timers trening daglig med styrke, utholdenhet og andre fysiske utfordringer hver uke. De dagene man er på tur har hunden gjerne bare en utfordring, men da er han til gjengjeld ute i flere timer. Hjernetrimmen her er ikke så påkrevd da det er fysikken hunden er avlet og trent for å bruke.

En lydighetshund på sin side trenger kanskje ikke mer enn en time vanlig tur om dagen, men desto mer trening i form av øvelser og hodebry.

Vet at enkelte, bla Turid Rugaas, har uttalt at hunder ikke trenger mer enn ca 30 min om dagen og maks 2-3 turer i uken på over en time. Fra mitt ståsted blir dette alt for lite, med mindre hunden er syk/ gammel/ ung og med det har spesielle behov. Alle hunder bør i mine øyne få minimum en time fysisk trening/ tur hver dag. Jeg har enda til gode å oppleve en hund som blir stresset av en times fysisk trening.

Og tredemølle er for hunder som har vært skadet og må ha kontrollert opptrening, for en normalt og frisk hund er late eiere eneste grunn for tredemølle (litt sånn bastant og fint sagt:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 km mye??

Hehe...Ikke rart fedme plager verden... :rolleyes2:

6 km er IKKE lang tur. Når jeg har dårlig tid, så løper jeg den korte skogsrunden med pelsen. Det er ganske nøyaktig 6 km.... Det er da den korte "litt dårlig samvittighet" runden min. Så ikke hør på vennene dine der :icon_cry:

(Edit: Har dere sett hundene til Turid Rugås? Flink dame, men om en av hundene hennes velter i en nedoverbakke, så triller den nok ett stykke før den stopper...ehem...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 km mye??

Hehe...Ikke rart fedme plager verden... :whistle:

6 km er IKKE lang tur. Når jeg har dårlig tid, så løper jeg den korte skogsrunden med pelsen. Det er ganske nøyaktig 6 km.... Det er da den korte "litt dårlig samvittighet" runden min. Så ikke hør på vennene dine der :lol:

(Edit: Har dere sett hundene til Turid Rugås? Flink dame, men om en av hundene hennes velter i en nedoverbakke, så triller den nok ett stykke før den stopper...ehem...)

Signeres. 7 km er litt-dårlig-samvittighet-turen vår... 6 km går vi glatt med valpen også(4mnd) , så at det skulle være mye for en voksen hund har jeg ingen forståelse for, selv om det er en mindre rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den gjennomsnittlige familiehund som ikke har noen særlige krav til å utføre noe annet enn ett positivt og sosialt vesen i familien tenker jeg at det holder med en times tur + småturer hver dag, samt litt hjernetrim. Her tar jeg utgangspunkt i en middels stor hund (labrador type), mindre hunder trenger nok mindre mosjon.

Jeg tror rase har mye mer å si enn størrelse når det gjelder hvor mye morsjon/aktivisering en hund trenger. F.eks vil en jack russell sannsynligvis kreve mer enn en grand danois. Jeg syns heller ikke at det blir riktig å måle morsjonsbehov i tid i forhold til størrelse. En liten hund kan få utløp for mer energi på et mindre areal, men den kan ha behov for å være i aktivitet like lenge som en større hund. En times tur + småturer og litt hjernetrim daglig var minimum av det min forrige lille hund måtte få for å bli fornøyd. Han jeg har nå er mer fleksibel, både fordi han er hakket roligere av natur, og fordi jeg denne gangen fra starten av har vært mer bevisst på å legge inn dager hvor det ikke er så mye aktivitet. Men gjennomsnittlig får han likevel en god del mer morsjon og aktivisering enn det han egentlig krever.

