Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke til..


Recommended Posts

Hei alle hundefolk. Har fått i hus en liten Dvergpuddel gutt på 9 uker, vært her i 4 dager nå. Kjenner at dette er veldig utfordrende og noe jeg ikke vet om jeg får til/ er ett sånt liv jeg vil ha. 
 

Har lest, snakket med andre hundeeiere og lest mere om valp og hund, og puddel ofc.

Men har aldri fått ett inntrykk om at det var så slitsomt og så hardt og utfordrende som jeg syns det er.

Han er ikke vandt med å være ute, gjemmer seg i huset når han vil bæsje og tisser på kladd. Helt greit, all hans våkentid er jeg med han, og jeg er blitt ufattelig glad i han.

Er bare mitt ansvar, min hund og det er min tid som skal gå til dette. Får litt hjelp av mamma, at hun ser til han når jeg er feks på do, steller meg eller trenger å sove en times tid. 


Men dette er gått sykt inn på meg, jeg vet ikke om jeg klarer og om jeg mestrer det. Å vet ikke om denne følelsen blir å gå bort, han er en valp, og jeg vet at man ikke skal forvente noe av han, han biter, sutrer og er rolig som alle andre valper. Men det er meg, ikke han- haha. Trenger bare noen hjelpende ord, eventuelt noen råd, eventuelt at noen sier rett ut «lever han tilbake, det blir være senere» 

Åh, håper at noen forstå mvh. Førstegangshundeeier  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER vanvittig slitsomt med valp. Fire år etter første hund var jeg fortsatt ikke klar for valp igjen, vi fikk det likevel, og nå blir det garantert omplassering om vi skal ha hund igjen.

Du vil lære deg å se tegnene og tidene der hunden må gjøre fra seg. Pass på å gå ut ofte nok. Jeg pleier å gå ut minimum annenhver time med valp, kanskje oftere hvis de drikker mye rett etter å ha kommer inn osv. La ham undersøke i eget tempo ute, det er ikke viktig å gå tur i denne alderen. Lek og belønn med godbiter ute, all kontakt og interesse, for deg eller andre ting.

Det er viktig å ikke gi hunden oppmerksomhet hele tiden også, så den greier å legge seg ned og slappe av. Han kan godt ligge sammen med deg på fanget, i sofaen, sengen eller hvor det nå er, men pass på at det ikke skjer noe hele tiden.

Det blir bedre, og det blir verre. Han vil lære å gjøre fra seg ute, og trenger ikke å følges med hele tiden. Men med alderen kommer nye utfordringer, hormoner, bjeffing, passeringer, innlæring av hverdagslydighet, og alt de finner på. Det tar noen år før du har en formet voksen hund og kan lene deg tilbake. Og jeg kan garantere deg at du vil lære mye på veien.

Anbefaler at dere kommer dere på valpekurs så snart som mulig, der kan du også stille spørsmål og få hjelp og støtte til det som er vanskeligst. Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er forskjellige, jeg elsker valpetiden og har gjerne hunder i tett alder. Det er i valpetiden du virkelig kan forme hunden, og bygge et godt samarbeidsklima dere i mellom. Noe som kommer godt med når tenåra begynner. Så er det viktig å kose seg med den lille terroristen, og huske på god balanse mellom aktivitet og ro.
Og som @simira sier; kom dere på kurs (ute i verden, ikke på nett)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en førstegangs hundeeier til en annen: det blir bedre! :)

Hentet hjem min valp i starten av januar, og jeg var helt sikker på at jeg hadde gjort noe dumt. Følte at jeg burde levere han tilbake og at jeg aldri kom til å få det til. Jeg har vokst opp med hund og var dum nok til å tenke at dette ville bli en lek, men der tok jeg veldig feil 😂

Hvis du har tiktok så kan du søke opp noe som heter puppy blues. Det høres snodig ut, men det er faktisk sånn at det er en ting - jeg slet veldig med det. Nå har valpen min vært hos meg i 2 måneder, og jeg hadde ikke klart meg uten ❤️ Han er på overnatting hos "bestefar" (min pappa) innimellom når han ikke kan være med på jobb, og jeg våkner gjerne om natten i panikk fordi jeg lurer på hvor godungen min er 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar! 

