Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Vi hadde for noen uker siden besøk av et familiemedlem som syntes det er vanskelig å gå de lange meteren til utgangsdøra for å la hunden sin gjøre fra seg - og hunden har derfor brukt verandaen vi har i 2. etg når hunden har måttet på do. 

Vi har en lang historie med uenigheter knyttet til hundehold. Personen har en liten hunderase, og har fått for seg at hunden ikke tåler verken kulde eller lange gåturer. Hunden blir behandlet som en baby og blir kledd i kjoler finere enn de jeg selv har i skapet. 

Jeg prøver å la mine meninger ligge når personen er besøk for fredens skyld, og det har jo som sagt gjort at hunden har brukt verandaen i 2. etg som toalett :blink:

Problemet er bare at vi har oppbevart utemøblene til "vinterlagring" under verandaen, noe jeg ikke helt tenkte på, før i dag. 

Sola skinte, og jeg ville ut i hagen med hundene og nyte sola i solveggen. Jeg tok ned sofaen (rotting), og med en gang fikk jeg smelt tidenes urinstank rett i fleisen... Helt krise! 

Så er det noen som har tips om hvordan jeg skal fjerne tiss og lukt fra møblene? Jeg er litt sær på bakterier, lukt og "flekker", så jeg stod nesten på gråten når jeg oppdaget det :rolleyes:

Det har fått tre uker til å sette seg, og at sola nå har stått på i noen dager gjør nok ikke saken så mye bedre... 

Skrevet

Herlig!

Altså, det er greit å være uenig om hundehold, men som huseier må det være greit å si at hundelufting på verandaen er uaktuelt! Der hadde ihvertfall min komfortgrense gått, uansett familieforhold og størrelse på hund.

Men gjort er gjort. Jeg ville sprayet møblene med klor og latt de stå noen timer, før jeg skylte av med varmt vann og grønnsåpe.

• Like 1
Skrevet (endret)
20 hours ago, simira said:

Herlig!

Altså, det er greit å være uenig om hundehold, men som huseier må det være greit å si at hundelufting på verandaen er uaktuelt! Der hadde ihvertfall min komfortgrense gått, uansett familieforhold og størrelse på hund.

Men gjort er gjort. Jeg ville sprayet møblene med klor og latt de stå noen timer, før jeg skylte av med varmt vann og grønnsåpe.

Problemet er bare at personen ikke forstår at det ikke er greit, for det er jo sånn h*n gjør det hjemme. For barnas del velger jeg bare å ignorere det, og la h*n gjøre som h*n føler for, selvom jeg muligens angrer nå i ettertid.. Personen det gjelder er dritsær, og blir fornærmet for det meste. Jeg er tante til personen, og h*n reiser langt for å "henge" med unga, så ofte velger jeg heller å svelge noen kameler og holde kjeft. Jeg er glad i å diskutere, men ikke foran unga. 

Men som du sier: gjort er gjort.. 

Jeg vurderer egentlig å bare kaste alt sammen :blink:

Endret av Aksjeladden
Skrevet

Eddik er gjerne det man bruker for å få bort tisselukt fra gulvet når man har valp som ikke er stueren, siden vanlig såpe ikke fjerner lukten helt (i allefall ikke for hundeneser). Det er en god luktfjerner generelt sett: en kopp med eddik i kjøleskapet når det lukter ille, eller eddik for å få bort surlukt i klær/håndduker. 

Rotting må være den kjipeste typen møbel å vaske. Uff.

• Like 2
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Skrevet

Jeg bruker Virkon S fra Felleskjøpet på hundegård og terrasse, samt eventuelle møbler hannhunden måtte markere på under løpetiden til tispene. 

Det er et middel de bruker til å desinfisere fjøs, det er et pulver du løser opp i vann og sprayer på.

Du lar det bare være på, og det løser opp urin.  

Dyr skal kunne gå på området rett etterpå, men jeg gir det litt tid for sikkerhets skyld. 

Det fjerner all lukt, i tillegg til virus og bakterier. 

Du får kjøpt det i små poser, men siden jeg bruker det på hundegård 3-4 ganger pr. år så kjøper jeg det i en stor dunk. 

Jeg spurte rundt om hvordan folk blir kvitt pisslukta i hundegård, og ingen av triksene fungerte. Jeg fikser ikke den urin-lukta!

Men Virkon S har fungert kjempebra, det lukter ingenting etterpå! Og om det ligger igjen restlukt tar jeg bare en runde til, så blir det bra. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...