Gå til innhold
Hundesonen.no

En god kropp til agility


Poter

Recommended Posts

Hvordan synes du en agility hunds kropp bør ser ut? Hva er den utlitmate, funksjonelle agilitykroppen på en hund? Legg gjerne ved bilder hvis du har eksempler!

Jeg synes blant annet at hunden bør ha ganske kort rygg. Ikke for lang rygg. I tillegg bør den være godt muskulert "all over the place".

For eksempel synes jeg at kroppstypen til denne tøtta her er bra: http://www.tp-prod.com/teresiapettersson/i...rtlangapask.jpg

Jeg innbiller meg også at litt høybente hunder kan være en fordel, slik som hun her: http://home.c2i.net/sofie_iris/hundene/mil...erfekt_mill.jpg

Men jeg tror kanskje den ultimate hundekroppen til agiltiy, er litt liten og mer kompakt, uten å være klumpete: http://www.lappeteppet.com/DSC_0102.jpg

Nå vil jeg gjerne ikke at vi skal sammeligne ulike hunder og individer og si at den hunden der er mye bedre agilityhund enn den andre, men at vi kun holder oss til kroppstype og snakker generelt om det. Håper vi kan greie det selv om vi legger ut bilder som eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Du stiller jo et interessant spørsmål, men jeg har alt for lite peiling til å kunne si noe fornuftig. Men jeg er enig med deg i at kort rygg høres gunstig ut, og generelt en spenstig og spretten kropp som har potensiale til å bråsnu og som ikke krever fem meter på å stoppe.. Agility med en Leonberger er liksom ikke helt tingen hvis du har tenkt å nå litt langt.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort liten aussie ville jeg tro har en god kropp for agility. Da de ofte er veldig smidige, raske og lette. Har en i klubben med denne kropsbyggingen, og han har god fart og er veldig smidig. :lol:

EDIT:

DSC_000620Medium.jpg

Betty. Rundt 50cm høy og 17kg. Veldig rask og smidig, har en god kropp for agility egentlig.

Kopi20av20bettyhjulet.jpg

Gjennom hjulet, lite og dårlig bilde.

ny-1-1.jpg

Bare for å slenge med en Aussie " in action" Rundt 53 cm høy og 25 kg tung.

Men ikke av de raskeste, elghunden er mye raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det trådstarter skriver.. :lol:

Jeg synes faktisk min rase har en kropp som passer godt til agility. Spesielt hvis individet er godt musklet.

Min Chessea.. hehe. Første gangen vi prøvde oss ordentlig.

http://nkku.no/image_database/NKK%20ungdom...ariaChessea.jpg

Rasen er veldig spenstig, og hopper vanligvis best framover, ikke rett opp. Hvis dere skjønner hva jeg mener. Det er jo en fordel i agility der det skal gå fort. Jeg har stor tro på at Portisen godt kan hevde seg høyt i agility om flere begynner å bruke dem til det.

Men det finnes jo drøssevis av raser med riktig fysikk, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt OT, men så på en liste over nye NACH'er, (link).

N ACH: 7 nye, fordelt på rasene: pyreneisk gjeterhund, islandsk fårehund, toller, pumi, mellompuddel, sheltie og aussie.

I alle fall var det ingen BC'er som hadde blitt NACH, og heller ingen BC'er, noe jeg stusset litt over. På de få stevnene jeg har vært på, har det vært haugevis av BC'er, og så å si alle disse har forsåvidt hatt fysikken i orden sånn sett (kjappe og smidige osv), men de har jo vært rimelig tullete i hodet, dvs rast avgårde som de selv har villet nesten. :rolleyes: Det forundrer meg også at det ikke var flere enn en aussie som har blitt NACH, og i det hele tatt at det vår så få.. Disse hundene er jo også til dels forskjellige i kroppen, så det handler tydeligvis ikke kun om praktisk kropp. Jeg ville trodd at utvalget av raser som har blitt NACH, ville vist at flere aussier og BC'er ble NACH, så jeg lurer litt på hva det er som gjør det? Fikk jo nesten troen på at "vanlige" hunder kan bli det, at man faktisk ikke trenger BC/aussie for å komme dit, i alle fall når man ser på lista. Innbiller meg at BC og aussie er relativt like på ag-banen (?), og derfor forundrer det meg at ingen BC'er har kommet med. Er de vanskeligere å trene til det? Og kan det også forklare hvorfor ikke flere aussier kom med? Er de rett og slett for kjappe til at eieren klarer å henge med? Ofte stusser jeg også over at det ikke er de mest veltrente folkene som går med BC'er også.. Har rett og slett førerne ikke fysikken til å henge med heller? Hadde det gått bedre om de selv hadde vært bedre trent? Skjønner jo at man aldri blir like kjapp som en hund, men dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stiller jo et interessant spørsmål, men jeg har alt for lite peiling til å kunne si noe fornuftig. Men jeg er enig med deg i at kort rygg høres gunstig ut, og generelt en spenstig og spretten kropp som har potensiale til å bråsnu og som ikke krever fem meter på å stoppe.. Agility med en Leonberger er liksom ikke helt tingen hvis du har tenkt å nå litt langt.. :rolleyes:

