Jump to content
Hundesonen.no

Tips til tørrfor valp med god smak

Recommended Posts

Trenger tips ift foring av valp.

Valpen får for tiden Mush. Jeg begynte å blande inn litt Labb tørrfor (typ 1/3 eller 1/4 av rasjonen), noe valpen elsket i starten, men nå lar hun tørrforet ligge. 
Trenger egentlig tips til et tørrfor med god smak, og som ikke er så veldig stivt i pris (Mush er liksom ikke billig, så ønsker i utgangspunktet ikke å fullfore på det). Grunnen til at jeg ønsker å fore med tørrfor i tillegg er fordi da kan jeg bruke foret til trening også. Men da er det viktig at dette er noe hun liker godt🙈

1 time siden, ebmille skrev:

Trenger tips ift foring av valp.

Valpen får for tiden Mush. Jeg begynte å blande inn litt Labb tørrfor (typ 1/3 eller 1/4 av rasjonen), noe valpen elsket i starten, men nå lar hun tørrforet ligge. 
Trenger egentlig tips til et tørrfor med god smak, og som ikke er så veldig stivt i pris (Mush er liksom ikke billig, så ønsker i utgangspunktet ikke å fullfore på det). Grunnen til at jeg ønsker å fore med tørrfor i tillegg er fordi da kan jeg bruke foret til trening også. Men da er det viktig at dette er noe hun liker godt🙈

NRK-Hundetrener-Maren anbefalte i podcasten sin å ikke drive å bytte for hele tiden. Det var bedre å heller i en periode lage litt mindre porsjoner slik at hunden var litt sulten da den var ferdig med å spise.

Det er ikke noe problem å variere litt på fôr, så lenge man ikke bytter hele tiden for å friste hunden til å spise om den er småspist.

Du kan vel fint bruke tørrfôr til godbiter uten at det fôres med det. Men jeg ville nok brukt et noe annet enn Labb, som er litt et billigfôr egentlig, som har mye fyllstoff og lite næring.

Når det gjelder smakelighet så tipper jeg fôr med fisk i smaker mer enn andre, for eksempel. Jeg er veldig fornøyd med Robur, men du må nesten prøve deg fram på hva som fungerer best for dere.

Kjøp mindre pakker av forskjellige merker og prøv, det er ikke noe standard svar for hva kresne hunder liker har jeg funnet ut. Dyrebutikkene har ofte smaksprøver som bare inneholder noen hundre gram.

Ellers kan det jo være greit å teste ut om de spiser om man blir gjerrigere på fôret en periode, som foreslått over. Selv har jeg derimot en hund som heller ser ut som et beinrangel enn å spise tørt, så taper de seg mye i vekt er ikke det en holdbar strategi.

Kan forøvrig anbefale å bytte ut MUSH med VOM for økonomien sin del, VOM er mye billigere.

Takk dere! Jeg får en grais sekk på 2kg av pure narural sitt valpefor siden jeg ble venn av musti, så skal prøve og se hvordan hun liker det🙈 evt har jeg vært innom tanken på å gå over og fullfore på Vom💪🏼

Slenger meg på V&H anbefalinger, absolutt det beste fòret for oss😊 Tips til smakelig tørrfòr: Virbac HPM Gastro. Lukter som utenfor et slakteri på en varm sommerdag...nam nam! 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg er foreløpig kjempeimponert over hva som bor i min korthårscollie.  Ikke på BC nivå, men hun lærer kjapt og trenger ikke mange repetisjonene før hun skjønner ting. Og når hun har lært det så sitter det. Om du har lyst å kikke litt på rasen og se dem i bruk i lydighet hvertfall så anbefaler jeg "teamwizards_smoothcollie" på instagram.  Ang AG så kan jeg ikke svare på det, vi kommer nok til å prøve oss litt når hun er gammel nok og korona tillater det for hun elsker når ting går fort! Jeg ser dog for meg at hun ikke kan stille opp mot farten på en BC b.la.  Frøkna mi kommer forøvrig fra @Perfect Image sitt oppdrett.  Støtter opp om forslaget om sheltie forøvrig! De er kjappe små saker som ofte hevder seg i AG såvidt jeg har fått med meg.
    • Jeg har erfaring med delt hund, eller pass over lengere tid. Har vært null problem 😊
    • Har ikke snøring på puddel, så kan ikke gi noe sikkert svar. Vil tro det handler om at det står i rasestandarden at de ikke skal være flerfarget, dermed blir det ansett som en "kosmetisk" (les: utstillings) feil. Prinsippet eksteriør-bedømmelse gir mening, både for å sikre en viss typelikhet og for å sørge for at rasen beholder viktige eksteriøre trekk. Derimot blir det et problem når man kun ser på en hunds premiering på utstilling, og slutter å bry seg om hva den har prestert på prøver. Ikke for det, mange brukslinjer er avlet i andre retning for å prestere best mulig og ligner ikke på den opprinnelige versjonen av rasen heller.
    • Jeg vet om to tilfeller om delte hunder. Og det gikk ikke så bra, av forskjellige grunner: En velvoksen tispe ble skilsmisse-hund, hvor de to eierene byttet på å ha hunden i en mnd av gangen. Den ene parten gav hunden masse menneskemat. Gikk tur i flexi-line, slik at hunden vimset omkring. Så fikk den andre hunden til seg, og da var det å sette i gang med slankekur, og lære hunden å gå fint i bånd, og få på plass hverdagslydighet igjen. Måneden etter var det fetekur, og igjen la hunden vimse omkring. Hunden taklet det ganske bra. Men det gikk jo heller dårlig med samarbeidet med de to menneskene. Så den ene gav fra seg hunden, slik at hunden fikk kun ett hjem. En annen hund ble omplassert og avtalen var at gamle-eier skulle få låne hunden av og til. Da hunden ble omplassert ble den dypt deprimert etter omplasseringen, og de nye eierne måtte aktivisere hunden mye for å få depresjonen på avstand. Det tok lang tid, men så fant den roen og koste seg mye i sitt nye hjem. Etter ett halvt år fikk første-eier treffe hunden igjen, og hadde den hjemme hos seg i 2 uker. Hunden ble så glad for å komme hjem igjen, så da den etter 2 uker ble levert tilbake til de nye-eierene, ble den deprimert igjen. Heldigvis ble begge parter enig at dette kunne de ikke la hunden gå gjennom flere ganger. Så første-eier så aldri hunden sin igjen. Og den ble gammel i det nye hjemmet sitt. Hvor han koste seg. Han klarte bare ikke byttingen. Jeg tenker det har mye å si på hunden, hvor knyttet den blir til sin eier. De er jo veldig forskjellige.  
    • Vår hund ble veldig stresset av at ene eieren måtte ukependle i en seks måneders tid da valpen var 4 måneder.  Da hun endelig roet seg med det flytta samboeren hjem igjen og det utløste igjen en ny stressperiode som varte ca 3 uker.  Jeg ville ikke gjort det igjen (vi hadde ikke noe valg dessverre).
  • Nylig opprettede emner

• Create New...