Gå til innhold
Hundesonen.no

Korthåret collie


Tyttebæra
 Share

Recommended Posts

Kjenner noen som skal skaffe seg ny hund etterhvert og de vurderer å se nærmere på rasen. De kjenner et eksemplar som de liker veldig godt, men de lurer litt på hvor representativ denne hunden egentlig er for rasen.

 Er det noen her inne som har rasen selv, eller har kjennskap til rasen, som kunne fortalt litt om sine erfaringer? :)
Særlig med tanke på
 - Helsetilstand: Ser i RAS at det er litt forskjellig på rasen, hva bør man være spesielt obs på i dag?
 - Mentalitet: Både i forhold til mennesker og hunder. Hvor stødige er de i miljø? Separasjonsangst? Er lyd- og underlagsredsler fortsatt utbredt?
 - Vaktinstinkt? Har inntrykk av at mange langhårede varsler, mer som en gårdshund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 12/19/2021 at 12:59 PM, Tyttebæra said:

Kjenner noen som skal skaffe seg ny hund etterhvert og de vurderer å se nærmere på rasen. De kjenner et eksemplar som de liker veldig godt, men de lurer litt på hvor representativ denne hunden egentlig er for rasen.

 Er det noen her inne som har rasen selv, eller har kjennskap til rasen, som kunne fortalt litt om sine erfaringer? :)
Særlig med tanke på
 - Helsetilstand: Ser i RAS at det er litt forskjellig på rasen, hva bør man være spesielt obs på i dag?
 - Mentalitet: Både i forhold til mennesker og hunder. Hvor stødige er de i miljø? Separasjonsangst? Er lyd- og underlagsredsler fortsatt utbredt?
 - Vaktinstinkt? Har inntrykk av at mange langhårede varsler, mer som en gårdshund.

Nå har jeg kun erfaring med frøkna mi på året, men kan jo svare utifra det. :) 
Først og fremst så er det en liten rase tallmessig, så det kan ta tid å få seg valp. Vær forberedt på det og bruk tiden på å finne rett oppdretter for dem. I forhold til å møte rasen så hadde jeg kontaktet oppdrettere, de kan sette dem i kontakt med sine valpekjøpere f.eks som bor i nærheten eller om de har kenneltreff eller sånn invitere dem der. 

Ikke alle med kortis HD/AD røntger, men det var noe jeg var obs på. At foreldre hadde kjent status i det minste, og aller helst A/B, selvom resten av slekta kanskje ikke er veldig kjent. (Igjen, liten rase så en C kan være innafor på rett individ, men da mot fri partner)
Ang RAS så skal vel denne opp til ny vurdering såvidt jeg vet. Det har vært noe fertilitets problemer i senere år, tisper som ikke tar seg etc, så regner med dette kommer med i den nye RAS. 
MDR1 er ikke en sykdom i seg selv, men det er en overfølsomhet på ivermectin og lignende medisiner. Dette gentestes det for.

CEA og CRD er også en velkjent ting, dette øyelyser de fleste valpene sine for svjv før levering. 
Som du sikkert leste i RAS så må man på begge disse tingene også veie opp hunder som er bærer etc uansett skal gå i avl pga mengden avlsmateriale vi har, og man som kjøper må nesten vurdere hva man ønsker å kjøpe valp fra selv. 
Ellers opplever jeg dem som en frisk og robust rase!

Jeg har vært obs på dette med underlag med mi, ikke fordi jeg så noe antydning hos henne, men fordi jeg vet det historisk har vært ei greie. Så vi har oppsøkt masse forskjellig i valpestadiet og jeg utfordrer henne den dag i dag også om jeg finner noe "nytt". Eneste hun ikke liker er egentlig når hun ikke har kontroll selv. f.eks ikke fan av å bli "manhandled", rullet over på siden eller på rygg for å klippe klør, men finner seg i det liksom, ikke noe panikk eller noe.
Lyd har ikke vært et problem i det hele tatt for oss, både Limit og pus sov seg gjennom nyttår i går, og det smalt godt rundt her for å si det sånn. 
Ellers rent igjennom enormt kjekk hund som eeelsker folk og barn og egentlig alt som lever. :lol: Tror ikke vi har møtt noen som hun ikke har sjarmert i senk. Oppleves litt som en katt, presenterer rumpa si for å bli klødd på krysset, og åler seg mellom beina på folk. Veldig lett å lære slalom mellom bena med for å si det sånn. :lol: 

Har ikke hatt noe problem med seperasjonsangst her, men så er jeg ufør og har dermed kunne brukt så lang tid jeg bare orket på å være alene. Men jeg har ikke hørt at det skal være utbredt på rasen. 

