Cre-tive Skrevet 26. Juli 2022 Forfatter Rapporter Skrevet 26. Juli 2022 33 minutter siden, Bamseblanding skrev: Får slenge meg på tråden jeg og da. Vi fikk en blandingsvalp for en knapp uke siden, veldig rolig, tillitsfull og fin så langt. Etter rådslagning med barna så ble navnet Bamse. ?I likhet med valper flest får han nok mellomnavnet Piraja en tid fremover. ? Vi har to katter også, som det ser ut til at det skal få fint med, etter et par dager hvor de holdt god avstand kan de nå passere hverandre inne. Valpen viser veldig fint språk, og kattene lister seg forbi i slow motion. ? Helledussen så nydelig ??? Vakre blikket og den deiligste babymagen ?? Så deilig når de er rolig og trygge. Her har vi og katt, og de har lekt (hunden vil leke, katten blir gretten) lenge men nå etter 4 mnd ligger hunden og vasker ørene på katten ? 1 Siter
Bamseblanding Skrevet 26. Juli 2022 Rapporter Skrevet 26. Juli 2022 4 minutes ago, Cre-tive said: Helledussen så nydelig ??? Vakre blikket og den deiligste babymagen ?? Så deilig når de er rolig og trygge. Her har vi og katt, og de har lekt (hunden vil leke, katten blir gretten) lenge men nå etter 4 mnd ligger hunden og vasker ørene på katten ? Vi er i "Hunden vil leke, katten blir gretten"-fasen her enda, men drømmer om at de skal sove sammen i beste Disney-ånd! Samtidig som vi vel er fornøyd bare de aksepterer hverandre. Høres jo veldig koselig ut med kattevaskende hund! ? Siter
Bamseblanding Skrevet 26. Juli 2022 Rapporter Skrevet 26. Juli 2022 (endret) 13 minutes ago, Cre-tive said: Jeg er ingen ekspert, men er det mulig hun får oppmerksomhet når hun bjeffer? Har dere prøvd å belønne oppmerksomhet (kontakt og ikke bjeffe)? Sikkert noen her som har noen bedre tips og etterhvert ? Tenkte litt i samme baner, mest sannsynlig har den vel blitt belønnet for bjeffingen på et eller annet vis. Det sies vel også at hvis man f.eks roper nei eller lignende når den bjeffer tror gjerne hunden at du bjeffer med, så det hjelper ikke så mye. ? Kan nok være litt vrient å bli kvitt hvis den først har begynt, men man må vel forsøke å avlede og belønne annen adferd. Ikke så lett når miljøet rundt også belønner uten at man får styrt det, f.eks en sykkel som sykler forbi, også bjeffer hunden, og sykkelen forsvinner "Hurra, jeg skremte vekk sykkelen med bjeffingen min!" ? Endret 26. Juli 2022 av Bamseblanding Siter
CrissyS Skrevet 26. Juli 2022 Rapporter Skrevet 26. Juli 2022 1 time siden, Cre-tive skrev: Jeg er ingen ekspert, men er det mulig hun får oppmerksomhet når hun bjeffer? Har dere prøvd å belønne oppmerksomhet (kontakt og ikke bjeffe)? Sikkert noen her som har noen bedre tips og etterhvert ? Vi har prøvd å få til kontakt ja og belønne når hun gir oss kontakt istedet for å bjeffe, men vi har vært på ferie, så det har ikke vært så lett. ?Muligens bjeffingen har vært ekstra ekstrem nå pga.vi har vært på ferie og det er mye for henne å ta inn, ikke vet jeg. Siter
Tahind Skrevet 26. Juli 2022 Rapporter Skrevet 26. Juli 2022 6 timer siden, Bamseblanding skrev: Får slenge meg på tråden jeg og da. Vi fikk en blandingsvalp for en knapp uke siden, veldig rolig, tillitsfull og fin så langt. Etter rådslagning med barna så ble navnet Bamse. ?I likhet med valper flest får han nok mellomnavnet Piraja en tid fremover. ? Vi har to katter også, som det ser ut til at det skal få fint med, etter et par dager hvor de holdt god avstand kan de nå passere hverandre inne. Valpen viser veldig fint språk, og kattene lister seg forbi i slow motion. ? Så søt Bamse 1 Siter