Ellers handlet vel spørsmålet i startinnlegget om hva som var mye tur - ikke hva som var minimum av hva de krever, og det er to veldig forskjellige ting. Jeg tror ikke at man kan måle 'for mye tur' i antall timer og km, men at man må se an hver enkelt hund. F.eks hvor sliten er den og hvor lang tid bruker den på å lade opp og hente seg inn igjen etter en tur? Får den mulighet til å ta det roligere noen dager innimellom, slik at den ikke blir overtrent? Går hunden glad og energisk i vei eller holder den det til slutt gående på stress og adrenalin? Noen hunder vet liksom ikke at de blir slitne og går over i en slags modus hvor de bare holder det gående helt til noen forteller dem at det er på tide å slappe av. Ellers har vel også innholdet på turen, terrenget og miljøet en god del å si på hvor sliten og hvordan sliten hunden blir.

Spennet mellom minimum av hva en hund trenger og maximum av hva den tåler er som regel ganske stort, forutsatt at det er en sunn og frisk, voksen hund. Jeg tenker at 'passe' mengde morsjon i det daglige er alt fra litt over minimum av det hunden krever til litt under maximum av hva den orker. Hvor mye det blir, kommer helt an på den enkelte hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også små hunder. De går mer enn 6 km om dagen. Jeg er som deg, koser meg på tur med hundene. Hundene koser seg minst like mye. Men jeg er selvsagt også for mentaltrening i tillegg. Det er også en nødvendighet. Det er vel helst hva du og hundene trives med man skal ta utgangspunkt i, ikke hva andre mener. Ingen frisk hund i sin beste alder som tar skade av 6 km om dagen.

Hund på tredemølle er det dummeste jeg noensinne har hørt om (da selvsagt hvis det ikke gjelder rehabilitering etter skade). Hunder har godt av å komme seg av eiendommen og oppleve litt i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at rase og alder ikke har noen ting å si.. Det eneste som faktisk har noe å si, er hva nettopp dine hunder orker og vill. Hvis hunden løper, lukter og ser ut til å trives, så er jo absolutt ikke turene for lange. Man kan benytte rase som et utgangspunkt, men man må justere seg inn etter individet. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, 6-7 km er langt. Er sjeldent jeg går så langt med hundene. Da blir det når vi går på fjellturer ol. og det er ikke hver dag for å si det sånn. Pleier å gå en runde på ca 3 km. Og jeg har heller ikke feite hunder av den grunn!

Ikke tenk på lengden, men heller hva hunden får utbytte av på turene. Jeg pleier å gå et sted hvor hunden kan løpe løs og kose seg. Leke med andre hunder, trene litt øvelser, bære kløv, gå i variert terreng osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man ikke på hundene om de er fornøyde med dagen da?

Hvis mine ikke er fornøyde med dagen så vil de gå lenger kveldstur. Er de fornøyde så går de to minutter borti gata her, tisser og vender snuta hjem.

Det jeg synes er viktig er at hundene kan klare seg med 3-4 korte tisseturer (10-30 min) en dag eller to uten å gå på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Ellers handlet vel spørsmålet i startinnlegget om hva som var mye tur - ikke hva som var minimum av hva de krever, og det er to veldig forskjellige ting. Jeg tror ikke at man kan måle 'for mye tur' i antall timer og km, men at man må se an hver enkelt hund. F.eks hvor sliten er den og hvor lang tid bruker den på å lade opp og hente seg inn igjen etter en tur? Får den mulighet til å ta det roligere noen dager innimellom, slik at den ikke blir overtrent? Går hunden glad og energisk i vei eller holder den det til slutt gående på stress og adrenalin? Noen hunder vet liksom ikke at de blir slitne og går over i en slags modus hvor de bare holder det gående helt til noen forteller dem at det er på tide å slappe av. Ellers har vel også innholdet på turen, terrenget og miljøet en god del å si på hvor sliten og hvordan sliten hunden blir.

Spennet mellom minimum av hva en hund trenger og maximum av hva den tåler er som regel ganske stort, forutsatt at det er en sunn og frisk, voksen hund. Jeg tenker at 'passe' mengde morsjon i det daglige er alt fra litt over minimum av det hunden krever til litt under maximum av hva den orker. Hvor mye det blir, kommer helt an på den enkelte hund.

Veldig enig med deg, og egentlig ett godt poeng. Spesielt dette med at spennvidden er stor og individet teller:D

Hva hunden tåler/ har behov for og hva den skal brukes som setter rammene for tur/ mosjonsbehovet.