Fader heller, da gikk de planene rett i vasken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Champion-tallene er kun for 2007. Det er ganske vanskelig å bli agilitychampion, hvor mange var det tilsammen i hele klasse stor liksom. Det er mange BC'er som er championer, og titter man på mesterskapene er det de som dominerer i klasse stor.

Jeg har vel ingen videre forutsetning for å uttale meg om hvilken kropp som duger, men jeg tror ikke den er videre avgjørende. Avgjørende er trening, både i agility, i terrenget osv osv. Jeg tror hvilken som helst hund som er godt og relativt normalt bygget(altså litt lenger enn den er høy) vil ha forutsetninger for å gjøre det bra i agility. Og selvfølgelig en som litt førerorientert og samarbeidsvillig.

Begge mine to er 55 cm høye og 59 lange, og den ene går dobbelt så fort som den andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det nytter ikke å ha en god kropp fra naturens side om den ikke veldikeholdes av god trening, godt kosthold og god pleie. Så en god kropp gjør ikke underverker ene og alene. Likevel tror jeg at en god kropp med rette forpleiningen vil gjøre det bedre enn en mindre god kropp med samme forpleiningen.

Når det gjelder kroppstyper til eierne, så sier det vel seg selv at kjappe Don Johnson lignende personer med god smidighet, gjør det bedre enn stive, skrøpelige bestemødre :) Men det er mange ulike kroppstyper på agilityutøverne, store, smale, små, brede, lange, høye osv... det var det også på VM. Til og med en gravid en :P

Lurer på om det er en fordel for hunder i klasse stor å ha lange bein og være godt muskulert, eller om det er bedre å være lavere og godt muskulert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange BC'er som er championer, og titter man på mesterskapene er det de som dominerer i klasse stor.

Men hvis like mange hadde brukt f.eks. toller i agility som det er brukt BC, vil jeg tro at det BC ikke hadde dominert så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis like mange hadde brukt f.eks. toller i agility som det er brukt BC, vil jeg tro at det BC ikke hadde dominert så mye :)

I det hele tatt; hvis flere hadde brukt andre raser, og ikke trodd de måtte ha en BC eller aussie for i det hele tatt å TRENE agility, så tror jeg det hadde vært flere andre raser som NACH.. Virker litt sånn som at "jeg vil trene ag med den nye hunden min, så da må jeg kjøpt bc". Blir litt feil i min øyne, for det er en stor utfordring å trene så kjappe hunder. Det er slett ikke alltid vellykket, og det er like forbanna gøy å slå de hver gang..! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det hele tatt; hvis flere hadde brukt andre raser, og ikke trodd de måtte ha en BC eller aussie for i det hele tatt å TRENE agility, så tror jeg det hadde vært flere andre raser som NACH.. Virker litt sånn som at "jeg vil trene ag med den nye hunden min, så da må jeg kjøpt bc". Blir litt feil i min øyne, for det er en stor utfordring å trene så kjappe hunder. Det er slett ikke alltid vellykket, og det er like forbanna gøy å slå de hver gang..! :)

Haha, du sier noe der :P Det er alltid morsomt å se skjeldnere raser hevde seg. Nå i Bø på prisutdelingen til agility var det en dame med Bc som var overbevist på at hun hadde vunnet klasse 3 stor og kom med kommentaren: Hvem var det som liksom gikk fortere enn oss? da hun ble ropt opp som nr 2. Da kom det frem en dame med working kelpie og gladelig tok imot certet :P Så kelpien tok innersvingen på alle Bc'ene den dagen.

Ei klubbvennine av meg går agility klasse 3 med sin staff og har fått to Cert der og slått de raskere sheltiene. Hun har fortalt at hun har fått endel stygge blikk etter sine plasseringer. Hun har jo en mye tyngre og treigere hund, og de vel ikke slå noen sheltier må vite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du sier noe der :) Det er alltid morsomt å se skjeldnere raser hevde seg. Nå i Bø på prisutdelingen til agility var det en dame med Bc som var overbevist på at hun hadde vunnet klasse 3 stor og kom med kommentaren: Hvem var det som liksom gikk fortere enn oss? da hun ble ropt opp som nr 2. Da kom det frem en dame med working kelpie og gladelig tok imot certet :P Så kelpien tok innersvingen på alle Bc'ene den dagen.