Mer helt alene med han, og har ingen familie/ andre som kan passe. Håper det går greit at jeg tar han med på jobb, det er økter på 1,5 time der han blir alene. Men han sover ca så lenge så håper det går bra. Er sykt spent. Har bestemt meg for å gi det en uke til. Her i Nord-norge er det lite valpekurs, så har meldt oss på ett i midten av mars, så lengter etter dette. Håper det hjelper som alle sier🐩. Er mange ting jeg føler på og har grått hver kveld og bare tenkt «i morgen ringer jeg..» men morgenen etterpå går det liksom greit. Vi sover hele natta så det er ikke noe problem heldigvis men alt er vel foreløpig. 

Takk for fine svar, og håper på forståelse ved flere spørsmål senere🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er slitsomt med valp.

Støtter innspillet her på å gå på valpekurs.

Ta en dag av gangen. Ting blir bedre. 

Men var ikke valpen vant til å være ute og tisse fra oppdretter?

Det var min valp, så det har gått bedre enn forventet (fremdeles noen uhell, men flink til å gå på do ute, og liker å være utendørs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Enig i at det er slitsomt med valp.

Støtter innspillet her på å gå på valpekurs.

Ta en dag av gangen. Ting blir bedre. 

Men var ikke valpen vant til å være ute og tisse fra oppdretter?

Det var min valp, så det har gått bedre enn forventet (fremdeles noen uhell, men flink til å gå på do ute, og liker å være utendørs).

Han var ikke vandt med å være ute, grunnet kun dårlig vær her i nord siden han ble født.

Det kommer seg, men er veldig vanskelig. 

Setter stor pris på at dere kommenter og er her. Føler det er litt trygghet i det🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Førstegangshundeeier skrev:

Han var ikke vandt med å være ute, grunnet kun dårlig vær her i nord siden han ble født.

Det kommer seg, men er veldig vanskelig. 

Setter stor pris på at dere kommenter og er her. Føler det er litt trygghet i det🥰

Heier på deg :) Dette går seg til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 14 når vi fikk vår første hund, han var "min" hovedsaklig. Det er tøffe tak, man tror man er klar, men så kan det bli mer heftig enn man tror. Heldigvis så blir de eldre de også. ❤️ Jeg gråt mine modige tårer mer enn en gang. Og det er lov. ❤️ Og det ER så veldig, veldig verdt det når du kommer ut på andre siden. Som andre sier gå kurs, det er så innmari verdt det. Spesielt som førstegangseier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS; all ære til deg for at du skriver ærlig om hvordan det et oppleves å ha fått valp/hund i hus! 👍🙂

Det burde vært mange flere slike innlegg rundtomkring på diverse fora , istedenfor  alle disse ‘søte/morsomme/koselige’ bildene/filmsnuttene man får presentert. Hvilket gir et temmelig skjevt bilde av hvordan det er å ha valp/hund.  
 

Helt klart er det mange både koselige og morsomme stunder med både hvalper og voksne hunder men det er , avhengig av både eier, rase og individ også like mange pent sagt mindre morsomme og koselige stunder. 
 

Har man ikke rimelig bred erfaring på forhånd med hund ( og hvor mange førstegangseiere har nå det?) kan det å få valp/hund i hus bli litt av et sjokk og langt fra det man fikk inntrykk av fra diverse entusiastiske poster på diverse fora..

Det er faktisk en ærlig sak å innse at dette var mer enn man trodde man hadde kapasitet til/ orker. Å ha hund er ikke for alle, selv om man kanskje trodde at det var dette man ønsket.  At mange før eller senere innser det, får man  bekreftet hvis man ser på Finn, det er stadig unge hunder som ligger ute for omplassering og da ikke fra oppdretter. 
 

