Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesele med borrelås


Hannah
 Share

Recommended Posts

Er litt på utkikk etter en sele med borrelås på sidene for å feste på lapper med tekst.

Ser julius k9 selen har slik hvor man kan få merkelapper med selvvalgt tekst, men har ikke hørt så mye positivt om selen da den ligger over brystet til hunden og hindrer bevegelse.

Har også sett at truelove x3 er litt lik, bare med en bryststolpe i midten, men den ligger fremdeles over brystet på hunden.

Tenkte det hadde vært fint med en sele hvor man kan ta av og på lapper, ettersom hva hunden gjør. "Hund i trening", "Besøkshund", "Ettersøk", "Ikke forstyrr" etc. Da slipper man å kjøpe flere vester/dekken med ulik tekst.

Så hva tenker folk om en slik sele som ligger over brystet? Er den veldig dårlig for hunden over lang tid?

Selv er jeg skeptisk og ønsker å unngå det, etter å ha hørt så mye negativt om den. Men om andre vet om y-seler med borrelås, gjerne kommenter merke eller hvor jeg kan finne en slik. :)

 

truelove-sele-x3-rosa-medium-58-76cm.jpeg

73991_julius_k9_idc_powergeschirr_camouflage_hs7_8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger veldig av hunden. Jeg var veldig skeptisk til K9 og lignende seler nettopp av de grunnene du nevner. Men så fikk jeg en i gave, og bruker den en del.

Den passer nok ikke godt til en hund som drar i alle retninger, og særlig bakover kan hunden komme seg ut av den om den prøver nok. Det er en enkel tursele. Men jeg synes ikke den ligger til hinder for bevegelsene, selv om dette nok vil være litt individuelt. Så som "tjenestesele" for en veloppdragen hund hadde jeg fint brukt den, den er også veldig lettvint å få av og på, noe som er hovedgrunnen til at vi bruker den mest.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av slike korte seler er jo egnet til hunder som trekker uansett. Så om hunden går relativt ok i bånd synes ikke jeg brystseler er så ille som folk skal ha det til. Blitt fryktelig fy fy de de senere årene. Jeg har en fra yukon som er litt skråere enn de fleste andre så den hindrer ikke bevegelsene. Har jo y sele også jeg bruker uansett kort seler på kun små lufteturer og trekksela sydd på mål til daglige turer. Så jeg ville eller ikke vært så bekymret for kjøpe en brystsele om hunden går ok i bånd?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke engang fått med meg at brystsele har blitt fy-fy. Hvor mye en sele hindrer bevegelse handler mer om hvordan hunden er utformet i forhold til selen, og jeg har aldri opplevd at hundene mine har fått hindret bevegelse av brystseler. Tvert i mot: det er mye lettere å finne en brystsele som ikke gnager bak forbena.

Jeg bruker vanligvis ikke brystsele siden jeg har en som rygger ut av seler, men den yngste har en arvet Julius sele som gå-løs sele. Hun er ingen bulldog (selv om det står Bullpower på lappene ?), men når det ikke plager en basenji i fullt firsprang, så ser jeg ikke problemet. Å se/føle ei reim utenpå skuldren betyr ikke at den hemmer fri bevegelse.

Men dersom det bare er lappene du vil ha, så ville jeg bestilt Julius lapper og sydd matchende borrelås på en sele du liker. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser hvordan hunder beveger seg, ser man at reimene på brystseler ligger tvers over skulderen og skulderleddet. Det skjer ganske mye bevegelse der som vil bli hindret straks selen blir stram, og det er også min erfaring at den gjør på muskuløse hunder. På hunder med smalt bryst og lite utstikkende muskulatur (hiterrier) var det ingen synlig forskjell på bevegelse, men jeg kommer aldri til å bruke det igjen fordi jeg tviler på at det er noe bra å ha en reim der. Har man en hund som går med slakt bånd for det meste og selen er tilpasset slik at den er romslig nok til at skulderen kan bevege seg fritt, har det jo mindre betydning selvfølgelig.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingeling: De har vært skikkelig fy fy i mange år nå. Men, så går de der da, eierene som synes de er fy fy med y seler og hunder som holder på stryke med av pustenesvær pga de drar sånn. Er ikke det spor bedre da. Hunder som drar i bånd er det jo kun trekksele som duger?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel være mulig å finne noe på Etsy etc, service dog vester, seler og tilbehør er jo et relativt stort marked i statene. Ellers hadde jeg nok bare sydd på en borrelås bit på en webmaster eller hurtta weekend warrior/active selene eller lignende, både feel active og nonstop har vel slike. Om rent plass til borrelåsmerker er det du er ute etter. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tyttebæra said:

