Gå til innhold
Hundesonen.no

Lisa


charlotte

Recommended Posts

Det er jo mange raser som avles mer og mer for utstilling og ikke for opprinnelig bruk. Aussie for eksempel. Men det vil jo ikke si at det er dårlige hunder for det.

Jeg syns ikke ulvehunden er "feil" selv om den ikke kan drepe en ulv i nåtid.

Utstillings aussiene er fine og pene de, men gjete kan de ikke... syns man skulle hatt samme regel som med BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar
Det handler ikke om min smak, det handler om å være brukelig til jakt, det rasen er avlet opp til. Labradoren er ikke avlet opp til å trave rundt i en ring og se pen ut, men til å apportere. Derfor liker jeg best labradorer som er avlet til nettopp dette, og som har det opprinnelige eksteriøret.

Ja DU ville ha en jakt labbe. Men tenk hvis f.eks Benedicte ikke ville det? For hun vil bruke hunden til mer enn jakt! Hun er utstillingsmennesker og da er det jo greit å kunne stille hunden også.

Men du skrev liksom "som ikke holder ut en halv dag på jakt?" når jeg skrev at jeg likte utstillingslabbe. Jeg liker ikke jakt. Jeg jakter ikke derfor ville ikke jeg hatt en jakt labbe...Det hadde vel blitt litt feil hvis jeg hadde skaffet meg en jakt labbe og ikke brukte egenskapene dens???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan umulig ha møtt en skikkelig utstillingslabrador før. Du har møtt feite labradorer. Og nei, det kommer ikke an på hvor feit hunden er. Når jeg var i syden i to uker passet min bestefar Cita, og når jeg fikk henne igjen (sommerleiren 2004) var hun et feit svin - rett og slett! Helgen etter var det utstilling, og hun gikk ut med blå fordi hun var for feit. Vi fikk slanka henne ned igjen, og de vanlige plasseringene kom som alltid før. Og ja, jeg vet om ganske mange labradorer som både er utstillingschampions og jaktchampion.

Og forstår du det virkelig ikke? Hunden min er utstillingslabrador - og du skulle bare ha visst hvor utholden hun er. Du skulle ha sett henne når vi trener du! Når vi runderer holder hun ut i mange timer, samme med bruksspor. Og agility.. Hunden min kjapp i agility, og hun er utstillingslabrador! Har du noen gang sett en vanlig utstillings labrador trene? Har du hatt en selv og sett hvor utholdne og raske de kan være?? De er ikke sofahunder - slik du fremstiller de som. Jeg stiller mange labradorer for flere opppdrettere. Veldig mange av de har cert og ck og masse bra, OG brukes til jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da vært på utstillnger jeg også da.. Og jeg synes labbisene der er feite. De hundene du stiller er sikkert pene i følge deg og dommerne, men de når aldri langt på jaktprøve! Fordi egenskapene deres er blitt vannet ut! Og det er ikke noe personlig mot deg og bikkja di, det er bare sånn det er og det er ikke noe å ta på vei for. Cita funker til det du trener henne til, men enhver labrador som ikke har de rene jakt-linjene ville ikke fungere for mitt bruk. Skulle tro jeg ikke hadde sett en labrador før :/ Det er livet mitt!

Du kan umulig ha møtt en skikkelig utstillingslabrador før. Du har møtt feite labradorer. Og nei, det kommer ikke an på hvor feit hunden er. Når jeg var i syden i to uker passet min bestefar Cita, og når jeg fikk henne igjen (sommerleiren 2004) var hun et feit svin - rett og slett! Helgen etter var det utstilling, og hun gikk ut med blå fordi hun var for feit. Vi fikk slanka henne ned igjen, og de vanlige plasseringene kom som alltid før. Og ja, jeg vet om ganske mange labradorer som både er utstillingschampions og jaktchampion.

Og forstår du det virkelig ikke? Hunden min er utstillingslabrador - og du skulle bare ha visst hvor utholden hun er. Du skulle ha sett henne når vi trener du! Når vi runderer holder hun ut i mange timer, samme med bruksspor. Og agility.. Hunden min kjapp i agility, og hun er utstillingslabrador! Har du noen gang sett en vanlig utstillings labrador trene? Har du hatt en selv og sett hvor utholdne og raske de kan være?? De er ikke sofahunder - slik du fremstiller de som. Jeg stiller mange labradorer for flere opppdrettere. Veldig mange av de har cert og ck og masse bra, OG brukes til jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE som er interessert i å bevare rasens egenskaper, som de flerste retriever-entusiaster ser nytten i, vil ha en jakt-labb! Det er ikke noe spesielt med meg bare fordi jeg har oppdaget hva rasen er god for med de rette linjene! Jeg må få lov til å si at utstillingslabrador er ubrukelig for mitt bruk, uten at alle skal skyte ut i været at de ikke liker jakt, men heller utstilling. Herremin, så flott for dere da! Men JEG er interessert i bruksegenskapene, og vil bruke min hund i eliten på jaktprøve og i praktisk jakt- da kan ikke jeg ha en utstillingslabrador, for de strekker ikke til! Sånn er det bare! Og det vil enhver jakt-labboppretter også bekrefte! Det er ikke for ingenting at utstillingslabben og jaktlabben ser helt forskjellige ut, de har hvert sitt formål: utstillingslabben er til for hverdags-bruks og utstilling, mens jaktlabben er til for apport og feltsøk, spor og annet søksarbeid. Man har avlet i to forskjellige retninger av en grunn!

