Gå til innhold
Hundesonen.no

Lisa


charlotte

Recommended Posts

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar
Nå er jo ikke alle labradorer feite og ubrukelige da!

Syns ikke labbisene Tinka og Cita er noe feite da..

Så å si at alle er feite og ubrukelige er å feie alle under en kam..

Edit: Dette var ikke til deg IW.. Hehe.. Var til Charlotte, men quota deg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som er så tunge at de ikke klarer seg en halv dag engang på jakt? Hver sin smak :D

Det virker ikke som om du tåler at andre ikke har samme smak som deg :?

Tenk om jeg ikke skulle brukt labbisen på jakt men f.eks på LP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremthosthark*

Feite utstillingslabradorer? DET er å gre alle over èn og samme cam det! En utstillingslabrador skal ikke være feit, men mye muskler slik at den er utholden! Jeg har utstillingslabrador, men langt ifra så feit som Eva Mjelde sine. Hunden min har stanadrdvekt, nemlig 31 kg. Og jeg jakter med henne, vi runderer, vi driver med feltsøk, vi driver med blodspor og bruksspor, konkurrerer i LP klasse 3 og vi driver med agility og vannprøver. Du skulle jammen likt å se min feite utstillingslabrador med apporten i munnen. Kan ikke akkurat kalle henne treig.

Jeg foretrekker labradorene slik de er i rasestandarden - nemlig kraftig bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen nye bilder av Lisa, jakt-labb tispa mi på snart 5 mnd. Har kjøpt meg speilrefleks, så jeg har fått litt dilla på å ta bilder :lol:

lisafina.jpg

lisaligg.jpg

lisaute.jpg

lisaseng.jpg

Hun var jammen utrooolig nydelig!! :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om min smak, det handler om å være brukelig til jakt, det rasen er avlet opp til. Labradoren er ikke avlet opp til å trave rundt i en ring og se pen ut, men til å apportere. Derfor liker jeg best labradorer som er avlet til nettopp dette, og som har det opprinnelige eksteriøret.

Det virker ikke som om du tåler at andre ikke har samme smak som deg :?

Tenk om jeg ikke skulle brukt labbisen på jakt men f.eks på LP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men har du ikke sett labbisene som vinner på utstilling da? Jo feitere de er, jo høyere når de. Stakkars Embla derimot, som er Nordisk jaktchampion og norgesmester jaktretriver 99 osv, hun var for tynn i utstillingsringen og dommeren synes ikke hun var rasetypisk! Hva har det å si da, når hunden utfører de oppgaver den er avlet opp til på en eksemplarisk måte?

Utstillingslabradorer blir aldri jaktchampion, de er for trege. Noen blir viltsporchampion, men her går det på nese og ikke på fart eller hukommelse. Selvom du trener apport med bikkja di så vil ikke det si at hun når særlig langt på praktisk jaktprøve. Men så er det sikkert ikke dine ambisjoner heller, siden du valgte utstillingslabrador.

Når det gjelder rasestandarden så kan den tolkes på vidt forskjellige måter. Jeg synes labradorer burde bli dømt etter et utseende hvor de har gode sjanser innen jakt, og ikke et "kraftig"eksteriør.

*kremthosthark*

Feite utstillingslabradorer? DET er å gre alle over èn og samme cam det! En utstillingslabrador skal ikke være feit, men mye muskler slik at den er utholden! Jeg har utstillingslabrador, men langt ifra så feit som Eva Mjelde sine. Hunden min har stanadrdvekt, nemlig 31 kg. Og jeg jakter med henne, vi runderer, vi driver med feltsøk, vi driver med blodspor og bruksspor, konkurrerer i LP klasse 3 og vi driver med agility og vannprøver. Du skulle jammen likt å se min feite utstillingslabrador med apporten i munnen. Kan ikke akkurat kalle henne treig.

Jeg foretrekker labradorene slik de er i rasestandarden - nemlig kraftig bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det er fordi vi ikke lenger har behov for hunder som dreper ulver. Men vi har fortsatt behov for å høste av naturens overskudd, i mitt tilfelle fugl, og da er hunden et nyttig redskap. Derfor burde man avle videre på hunder med gode jaktegenskper, og ikke et kraftig eksteriør.

Ja da, men nå for tiden finner en ikke mange ulvehunder i ringen som kan drepe en ulv heller..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange raser som avles mer og mer for utstilling og ikke for opprinnelig bruk. Aussie for eksempel. Men det vil jo ikke si at det er dårlige hunder for det.

Jeg syns ikke ulvehunden er "feil" selv om den ikke kan drepe en ulv i nåtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...