Hvis man føler at dette blir for mye for en og mer enn man tror man har kapasitet til, så er det bedre for både valp og oppdretter at man leverer hunden tilbake , før det har gått for lang tid. 

Hvis man tror at dette er mer enn man orker over tid , så er det mye bedre for både valp/hund og en selv å levere tilbake enn at både man selv og hunden skal ha det ‘halvbra’, bare fordi ‘alle’ mener at dette kommer til å gå så bra så.

 

Så til alle som ukritisk anbefaler kurs til alle som får seg valp/hund.  Tenker dere over at i prinsippet kan hvem som helst dra i gang kurs? Det kan like godt være den lokale beundreren av herr Milan som et vettugt menneske som er nogenlunde opptatt av dyrevelferd , som dere sender i vei på kurs til?  Er kursdeltakeren og hvalpen/uheldig kan det like godt bli temmelig ødeleggende for å si det pent.

 

https://blogg.forskning.no/dyrevelferd-dyreverden-hun-om-hund/det-ma-bli-slutt-pa-dyremishandling-i-hundetreningens-navn/2329941

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, QUEST skrev:

Til TS; all ære til deg for at du skriver ærlig om hvordan det et oppleves å ha fått valp/hund i hus! 👍🙂

Det burde vært mange flere slike innlegg rundtomkring på diverse fora , istedenfor  alle disse ‘søte/morsomme/koselige’ bildene/filmsnuttene man får presentert. Hvilket gir et temmelig skjevt bilde av hvordan det er å ha valp/hund.  
 

Helt klart er det mange både koselige og morsomme stunder med både hvalper og voksne hunder men det er , avhengig av både eier, rase og individ også like mange pent sagt mindre morsomme og koselige stunder. 
 

Har man ikke rimelig bred erfaring på forhånd med hund ( og hvor mange førstegangseiere har nå det?) kan det å få valp/hund i hus bli litt av et sjokk og langt fra det man fikk inntrykk av fra diverse entusiastiske poster på diverse fora..

Det er faktisk en ærlig sak å innse at dette var mer enn man trodde man hadde kapasitet til/ orker. Å ha hund er ikke for alle, selv om man kanskje trodde at det var dette man ønsket.  At mange før eller senere innser det, får man  bekreftet hvis man ser på Finn, det er stadig unge hunder som ligger ute for omplassering og da ikke fra oppdretter. 
 

Hvis man føler at dette blir for mye for en og mer enn man tror man har kapasitet til, så er det bedre for både valp og oppdretter at man leverer hunden tilbake , før det har gått for lang tid. 

Hvis man tror at dette er mer enn man orker over tid , så er det mye bedre for både valp/hund og en selv å levere tilbake enn at både man selv og hunden skal ha det ‘halvbra’, bare fordi ‘alle’ mener at dette kommer til å gå så bra så.

 

Så til alle som ukritisk anbefaler kurs til alle som får seg valp/hund.  Tenker dere over at i prinsippet kan hvem som helst dra i gang kurs? Det kan like godt være den lokale beundreren av herr Milan som et vettugt menneske som er nogenlunde opptatt av dyrevelferd , som dere sender i vei på kurs til?  Er kursdeltakeren og hvalpen/uheldig kan det like godt bli temmelig ødeleggende for å si det pent.

 

https://blogg.forskning.no/dyrevelferd-dyreverden-hun-om-hund/det-ma-bli-slutt-pa-dyremishandling-i-hundetreningens-navn/2329941

 

Aah Tusen takk! Var ekstremt deilig og lese! 