Ja DU ville ha en jakt labbe. Men tenk hvis f.eks Benedicte ikke ville det? For hun vil bruke hunden til mer enn jakt! Hun er utstillingsmennesker og da er det jo greit å kunne stille hunden også.

Men du skrev liksom "som ikke holder ut en halv dag på jakt?" når jeg skrev at jeg likte utstillingslabbe. Jeg liker ikke jakt. Jeg jakter ikke derfor ville ikke jeg hatt en jakt labbe...Det hadde vel blitt litt feil hvis jeg hadde skaffet meg en jakt labbe og ikke brukte egenskapene dens???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. de er da ikke dårlige hunder.. Men de er ikke brukelige til mitt bruk, med mine ambisjoner. Da må jeg ha en hund som er avlet i en helt annen retning enn utstillingslabradoren. Kan ikke fatte at hundemennesker ikke klarer å se nytten i bevare bruksegenskapene til rasene. Jakt på fugl, elg, rådyr osv har mennesket fortsatt bruk for! Og hunder som kan gjete sauer har mennesket fortsatt bruk for! Men så finnes det folk som synes det er gøy å avle hunder til å se pene ut, med spesielle farger osv, som ikke har noe for seg med tanke på bruk. Tenker dere ikke over hvordan rasene utvikler seg?

Det er jo mange raser som avles mer og mer for utstilling og ikke for opprinnelig bruk. Aussie for eksempel. Men det vil jo ikke si at det er dårlige hunder for det.

Jeg syns ikke ulvehunden er "feil" selv om den ikke kan drepe en ulv i nåtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke. Det er altfor mange ihuga jakt-oppdrettere og altfor mange ihuga utstillingsoppdrettere, så noe slikt samarbeid er ikke sannsynlig. Dessuten er eksteriøret til jakt-labben perfekt for sitt bruk, mens utstillingslabben er perfekt for sitt bruk. Man kan ikke bare mikse disse og få det beste av begge typene. Da vil hunden alltid ha mangler, enten det er hukommelse (mentalt) eller det er for korte albuer osv. En (reinavlet)jakt-labrador når aldri langt i utstilling, og en (reinavla) utstillingslabrador når aldri langt i jakt. Samme hvor flink den er til å apportere, så er det ikke sikkert den husker hvor alle landet, eller at den gidder å hoppe uti kaldt vann eller er rask nok, har riktig søksmønster osv.

Hva med å kombinere de to så en får EN type hund..?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dersom dere labradorfolk har bestemt dere for at det er noe som aldri går, så får det vel bare være sånn. Så kan dere fortsett å rakke ned på hverandres hunder for min del. Glad jeg har en rase som ikke er delt jeg..

Og jo, jeg tenker på utviklingen til hundene. Jeg syns det er synd at mange raser mister bruksegenskapene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er da jeg ikke skjønner hvorfor ikke raseentusiastene kunne jobbet for å kombinere disse og skape en rase som har godt eksteriør og bruksegenskaper i en og samme hund.

Det er vel ikke meningen at vi skal forstå det tror jeg. Det går vel ut på at hunden skal ha de egenskapene som du som eiger er ute etter. Det er jo det som selger hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men derfor burde man jo blande disse sammen så alle kan få alt.. og hundene har alt. Det ville jo vært det ultimate så kunne en vise til både bruks- og utstillingsresultater.

Ja det hadde vore supert, men det kommer vel ikke til å skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæferen er det vanskelig å kombinere eksteriør og bruks egenskaper... hadde jo vært vel og bra, men det kommer aldri til å skje.. Selv elsker jeg bruks varianten. En god venninne driver oppdrett, og de er bare helt nydelige... Utstillings varianten med sin bananrygg er ikke helt min type...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæferen er det vanskelig å kombinere eksteriør og bruks egenskaper... hadde jo vært vel og bra, men det kommer aldri til å skje.. Selv elsker jeg bruks varianten. En god venninne driver oppdrett, og de er bare helt nydelige... Utstillings varianten med sin bananrygg er ikke helt min type...

ja det er vanskelig. Men forstår ikke hva du mener med bananrygg....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er kjempe fin :lol: men du ser at ryggen er litt skrå... personlig liker jeg best helt rett rygg...

Kjære deg, det er forskjell på litt skrå og på en banan! Kan og fortelle deg det da at når han ikke var oppstilt så var ryggen hans rett.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...