Ei klubbvennine av meg går agility klasse 3 med sin staff og har fått to Cert der og slått de raskere sheltiene. Hun har fortalt at hun har fått endel stygge blikk etter sine plasseringer. Hun har jo en mye tyngre og treigere hund, og de vel ikke slå noen sheltier må vite :P

UANSETT hvor raskt en hund løper, så vinner man ingenting så lenge man aldri når mål.. Når BC'ene flyr avgårde over hinder 17 før eier har rukket å nærme seg nr 3, så syns jeg det er en fordel å ha en hund man faktisk kan styre litt. Jeg og Tulla er passelig raske, jeg klarer å kontrollere henne, hun stormer ikke avgårde slik mange andre kan gjøre (*kremt* i alle fall ikke alltid), men vi klarer normaltiden (eller hva det nå heter) og vi kommer i mål uten så mange riv og feil. Mange som har BC ser det jo ut som aldri har trent på bane, kun hinder. Så når hundene ser et hinder, skal det taes, og så kommer de kanskje tilbake til fører etter å ha tatt en runde på banen. Føring av hunden på banen er i alle fall en stor mangelvare der vi har vært, når det gjelder BC! Noe som seff er i orden for oss; for hadde de vært like gode på å føre på banen som det vi/andre uten BC er, og i tillegg hatt farten, hadde jo ikke vi med vanlige hunder hatt en sjans..! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne på agilitytrening med min whippet nå snart, og vi gledr oss masse, hvis hun synes det er kult, og ikke "tar helt av og forsvinner i en støvsky" så tror jeg vi kan gjøre det ganske bra..

Jeg mener whippeten kan ha en god kropp til agility! De er edle og raske, uuutolig sprettne, og de klarer (faktisk!) og snu rimelig fort, selv om de har høy hastighet..

Problemet her blir vel igjen å kontrolere det hele.. hehe.. det har en tendens til å gå litt over styr når ting er ekstatisk morro, og det ender som regel i en sprint av dimensjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen videoer med agility og det ser veldig morsomt ut.

Skal komme meg på noen konkurranser i sommer. Bare for å se da. Ikke med Bessie :)

Hvordan hadde en DSG vært på agilitybanen?

Pleier de å konkurrere i agility?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne på agilitytrening med min whippet nå snart, og vi gledr oss masse, hvis hun synes det er kult, og ikke "tar helt av og forsvinner i en støvsky" så tror jeg vi kan gjøre det ganske bra..

Jeg mener whippeten kan ha en god kropp til agility! De er edle og raske, uuutolig sprettne, og de klarer (faktisk!) og snu rimelig fort, selv om de har høy hastighet..

Problemet her blir vel igjen å kontrolere det hele.. hehe.. det har en tendens til å gå litt over styr når ting er ekstatisk morro, og det ender som regel i en sprint av dimensjoner :ahappy:

Så moro! Jeg trener også med whippeten min. Har hatt en lang pause nå da,så til våren blir det spennende å se igjen. Han er ikke så kjemperask,men det er mest fordi han aller helst vil gå på siden/bak meg, men når han først finner ut at han vil løpe fram har jeg litt problemer ja. Også får han litt sånn kick innimellom og løper galing rundt med leken :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si mye om BC'er - men er virkelig GOD en, som flyr gjennom klasse tre på det minste vink fra eiern, det er RÅTT å se på. Det er jo en grunn til at det er gjeterhunder som gjør det "best" i ag. De har den lette spenstige kroppen, er førervare (skal være) og har forhåpentligvis eier som vet hva de har mellom hendene.

Misforstå meg rett her, jeg har gått og trent AG med både schnauzer, cavalier og BC. Kunne godt tenkt meg å prøve knøttis i AG, men hadde jeg hatt ambisjoner på høyt nivå innen agility, hadde jeg valgt en annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen videoer med agility og det ser veldig morsomt ut.

Skal komme meg på noen konkurranser i sommer. Bare for å se da. Ikke med Bessie :ahappy:

Hvordan hadde en DSG vært på agilitybanen?

Pleier de å konkurrere i agility?

Dansk svensk gårdshund, tenker du på? De brukers i ag, ja, tror jeg. Gjør det visst riktig så bra også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er delvis enig her med at kortere rygger kan være en fordel kontra en lengre.

Flere andre faktorer kommer inn her også da, hvor stor hunden er.