CrissyS Skrevet 26. Juli 2022 Rapporter Skrevet 26. Juli 2022 11 timer siden, Bamseblanding skrev: Tenkte litt i samme baner, mest sannsynlig har den vel blitt belønnet for bjeffingen på et eller annet vis. Det sies vel også at hvis man f.eks roper nei eller lignende når den bjeffer tror gjerne hunden at du bjeffer med, så det hjelper ikke så mye. ? Kan nok være litt vrient å bli kvitt hvis den først har begynt, men man må vel forsøke å avlede og belønne annen adferd. Ikke så lett når miljøet rundt også belønner uten at man får styrt det, f.eks en sykkel som sykler forbi, også bjeffer hunden, og sykkelen forsvinner "Hurra, jeg skremte vekk sykkelen med bjeffingen min!" ? Uff, håper virkelig at det ikke det er sånn det blir fremover.. Vi får fortsette å prøve å avlede og belønne kontakt, men det er ikke så lett å få kontakt med henne når hun bjeffer. Siter
Bamseblanding Skrevet 26. Juli 2022 Rapporter Skrevet 26. Juli 2022 (endret) 17 minutes ago, CrissyS said: Uff, håper virkelig at det ikke det er sånn det blir fremover.. Vi får fortsette å prøve å avlede og belønne kontakt, men det er ikke så lett å få kontakt med henne når hun bjeffer. Nei, trikset er jo gjerne å utvikle en sjette sans for å forstå hva hun reagerer på, forsøke å følge med og så avlede rett før eller i samme øyeblikk som det skjer. Dette slik at du kan bytte ut "sykkel betyr bjeffing" med "sykkel betyr at jeg får en veldig god godbit" f.eks. Vrient men ikke umulig. Endret 26. Juli 2022 av Bamseblanding Siter
Pingeling Skrevet 26. Juli 2022 Rapporter Skrevet 26. Juli 2022 1 hour ago, CrissyS said: Uff, håper virkelig at det ikke det er sånn det blir fremover.. Vi får fortsette å prøve å avlede og belønne kontakt, men det er ikke så lett å få kontakt med henne når hun bjeffer. Det er sikkert tråder med gode råd på forumet dersom du trenger tips! 1 Siter
CrissyS Skrevet 27. Juli 2022 Rapporter Skrevet 27. Juli 2022 15 timer siden, Bamseblanding skrev: Nei, trikset er jo gjerne å utvikle en sjette sans for å forstå hva hun reagerer på, forsøke å følge med og så avlede rett før eller i samme øyeblikk som det skjer. Dette slik at du kan bytte ut "sykkel betyr bjeffing" med "sykkel betyr at jeg får en veldig god godbit" f.eks. Vrient men ikke umulig. Hun reagerer på barn som lager høye lyder(roper/leker). Det virker da som at hun også vil være med på leken og på andre hunder som bjeffer. Om en hund bjeffer til henne så begynner hun å bjeffe masse, men det virker ikke aggressivt da. Bjeffer også om hun ser sitt eget speilbilde? På tur i går reagerte hun ikke med bjeffing på verken syklist, folk som gikk forbi eller på biler og det er jo positivt. Siter
Bamseblanding Skrevet 1. August 2022 Rapporter Skrevet 1. August 2022 Er det mange som har valper som har raptus (løper rundt og er helt gale) da? Vår har "bitebyger" med jevne mellomrom hvor valpebitingen tar overhånd, og det ikke går an å gå over plenen uten at valpen henger i buksen din, men har så langt ikke hatt noen sånn "løpe rundt som en gal"-type raptuser. Blir 12 uker neste uke. Siter
Tahind Skrevet 8. August 2022 Rapporter Skrevet 8. August 2022 På 8/1/2022 at 11:26 AM, Bamseblanding skrev: Er det mange som har valper som har raptus (løper rundt og er helt gale) da? Vår har "bitebyger" med jevne mellomrom hvor valpebitingen tar overhånd, og det ikke går an å gå over plenen uten at valpen henger i buksen din, men har så langt ikke hatt noen sånn "løpe rundt som en gal"-type raptuser. Blir 12 uker neste uke. Ja, det kan skje hos oss. Det har som oftest sammenheng med at han er sliten/ overtrøtt, eller at han blir litt for ivrig med barna. Som regel klarer vi å forutse det, eller i det minste stanse det relativt raskt ved å få roet han ned slik at han sovner. Han har et inngjerdet område i gangen med seng, tepper osv., så dette er en typisk situasjon hvor vi noen ganger må sette han der for at han skal få roet seg nok til å tillate seg den søvnen han trenger ? Han sover også der på natta. 1 Siter
