Gå til innhold
Hundesonen.no

Stort sprik i premiegrad på utstilling.


Busann
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke stilt så mye (første offisielle i år) så jeg er ikke så godt bevandret i utstillings miljøet, men jeg må innrømme jeg nå har litt problemer med å skjønne dette.
Stilte en hund nå i helgen. 
Lørdag fikk vi Sufficient, søndag fikk vi Excellent og 3. plass i klassen, av 4.

Jeg synes ikke at det skal være mulig å få så totalt forskjellig bedømming på samme hund. Fra VG til EX eller G kan jeg forså vid skjønne, men fra dårligst til best.

Er dette vanlig?

Hunden kommer ikke til å stilles noe mer, da vi kun var ute etter gulsløyfa for å utløse AG championat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om, og også erfart at den samme hunden får vidt forskjellige kritikker fra utstillinger (to dager på rad)

Og derfor har jeg gitt opp utstilling, syns det er vanskelig å forstå. Når en dommer f.eks sier at hunden "har vakre mørke øyne" en dag, mens dagen etter har hunden "alt for lyse øyne" ....samme øyne...

Kanskje hunden din viste seg dårlig da den fikk Sufficient. At den bevegde seg dårlig, var anspent og ikke trivdes i ringen. Eller at hunden ikke likte at dommeren tok på den og trakk seg, slik at dommeren ikke fikk kjent godt nok på den?

Du får holde fast på at du har en hund som fikk Excellent på utstilling, og glemme den andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rufs said:

Kanskje hunden din viste seg dårlig da den fikk Sufficient. At den bevegde seg dårlig, var anspent og ikke trivdes i ringen. Eller at hunden ikke likte at dommeren tok på den og trakk seg, slik at dommeren ikke fikk kjent godt nok på den?

Nei faktisk ikke, det var noe hun fikk ros for i kritikken. 

899432983_Skjermbilde2023-10-30090404.thumb.png.58e88d2a44a5a8e8d45690dca41e7e4b.png

Endret av Busann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun innenfor rasestandarden mtp. størrelse? Og pelsfarge? Isåfall synes jeg der er veldig rart at Sufficient-dommeren slår så hardt ned på det. De ser ut til å være enige i at hun er for kraftig og at hodet ikke er det beste, men når én dommer gir Excellent kan det da ikke være så mye å trekke for at hun havner på Sufficient...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Wilhelmina said:

Er hun innenfor rasestandarden mtp. størrelse? Og pelsfarge? 

Nei, hun er for stor. Heller ikke den "korrekte" fargen, men ikke feilfarget heller.

Jeg hadde ikke forventet exellent på henne, men heller ikke sufficient. 
Hadde forventet en good, kanskje en very good. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommere har jo sine preferanser, og ting de IKKE liker. Slik som f.eks at str er feil i en eller annen retning, eller bittfeil. At en dommer trekker mye for en ting, mens en annen dommer ikke synes det er så farlig er ganske vanlig.

Jeg har fått S en dag, og res.Cert dagen etter. Grunnen var rett å slett at dommeren syntes min lille brunbjørn lignet alt for mye på en lapphund i hodet (hun var spesial dommer på Finsk Lapphund) Og jeg er egentlig ikke uenig- hun har mye pels, ganske kraftig stopp, og fargene til en brun Lapphund, og om man forestiller seg ståører, så er det ikke så langt ifra ? 

Utstilling er bingo, og masse annet tulleball jeg kunne skrevet mye om, men skal la være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at premieringene spriker i alle retninger, og det har å gjøre med mange ting. Dommers preferanser, selv om de kal dømme etter rasestandard og ikke etter  egne liker/liker ikke. Hundens dagsform, handlerens dyktighet til å få frem hundens beste side, hor godt utenlandske dommere har satt seg inn i norske utstillingsregler mht premiegrader, hvem de konkurrerer mot osv. Har stilt ut i mange år, har gått fra cert til blått samme helg, mrd kritikker som totalt motsier  hverandre , osv. Sånn er det bare , det kan være vanskelig å begripe, men på den annen side: Det er jo disse forslkellige  resultatene som utgjør  noe av spenningen med denne sporten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...