Gå til innhold
Hundesonen.no

HD-C i avl?


Emlilua
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg synes dette med HD/AD er så vanskelig, så jeg håper det er greit at jeg spør her. Dette er på ingen måte ment for å henge ut noen eller kritisere oppdrettere, jeg spør rett og slett av ren uvitenhet.

Jeg er på utkikk etter valp, og har funnet et kull som blir leveringsklare i "fin tid" for meg og min jobb.

Mor er HD/AD-røntget med HD A og AD 0, øyelyst uten funn og hjerteundersøkt uten funn. I stamtavlen hennes er kun mor HD/AD-røntget med HD B, AD 0 og øyelyst uten funn.

Far er HD/AD-røntget med HD C (venstre: B, høyre: C), AD 0 og øyelyst uten funn. Utenom dette så er ingen i stamtavlen testet i følge Dogweb, men det ser også ut som at øvrig stamtavle er utenlandsk. Det er kanskje derfor jeg ikke kan se resultater?

Spørsmålet jeg stiller meg selv er om det er dumt å kjøpe hund hvor et av avlsdyrene har HD C?

Som sagt så er dette ikke for å kritisere eller tvile på oppdretter, men jeg har ikke nok kunnskap om HD til å kunne uttale meg noe om det. Jeg vil jo aller helst ha en hund som kan være med meg i mange mange år, som sikkert alle andre vil også. Setter pris på all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Emlilua skrev:

Hei!

Jeg synes dette med HD/AD er så vanskelig, så jeg håper det er greit at jeg spør her. Dette er på ingen måte ment for å henge ut noen eller kritisere oppdrettere, jeg spør rett og slett av ren uvitenhet.

Jeg er på utkikk etter valp, og har funnet et kull som blir leveringsklare i "fin tid" for meg og min jobb.

Mor er HD/AD-røntget med HD A og AD 0, øyelyst uten funn og hjerteundersøkt uten funn. I stamtavlen hennes er kun mor HD/AD-røntget med HD B, AD 0 og øyelyst uten funn.

Far er HD/AD-røntget med HD C (venstre: B, høyre: C), AD 0 og øyelyst uten funn. Utenom dette så er ingen i stamtavlen testet i følge Dogweb, men det ser også ut som at øvrig stamtavle er utenlandsk. Det er kanskje derfor jeg ikke kan se resultater?

Spørsmålet jeg stiller meg selv er om det er dumt å kjøpe hund hvor et av avlsdyrene har HD C?

Som sagt så er dette ikke for å kritisere eller tvile på oppdretter, men jeg har ikke nok kunnskap om HD til å kunne uttale meg noe om det. Jeg vil jo aller helst ha en hund som kan være med meg i mange mange år, som sikkert alle andre vil også. Setter pris på all hjelp! :)

Hvilken rase er det snakk om? 

Problemet med HD og AD er blant annet at det ikke er en enkel lineær arvbarhet. Kort oppsummert vil samlet status hos foreldres søsken osv måtte tas med i beregningen. Er derfor søsken, foreldres søsken, besteforeldre og deres søsken osv affisert så er også sjansen større for at valpen får noe. Miljø har også noe påvirkning, men her er det ikke klart hva som er arvbarheten (forskning sier alt i fra 0,15 til 0,8. Som vil si at alt i fra 20-85% er miljø avhengig av hvem du spør) eller hvilke gener som styrer (noen gener er identifisert for enkelte raser, men det er stor variasjon). 

Selv hadde jeg styrt unna. Men er det en rase med mye HD så hadde jeg heller valgt en valp etter en forelder med en C-hofte hvis foreldres søsken ellers har A- eller B-hofter fremfor valp etter forelder med A- og B-hofter hvor flere av deres søsken/foreldre og søsken bakover har C/D-hofter. 

Så skal en også være obs på at det kan føre til at forsikringsselskapet du velger ikke dekker eventuelle problemer knyttet til hofter om ikke begge foreldre er fri. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde styrt unna, rett og slett fordi jeg nå har levd med en HD-hund i snart 13 år, og det har vært utrolig krevende (spesielt økonomisk) å sørge for tilstrekkelig livskvalitet. Én C-hofte i stamtavlen er ikke verdens undergang, men når du ikke har noen opplysninger om farssiden så tenker jeg dette fort kan bli et risikoprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hørt med oppdretter om resterende stamtavle hvis hundene er utenlandske. Eventuelt kan du sjekke selv i register i landet hundene er ifra. F.eks hunddata for sverige, hundeweb for danmark. I USA bruker mange OFA.org. Noen raser har også relativt god størrelse på registrert data hos breedarchives, men her er det jo mer selvrapportering da. 

En c hofte er ikke krise, det er mange faktorer i avl man må se på. Er det utbredt i rasen? Har man statistikk å gå etter? Som nevnt over er HD og arv ikke så lett dessverre, men man vil jo ha så gode odds som mulig. Har noen av foreldrene tidligere kull med avkom som er røntget? Er det en rase med stor genpool? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...