Gå til innhold
Hundesonen.no

Sheltie erfaringer?


SugarCoated
 Share

Recommended Posts

Ut ifra det jeg har funnet på nett så virker sheltien som et godt valg for meg og husstanden. Jeg liker egentlig å gå for litt større hunder, men ettersom at jeg vil ha en hund jeg stoler mer på rundt katter, så går jeg heller nå for en "stor katt"- størrelse. Jeg er klar over at mange større hunder kan gå godt overens med katter, men jeg hadde følt meg mer komfortabel med å ha katt og hund løs i hus sammen om hunden ikke var så altfor mye større :) 

 

Jeg har ikke hatt langhårede dyr før så jeg veit ikke helt hvordan det blir ifht tiss/dritt som fester seg i pelsen? 

De fleste bildene jeg har sett av sheltien viser ganske fluffy individer, men tipper at de har blitt stelt slik for bildene? Hvor kort går det an å klippe en sheltie uten å ødelegge pelskvalitet Jeg liker å kunne se midjen, eller hva enn den delen av magen heter, og ikke så heftig krage som jeg ser mange bilder av hvor ansiktet nesten forsvinner i all pelsen! Det er litt vrient å finne info på nett siden mye av det jeg finner er bilder og videoer av den typiske fluffy utstillingsklippen.

 

Og så lurer jeg på hvordan sheltiene er når de er løs ute? Holder de seg nogenlunde i nærheten eller har de en tendens til å stikke av etter andre ting? Jeg elsker å kunne la hundene gå løs i skogen og i hagen, men det blir fort en irritasjon framfor glede hvis hunden "alltid" skal stikke langt til gokk. Det hadde vært veldig koselig om hunden kunne gått i hagen og vært med oss når vi er utendørs uten at vi må holde den fast til enhver tid, heller at vi kan vimse rundt sammen, leke, slappe av i sola osv.

Det er såklart noe jeg på trene hunden til, men så er det nok noe med tendenser også kanskje? Som gjeterhund så har vel ikke sheltien like stor trang til å stikke av og drite helt i eier, eller?

 

Jeg tenker hovedsaklig å skaffe en omplasseringshund framfor valp direkte fra oppdretter, men jeg sier heller ikke nei dersom en valp skulle krype seg inn i hjertet mitt. Siden rasen, ut ifra det jeg har skjønt, er svært lærevillig og førerorientert så er jeg åpen for å anskaffe valp eller unghund. Akkurat det med alder er ikke det viktigste, men jeg foretrekker voksne hunder.

 

Fram til nå har jeg mest erfaring med mellomstore spisshundblandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd søkefunksjonen er på forumet? Garantert mange eldre tråder som omfatter det du spør om:) 

Angående pels så kommer det an på linjer på hunden. Noen avler mye pels, andre mindre. Vet at det er forskjell på amerikanske og europeiske linjer, både når det kommer til pels og størrelse på hundene. Selv om de blir fluffa opp på utstilling er det fortsatt noen individer som har mye pels.

Personlig ville jeg kun klipt lappene og kanskje stussa litt på pelsen under magen og bak ved skjørtene.. men om du er bekymra for mye dritt inn er det ikke så mye jobb å vaske en liten hund der det trengs, og om du kjøper en blåser til å blåse tørr med tar det ikke lange tida. 

Pelsen skal vel være selvrensende, men om den har lik pels som collien drar pelsen likevel med seg noe kvist og kvast inn. Har ingen nær personlig erfaring med akkurat dette.. 

Noen shelties går helst i hæla dine, og noen er litt mer på vift. Men som du nevner er det en gjeterhund og de pleier jo å være lydhør. 

Det som ville skremt meg mest med å skaffe sheltie er at de er generelt løsmunnet, og jeg haaaater bjeffing... siden du har erfaring med spisshunder vet du jo hva det innebærer:)

Om du skaffer en omplasseringshund vet du jo hva du får når det kommer til lynne og pelskvalitet. Kanskje en ide å høre med raseklubben om hvor du starter i jungelen av oppdrettere. 

