Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Så mange velge i til lillegull som jeg hentet igår. Helst ett som ikke er så bredt da målet er han skal begynne med sele, men trenger et behagelig halsbånd til han for lufteturer i hagen og ID brikke. Jeg bruker en tynn sporline til så han kan utforske miljø i fred og ro når vi er ute.

noen har anbefalt retriever kobbel /jakt kobbel som er halsbånd og leiebånd i ett - Men det er vel halvstrup?  Ikke beste for valp vil jeg tro? 
 

hva bruker dere ferske valpeeiere for perioden i starten og hvorfor? 

Endret av Lillymy
Skrevet

Halvstrup er ikke noe mer skadelig enn et vanlig halsbånd, det kan reguleres så det ikke skal strupe hunden. Men hvis du skal bruke langline anbefaler jeg uansett sele. Med så lang line kan han få god fart til å få kraftige rykk i nakken om du må stoppe ham eller han setter seg fast. Kjøp en sele med gode reguleringsmuligheter rundt hals, bryst og mage så han har å vokse i. Gjerne paddet med fleece.

Jeg bruker kun halsbånd på voksne hunder som kan å gå pent i bånd uten å trekke, i transportetapper som mellom bil og veterinær, stevner/trening det båndet uansett skal av, osv. Ellers kun sele. Som halsbånd har jeg brede fleece halsbånd i halvstrup, ala disse: https://www.4poter.no/?product=yukon-fleece-halstrup-halsband-mrefleks

(generelt kjøper jeg også fortrinnsvis utstyr med refleks på)

Skrevet
14 minutes ago, simira said:

Halvstrup er ikke noe mer skadelig enn et vanlig halsbånd, det kan reguleres så det ikke skal strupe hunden. Men hvis du skal bruke langline anbefaler jeg uansett sele. Med så lang line kan han få god fart til å få kraftige rykk i nakken om du må stoppe ham eller han setter seg fast. Kjøp en sele med gode reguleringsmuligheter rundt hals, bryst og mage så han har å vokse i. Gjerne paddet med fleece.

Jeg bruker kun halsbånd på voksne hunder som kan å gå pent i bånd uten å trekke, i transportetapper som mellom bil og veterinær, stevner/trening det båndet uansett skal av, osv. Ellers kun sele. Som halsbånd har jeg brede fleece halsbånd i halvstrup, ala disse: https://www.4poter.no/?product=yukon-fleece-halstrup-halsband-mrefleks

(generelt kjøper jeg også fortrinnsvis utstyr med refleks på)

Takk for kjempefine innspill - min første hund. Jeg tenkte jeg skulle ta han med til butikken for å finne sele til han, men har bare hatt han i to dager så litt tidlig enda ;) 

Skrevet
13 hours ago, Lillymy said:

Takk for kjempefine innspill - min første hund. Jeg tenkte jeg skulle ta han med til butikken for å finne sele til han, men har bare hatt han i to dager så litt tidlig enda ;) 

Ikke noe tidlig det? De tåler en liten tur ut selv om de ikke skal oppleve mest mulig de første dagene.

  • Like 2
Skrevet

Jeg liker halvstrup da jeg har langhåra ulldott der det er vanskelig å feste klips uten at det lugger.

Jeg liker non stop sine halvstrup.

Evt Mr sin som er regulerbar. Men jeg har registrert litt toving i Ulla på samojeden der.

  • Like 1
Skrevet

Henger meg på Simira her! 
Ut og miljøtrene med dere! :D Dyrebutikken er en ypperlig plass og starte! :D Bare husk at med valper så teller man inntrykk ikke minutter/lengde man er ute med dem. Så bare det å sitte et sted å se på livet kan være slitsomt for en liten tass. ❤️ 
Valper kan være eksplosive små saker ifht raptus osv så jeg anbefaler bredt halsbånd uansett så lenge man skal koble et bånd i det! (Mi frøken heiv seg bl.a uti buskene utfor kl 4 på natten sånn helt plutselig, når vi var ute for en tissetur. ?)

  • Like 1
Skrevet
On 6/27/2021 at 11:42 PM, Rocket said:

Henger meg på Simira her! 
Ut og miljøtrene med dere! :D Dyrebutikken er en ypperlig plass og starte! :D Bare husk at med valper så teller man inntrykk ikke minutter/lengde man er ute med dem. Så bare det å sitte et sted å se på livet kan være slitsomt for en liten tass. ❤️ 
Valper kan være eksplosive små saker ifht raptus osv så jeg anbefaler bredt halsbånd uansett så lenge man skal koble et bånd i det! (Mi frøken heiv seg bl.a uti buskene utfor kl 4 på natten sånn helt plutselig, når vi var ute for en tissetur. ?)

Takk, vi tok en tur til dyebutikken på Mandag.  Han endte opp med en svart liten sele fra Dogman + et halsbånd og leiebånd fra Trine. Han var så flink så, satt bare på disken han mens de prøvde sele på han, ikke noe problem det :D  

Han er egentlig flink til å gå i bånd faktisk - men ikke leiebåndet, om jeg har lang line på han går han kjempefint.  

Godt dere sier til meg! er min første hund, i alder av 40 år - Så jeg er nok i overkant dillete på slike ting -så jeg kan godt slappe av litt tenker jeg  :D 

  • Like 1
Skrevet
On 6/30/2021 at 3:11 PM, Lillymy said:

Takk, vi tok en tur til dyebutikken på Mandag.  Han endte opp med en svart liten sele fra Dogman + et halsbånd og leiebånd fra Trine. Han var så flink så, satt bare på disken han mens de prøvde sele på han, ikke noe problem det :D  

Han er egentlig flink til å gå i bånd faktisk - men ikke leiebåndet, om jeg har lang line på han går han kjempefint.  

Godt dere sier til meg! er min første hund, i alder av 40 år - Så jeg er nok i overkant dillete på slike ting -så jeg kan godt slappe av litt tenker jeg  :D

Første valpen er kjempespennede uansett alder! Så du må bare spørre! Det finnes ingen dumme spørsmål! ❤️ 

  • Like 1
Skrevet
10 hours ago, Rocket said:

Første valpen er kjempespennede uansett alder! Så du må bare spørre! Det finnes ingen dumme spørsmål! ❤️ 

Tusen takk, så koselig dere er :) Han er flink med selen sin, han står stille mens jeg bare trer den over hodet på han - Og venner seg nå til selen sin fra Dogman og Trine halsbåndet samtidig. Han har på halsbånd bare pga tag'en sin, jeg bruker ikke halsbånd for tur.  Han er jo en Lhasa og jeg skal ha bamseklipp på han. Hva tenker dere om sele for semi langhåret hund etterhvert? som både er " ergonomisk" og ikke lugger? 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...