Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Med en langhåret hund som er med i stallen hele dagen (jobber og bor i stallen), ser jeg at jeg kommer til å ha behov for å kunne «hive henne» i dusjen uten noe stress og kamp. Vil derfor høre deres beste råd og om dere har noen spesielle tips og triks til å gjøre dusjing til en positiv og hverdagslig greie for valpen. Vi har en veldig åpen og innbydende dusj som hun allerede har hoppet frivillig inn i flere ganger når hun har fått være med inn på badet.

Hvordan starter man - sette i gang vannet mens hun er der inne, la det renne litt vann på henne eller bare kjøre på med full sjamponering første gang? 

Fikk tips om å smøre litt peanøttsmør på veggen i dusjen så hun har noe å drive med i mens, noen tanker om det eller idéer om andre dusjvennlige godbiter?

Skrevet

Eg diller minst mulig :) Tar hunden/valpen inn i dusjen, dusjer gjerne på beina først, før eg tar kroppen og tar på sjampo. . Mine synes det er digg å bli tørket i håndkle etter dusj, så det blir superbelønningen etterpå. De får ingenting mens de er i dusjen. Alle her har godtatt det fint, selv han som var importert fra Ungarn og knapt hadde sett vann før han kom til Norge. 

Skrevet

Samme her - minst mulig dill. De første gangene så sørger jeg for at det varer så kort som mulig, kanskje bare noen minutter, og så masse belønning og kos etterpå.

Skrevet

Puttet bare Lykke i dusjen og begynte å dusje henne. Full runde med shampo og alt. Første to gangene hylte hun som en gris men jeg bare overså det, nå har hun skjønt at det ikke hjelper og står pent. Hun er også stallhund så hun må dusjes jevnlig :P 

Skrevet

Det første jeg gjorde(type innen 10 minutter at jeg kom inn døren hjemme :lol: ) etter å ha hentet siste valpen var å dusje ham. Han luktet. :P Jeg hiver valpen i dusjen og setter i gang. Null dilling. Sørger selvsagt for at vannet ikke er kokvarmt eller iskaldt, og det er det. Som Wilhelmina sier, det er den naturligste ting i verden som de bare må finne seg i. Nå har jeg en hund som automatisk går inn i dusjen og venter der når vi har kommet inn fra tur, så jeg tror ikke han tok skade av den brå starten. :lol: 

Har ikke gjort noe spesiell tilvenning for noen av hundene vi har hatt, og det har aldri vært noe problem. :) 

Skrevet

Lunket vann og påse at der ikke er glatt for beina, inn i dusjen og bare gjøre seg ferdig uten å mase for mye. Om du ikke har dusjmatte, bruk et håndkle i bunnen :) 

Skrevet

Sier meg enig med alle andre som har svart. Min er ikke superfan av å dusje, og hvis hun aner ugler i mosen så stikker hun og gjemmer seg? bærer henne inn på badet og lukker døra bak meg. Da vet hun at hun ikke har noe valg og går inni selv når jeg peker på dusjen. Det verste er igrunnen etterpå når hun får superraptus og biter seg fast i buksebeinet mitt:sleep:

Skrevet

Høres ut som det er med dusjinga som det meste annet vi har gjort hittil - bare gjøre det og ikke lage noen stor greie ut av det ? Takk for tips om håndkle, @maysofie!

Skrevet

Gjør heller ikke noen greie av det. Om jeg kommer på det (eller det tilfeldigvis blir behov for å.spyle bena bare) så kan jeg godt ta noen ganger med bare spyle ben først, men dusjing er egentlig ikke noe vi tenker på så veldig ofte her uthuset så for de fleste har det nok blitt rett i dusjen med sjampo og alt med en gang. Tar det litt med ro bare, starter på bena og lar hunden få venne seg litt til det før vi har kroppen. Har som regel med noe pølse eller noe og stikker i dem en gang i blant, men inn i dusjen blir de bare plassert og dusje skal de. Aldri hatt noe problem med dusjing. Noen har syntes det er helt ok, andre hadde vell helst sett de fikk slippe, men de står nå der å finner seg i det uten noe tøys eller kamp.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...