Gå til innhold
Hundesonen.no

Lisa


charlotte

Recommended Posts

Kjære deg, det er forskjell på litt skrå og på en banan! Kan og fortelle deg det da at når han ikke var oppstilt så var ryggen hans rett.......

ok. ja det er stor forskjell på litt skrå og banan... har sett masse bananrygger tro meg... :D ,men din er fin han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Jeg kender til mange brugslinier af schæfere der har samme bygning som udstillingslinierne. Det er faktisk indenfor avl på eksteriør jeg kender til flest helt lige rygge på schæfere. :? :lol: Jeg opfatter i hvert fald ikke brugslinierne som værende med mere lige rygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går til ett visst punkt, men hunden vil da alltid ha mangler. Jakt-labben er perfekt slik den er, og utstilingslabben er perfekt slik den er. Det finnes ingen god grunn til å slå disse sammen til en type labrador. Da vil du få en hund som aldri score fullt på jakt, og aldri score fullt på utsilling, fordi de mangler ditt eller mangler datt eller har noe overflødig.

Ja, men det er da jeg ikke skjønner hvorfor ikke raseentusiastene kunne jobbet for å kombinere disse og skape en rase som har godt eksteriør og bruksegenskaper i en og samme hund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kender til mange brugslinier af schæfere der har samme bygning som udstillingslinierne. Det er faktisk indenfor avl på eksteriør jeg kender til flest helt lige rygge på schæfere. :? :lol: Jeg opfatter i hvert fald ikke brugslinierne som værende med mere lige rygge.

Tina du er blitt expert!!! over 1000 innlegg! :) =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt Charlotte, du kaller nesten utstillingslabradorer for sofahunder!! Har du sett hunden min når hun apporterer dummies i iskaldt vann? Hun elsker det... Og hun gjør jobben sin kjempebra. Hun kan holde ut lenge, og sporegenskapene hennes er bedre enn de fleste labradorer. Labradorer SKAL ha en god nese. Mener du at utstillingslabradorer ikke ahr det? Mener du altså at ALLE med utstillingslabradorer kun lar de stå i bur hele dagen og KUN bruker de til utstilling? Kjenner du til kennel Mementos? Deres ene hannhund har en lang tittel i både utstilling og viltspor. Og han er perfekt!

mens jaktlabben er til for apport og feltsøk, spor og annet søksarbeid. Man har avlet i to forskjellige retninger av en grunn!

Jeg sier det igjen - at du tror alt er helt sort-hvitt. I slekten til Cita er det veldig gode utstillingshunder og jakthunder og brukshunder! Faren er norsk og svensk utstillingschampion, og tittlene bakover er lange. På morssiden finner vi viltsporchampions, jaktpremierte og utstillingshunder. Cita har fått en flott blanding. Hun kan holde ut kjempelenge, har verdens beste nese (vi trener flere ganger i uken med klubben. Både rundering og blodspor og felt..). Vi driver med vannarbeid og slår flere newfoundlandshunder (og da må man være sterk! Ikke feite, slik du mener de er!) . Du skulle gjerne ha blitt med oss på vannarbeid en gang også en torsdag... Så kunne du ha sett selv det du ikke tror er mulig.

Altså... Mange hunder er gode utstillingshunder er dritgode i utstilling OG i jakt, spor m.m ! Bl.a Cita! (men hun er 3 cm lavere enn standarden da... men ikke feit.. )

Se på det bildet jeampi viste.. er den labradoren feit??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene... Selvfølgelig har jeg ikke sett hunden din som apporterer i iskaldt vann. Jeg tror deg så gjerne. Det virker som du tar dette personlig og drar det over til deg selv og din hund. Utstillingslabradorer generelt er for treige eller har andre mangler til å kunne nå langt på jaktprøve , det er bare slik det er. Selvom hunden din er flink til å apportere, så vil ikke det sia t hun ville fått premiering på jaktprøve, det er det jeg vil frem til. De som kjøper seg hund til jakt har ikke bruk for utstillingslabrador, de har for mange mangler til slikt arbeid hvor målet er jaktchampionat. Det ER en grunn til at man avler to forskjellige typer, det er fordi man har funnet ut at en mindre, lettere utgave med bedre hukommelse og større retriever-instinkt er det man trenger.

Og jeg har for pokker ikke sagt noe om at utstillingslabben kun står i bur, hvor får du alt sammen fra? Jeg har heller ikke sagt at utstillingslabben ikke har god nese, jeg sa det MOTSATTE: la meg gjenta en gang til: Utstillingslabben fungerer fint til viltspor, det kan man se på maaange stamtavler hvor hundene har både UCH og VCH. Men dette arbeidet bygger på NESE, og ikke på hukommelse, fart, effektivitet og vilje - noe jaktarbeid gjør.

Jeg synes det er strålende at du har forstått hva en labbis kan være god for og bruker henne til ting som vannapport, spor og felt. Dette er dessverre ikke så normalt blant utatillingslabb-eiere. Noen trener selvsagt litt spor osv, men de glemmer hva hunden er skapt for.

