Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp med dårlig apetitt for tørrfor og diare av vom


RobertMM
 Share

Recommended Posts

Staff 11 mnd har hatt dårlig matlyst for tørrfor helst siden jeg fikk han da han var 8 uker og undervektig.

Han spiser vom, men har tidvis mye diare/løs mage med slim, og kan følgelig ikke spise det. Der skal ikke mer til enn et par biter med vom kjøttboller innrørt i tørrfor før han spiser opp alt - men får fortsatt løs mage.

Kort og godt; vom - som han spiser, er ikke et alternativ, heller ikke for å røre inn

Har brukt acana og royal canin sitt valpefor, men han spiser knapt halvparten av dagsbehovet. Ikke fremstår han som særlig sulten når jeg girer han litt opp før jeg setter ned skålen heller.

Kjøpte inn noe som skulle være dt slags «hundekrydder» med tørrvom-smak. Det fungerte bra i 3-4 dager.

Han er for øvrig frisk og rask, og har veldig lyst på maten min. Så det er kun en småspist hund som fort blir matlei.

Har hart 3 staffer før og aldri hatt problem med spisingen…

Har spurt litt rundt om det ikke finnes noe super-tasty valpefor, men ikke blitt særlig mye klokere.

Råd/tips?

Endret av RobertMM
Ny topic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • RobertMM changed the title to Valp med dårlig apetitt for tørrfor og diare av vom

11 mnd er ikke en valp lengre, men en unghund. Du bør begynne å gå over til voksenfôr så han få riktig næringssammensetning. Det kan også ha noe å si for matlysten, siden valpefôr inneholder mye energi fordi de skal vokse.

Diaré av Vom er ikke normalt, har dere sjekket hos dyrlege, og tatt opp dette med allergi? Hvordan er søsknene?

Så lenge han ikke blir for tynn så gjør det heller ikke noe om han spiser for lite. Da får han i seg det han trenger. Begge mine har vært akkurat likedan, veldig småspiste som unghunder, men aldri undervektige.

Jeg ville fortsatt å gi hunden mat til faste tider om dagen, gjerne to ganger, og litt mindre enn det han får nå, helst ikke mer enn han faktisk spiser. Fôranbefalingene på posene er også nettopp det, og erfaringen min er at de færreste trenger like mye som produsentene mener de skal ha. Mine har tidvis gått på halvparten uten å bli tynne, litt avhengig av fôrtype.

Ta bort maten etter ti minutter, og gi fast mengde til neste måltid også. Så kan du heller øke hvis/når han begynner å spise opp. Så lenge hunden ikke blir undervektig så er det sjelden grunn til bekymring, men en tur til dyrlegen kan også være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være pubertale hormonendringer som påvirker matlysten? Jeg hadde en (ikke staff) som rett og slett ikke hadde tid til å spise hver dag når han hadde fått ferten av at det var løpetisper innen en mils omkrets. Eneste som stod i (bak)hodet på ham var å få ****. 
 

Ellers tenker jeg at rå kylling og rått svin fra industrielt dyrehold er potensielt farlig pga bakteriene. De slutter jo ikke formere selv om man fryser det ned, det går bare saktere. Det ble advart om dette fra veterinærer eller Mattilsynet eller hvem det nå enn var på nrk.no for flere år siden, men da med tanke på menneskehelse. Jeg tenker at det kan påvirke hundetarmen til å kaste det fortere ut også, derav diareen? MUSH har råfor uten kylling og svin. Kan være verdt et forsøk? Ellers kan stekesjy over tørrforet kanskje smake det til litt. Å bløte tørrforet opp og tilsette litt saus med litt smak har vært en vinner til flere hunder her. Om jeg bare har helt saus på tørre kuler, så har sausen blitt slikket av og tørrforkulene blitt liggende igjen ?

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer han på alle typer VOM? Også lam / storfe?  Alternativt kan du jo kjøpe litt frysetørket ren vom og blande i maten ( med vann) ?  Eller se om du kan få tak i Norwegian Polar som er kokt, tåler han det er det verdt å bytte fremfor å kaste mat kanskje? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...