Feks min pyrre, har forholdsvis lang rygg men så lenge kommandoene sitter der de skal så blir ikke han hemmet av den grunn. Nå skal det jo og nevnes at han holder den samme jevne farten gjennom hele banen, istedenfor å gasse /bremse vekslevis underveis, så dermed vil han nok aldri få svinger hvor han henger limt inntil vingene.

En venninnes bc er også ganske lang i ryggen, men dette er hun jo klar over og har det i tankene på briefingen. Det er skjelden at banene er så trange at det er et problem, de må bare tenke alternative løsninger.

Nesten samtlige belgere jeg har sett i ag, med da kortere rygger, har et merkelig hoppmønster spør du meg.

Akkurat som en katt, rett opp og ned på 4 stive.... Så der kan jeg ikke se at rygglengden er en fordel.

Noen bekjente har 2 aussiehanner (halvbrødre el noe sånt) der yngsteman har en bedre kropp agilitymessig synes nå jeg ihvertfall. Han er kortere i ryggen og beina, mer kvadratisk og litt lettere i kroppen ene den eldste som trenger større plass i tekniske kombinasjoner.

Vinkler er jo også noe...

For å få maksimalt av kroppsbeherskelse, smidighet og fart lønner det seg at hunden har gode vinkler, da spes bak.

Man tenker gjerne ikke over det dersom man ikke planlegger å drive mye med utstilling.

Hørte en gang at "perfekt" høyde på en ag hund i kl stor er 50-55 cm, det er en stund siden så jeg har glemt begrunnelsen...

Men det høres da vettugt ut synes jeg.

I klasse stor synes jeg at bc absolut er i en klasse for seg selv!

De fleste andre blir for tung eller for lang eller for klumpete.

I liten og mellom klassen er ikke rygglengen så viktig synes jeg, altså ikke at dachs hadde vært noe å

satse på... :icon_redface :

I L og M klassene er det jo også store rasevariasjoner, og det mangen som gjør det bra.

Men å få maks ut av hunden har jo også mye med fører, så sant kroppen befinner seg sånn noenlunde innenfor normalen.

En bra agilitykropp for meg er smidig, godt muskelsatt, slank og tilnærmet kvadarisk. Den er heller ikke for grov/kompakt.

Og ikke minst, hodet til kroppen er motivert til å jobbe med meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet bort mange smart ord*

En bra agilitykropp for meg er smidig, godt muskelsatt, slank og tilnærmet kvadarisk. Den er heller ikke for grov/kompakt.

Og ikke minst, hodet til kroppen er motivert til å jobbe med meg :ahappy:

Det *mokken* sier her tilslutt, er defintivt noe av det viktigste, iaf fra mitt ståsted *rødme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest ganske fort gjennom her - men hvorfor mener dere at en kort rygg skal være spesielt bra for agility? Er ikke særlig inne på sporten, men ville tro at en moderat lang og fleksibel rygg ville være bedre for f.eks. slalom?

Nå er jo de fysiske utfordringene på en agilitybane ganske varierte, da, så jeg ville i utgangspunktet tro at moderasjon ville være stikkordet for et veltilpasset agility-eksteriør. En ganske lett og smidig kropp for å unngå slitasje og andre skader ville jeg tro var en fordel.

Siden jeg selv har whippet og anledning til å se og beundre måten hun tar seg fram i terrenget, er jeg jo fristet til å tro at hun har den perfekte fysikken for agility (at hun mangler både interesse og en treningsvillig eier blir en annen sak...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror att kroppsbyggnad är enormt viktigt i agility och det kommer att bli viktigare och viktigare. Jag känner en utövare i den absoluta världsklassen i agility och hon väljer valp nästan uteslutande baserat på byggnad - det går att träna resten, men du kan inte träna en god struktur...

Jag tycker att min egen hund är något av det råaste när det gäller att vara byggd för agility och det är jag inte ensam om. Om hon inte lyckas i agility så beror det helt och hållet på min förmåga som tränare (hon är inte enkel, men hon har förutsättningarna):

http://www.klickerklok.se/images/floridablog1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest ganske fort gjennom her - men hvorfor mener dere at en kort rygg skal være spesielt bra for agility? Er ikke særlig inne på sporten, men ville tro at en moderat lang og fleksibel rygg ville være bedre for f.eks. slalom?

*klippet

En lang rygg må jo isåfall svinge seg rundt flere slalompinner samtidig, noe som vil føre til økt slitasje.

En fleksibel og smidig kropp er absolutt å foretrekke, det hjelper ikke at ryggen er kort hvis den er stokk stiv.

En lang rygg trenger mer tid og plass enn en kortere rygg så i teknisk krevende baner er det fordel med en kortere. I en enkel kl 1 bane er skjelden rygglengden noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...