Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


ebmille
 Share

Recommended Posts

Trenger tips til burstørrelse. 
I voksen alder kommer hunden til å bli rundt 40cm i skulderhøyde og rundt 10-12kg. 
 

Hvilken burstørrelse ville du anbefalt til en hund på den størrelsen? Buret skal brukes innendørs på natten bl.a. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste voksne hunder trenger ikke bur innendørs. Tvert i mot trenger de å kunne veksle på liggeplass, bevege seg litt, og ha tilgang til vann.

For skjerming av valp eller møbler, adskilling av rom og sånt i valpetiden så er det fint å sette opp kompostgrinder som du får kjøpt på Plantasjen, biltema o.l. Eventuelt det største buret du får kjøpt, så valpen har god plass.

I bil er det derimot viktig at buret er passe, og ikke alt for stort. Hunden skal kunne sitte oppreist, og ligge komfortabelt, men ikke bli kastet rundt for mye i en evt. kollisjon.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fra mattilsynets regler for bruk av bur:

Screenshot_20210317-172902_Dropbox.jpg.9e6019f5a1afafd17f05b795f17739cc.jpg

De har så vidt jeg vet også regler for hvor lang tid hunden kan oppbevares i bur. 

Har personlig aldri forstått behovet for å bruke bur inne. De fleste hunder takler fint å være løse i huset og gjør de ikke det så bør man ta tak i det problemet på en annen måte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen☺️ Hunden skal ikke bo i bur om natten «for evig», men kanskje en stund, for føler ikke jeg har kontroll på natten hvis den vandrer og skulle skade seg på noe. Men en sånn kompostbinge fra biltema var jo lurt? bilbur har jeg, og det er passe ift både komfort på lengre turer og sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ebmille skrev:

Takk for svar alle sammen☺️ Hunden skal ikke bo i bur om natten «for evig», men kanskje en stund, for føler ikke jeg har kontroll på natten hvis den vandrer og skulle skade seg på noe. Men en sånn kompostbinge fra biltema var jo lurt? bilbur har jeg, og det er passe ift både komfort på lengre turer og sikkerhet.

Kjekt å høre at hunden ikke skal bo i bur for evig. :) jeg er ikke så stor fan av bur. Minien her i huset er omplassert og de forrige eierne hevdet at han elsket buret sitt og trengte det for å føle seg trygg og for å kunne slappe av. Første dagen her

kikket han innom buret, siden har han verken sett på det eller vært innom. Det gleder meg at han kan finne tryghet uten å være i bur. Ellers er min erfaring at når hunder vandrer om natten så handler det kun om å finne en god plass å ligge, så ikke særlig sjanse for at de skader seg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Nemi1 said:

Ellers er min erfaring at når hunder vandrer om natten så handler det kun om å finne en god plass å ligge, så ikke særlig sjanse for at de skader seg

Og skulle hunden vandre av andre grunnen hjelper det ikke med passivisering i bur. Det løser ikke den underliggende årsaken til at hunden ikke finner ro.

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...