Du har helt rett, har vært/ er inne på tanken på å gå han tilbake før han tar skade av å være her. Å du har helt rett i at alle ska ha det til «det går bra, det går over, det fikser seg» og det gjør kanskje det. Men er fortsatt usikker. Hjalp å lese dette! Men hadde egentlig bestemt meg for å gi meg selv litt mere tid og ikke forvente så mye av valpen og meg enda sia vi begge er forholdsvis ferske på dette. Men takk igjen! Nå følte jeg meg ikke så «annerledes» 💙 Er som du sier veldig viktig at det ikke bare fremstilles som solskinnsdager og grønne skoger og at man tabu belegger det å føle seg mislyktes🐾

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere skriver, det går over ❤️ hentet valp i slutten av februar et år. Det var grise kaldt. Type 20 minus i flere uker. Verken jeg eller valpen ville være ute. Men ur måtte hun. Ha valpen I bånd, stå ute til den har tissa og bæsja. Et tegn på at små valper må bæsje er at de løper rundt. Da er det om og få den ut fortest murlig. 

Det mange glemmer er at valper blir fort overstimulert. Og flere sliter med og få de til å sove. Jeg hadde en egenprodusert valp som var sånn. Han måtte jeg legge i bur for at han skulle sove. Det er ingen skam og bruke bur eller binge på valper. De må lære seg og roe seg. Pluss at de må kunne være alene❤️ 

 

Masse lykke til ❤️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tine Kristine Lindbeck skrev:

Ha valpen I bånd, stå ute til den har tissa og bæsja. 

Dette rådet kan være direkte livsfarlig om det dreier seg om en liten eller tynnpelset valp/hund!  Å tvinge hvalpen/hunden til å stå ute i streng kulde/vind får å få den til å gjøre ifra seg kan i beste fall føre til vegring eller i verste fall sykdom eller død. Man kan jo selv prøve å stille seg ute i undertøyet i streng kulde eller vind og se hvor lenge man holder ut.. En liten dyr med stor kroppsoverflate kjøles fort ned.

3 timer siden, Tine Kristine Lindbeck skrev:

Det mange glemmer er at valper blir fort overstimulert. Og flere sliter med og få de til å sove. Jeg hadde en egenprodusert valp som var sånn. Han måtte jeg legge i bur for at han skulle sove. Det er ingen skam og bruke bur eller binge på valper. De må lære seg og roe seg. Pluss at de må kunne være alene❤️ 

Jeg tror ærlig talt at de færreste hunder lider av ‘overstimulering’..med mindre man har barn i familien som aldri lar hvalpen/hunden få være i fred. Tvert om tror jeg veldig mange får får lite stimulans men klart, det er mye mer praktisk og enkelt for eieren å tvangsroe hvalpen/hunden.. Kall en spade for en spade og ikke bruk fine omskrivninger. Etter over 40 år med egne hunder har jeg aldri hatt behov for å tvangsroe hvalper eller voksne med bur eller binge. Jeg tviler oppriktig på at jeg har vært så griseheldig med alle de hundene jeg har hatt/har, ( som både har vært her fra hvalpestadiet til omplasseringer) at det er bare derfor jeg ikke har sett behov for burhønshold av hund.

Det ER en fallitterklæring å plassere hunder i bur/binge ( jeg snakker om i hjemmet , ikke under transport).  Man må ikke glemme at man plasserer hvalpen i en svært unaturlig setting, i de fleste tilfeller når man tar den hjem fra oppdretter. 
 

Normalt sett vil den ha kullsøsken /mor sammen med seg 24/7 , som både gir den varme og trygghet og ikke minst; alle muligheter for å herje, leke og ta ut energi sammen med kullsøsken. Så vipps så blir den fratatt muligheten for naturlig utfoldelse, til å skal alene ( i mange tilfeller) valp/hund uten noen å ‘ta ut’ lekelyst og energi på.  Siden du selv har hatt kull, så må du jo ha sett hvor mye hvalper herjer og leker med hverandre?
 

Jeg fikk selv en valp av liten rase for ett år siden, voksenvekt 4 kg. Jeg har aldri vært borti en valp med så mye futt og energi, rene ADHD x3! Det kunne aldri falt meg inn å skulle ‘roe’ hvalpen med tvang, for det er det man gjør når man for enkelhets skyld stapper den i bur/binge. Det som roet ‘villdyret’ var enkelt og greit mer tur ut i skog og mark. For lite tur= en smule slitsom piraya.  
 

