Gå til innhold
Hundesonen.no

Mål 2024


maysofie
 Share

Recommended Posts

Jeg kan begynne jeg ? Liker å lese om målene vi alle har om hundeholdet vårt ?

2023: «Hvis det blir mulig å få tittel i eliteklassen i rally, så kan det gi oss en grunn til å trene og starte flere ganger. Kommer uansett til å trene inn nye øvelser. Skal bli gøy med noe nytt. Ellers så kan jeg kanskje forsette å trene mer på kl 3 i LP. Men vet ikke om det er såpass gøy at jeg kommer til å starte. Siden hunden min kan lage lyd, så vil vi få mye i trekk. Uansett hvor flink og lydig han er ?

Hovedmålet blir å ha motivasjon for å trene og konkurrere litt i rally. Trives utrolig godt i hundeklubben, og hunden er utrolig herlig å trene ? Kanskje trene mer bruks?»

Rally: Tittel RLE fikk han jo, men det var fordi han allerede hadde oppnådd kravet (trengte ikke samle nye 1. premier) - Har startet noen ganger med varierende hell ?

Lydighet: Har vi lagt på hylla. Er blitt en hundesport som straffer lydige hunder som lager lyd alt for mye.

Bruks: Nei, vi startet aldri. Men trener litt og vi koser oss med det

 

Mål for 2024:

Kommer nok til å starte flere ganger i rally, men vi har ikke flere mål der enn vi allerede har oppnådd.

NoseWork: Kommer vi forhåpentligvis bruke mer tid på. Satser på å starte i NW2 i løpet av året

Ellers har en venninne nettopp fått noen herlige valper. Jeg vurderer om jeg skal kjøpe en ❤️ Men har jeg tid til to hunder? ? Må tenke nøye på dette ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Mitt største mål for 2023 er å kraftig minske bistanden til den lokale veterinærnæringen ?.

Hundemål:
Få de 2 siste nappene i AG2 så vi kan begynne i klasse 3 med Max.
Starte agilitytreningen med Yoshi.
Starte blåbærstevne med Yoshi.
Prøve å finne noe som passer en agilitypensjonist med Shero.

1. Tja, spørs hva man mener med lokal??
Alle mine dyr har nå 60.000 i forsikring.

2. Fått 1 napp, har ikke deltatt på så mange stevner, både pga punkt 1 og fordi det har blitt så fort fullt på lokale stevner.
Har dog gitt opp, og startet Hopp3 med ham.

3. Yoshi har startet agilitytrening. Han har det gøy, mor leter stadig etter mini hunden som er bak ryggen.

4. Vi har startet ett par blåbær stevner. Han har det gøy, gøy, gøy. Fått litt mer kontroll på det ukontrollerte kaoset jeg startet med. Har fått en 3. plass da.

5. Shero har begynt å gå blåbær med mamma. Pleier å spørre om han kan få være med utenfor konkurransen, men de har vært på pallen for det.

Mål for 2024.

Mindre veterinær besøk!!!

Hundemål.
Få det siste nappet i AG med Max. Komme igjennom ett Hopp3 løp.

Starte med Yoshi. Planen er å starte med ham i mars, men får se hvordan han har modnet.

At Shero fremdeles har det moro. 

Kanskje prøve Nosework med Yoshi.
Har gitt opp å starte med de eldste da de mener esker skal stås på eller spises opp, og jeg har ikke klart å overbevise dem om annet.
Driver litt søk for moro med dem da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål 2023:

- Konkurrere i Smeller (hvis det nye regelverket godkjennes)

- Mellomtittel i Smeller

Nei, dette ble det ingenting av. Det kom ikke noe nytt regelverk i Smeller, og starten på året ble vel dramatisk da frøkna endte opp innlagt med blodforgiftning etter at livmora sprakk. Hjertet hennes fikk kjørt seg skikkelig av dette, og hun ble satt på hjertemedisin, så vi kan uansett ikke konkurrere i noen offisielle grener lengre.

Dermed konverterte vi til Nosework, som er uoffisielt i Norge. I sommer bestod vi LGT, og vi deltok også på et par merkeprøver.

Mål 2024:

Nosework

- Trene inn en tydeligere markering

- Delta på merkeprøver

- Gå kurs

- Kanskje starte NW1?