Lykke til! 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/14/2023 at 12:03 PM, Mentha skrev:

Har du prøvd søkefunksjonen er på forumet? Garantert mange eldre tråder som omfatter det du spør om:) 

Angående pels så kommer det an på linjer på hunden. Noen avler mye pels, andre mindre. Vet at det er forskjell på amerikanske og europeiske linjer, både når det kommer til pels og størrelse på hundene. Selv om de blir fluffa opp på utstilling er det fortsatt noen individer som har mye pels.

Personlig ville jeg kun klipt lappene og kanskje stussa litt på pelsen under magen og bak ved skjørtene.. men om du er bekymra for mye dritt inn er det ikke så mye jobb å vaske en liten hund der det trengs, og om du kjøper en blåser til å blåse tørr med tar det ikke lange tida. 

Pelsen skal vel være selvrensende, men om den har lik pels som collien drar pelsen likevel med seg noe kvist og kvast inn. Har ingen nær personlig erfaring med akkurat dette.. 

Noen shelties går helst i hæla dine, og noen er litt mer på vift. Men som du nevner er det en gjeterhund og de pleier jo å være lydhør. 

Det som ville skremt meg mest med å skaffe sheltie er at de er generelt løsmunnet, og jeg haaaater bjeffing... siden du har erfaring med spisshunder vet du jo hva det innebærer:)

Om du skaffer en omplasseringshund vet du jo hva du får når det kommer til lynne og pelskvalitet. Kanskje en ide å høre med raseklubben om hvor du starter i jungelen av oppdrettere. 

Lykke til! 

Takk for svar!

Søkefunksjon her inne visste jeg ikke at det var, men noen eldre innlegg har dukket opp når jeg søkte på Google :)

Ganske kjekt å vaske en hund på sånn bærbar størrelse, men tenkte hvis det er "vanlig" for langhårede raser å få bæsj/tiss i pelsen i området bak eller om det er kun jeg som er uvitende ang det. Om det blir et problem så kan jeg alltids trimme pelsen til problemet ikke lenger er et problem da tenker jeg. Virker ikke som et realistisk problem siden det er så få som nevner det?

God idé om å høre med raseklubben, sikkert noen oppdrettere der ute som har hunder som har kommet tilbake eller ikke fungert til avl allikevel. Skal ta en titt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, SugarCoated said:

Ganske kjekt å vaske en hund på sånn bærbar størrelse, men tenkte hvis det er "vanlig" for langhårede raser å få bæsj/tiss i pelsen i området bak eller om det er kun jeg som er uvitende ang det. Om det blir et problem så kan jeg alltids trimme pelsen til problemet ikke lenger er et problem da tenker jeg. Virker ikke som et realistisk problem siden det er så få som nevner det?

Om du velger hannhund vil du få tiss i pelsen, virker som det er mer om det er løpetid i området enn ellers. Går greit å vaske med en våt klut.
Bæsj i pelse kan forekomme, kommer helt an på avføringen til hunden. Sjelden vi har problem med det, men jeg pleier å trimme sheltiene mine uansett, da mine ikke stilles. Har en japaner som stilles og derfor ikke trimmes, men ikke noe merkbart mer problem der. 

Ikke noe jeg opplever som problem i hverdagen. 
__________________

Mine holder seg stort sett i nærheten og kan som oftest gå løs i hagen, men er det løpetisper i nabolaget kan de gjerne ta seg en tur om mulig, så man må holde ett øye på dem. Nå har vi gjerdet inn hagen, så de kan være ute alene. 

De kommer i mange pelsvarianer, endel har myyye pels, men mine er mer moderat pelset. Mange av bildene du finner på google er fra USA, der styler de pelsen enormt, spesielt kragen.

sheltiepels.thumb.png.0ff0bebf067453f4a8ee4f8da09252a7.png
Tre utgaver av pels.

120932892_10158563479721271_7155774816455588345_o.thumb.jpg.ae850ab992cc311a455038302eeb8f30.jpgIngen av disse er kjempepelset.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...