Jeg skjønner jo hvorfor det har blitt så populært med betegnelsen ‘overstimulert’ og ‘rotrening’..Det er jo himla mye enklere å tvinge hunder til passivitet enn å faktisk innse og ta høyde for, at jo det er slitsomt med både hvalper og hunder til tider, men det er en del av pakka.  Hadde bikkjer vært interessert i å glane på mobiltelefoner, hadde nok mange begjærlig grepet sjansen til enkelt hundehold.. Take it or leave it, er jeg fristet til å si.

 

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, QUEST skrev:

Dette rådet kan være direkte livsfarlig om det dreier seg om en liten eller tynnpelset valp/hund!  Å tvinge hvalpen/hunden til å stå ute i streng kulde/vind får å få den til å gjøre ifra seg kan i beste fall føre til vegring eller i verste fall sykdom eller død. Man kan jo selv prøve å stille seg ute i undertøyet i streng kulde eller vind og se hvor lenge man holder ut.. En liten dyr med stor kroppsoverflate kjøles fort ned.

Jeg tror ærlig talt at de færreste hunder lider av ‘overstimulering’..med mindre man har barn i familien som aldri lar hvalpen/hunden få være i fred. Tvert om tror jeg veldig mange får får lite stimulans men klart, det er mye mer praktisk og enkelt for eieren å tvangsroe hvalpen/hunden.. Kall en spade for en spade og ikke bruk fine omskrivninger. Etter over 40 år med egne hunder har jeg aldri hatt behov for å tvangsroe hvalper eller voksne med bur eller binge. Jeg tviler oppriktig på at jeg har vært så griseheldig med alle de hundene jeg har hatt/har, ( som både har vært her fra hvalpestadiet til omplasseringer) at det er bare derfor jeg ikke har sett behov for burhønshold av hund.

Det ER en fallitterklæring å plassere hunder i bur/binge ( jeg snakker om i hjemmet , ikke under transport).  Man må ikke glemme at man plasserer hvalpen i en svært unaturlig setting, i de fleste tilfeller når man tar den hjem fra oppdretter. 
 

Normalt sett vil den ha kullsøsken /mor sammen med seg 24/7 , som både gir den varme og trygghet og ikke minst; alle muligheter for å herje, leke og ta ut energi sammen med kullsøsken. Så vipps så blir den fratatt muligheten for naturlig utfoldelse, til å skal alene ( i mange tilfeller) valp/hund uten noen å ‘ta ut’ lekelyst og energi på.  Siden du selv har hatt kull, så må du jo ha sett hvor mye hvalper herjer og leker med hverandre?
 

Jeg fikk selv en valp av liten rase for ett år siden, voksenvekt 4 kg. Jeg har aldri vært borti en valp med så mye futt og energi, rene ADHD x3! Det kunne aldri falt meg inn å skulle ‘roe’ hvalpen med tvang, for det er det man gjør når man for enkelhets skyld stapper den i bur/binge. Det som roet ‘villdyret’ var enkelt og greit mer tur ut i skog og mark. For lite tur= en smule slitsom piraya.  
 

Jeg skjønner jo hvorfor det har blitt så populært med betegnelsen ‘overstimulert’ og ‘rotrening’..Det er jo himla mye enklere å tvinge hunder til passivitet enn å faktisk innse og ta høyde for, at jo det er slitsomt med både hvalper og hunder til tider, men det er en del av pakka.  Hadde bikkjer vært interessert i å glane på mobiltelefoner, hadde nok mange begjærlig grepet sjansen til enkelt hundehold.. Take it or leave it, er jeg fristet til å si.