 

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deltok ikke i 2023-tråden, men målet mitt med Lykke var å prøve oss på å ta LGT i nosework. Det gjorde vi! Prøvde oss på både bjørk og anis, og bestod begge to. 

 

Mål 2024: 

- Delta på minst en konkurranse i nosework

- Finne en løsning på emballasjesøk-utfordringene våre i NW

- Lære inn "stå" skikkelig

- Klare dekk i 1 minutt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wii, så gøy! Jeg hadde slike årlige mål før. Med ymse suksess, hehe. Jeg var ikke i tråden for i fjor fordi jeg aldri har vært særlig aktivt her inne, men hiver meg på nå :D

Syns dog å sette seg for høye og mange mål er skummelt, spesielt siden jeg er i en fase hvor jeg må "starte opp igjen" når det gjelder hund. I tillegg vet jeg ikke helt hva 2024 vil kunne by på, da det er en del andre baller i luften, så jeg må legge noen mål som er overkommelige selv med eventuelt (positive) livsforandringer som kan skje.

Mål for 2024 (relatert til hund)

Kiska: Ingen særlig mål her, frøkna blir 10 år neste år og har aldri vært utpreget konkurransehund. Jeg håper 2024 blir et fint år for henne med minimale helseproblemer, og at vi blir flinkere til å dra ut på litt lengre turer med overnatting.

Logi: Ikke min hund, men en viktig del av livet mitt, så jeg stjeler han titt og ofte fra kjæresten. Målet mitt med han er å gå nybegynnerkurs i agility, det tror jeg hadde vært gøy! Et litt mer hårete mål som jeg ikke blir lei meg for hvis vi ikke får til: starte i rallylydighet (litt begrenset med treningsmuligheter med han fordi jeg og kjæresten ikke bor sammen og bytter på å ha de voksne hundene). Men vi prøver, så får vi se!

Haru: Valpefisen blir ikke 1 år før i april, så noe begrenset, men han er jo den jeg har størst forventinger til sånn sett. Mål med han i 2024 vil være å komme ordentlig i gang med faste treninger igjen i et miljø, og ta nybegynner/introkurs i minimum agility og rally. Vil nok prøve meg på andre ting også selvsagt, men dette er liksom det helt minimum for oss, og alt annet ekstra hvis vi får til vil bare være gøy og bra!

Meg selv: gå minimum 1 teoretisk kurs innenfor hund, temaet kan være "hva som helst". Jeg syns det er veldig gøy å lære og mener at man aldri må slutte å søke etter kunnskap, og lære nye ting. I tillegg syns jeg det er kjempefint å få "papirer" på det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er våre mål for 2023

«Er litt usikker på mål for 2023 ift hva som er realistisk. Lexi datt helt ut av det i lydigheten på prøva og jeg har blitt rett og slett litt usikker på hvordan vi skal løse det, da det er en adferd jeg kun ser i prøvesetting. Men vi må jo klare en IGP1! Og derfra er det forhåpentligvis kort vei til en IGP2. 

Men kan vel egentlig si at det største målet mitt nå er å gå en prøve hvor lydigheten er like bra som på trening!»

Vi klarte en IGP1 ? Lydigheten var nesten like bra som på trening, et par feil som jeg ikke har i trenings sammenheng, men vi fikk 89 poeng av 100 ??? Ellers fikk vi 89 i spor og 84 i c. 

Pga lite c trening i år har vi ikke fått tatt IGP2. Vi vurderte en SL2 men jeg har vært veldig sliten i høst, så det ble lagt på hylla.
Jeg så at et mål for 2022 var å mentalteste hu, og vi tok en uoffisiell test hos Hund helt på grenser i år. Hun hadde jo ikke bestått en vanlig test da hun flere ganger løp ut av banen for å hente «leka» i forrige moment ?? 

 

Mål for 2024;

- Ta SL2 på ukjent bane

- Ta IGP2 og IGP3  på hjemmebane 

- Ikke ha de samme feilene i lydigheten igjen ( tjuvstart på apport og satt seg ikke på sitt under marsj) 

- Bli enda bedre på spor (få over 90 i spor på prøver) 

- Bli enda flinkere til å trene henne fysisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne blir nokså vemodig for min del...
Men det er godt å se litt fremover også.