Når man ser hvordan hunder beveger seg, ser man at reimene på brystseler ligger tvers over skulderen og skulderleddet. Det skjer ganske mye bevegelse der som vil bli hindret straks selen blir stram, og det er også min erfaring at den gjør på muskuløse hunder. På hunder med smalt bryst og lite utstikkende muskulatur (hiterrier) var det ingen synlig forskjell på bevegelse, men jeg kommer aldri til å bruke det igjen fordi jeg tviler på at det er noe bra å ha en reim der. Har man en hund som går med slakt bånd for det meste og selen er tilpasset slik at den er romslig nok til at skulderen kan bevege seg fritt, har det jo mindre betydning selvfølgelig.

Kule videoer! Takk!

Hvis man tenker seg at det sitter en Julius K9 sele på tredemøllehunden, så vil den ligge utenpå bevegelig musklatur/ledd uten å hindre bevegelse. Jeg vet at brystseler er populært på korte, kraftige bullehunder som har trøbbel med å få seler som passer. Når man må velge selen som passer minst dårlig i stedet for en god sele, så blir vanligvis ikke resultatet så bra.

Når det er sagt; turseler SKAL hindre fri bevegelse ved uønsket trekking. Når mine hunder trekker så er det jeg som hindrer fri bevegelse (med vilje), og da er det viktig at den holder igjen uten å skade. Da er problemstillingen om selen holder seg såpass på plass at den ikke legger press på halsen, og det er avhengig av hund/sele kombinasjon.

Jeg ser ikke problemet med brystseler som passer, men for meg personlig er de best som gå-løs sele. Da vil jeg ha en sele hundene kan komme seg ut av dersom uhellet er ute og de kommer bort fra meg. Vil ikke at de skal bli sittende fast i noe, og brystseler er de enkleste å rygge ut av. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Gåsa said:

Pingeling: De har vært skikkelig fy fy i mange år nå. Men, så går de der da, eierene som synes de er fy fy med y seler og hunder som holder på stryke med av pustenesvær pga de drar sånn. Er ikke det spor bedre da. Hunder som drar i bånd er det jo kun trekksele som duger?

 

15 hours ago, Tyttebæra said:

Når man ser hvordan hunder beveger seg, ser man at reimene på brystseler ligger tvers over skulderen og skulderleddet. Det skjer ganske mye bevegelse der som vil bli hindret straks selen blir stram, og det er også min erfaring at den gjør på muskuløse hunder. På hunder med smalt bryst og lite utstikkende muskulatur (hiterrier) var det ingen synlig forskjell på bevegelse, men jeg kommer aldri til å bruke det igjen fordi jeg tviler på at det er noe bra å ha en reim der. Har man en hund som går med slakt bånd for det meste og selen er tilpasset slik at den er romslig nok til at skulderen kan bevege seg fritt, har det jo mindre betydning selvfølgelig.

 

Jeg har selv ikke likt dem, men at de er "fyfy" har jeg ikke fått med meg. For meg er en tursele ikke en hund som skal trekke i, dermed skal det ikke være noen belastning å snakke om på front og skuldre. Min erfaring er også at på  min hund ligger brystreima lavt nok til å ikke kvele hunden, men høyt nok til å ikke hindre skulderbevegelse. Har man en hund som trekker konstant bruker man en sele som er laget for trekk.

Men i likhet med de fleste seler passer de ikke til alle hunder. Det er nok det største problemet etter min mening, at man ikke bare kan si at en sele er bra eller dårlig - de passer ulikt på ulike typer hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Pingeling said:

Kule videoer! Takk!

Hvis man tenker seg at det sitter en Julius K9 sele på tredemøllehunden, så vil den ligge utenpå bevegelig musklatur/ledd uten å hindre bevegelse. Jeg vet at brystseler er populært på korte, kraftige bullehunder som har trøbbel med å få seler som passer. Når man må velge selen som passer minst dårlig i stedet for en god sele, så blir vanligvis ikke resultatet så bra.

Når det er sagt; turseler SKAL hindre fri bevegelse ved uønsket trekking. Når mine hunder trekker så er det jeg som hindrer fri bevegelse (med vilje), og da er det viktig at den holder igjen uten å skade. Da er problemstillingen om selen holder seg såpass på plass at den ikke legger press på halsen, og det er avhengig av hund/sele kombinasjon.