Djervekvinnen: om hundene dine løper løs skal du ikke se bort ifra at de kanskje løper en mil mens du gjør unna dine 3 km, her er det ialelfall snn at dyret gjør unna atskillig større terreng enn mer. Selv bare når vi er i "hjemmeskogen".

Og hva som er nok/ minimum for en hund og hvordan de reagerer varierer. Forrige hunden min ble masete og rastløs ved for lite mosjon, hun sang og maste. Han jeg hadde på prøve i mellom måtte få minimum 45 min trim for å være mulig å ha i hus. Mens han jeg har nå blir deprimert og ligger på rommet og er rolig hele dagen med mindre enn en time (han vil helst ha 1,5-2) og så langt har jeg ikke funnet noen "nok" grense. Eneste er om potene blir slitne, da tar hunden kvelden når de har lyst på pause. 6-7 timer løs/ fot i fjellet på jakt er ikke noe problem for han jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får av og til klager fra folk om at jeg går for mye, og alltid er det de som går lite som klager mest. De som er vante fjellfolk og bruker mye av tiden på lange turer, flirer godt når jeg forteller de hva andre har sagt. Har flere raser, og de mest gangføre er de man egentlig ikke forventer skal være det. Den som er avlet med tanke på arbeid og milelange turer, er den som orker minst. Tror oppdretter mener noe sånt som at ''hunden er lei av tur''. Hva liker hunder best da? Å ligge på trappa heller enn å gå i fjellet? Jeg har hund for turens del, jeg elsker å gå tur, det er livet mitt. Skal jeg la hundene være hjemme og gå alene da. Klart det er forskjell på hunder, og jeg mener at eier er den som vet best. Man kjenner de og ser hva de trives med, og har man en hund som er laget for aktivitet, skal det mye til før et alminnelig menneske klarer å gå den i senk.

De dagene jeg føler at hundene kunne hatt godt av kortere runder, er det ikke fordi de ser sånn ut, men fordi det hadde passet meg best. Jeg gidder ikke noen lang tur akkurat da, men hadde hundene kunnet snakke, hadde de sikkert stemt for fjellet uansett hva jeg selv mener:-)

Er en som stadig vandrer tur her, vedder på at hun går noen mil for dagen. Hun har ikke hund, og jeg antar anti-langtur-folket håper at hun heller ikke får seg en. Da hadde de vel snakket seg skakke om hvor grusomt hunden har det, som må gå altfor langt hver dag..Hunder er skjøre skapninger laget for mest mulig hvile og minst mulig aktivitet :whistle:

Vel, jeg ser jo selv at arbeidsrasen ikke trives med for mye tur, og i bunn og grunn burde denne vært omplassert til noen som ikke går så mye. Det ville vært best for akkurat denne, så slipper den å ligge hjemme alene og vente på oss andre. Snodig egentlig. Jeg planla før valpen kom i hus, at nå må jeg virkelig anstrenge meg for å få trimmet den nok. Første gang jeg hadde en så krevende rase, og jeg funderte lenge på om jeg kom til å klare å mosjonere den nok. Livet er ikke enkelt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at de får 6-7 km til 1 mil om dagen, går hundene i bånd hele turen?

Når jeg går 3 km runden, er hunden i bånd. De andre gangene går ikke vi så langt før hundene får løpt løse, og da er vi gjerne på et avgrenset område, og ikke går veldig langt omkring.

jeg forstår at det er store forskjeller på områder rundt om i landet, og mange må gå selv lengere strekninger for å mosjonere/aktivisere hundene, fordi man ikke har mulighet til løslipp. men jeg er bare nysgjerrig på hvordan dere gjør det. Og klart, noen elsker å trimme seg selv også. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som ikke har peiling på hvor mange km jeg går? :whistle:

Uansett. Bare gå så mye du har lyst til så lenge hundene trives med det! Da ser ikke jeg problemet jeg altså...! Er det ikke det som er vitsen med å ha hund da? Kose seg sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at de får 6-7 km til 1 mil om dagen, går hundene i bånd hele turen?

