Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ medisin for "trege" testikler?


Lotta

Recommended Posts

Har noen av dere med hell forsøkt å gi alternativ medisin til hannhunder (valper) som er trege med å få testiklene ned? I så fall, hva har dere prøvd og hvordan var effekten?

Du kan prøve akupunktur - det har flere venner av meg forsøkt på sine hunder med gode resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Vet om folk som har gitt sin unghund homepatiske piller med det resultat at begge testikler var på plass i løpet av dager. Nøyaktig hva som ble gitt vites ikke, men jeg har event navnet på homeopaten. Har også hørt at massasje skal kunne hjelpe.

Rent teoretisk er det vel "ulovlig" å framkalle "dropping av testikler"..........?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å prøve ut mye rart er at man ikke vet om det er det som forårsaket at testiklene kom ned, eller om de uansett ville gjort det av seg selv.

Men hvis vi sier at det er det som fikk testiklene til å komme ned, blir ikke det litt ødeleggende for avlen videre? Vil man ikke ha friskest mulige hunder som får ned testiklene på en naturlig måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å prøve ut mye rart er at man ikke vet om det er det som forårsaket at testiklene kom ned, eller om de uansett ville gjort det av seg selv.

Men hvis vi sier at det er det som fikk testiklene til å komme ned, blir ikke det litt ødeleggende for avlen videre? Vil man ikke ha friskest mulige hunder som får ned testiklene på en naturlig måte?

Det er en grunn til at hannhunder med testikkelmangel blir premiert med 0. premie på utstilling: Det er arvelig.

Ergo er det min personlige mening at man skal unngå for mye "tukling" med dette. Er det meningen at de skal komme ned kommer de nok ned. Men det er selvførgelig skrekkelig synd om man har et "lovende emne" som mangler en testikkel, og jeg skjønner frustrasjonen og ønske om å "framkalle droppingen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine gutter var veldig treg med å få ned den ene, så han flyttet opp til oppdretteren sin en mnds tid (fra han var 8-9 mndr) og bodde der sammen med flere løpetisper.

Jeg har ingen idè om den hadde kommet ned av seg selv uten denne påvirkningen (han var veeeeldig glad i damene..) - men begge var nede når han kom hjem igjen i hvertfall. Dette ville jeg i alle fall si er en veldig "naturlig påvirkning", men av andre grunner gikk han aldri i avl. Så det var kun kosmetisk for hans del i hvertfall..

Vet om flere andre hanner som har fått div. hormonkurer fra veterinær for å få ned testiklene også, noen med hell - andre ikke. En hund som måtte gjennomgå noe slikt ville jeg nok ikke brukt videre i avl, men det gjøres nok likevel ("det man ikke vet har man ikke vondt av").

Men det er jo ikke bra for en hund å ha den ene (eller begge) testiklene oppe i buken heller - så fremfor operasjon så kan jo en slik "kur" forsvares, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...