Jeg ser ikke problemet med brystseler som passer, men for meg personlig er de best som gå-løs sele. Da vil jeg ha en sele hundene kan komme seg ut av dersom uhellet er ute og de kommer bort fra meg. Vil ikke at de skal bli sittende fast i noe, og brystseler er de enkleste å rygge ut av.

5 hours ago, simira said:

Jeg har selv ikke likt dem, men at de er "fyfy" har jeg ikke fått med meg. For meg er en tursele ikke en hund som skal trekke i, dermed skal det ikke være noen belastning å snakke om på front og skuldre. Min erfaring er også at på  min hund ligger brystreima lavt nok til å ikke kvele hunden, men høyt nok til å ikke hindre skulderbevegelse. Har man en hund som trekker konstant bruker man en sele som er laget for trekk.

Men i likhet med de fleste seler passer de ikke til alle hunder. Det er nok det største problemet etter min mening, at man ikke bare kan si at en sele er bra eller dårlig - de passer ulikt på ulike typer hunder.

Det er ikke helt relevant for diskusjonen av seletypen å sammenligne den med andre typer som åpenbart ikke passer hunden. En brystsele som ikke passer vil jo også føre til press mot luftrøret, gnagsår, at den sklir rundt ol. Poenget er at en brystsele som sitter som den skal, ligger  utenpå skuldermuskulaturen, noe som ikke er en bekymring med andre tilpassede seler.

Det er nettopp det at selen ligger rett utenpå muskulatur med mye bevegelse jeg er skeptisk til, jeg ser for meg at press her kan oppleves ubehagelig, kan føre til friksjon og ømheter, selv om hunden ikke er synlig påvirket hva gjelder steglengde. Faren om hunden må endre bevegelsesmønsteret pga. selen, tenker jeg kan være at den over tid mister bevegelighet (blir stiv) og belaster de forskjellige muskelgruppene uheldig (utvikle ubalanser, underutviklet muskulatur, annen muskulatur må kompensere og overutvikles osv) som disponerer for skader. Dette er mulige konsekvenser som berører de hundene som går med stramt bånd eller kan finne på å trekke i perioder, og også hvis selen er stilt inn litt for stramt.

Og når jeg skriver dette er det ikke for å hytte med pekefingeren, det er for å gjøre folk oppmerksomme på hva kontroversen dreier seg om. Det er jo også noe man kan rette seg etter på den måten at man bruker slike seler til aktiviteter der hunden er under kontroll (f.eks som besøkshund), men ikke på en vanlig tur eller til ettersøk fordi hunden av og til trekker litt mer der.

Men for å nevne noe helt annet, med tanke på HI: jeg tenker det kan være en fordel å ha ulikt utstyr til ulike aktiviteter, jeg da, fordi bikkjene ofte skjønner hva de skal gjøre basert på hva man tar fram. Jeg har f.eks en sele til ettersøk og en annen når de brukes som bandhund. Når de skjønner hva de ulike tingene betyr, fungerer de forskjellige selene som et signal på hva slags jobb som skal gjøres, om de skal lete etter blodspor eller ferskspor. Denne type effekt vil man miste dersom man bare bruker lapper på samme utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bevegelsesmønster, under dette bildet i denne facebook gruppen er det en kommentar fra ei som heter cecilie som deler en video av en staff som prøver forskjellige seler på tredemølle. Den viser veldig godt forskjellen på hundens bevegelse med de forksjellige selene på, deriblant en julius k9 sele. 
Facebook
Fant dessverre ikke en bedre måte å dele denne videoen på, da den er lastet opp som en kommentar og ikke via noen link. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Rocket said:

Ang bevegelsesmønster, under dette bildet i denne facebook gruppen er det en kommentar fra ei som heter cecilie som deler en video av en staff som prøver forskjellige seler på tredemølle. Den viser veldig godt forskjellen på hundens bevegelse med de forksjellige selene på, deriblant en julius k9 sele. 
Facebook
Fant dessverre ikke en bedre måte å dele denne videoen på, da den er lastet opp som en kommentar og ikke via noen link. 

Men staff er jo veldig lav og tettbygd. Hunder som er lengre i kroppen vil ha selen liggende annerledes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, simira said:

Men staff er jo veldig lav og tettbygd. Hunder som er lengre i kroppen vil ha selen liggende annerledes.


Absolutt! Og det er nok mye feilbruk! Som med alt av utstyr så må det brukes korrekt. (ev, passe korrekt i dette tilfellet)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 hours ago, Tyttebæra said:

Faren om hunden må endre bevegelsesmønsteret pga. selen, tenker jeg kan være at den over tid mister bevegelighet (blir stiv) og belaster de forskjellige muskelgruppene uheldig (utvikle ubalanser, underutviklet muskulatur, annen muskulatur må kompensere og overutvikles osv) som disponerer for skader. Dette er mulige konsekvenser som berører de hundene som går med stramt bånd eller kan finne på å trekke i perioder, og også hvis selen er stilt inn litt for stramt.