På 12/29/2022 at 8:24 PM, maysofie skrev:

Mål 2023:
Stadig bli flinkere til nærarbeid, lære kjøre litt heitere hund for å slippe gå ut på tid så ofte, kurs og mer komfortabel i slike situasjoner. I tillegg mer turgåing, jobbe med vektnedgang og egen helse. I år orker vi dog ikke satse på annen trening, det for å så tilfelle være bare bonus.
Faktisk check på alle punkter, endel er still work in progress :)
På toppen så har jeg kidnappet min tidligere hund Pil for trening og selskap, vi dro i land godkjent gjeterhundprøve på tampen av sesongen.

Floss:
- Fortsatt holde seg så frisk og rask som mulig
Både ja og nei, hun har holdt seg relativt frisk og rask, men spondylosen har begynt å gi små tegn til seg nå i vinter.
- Samle seg noen NS/NM-poeng
Yup!
- Mer praktisk arbeid
Ja, det har blitt både praktisk arbeid og sank i år
Hårete ønskemål:
- Kvalifisere seg til NM (hun ledet tross alt årets kvalik frem til aller siste dag)
Hun vant NM-uttaket med å deriblant bli kåret fylkesmester og en 7. plass på ene Norgesserie-prøven, alt i alt en kjempefin sesong selv om NM gikk stang ut som en skokk andre i vanskelige forhold.
 

Og her begynner vemodet... Vi mistet Fern tragisk i en ulykke i oktober, knappe 2 år gammel. Hun var en eksepsjonell fin hund, og en helt fantastisk fin gjeterhund. Skulle virkelig ønske jeg kunne skrive ned alle håp og drømmer hun vekte, for neste år og fremtiden.

Fern:
- Utvikle seg enda mer som gjeterhund, mer praktisk arbeid
Oi ja! Hun ble min hovedhund i sankinga i år, i røft terreng og med utfordrende sau. Så himlade dyktig liten hund, tok alle utfordringer på strak arm. Hun har også fungert som funksjonærshund på prøver og hjulpet til med organisert trening/instruksjon. I tillegg skaffet seg flere pallplasser i løpet av sesongen.
- Debutere i Norgesserien
Yup, fire fine runder i Norgesserien tross uerfaren hund
- Delta i Norsk Nursery (unghundmesterskap)
Det rakk vi dessverre ikke, da hun gikk bort kun en uke før prøvene
- Noen små NS/NM-poeng
Hehe, ja, det får en vell si! Hun ledet NM-uttaket hele sesongen før Floss kom inn siste prøven, hun fikk dermed debutere i NM som toåring. Fern gjorde god figur med forholdene som var, og endte opp på 20. plass i kvalifiseringa og mottok mine aller første landslagspoeng. Veldig glad vi fikk med oss denne opplevelsen :heart:
- Øyelyse og røntge rygg på nytt, deretter finne seg en date! ?
Yup x3. Dessverre rakk vi ikke noe valper.
Hårete ønskemål:
- Kvalifisere seg til Nurseryfinale
- Kvalifisere seg til European Nursery

Nei x2, siden vi aldri fikk sjansen

Også fortsetter vemodet. Lyn fikk sovne inn i februar, hun rakk heldigvis bli 10 år. En gammel bicepsskade slo til for fult, da var det lite å gjøre dessverre.

Lyn:
- Fortsette være verdens beste halvpensjonist
Det kommer hun alltid til å være :heart:
- Gå en siste gjeterhundprøve, sett at bicepsen hennes holder litt trening
Nei
- Trene litt annet
Litt rakk vi på en måned, heldigvis

 

Mål 2024:
Fortsette dette med å bli flinkere til nærarbeid, lære kjøre litt heitere hund for å slippe gå ut på tid så ofte, kurs, instruere og mer komfortabel i slike situasjoner. I tillegg mer turgåing, jobbe med vektnedgang og egen helse. Vil også prøve få trent litt annet.

Floss:
- Fortsatt holde seg så frisk og rask som mulig
- Verdens beste sidekick og halvpensjonist
Ønskemål:
- Kunne gå noen prøver og gjøre noe praktisk arbeid

Valpis
- Få seg et navn...
- Vokse seg stor og sterk
- Starte grunntrening både som gjeterhund og litt lydighetsgreier
- Røntges, øyelyses og DNA-testes
Hårete ønskemål:
- Godkjent gjeterhundprøve


Hårete ønskemål for meg:
- Valpis x2???

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...