 

 

 

 

Jeg driver tydeligvis med dyremishandling jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sunn fornuft på toppen av gode råd, så ordner det meste seg. Folk har forskjellige måter å ha hund på, og det er ikke nødvendigvis noe rett eller galt, så lenge hunden har det bra.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tine Kristine Lindbeck skrev:

Jeg driver tydeligvis med dyremishandling jeg da. 

Det er dine ord men ja siden du nevner det; å tvinge en valp/hund til å stå ute i sterk kulde til den gjør fra seg går ikke under god dyrevelferd.  Selv voksne hunder kan raskt få smerter i labbene i sterk kulde.  Man kan jo selv prøve å stå barbent i snøen i kulde, jeg lover at det gjør man ikke frivillig særlig lenge.  Som allerede nevnt, er det ikke bare direkte slemt det kan også være direkte livsfarlig. 
 

Jeg syns man bør tenke over hvilke råd man gir på diverse fora, for i motsetning til IRL der man vet hvem man snakker til med, så vet man ikke hvem og hvilket grunnlag de har for å vurdere om diverse råd er gode eller ei, eller direkte farlige som i dette tilfellet. 

 

1 time siden, simira skrev:

Litt sunn fornuft på toppen av gode råd, så ordner det meste seg. Folk har forskjellige måter å ha hund på, og det er ikke nødvendigvis noe rett eller galt, så lenge hunden har det bra.

For så vidt ikke uenig men man kan ikke anta at alle som leser på diverse fora er utstyrt med hverken sunn fornuft eller kunnskap/erfaring nok til å vurdere om diverse råd er innafor eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, QUEST said:

Jeg syns man bør tenke over hvilke råd man gir på diverse fora, for i motsetning til IRL der man vet hvem man snakker til med, så vet man ikke hvem og hvilket grunnlag de har for å vurdere om diverse råd er gode eller ei, eller direkte farlige som i dette tilfellet. 

 

For så vidt ikke uenig men man kan ikke anta at alle som leser på diverse fora er utstyrt med hverken sunn fornuft eller kunnskap/erfaring nok til å vurdere om diverse råd er innafor eller ei.

Du sier det selv, man vet ikke hvem som er hvem på diverse fora, og det gjelder begge veier. Man bør ikke ta råd og meninger fra anonyme folk på tilfeldige nettsteder for god fisk heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, simira skrev:

Du sier det selv, man vet ikke hvem som er hvem på diverse fora, og det gjelder begge veier. Man bør ikke ta råd og meninger fra anonyme folk på tilfeldige nettsteder for god fisk heller.

Så hvis jeg hadde signert med fullt navn så hadde jeg vært mer troverdig? 😏 Gid det hadde vært så enkelt.. Da kunne man jo f.eks gå ut fra at alle som signerer med fullt navn, virkelig vet hva de snakker om eller hva? Jeg har lang fartstid på sonen og sant og si så er det vel ingen av de vettuge folkene som var her ( var , dessverre er ikke aktive lenger nå her) som hadde eget  fulle navn som  nick. 

Nå er det jo slik at Sonen er ikke bare et tilfeldig nettsted, jeg vil anta at ganske mange mer eller mindre ferske hundeiere/spekulanter er innom og leser her, selv om de aldri oppretter en profil eller noensinne stiller spørsmål.

Hadde det vært så vel at alle var utstyrt med sunn fornuft eller kunnskaper nok til å skille gode råd fra dårlige, så hadde det ikke vært noe problem. Dessverre så vet man jo at slik er det ikke og således tenker jeg at man har et ekstra ansvar for å ikke gi råd som kan misforståes eller tolkes feil med mer eller mindre fatale konsekvenser for hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er en mer troverdig hvis man er åpen om hvem man er, og ikke minst hvis man kan vise til en relevant kompetanse og bakgrunn. Selv om de fleste bruker alias her inne er det også mange flinke og erfarne brukere som er dyrepleiere, oppdrettere, instruktører og andre som det ikke er vanskelig å identifisere.