Når jeg går 3 km runden, er hunden i bånd. De andre gangene går ikke vi så langt før hundene får løpt løse, og da er vi gjerne på et avgrenset område, og ikke går veldig langt omkring.

jeg forstår at det er store forskjeller på områder rundt om i landet, og mange må gå selv lengere strekninger for å mosjonere/aktivisere hundene, fordi man ikke har mulighet til løslipp. men jeg er bare nysgjerrig på hvordan dere gjør det. Og klart, noen elsker å trimme seg selv også. :lol:

Jeg vil tippe vi går rundt en mil hver dag. Vi går i skogen, så mine går løse stort sett ihvertfall. Vi pleier å kjøre dit da, siden vi ikke bor midt i skogen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at de får 6-7 km til 1 mil om dagen, går hundene i bånd hele turen?

Når jeg går 3 km runden, er hunden i bånd. De andre gangene går ikke vi så langt før hundene får løpt løse, og da er vi gjerne på et avgrenset område, og ikke går veldig langt omkring.

jeg forstår at det er store forskjeller på områder rundt om i landet, og mange må gå selv lengere strekninger for å mosjonere/aktivisere hundene, fordi man ikke har mulighet til løslipp. men jeg er bare nysgjerrig på hvordan dere gjør det. Og klart, noen elsker å trimme seg selv også. :whistle:

Når jeg har muligheten (som er veeldig ofte, i og med at jeg bor midt i skogen) og da springer de fram og tilbake og leker ja- men vi går 7-8km :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at de får 6-7 km til 1 mil om dagen, går hundene i bånd hele turen?

Når jeg går 3 km runden, er hunden i bånd. De andre gangene går ikke vi så langt før hundene får løpt løse, og da er vi gjerne på et avgrenset område, og ikke går veldig langt omkring.

jeg forstår at det er store forskjeller på områder rundt om i landet, og mange må gå selv lengere strekninger for å mosjonere/aktivisere hundene, fordi man ikke har mulighet til løslipp. men jeg er bare nysgjerrig på hvordan dere gjør det. Og klart, noen elsker å trimme seg selv også. :whistle:

Jeg er så heldig at jeg bort ti minutters gange fra at hav av løyper og turstier. Jeg kan sikkert gå i ukesvis om jeg vil, så her er det lett å gå lange turer med hunden selv i bånd.

Jeg går rundt 5-10 km om dagen (ganske varierende med andre ord) og nå sommerstid er hunden i bånd (bruker som oftes nomesele og magebelte). Vinterstid er hunden mye mer løs og turen blir kanskje kortere, men mindre vi har ski på beina og snørekjører da ligger vi vel på en mil + om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan altså, at hundene ikke tåler så og så lange turer er etter min mening en måte å unnskylde sine egne korte turer. En ser på bikkja om den er klar for mer eller sliten. En sliten hund henger etter og daffer. Her i huset varierer turene fra 1 time til 2, og ofte lengre i helgene. Ellers er hunden ute hele dagen mens jeg er på jobb/skole og kan løpe viss den skulle føle for det. Nei ta dem med på tur du og kos deg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at de får 6-7 km til 1 mil om dagen, går hundene i bånd hele turen?

Når jeg går 3 km runden, er hunden i bånd. De andre gangene går ikke vi så langt før hundene får løpt løse, og da er vi gjerne på et avgrenset område, og ikke går veldig langt omkring.

jeg forstår at det er store forskjeller på områder rundt om i landet, og mange må gå selv lengere strekninger for å mosjonere/aktivisere hundene, fordi man ikke har mulighet til løslipp. men jeg er bare nysgjerrig på hvordan dere gjør det. Og klart, noen elsker å trimme seg selv også. :whistle:

Her gåes det ganske lange turer, antall kilometer vet jeg ikke bestandig (men godt oppe i en mil per dag tror jeg). Vi tusler der jeg vil tusle, oftest går turene mer i et par-tre timer enn i antall km. Her går vi som oftest utenom vei så hundene løper løse hele turen. Går vi etter vei og ikke i skogen, og de er faste, så har de på seg sele slik at de får trekke litt.