Box Fresh Skrevet 8. August 2022 Rapporter Skrevet 8. August 2022 Hei alle sammen! Nå har jeg vært vajlpemamma i en måneds tid. Hentet en nydelig Bichon havanais-gutt i juli. Det har vært veldig travelt, men også veldig lærerikt og koselig. Jeg har blitt veldig glad i den lille. Han er lærevillig, veldig godbitmotivert og takler det meste av sosialisering og miljøtrening veldig fint. Finner roen overalt og kan sovne enten det er hjemme, på besøk eller på uteservering. Bilkjøring i bur går bedre og bedre. Det er nå mye valpebiting og en god del raptuser, så vi trener mye på kontakttrening og å aktivisere på andre måter, og synes det går ganske greit. Det eneste som bekymrer meg er at han er VELDIG knyttet til meg. Det er jeg som har mest med han å gjøre, sover med ham om natta, går mest tur, gir mat osv. Vi har vært flinke til å la de andre familiemedlemmene ta ham med på tur og besøk, trene med godbiter, leker i hagen osv uten meg, men det er likevel piping og bjeffing bare jeg går på do eller går en tur i dusjen. Om han er i valpegrinda godtar han at jeg er i sofaen, men om jeg beveger meg bort på kjøkkenet eller sitter ved spisebordet er det helt krise. Vi har så smått begynt å øve på å være litt alene, men det går foreløpig ikke så veldig bra av samme grunn og jeg er veldig redd for at vi skal få et separasjonsangstproblem. Har dere andre med valper erfaring med dette? Kan det gå over av seg selv når han modnes litt og at han bare trenger meg som trygghet nå i starten? Jeg vet det er andre her med Havanais, så setter gjerne pris på råd og innspill. (Har skrevet eget innlegg under hundetrening også, men har ikke fått noen svar der ennå.) 1 Siter
Tahind Skrevet 8. August 2022 Rapporter Skrevet 8. August 2022 10 timer siden, Box Fresh skrev: Hei alle sammen! Nå har jeg vært vajlpemamma i en måneds tid. Hentet en nydelig Bichon havanais-gutt i juli. Det har vært veldig travelt, men også veldig lærerikt og koselig. Jeg har blitt veldig glad i den lille. Han er lærevillig, veldig godbitmotivert og takler det meste av sosialisering og miljøtrening veldig fint. Finner roen overalt og kan sovne enten det er hjemme, på besøk eller på uteservering. Bilkjøring i bur går bedre og bedre. Det er nå mye valpebiting og en god del raptuser, så vi trener mye på kontakttrening og å aktivisere på andre måter, og synes det går ganske greit. Det eneste som bekymrer meg er at han er VELDIG knyttet til meg. Det er jeg som har mest med han å gjøre, sover med ham om natta, går mest tur, gir mat osv. Vi har vært flinke til å la de andre familiemedlemmene ta ham med på tur og besøk, trene med godbiter, leker i hagen osv uten meg, men det er likevel piping og bjeffing bare jeg går på do eller går en tur i dusjen. Om han er i valpegrinda godtar han at jeg er i sofaen, men om jeg beveger meg bort på kjøkkenet eller sitter ved spisebordet er det helt krise. Vi har så smått begynt å øve på å være litt alene, men det går foreløpig ikke så veldig bra av samme grunn og jeg er veldig redd for at vi skal få et separasjonsangstproblem. Har dere andre med valper erfaring med dette? Kan det gå over av seg selv når han modnes litt og at han bare trenger meg som trygghet nå i starten? Jeg vet det er andre her med Havanais, så setter gjerne pris på råd og innspill. (Har skrevet eget innlegg under hundetrening også, men har ikke fått noen svar der ennå.) Hei! vi har en Havanais på rett over 4 måneder. Jeg har desverre ingen råd, da vår har taklet fint at jeg har vært borte selv om jeg også definitivt følger opp mest (vi har valgt å ha det slik), og det går også fint at han er helt alene. Ikke en hel arbeidsdag enda, selvsagt, men det vil han uansett sjelden trenge. Min mann er ufør og kan lufte for tissing og slikt, men har ofte ikke form til så mye mer. Derfor var det viktig for oss å øve på alenetid fra første dag selv om han er hjemme. Valpen har grind med god plass, som han er i når han er alene, og har vært rolig der siden starten. Han får lufteturer (og lek i løpet av dagen, hvis mannen er i form til det), men sover mye på formiddag uansett. som sagt, desverre ikke noen råd fra meg, men jeg tror at han rett og slett er en veldig trygg valp, som også har vært med på alt i sommer, samt forholdt seg til mange ulike mennesker og hunder + hatt korte perioder med alenetid fra første uken etter vi hentet han. jeg håper det går seg til for deres del også ? Hilsen Opus og meg 1 Siter