Selvutnevnte eksperter er det overalt, og dessverre er det prisgitt hver enkelt å greie å skille mellom de som faktisk gir gode råd, og de som mener de vet best og at deres måte er den eneste riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, simira skrev:

Selvfølgelig er en mer troverdig hvis man er åpen om hvem man er, og ikke minst hvis man kan vise til en relevant kompetanse og bakgrunn. Selv om de fleste bruker alias her inne er det også mange flinke og erfarne brukere som er dyrepleiere, oppdrettere, instruktører og andre som det ikke er vanskelig å identifisere.

Selvutnevnte eksperter er det overalt, og dessverre er det prisgitt hver enkelt å greie å skille mellom de som faktisk gir gode råd, og de som mener de vet best og at deres måte er den eneste riktige.

Nå deler jeg dessverre ikke din tilsynelatende klokketro på at bare man er oppdretter, dyrepleier eller instruktør, så vet man hva man snakker om og ikke minst er opptatt av dyrevelferd .Både oppdrettere og instruktører , bare for å ta disse to gruppene som eksempler har jo beviselig flere tildels svært råtne epler i kurven..husker jeg ikke helt feil har det vel vært i alle fall en omtalt sak som involverte en dyrepleier også.

Hvis det er meg du sikter til som ‘selvutnevnt ekspert’, så har jeg aldri ansett meg som noen ekspert ( jeg er i det hele og det store temmelig tvilende til såkalte ‘ eksperter’ enten de nå kan skilte med den ene eller andre ‘tittelen’ ) Ikke kan jeg huske å ha omtalt meg som noen ekspert heller.. 

Egentlig er alt man trenger en smule empati, for å forstå at det å tvinge en valp/ hund til å stå ute i sprengkulde til den har gjort fra seg, ikke er god dyrevelferd på noen som helst måte. Det er ikke snakk om forskjellige måter å holde hund på , det er direkte slemt. Det er mange saker man kan ha ulike meninger om, uten at hverken den ene eller den andre sitter på den endelige fasiten.  Den ovennevnte saken er ikke av en slik art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter

Du er ikke alene om å føle det slik. Jeg skal snart ha valp og gruegleder meg, for jeg vet det blir utrolig slitsomt. Men det er også en kjempefin tid. Det er som med barn, sov når den sover. Kos deg over de gode tingene, pust dypt når det blir vanskelig- det går over. Det meste kan fikses og repareres.

Bruk sunn fornuft, og tenk dag for dag. 

 

Til dere andre i denne tråden, hvis dere skal diskutere noe som egentlig ikke har med trådstarter- så lag deres egen tråd- ikke lag dårlig stemmning i denne. 

Mvh megga

  • Like 3
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/8/2024 at 1:02 PM, Lillekrapyl skrev:

Hvordan går det nå?

Hei jo takk som spørr. Det går seg til, med museskritt så skjer det ting. Vi er mere ute, han vegrer seg ikke lengre til å gå ut, han har mindre uhell inne (det skjer) men ikke hele tiden. Han har vært ute noen ganger. 
 

Jeg personlig ser lysere på det, skal på valpekurs i neste uke, så det gleder jeg meg vilt til. Enn der?☺️

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/12/2024 at 7:05 PM, Førstegangshundeeier skrev:

Hei jo takk som spørr. Det går seg til, med museskritt så skjer det ting. Vi er mere ute, han vegrer seg ikke lengre til å gå ut, han har mindre uhell inne (det skjer) men ikke hele tiden. Han har vært ute noen ganger. 
 

Jeg personlig ser lysere på det, skal på valpekurs i neste uke, så det gleder jeg meg vilt til. Enn der?☺️

Godt å høre at det går litt og litt bedre. :) Ikke minst at du personlig klarer å se lysere på det!

Vi er i gang med valpekurs. Vært tre ganger til nå. Var på et utstillingskurs i helga i tillegg.

Mye biting i alt og ingenting, fra båndet sitt til søppel ute, til alt mulig inne. Så det er slitsomt. Øver på å gå fint i bånd uten hopping og biting, og det går litt bedre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...