Jeg tror ikke alt er sort-hvitt, jeg har bare litt annet syn enn du har, kanskje fordi jeg har drevet med labrador lenger og sett og trent flere hunder ( dette er ikke ment som "jeg vet bedre enn deg fordi jeg er eldst") Men jeg synes kanskje du burde lese igjennom hva som blir skrevet istedet for å konsentrere deg om å forsvare din egen hund, som er litt av et unntak i denne sammenhengen.

Men ærlig talt Charlotte, du kaller nesten utstillingslabradorer for sofahunder!! Har du sett hunden min når hun apporterer dummies i iskaldt vann? Hun elsker det... Og hun gjør jobben sin kjempebra. Hun kan holde ut lenge, og sporegenskapene hennes er bedre enn de fleste labradorer. Labradorer SKAL ha en god nese. Mener du at utstillingslabradorer ikke ahr det? Mener du altså at ALLE med utstillingslabradorer kun lar de stå i bur hele dagen og KUN bruker de til utstilling? Kjenner du til kennel Mementos? Deres ene hannhund har en lang tittel i både utstilling og viltspor. Og han er perfekt!

Jeg sier det igjen - at du tror alt er helt sort-hvitt. I slekten til Cita er det veldig gode utstillingshunder og jakthunder og brukshunder! Faren er norsk og svensk utstillingschampion, og tittlene bakover er lange. På morssiden finner vi viltsporchampions, jaktpremierte og utstillingshunder. Cita har fått en flott blanding. Hun kan holde ut kjempelenge, har verdens beste nese (vi trener flere ganger i uken med klubben. Både rundering og blodspor og felt..). Vi driver med vannarbeid og slår flere newfoundlandshunder (og da må man være sterk! Ikke feite, slik du mener de er!) . Du skulle gjerne ha blitt med oss på vannarbeid en gang også en torsdag... Så kunne du ha sett selv det du ikke tror er mulig.

Altså... Mange hunder er gode utstillingshunder er dritgode i utstilling OG i jakt, spor m.m ! Bl.a Cita! (men hun er 3 cm lavere enn standarden da... men ikke feit.. )

Se på det bildet jeampi viste.. er den labradoren feit??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det går an, men resultatet vil ikke bli bra for en som skal ha jakthund, og resultatet vil heller ikke bli bra for en som skal stille ut. Hunden vil få gode ting fra begge typer labrador, men vil ikke fungere som fullverdig jaktlabb elle rfullverdig utstilingslabb.

hvorfor kan man liksom ikke avle på begge deler??!? eksteriør og bruks. Det skal jo gå ann.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det går an, men resultatet vil ikke bli bra for en som skal ha jakthund, og resultatet vil heller ikke bli bra for en som skal stille ut. Hunden vil få gode ting fra begge typer labrador, men vil ikke fungere som fullverdig jaktlabb elle rfullverdig utstilingslabb.

når jeg kjøper hund skal jeg ha i pose og sekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la meg gjenta en gang til: Utstillingslabben fungerer fint til viltspor, det kan man se på maaange stamtavler hvor hundene har både UCH og VCH. Men dette arbeidet bygger på NESE

utstillingslabben er til for hverdags-bruks og utstilling, mens jaktlabben er til for apport og feltsøk, spor og annet søksarbeid. Man har avlet i to forskjellige retninger av en grunn!

Gosj, dette forvirret meg... Først forteller du at utstillingslabradorer kan har god nese.. og så at de ikke har det? hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som kjøper hund vil vel ha hund til sitt formål, er ikke noe rart ved det. Du vil ha en aussie til flere formål - men tror du at hvis folk avler inn like mye eksteriør som de avler inn gjeteregenskaper, at denne hunden ville vært like god til å gjete som en som har rene ranch-linjer? Det tror ikke jeg! (Ikke at det er det DU er ute etter i rasen, det vet ikk ejeg noe om :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som kjøper hund vil vel ha hund til sitt formål, er ikke noe rart ved det. Du vil ha en aussie til flere formål - men tror du at hvis folk avler inn like mye eksteriør som de avler inn gjeteregenskaper, at denne hunden ville vært like god til å gjete som en som har rene ranch-linjer? Det tror ikke jeg! (Ikke at det er det DU er ute etter i rasen, det vet ikk ejeg noe om :))

Ja, det forstår jeg :wink: Men jeg mener at de fleste utstillingslabradorer virkelig har gode bruksegenskaper... At de ikke bare løper rundt i en ring og ser pen ut (vel, se bortifra Mjelde's :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som kjøper hund vil vel ha hund til sitt formål, er ikke noe rart ved det. Du vil ha en aussie til flere formål - men tror du at hvis folk avler inn like mye eksteriør som de avler inn gjeteregenskaper, at denne hunden ville vært like god til å gjete som en som har rene ranch-linjer? Det tror ikke jeg! (Ikke at det er det DU er ute etter i rasen, det vet ikk ejeg noe om :))

aussien er en ødelagt rase. en ekte aussie finnes ikke mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut noen bilder av Cita da.. :) Har du noen treningsbilder? Hun er jo så søt, skikkelig smekker! Hvilken oppdretter er hun fra, evt. hvilken kombinasjon?

Ja, det forstår jeg :wink: Men jeg mener at de fleste utstillingslabradorer virkelig har gode bruksegenskaper... At de ikke bare løper rundt i en ring og ser pen ut (vel, se bortifra Mjelde's ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...