Jeg har dratt frem en del lek og iver i mi fra hun var liten så hun er veldig kjekk å trene med også, men har en veldig god avknapp også. Så kan dra henne rimelig høy i drift, men også slå henne av kjapt med "ferdig" og mitt eget kroppspråk. 
Jeg er kronisk syk og har dermed dager der det ikke skjer noe som helst. Det har også gått helt fint. Har gjerne kong med råfôr i fryseren klar til slike dager da, så hun får brukt seg bittelitt i det minste. 
Vi har vært på en del kurs og jeg har enda ikke funnet noe hun ikke synes er gøy, alt fra valpekurs til rundering er kjempekult. 


Hun vokter så absolutt, fra hun var liten har hun ville varsle på bildører som blir slått igjen på natta etc. Men jeg har vært veldig på det da jeg ikke liker så mye lyd. Men nå bor jeg i blokk i et byggefelt på ene siden og populær tursti på andre siden, så ikke sikkert det hadde vist seg om vi bodde mer landlig til f.eks. Jeg var også litt dum i sommer, da jeg var syk (lungebetennelse) og lot henne sitte en del å se på livet og "styre seg selv", og da fikk nok vokten utvikle seg mer enn jeg liker. Så nå har hun forbud mot vinduskikking her hjemme. ? Vokter ikke når vi er på besøk hos andre. 
Ellers så "snakker" collien litt, stønner i søvne f.eks, ganske komisk når det kom "gammel mann" lyder ut av lille valpen. :lol:  Koselyder er også vanlig. 

On 12/20/2021 at 12:53 PM, QUEST said:

Legger til; hvordan er pelskvaliteten på kortisene? Her tenker jeg på ‘værbestandighet’ i forhold til regn, våt vegetasjon og kulde?  :)

Like god som Beaglen jeg hadde før. Nesten enda tettere underull synes jeg faktisk. Men med mer periodisk røyting. Beaglen var liksom 24/7/365, det synes jeg ikke collien er på samme viset. Bruker dekken mest for min del og for musklaturen sin del mer enn noe annet. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rocket Takk for et utfyllende svar, frøkna di høres ut som en veldig flott hund. :wub: Høres ut som hun er ganske lik den som de er veldig fan av, så det virker jo lovende. Kjenner jeg selv får lyst på en. :lol:

Greit å få vite mer om dagens helsesituasjon og at det kommer få valper per år så man vet at man må være tidlig ute.

De kommer til å ta kontakt med oppdrettere for å besøke dem og evt. høre om det bor eventuelle avkom i relativ nærhet hvis de velger å sjekke rasen ut nærmere. De bor langt oppe i nord og har tidligere måtte reise langt for å få møtt oppdrettere av forrige rase, dermed ønsker de å strekke ut følerne litt på nett i første omgang før de gjør mer ut av det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kortis! Og det er en toppers rase på alle måter. Spesielt om du er glad i hår på brødskiva. ?

Jeg bruker å si at rasen har to store bakdeler - det blir mye hår etter de i røytinga og de er som Smashreklamen da det er vanskelig å holde seg til bare en. 

Helsemessig er rasen generelt friskere enn langhåren da det er lite øyesykdommer, minimalt med HD og de fleste er nervefaste mtp. lyd og underlag. Men det har dukket opp en og annen AD på rasen (jeg var vel en av de første som begynte å røngte både HD og AD...) og det kan være noe allergi ute og går på enkelte. 

De fleste er trivelig hunder som går overens med alt og alle, men de er hunder og dette kan derfor selvfølgelig variere. Har igjen en hannhund nå da jeg mistet tispa mi for ikke lenge siden, og han er ikke noe særlig glad i andre hunder. Han bor sammen med flere så er det ikke værre enn at han trekker seg unna og vil helst ha litt avstand. Ikke utagere han heller mot fremmede, men han viser tydelig med hele seg at han ikke ønsker nærkontakt.

Klarer seg fint gjennom den norske vinteren, men bruker potesokker da han fort blir kald på tottisene sine. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/3/2022 at 7:37 PM, Tyttebæra said:

@Rocket Takk for et utfyllende svar, frøkna di høres ut som en veldig flott hund. :wub: Høres ut som hun er ganske lik den som de er veldig fan av, så det virker jo lovende. Kjenner jeg selv får lyst på en. :lol:

Greit å få vite mer om dagens helsesituasjon og at det kommer få valper per år så man vet at man må være tidlig ute.