Jeg går 90% av turene fordi jeg vil gå tur. Hundene henger på de. De er lykkelige da, og ingen er synlig slitne på slutten av turene (og ingen er overstressede heller), men de er veldig fornøyde. Nå er vi kanksje litt over middels interessert i tur og friluftsliv så hundene må takle å gå enda lengre turer, både sommer og vinter. Alle takler fint at det blir litt minde trim i ny og ne.

Jeg er enig med de tidligere, man må nesten se ann sine hunder og seg selv. Dog synes jeg at man burde kjøpe hunder som passer til det livet man har (ikke det man planlegger å få når man bare har kjøpt seg den hunden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har blanding av buhund og wheaten terrier på 2 år og 9 måneder. jeg overtok han da han var rundt to og et halvt år. da var han ikke vant til særligmye turer.

når jeg går morgentur er den på ca på ca. 15-30 min.

( mamma tar seg ofte av morgenturen som blir på 45- 60 min. )

ettermiddagstur på 45 min til 1 og en halv time.

kveldsturen blir også på ca. 15-30 min.

er dette lite/mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har blanding av buhund og wheaten terrier på 2 år og 9 måneder. jeg overtok han da han var rundt to og et halvt år. da var han ikke vant til særligmye turer.

når jeg går morgentur er den på ca på ca. 15-30 min.

( mamma tar seg ofte av morgenturen som blir på 45- 60 min. )

ettermiddagstur på 45 min til 1 og en halv time.

kveldsturen blir også på ca. 15-30 min.

er dette lite/mye?

Fra mitt ståsted er det akkurat perfekt:=) En passelig god morgen og kveldstur med en lengre tur midt på dagen. Hunden din er vel relativt liten, men om den ikke blir merkbart sliten ser jeg ikke noe problem med en slik turmengde. Passe for en middelsaktiv familiehund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida bare gå turer og kos deg med hundene dine du :lol: Jeg får også høre at jeg alltid går for mye tur men,makan da har man tid og vil synes jeg hunden bør få såpass!Har alltid gått masse jeg.

og hun er ikke masete ved mindere turer altså som da skadet kneet sitt og måtte ta det med ro lenge gikk så fint at!Men,hovedsaklig går vi mye hver dag og hun er for det meste løs.Ingen aning hvor langt det er da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man kan gå så langt på tur som du og hunden din orker. Jeg skjønner meg ikke på folk som mener det tar på hunden å gå på tur.Det er jo bare deilig for hunden! Jeg har hørt hestefolk si det samme. "Nei gid! Rir de på tur etter at de har ridde dem i banen! Krise! Slikt burde ikke vært lov!". Jeg syns det er helt patetisk! Det tar jo egentlig veldig lite på hunden å gå på tur (kommer jo ann på fra hund til hund), men min hund tar ihvertfall ingen skade av å gå flere timers tur! Og hun er liten! Dyrelegen har skrøte over at hun har bra knær, da rasen pleier å ha et par problemer med dette. Jeg syns det er verre med de som trener hunden sin såpass mye at den blir forvirret og dø sliten etterpå. Man skal selv legge merke til når hunden er sliten og trenger en pause. Turen har for meg og min hund ingenting å si, den kan være opp et svært fjell og likevell er hun klar i hodet etterpå til å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mitt ståsted er det akkurat perfekt:=) En passelig god morgen og kveldstur med en lengre tur midt på dagen. Hunden din er vel relativt liten, men om den ikke blir merkbart sliten ser jeg ikke noe problem med en slik turmengde. Passe for en middelsaktiv familiehund:)

Igjen: størrelse har ikke nødvendigvis så mye med dette å gjøre :lol: Ville tro at en wheaten-buhundblanding er en hund med ganske stor kapasitet(?), og ser ikke noen grunn til at den skulle bli merkbart sliten av den turmengden. Det er faktisk litt i underkant av det min lille hund pleier å få hver dag. Men helt enig i at det kan høres ganske passe ut for en middels aktiv familiehund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...