Tahind Skrevet 8. August 2022 Rapporter Skrevet 8. August 2022 Opus er nå 17 uker (tror jeg…?!?), og har vært på første dag med valpekurs. Vi er litt sent ute pga ferie, så de fleste valpene var en del yngre, men det gjorde ingenting. Vi kan litt av det som ble gjennomgått fra før, men det var fint å øve med både andre valper, tog rett ved, biler og andre distraksjoner! Opus måtte for en uke siden trekke ut en hjørnetann pga feilstilling. Vi skal på kontroll i morgen, men det virker å gå fint. Han taklet narkosen greit også ? han har nå god erfaring med ulike transportmidler; bil (det blir det mye av), båt, buss (spennende å reise til og fra byen på miljøtrening), OG gondol i slalåmbakken her ? alt har gått fint, og båten var nok mest skummel. Havanais-pelsen begynner å bli passe lang, men er fortsatt ok å håndtere. Vi er ikke helt bestemt på om vi blir å klippe han eller ikke enda, og vurderer det fortløpende ? 3 Siter
CrissyS Skrevet 9. August 2022 Rapporter Skrevet 9. August 2022 (endret) Nå har vi øvd mye og det har roet seg kjempemasse med bjeffingen?? Når vi er ute på tur og jeg ser/hører en bil så får jeg kontakt med henne og belønner helt til vi ikke kan se bilen lenger og det fungerer. Jeg er så glad nå!??? Men nå er vi i tannfellingsperioden og jeg gleder meg veldig til den er over, for å si det sånn? Endret 10. August 2022 av CrissyS 7 Siter
Box Fresh Skrevet 23. August 2022 Rapporter Skrevet 23. August 2022 På 8/8/2022 at 10:06 PM, Tahind skrev: Opus er nå 17 uker (tror jeg…?!?), og har vært på første dag med valpekurs. Vi er litt sent ute pga ferie, så de fleste valpene var en del yngre, men det gjorde ingenting. Vi kan litt av det som ble gjennomgått fra før, men det var fint å øve med både andre valper, tog rett ved, biler og andre distraksjoner! Opus måtte for en uke siden trekke ut en hjørnetann pga feilstilling. Vi skal på kontroll i morgen, men det virker å gå fint. Han taklet narkosen greit også ? han har nå god erfaring med ulike transportmidler; bil (det blir det mye av), båt, buss (spennende å reise til og fra byen på miljøtrening), OG gondol i slalåmbakken her ? alt har gått fint, og båten var nok mest skummel. Havanais-pelsen begynner å bli passe lang, men er fortsatt ok å håndtere. Vi er ikke helt bestemt på om vi blir å klippe han eller ikke enda, og vurderer det fortløpende ? Så nydelig Opus er og så bra at det går så fint med dere! Ville bare si takk for svaret ditt, hadde helt glemt å svare, ser jeg! Vi får bare jobbe videre, har vært litt fremgang i det siste, så får bare håpe at det ordner seg med tiden ? Her er min lille røver ❤️ 2 Siter
Tahind Skrevet 23. August 2022 Rapporter Skrevet 23. August 2022 1 time siden, Box Fresh skrev: Så nydelig Opus er og så bra at det går så fint med dere! Ville bare si takk for svaret ditt, hadde helt glemt å svare, ser jeg! Vi får bare jobbe videre, har vært litt fremgang i det siste, så får bare håpe at det ordner seg med tiden ? Her er min lille røver ❤️ Å kjære vene, så søt! 1 Siter
Tahind Skrevet 27. August 2022 Rapporter Skrevet 27. August 2022 2 timer siden, CrissyS skrev: Hope 5 måneder❤️ Gratulerer, straks 5 måneder her også ? 1 Siter
Cre-tive Skrevet 27. August 2022 Forfatter Rapporter Skrevet 27. August 2022 På 8/8/2022 at 10:55 AM, Box Fresh skrev: Hei alle sammen! Nå har jeg vært vajlpemamma i en måneds tid. Hentet en nydelig Bichon havanais-gutt i juli. Det har vært veldig travelt, men også veldig lærerikt og koselig. Jeg har blitt veldig glad i den lille. Han er lærevillig, veldig godbitmotivert og takler det meste av sosialisering og miljøtrening veldig fint. Finner roen overalt og kan sovne enten det er hjemme, på besøk eller på uteservering. Bilkjøring i bur går bedre og bedre. Det er nå mye valpebiting og en god del raptuser, så vi trener mye