De kommer til å ta kontakt med oppdrettere for å besøke dem og evt. høre om det bor eventuelle avkom i relativ nærhet hvis de velger å sjekke rasen ut nærmere. De bor langt oppe i nord og har tidligere måtte reise langt for å få møtt oppdrettere av forrige rase, dermed ønsker de å strekke ut følerne litt på nett i første omgang før de gjør mer ut av det.

Bare hyggelig! Som mowgli skriver, de er litt som smash, klarer seg ikke med bare 1. ? (Ja, blir 1 til her i hus etterhvert ?)

 

Jeg vet Lill @Perfect Image har hvertfall et par hunder fra sitt oppdrett nordover. Cleo som er halvsøster til frøkna mi f.eks bor i Bodø eller deromkring tror jeg? Det kan @PixinaCollie (lindsor collie) svare på. (Begge er å finne på Instagram og på Facebook, vet ikke hvor aktive de er her lenger) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 1/4/2022 at 1:14 PM, mowgli said:

Jeg har kortis! Og det er en toppers rase på alle måter. Spesielt om du er glad i hår på brødskiva. ?

Jeg bruker å si at rasen har to store bakdeler - det blir mye hår etter de i røytinga og de er som Smashreklamen da det er vanskelig å holde seg til bare en. 

Helsemessig er rasen generelt friskere enn langhåren da det er lite øyesykdommer, minimalt med HD og de fleste er nervefaste mtp. lyd og underlag. Men det har dukket opp en og annen AD på rasen (jeg var vel en av de første som begynte å røngte både HD og AD...) og det kan være noe allergi ute og går på enkelte. 

De fleste er trivelig hunder som går overens med alt og alle, men de er hunder og dette kan derfor selvfølgelig variere. Har igjen en hannhund nå da jeg mistet tispa mi for ikke lenge siden, og han er ikke noe særlig glad i andre hunder. Han bor sammen med flere så er det ikke værre enn at han trekker seg unna og vil helst ha litt avstand. Ikke utagere han heller mot fremmede, men han viser tydelig med hele seg at han ikke ønsker nærkontakt.

Klarer seg fint gjennom den norske vinteren, men bruker potesokker da han fort blir kald på tottisene sine. 

Hår på brødskiva er da ingenting, har de siste dagene dratt ut hår fra mellom tenna etter tannpussen. :blink::lol: Disse folka her har hatt korthåra røytehunder hele veien, så de forventer hår. :)

Takk for enda et synspunkt på helse og mentalitet. Høres ut som en kjekk rase så langt da. Jeg tenker at en hund som håndterer usikkerhetene sine slik som din er helt ok å forholde seg til. Det er mer store redsler og slikt som er ønskelig å unngå, og som jeg opplever at det finnes en del av blant den langhårede varianten (eller så kjøper folk i område her fra samme kennel/linjer kanskje, sånn at jeg har et skjevt inntrykk).
 

On 1/11/2022 at 1:44 AM, Rocket said:

Bare hyggelig! Som mowgli skriver, de er litt som smash, klarer seg ikke med bare 1. ? (Ja, blir 1 til her i hus etterhvert ?)

 

Hehe, du får ha lykke til med nr. 2 :D Krysser fingrene for at den blir like fin som nr. 1. :ahappy:

 

Quote

Jeg vet Lill @Perfect Image har hvertfall et par hunder fra sitt oppdrett nordover. Cleo som er halvsøster til frøkna mi f.eks bor i Bodø eller deromkring tror jeg? Det kan @PixinaCollie (lindsor collie) svare på. (Begge er å finne på Instagram og på Facebook, vet ikke hvor aktive de er her lenger) 

On 1/16/2022 at 5:18 PM, PixinaCollie said:

I Bodø bor det et par stykker, Cleo som vi hadde bor hos ei god venninne av meg, send meg en PM så kan jeg sette dere i kontakt ?

Ellers har to kortiser som bor på Tverlandet, kan også sette deg i kontakt med dem ?

Bodø og omegn er dessverre ganske langt unna, ikke bare å svinge innom der. Men takk for tips om hvem som har hunder litt lenger nord :flowers:, da vet man hvor man skal begynne å henvende seg om man bestemmer seg for å se seriøst på rasen og er klar for å kjøre litt for å hilse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...