Konsekvensene ved feil bruk er da like lite relevante for diskusjonen som konsekvensene ved dårlig passform? Men begge deler er strengt tatt relevant, for kritikken mot brystseler ser ut til å være basert på feil passform eller trekking. Jeg ser ikke helt forskjellen på bryst- og y-seler i den sammenheng.

1: En brystsele og en y-sele vil gi feilbelastning ved trekking, og kan føre til ubehag, stivhet og potensielt skader over tid.
2: En Y-sele med for trang/slakk hals, med y-krysset på feil plass, som gnager bak albuene eller sitter for stramt er ikke bra for hunden. En brystsele med reima for høyt eller for lavt, for stram eller slakk, som gnager bak albuene eller sitter for stramt er ikke bra for hunden. 

Feilbelastning med brystsele vil derimot være mer synlig, mens y-seler lettere går under radaren ved feil bruk.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er mange veldig flinke til velge sele etter aktivitet. Men,det er dessverre mange hunder som burde hatt på trekksele istedet for y sele eller brystsele det høres jo på lang vei?

Endret av Gåsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/7/2022 at 1:12 AM, Pingeling said:

Konsekvensene ved feil bruk er da like lite relevante for diskusjonen som konsekvensene ved dårlig passform? Men begge deler er strengt tatt relevant, for kritikken mot brystseler ser ut til å være basert på feil passform eller trekking. Jeg ser ikke helt forskjellen på bryst- og y-seler i den sammenheng.

1: En brystsele og en y-sele vil gi feilbelastning ved trekking, og kan føre til ubehag, stivhet og potensielt skader over tid.
2: En Y-sele med for trang/slakk hals, med y-krysset på feil plass, som gnager bak albuene eller sitter for stramt er ikke bra for hunden. En brystsele med reima for høyt eller for lavt, for stram eller slakk, som gnager bak albuene eller sitter for stramt er ikke bra for hunden. 

Feilbelastning med brystsele vil derimot være mer synlig, mens y-seler lettere går under radaren ved feil bruk.

Poenget mitt var vel nettopp at dårlig passform er et problem uavhengig av seletype? Og dermed er det også mindre interessant å blande inn seler som ikke passer, alle typer seler er dårlige hvis de ikke ligger korrekt.

Kritikken av brystselen kommer av hvor reimene ligger når selen har riktig passform, for det er meningen at reimene skal ligge oppå skulderen. Jeg er bekymret for at dette kan skade skulderen, på samme måte som jeg er bekymret for at halsbånd kan skade halsen, hvis hunden gjør et utfall eller drar litt, som de fleste hunder kan gjøre på tur. Jeg vil tro brystet er bedre egnet, enn muskulaturen rundt skulderen, til å tåle dette, så alt som ikke ligger over skulderen er bedre enn brystselen etter min mening. Man bruker jo seler i de fleste tilfeller for å minimere risiko for skader på hunder som går relativt pent i bånd, og for disse kan y-sele være et alternativ. For hunder som trekker mye og hardt er ikke y-sele riktig nei, det er kun nomer og andre typer trekkseler som duger i de tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tyttebæra said:


Kritikken av brystselen kommer av hvor reimene ligger når selen har riktig passform, for det er meningen at reimene skal ligge oppå skulderen. Jeg er bekymret for at dette kan skade skulderen, på samme måte som jeg er bekymret for at halsbånd kan skade halsen, hvis hunden gjør et utfall eller drar litt, som de fleste hunder kan gjøre på tur. Jeg vil tro brystet er bedre egnet, enn muskulaturen rundt skulderen, til å tåle dette, så alt som ikke ligger over skulderen er bedre enn brystselen etter min mening. 


Hvis du har funnet seler som passer hundene dine og som du føler deg trygg på, så er det det viktigste.  ?

Jeg engasjerer meg såpass fordi jeg synes det er trist å høre at brystseler har fått en ufortjent dårlig rykte, med mindre det faktisk er skadetall som støtter opp om dette. Det er vanskelig å finne en sele som ikke presser mot strupen når hunden bøyer seg for å snuse (eller senker hode for å trekke), og for noen vil det beste alternativet være en brystsele. Da er det trist at folk blir skremt bort fra en hel seletype uten å prøve på hunden.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...