på kontakttrening og å aktivisere på andre måter, og synes det går ganske greit. Det eneste som bekymrer meg er at han er VELDIG knyttet til meg. Det er jeg som har mest med han å gjøre, sover med ham om natta, går mest tur, gir mat osv. Vi har vært flinke til å la de andre familiemedlemmene ta ham med på tur og besøk, trene med godbiter, leker i hagen osv uten meg, men det er likevel piping og bjeffing bare jeg går på do eller går en tur i dusjen. Om han er i valpegrinda godtar han at jeg er i sofaen, men om jeg beveger meg bort på kjøkkenet eller sitter ved spisebordet er det helt krise. Vi har så smått begynt å øve på å være litt alene, men det går foreløpig ikke så veldig bra av samme grunn og jeg er veldig redd for at vi skal få et separasjonsangstproblem. Har dere andre med valper erfaring med dette? Kan det gå over av seg selv når han modnes litt og at han bare trenger meg som trygghet nå i starten? Jeg vet det er andre her med Havanais, så setter gjerne pris på råd og innspill. (Har skrevet eget innlegg under hundetrening også, men har ikke fått noen svar der ennå.) Beklager sent svar. Jeg har en frøken på 7 mnd og selv med stor familie hjemme er hun opptatt av meg hver gang jeg reiser meg. Hun går der jeg går, og har egentlig fått lov til det. Hun tar til takke med andre om jeg ikke er hjemme ? Hun har hatt en tur med en hun ikke kjente så langt og da streiket hun ikke langt fra huset? Så stort sett går det veldig bra selv om hun er veldig avhengig av meg. Vi startet i det helt små at jeg gikk ut les bosset uten å gjøre noe nummer av det. Så økte jeg tiden saaaakte for hver gang. Nå er hun hjemme en arbeidsdag. Piper litt de første 10-15 min men finner så roen og sover nesten hele dagen ?? Siter
Box Fresh Skrevet 29. August 2022 Rapporter Skrevet 29. August 2022 På 8/27/2022 at 5:16 PM, Cre-tive skrev: Beklager sent svar. Jeg har en frøken på 7 mnd og selv med stor familie hjemme er hun opptatt av meg hver gang jeg reiser meg. Hun går der jeg går, og har egentlig fått lov til det. Hun tar til takke med andre om jeg ikke er hjemme ? Hun har hatt en tur med en hun ikke kjente så langt og da streiket hun ikke langt fra huset? Så stort sett går det veldig bra selv om hun er veldig avhengig av meg. Vi startet i det helt små at jeg gikk ut les bosset uten å gjøre noe nummer av det. Så økte jeg tiden saaaakte for hver gang. Nå er hun hjemme en arbeidsdag. Piper litt de første 10-15 min men finner så roen og sover nesten hele dagen ?? Haha, så godt å høre at det er likt hos dere. Hvor lang tid tok det før du kunne øke noe særlig? Og når var hun alene hjemme over en lengre periode for første gang? Det har vært litt progresjon her siden jeg skrev innlegget. Vi har fokusert mye på å gjøre resten av familien populære. Så hver gang jeg går gir de ham noe ekstra godt. Det har funket bra, og det er ikke alltid like krise lenger at jeg går. Jeg kan også gå på toalettet og sånt nå mens han venter utenfor når vi er alene. Vi øver mye hver dag i det daglige på at jeg går inn i andre rom og lukker døra etter meg, for eksempel om jeg skal legge på plass noe eller hente noe. Og så har vi begynt å øve på ytterdøra nå i det siste. Det går også fint. I går fikk jeg til og med gå ned i søppelkassa, men i dag gikk det ikke. Så det er litt opp og ned, og vi må prøve oss litt frem, merker jeg. Så lenge det er progresjon, så får vi vel være fornøyd, men håper at det kommer til å gå greiere etterhvert. 1 Siter
Box Fresh Skrevet 29. August 2022 Rapporter Skrevet 29. August 2022 15 timer siden, Tahind skrev: Altså… ?? Så herlig! Sånn ligger min også, rett ut! ? Siter
Box Fresh Skrevet 29. August 2022 Rapporter Skrevet 29. August 2022 På 8/27/2022 at 1:55 PM, CrissyS skrev: Hope 5 måneder❤️ Så nydelig! ? 1 Siter
CrissyS Skrevet 30. August 2022 Rapporter Skrevet 30. August 2022 12 timer siden, Box Fresh skrev: Så nydelig! ? Tusen takk? Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.