Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål ang allergi


Denlillehavfruen
 Share

Recommended Posts

Jeg har ett spørsmål ang allergi til forskjellige raser som jeg ikke finner svar på. 

Jeg har tenkt meg å anskaffe meg en firbeint venn, men har det lille problemet at jeg er allergisk mot noen hunder, mens noen reagerer jeg ikke på. 

Om jeg tilbringer tid med en hund,  la oss si en av rasen Elghund, og jeg ikke reagerer på den rasen, er det slik at jeg ikke er allergisk mot den rasen? At om jeg møter på en annen hund av samme rase, så blir jeg ikke å få en allergisk reaksjon på den? Eller er det fra hund til hund? 

På forhånd, takk for alt av svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Denlillehavfruen skrev:

Jeg har ett spørsmål ang allergi til forskjellige raser som jeg ikke finner svar på. 

Jeg har tenkt meg å anskaffe meg en firbeint venn, men har det lille problemet at jeg er allergisk mot noen hunder, mens noen reagerer jeg ikke på. 

Om jeg tilbringer tid med en hund,  la oss si en av rasen Elghund, og jeg ikke reagerer på den rasen, er det slik at jeg ikke er allergisk mot den rasen? At om jeg møter på en annen hund av samme rase, så blir jeg ikke å få en allergisk reaksjon på den? Eller er det fra hund til hund? 

På forhånd, takk for alt av svar :)

Hvis du tåler en hund er det sannsynlig at du tåler rasen. Dog, renslighet hos hunden kan ha mye å si :ahappy: 

Man kan være allergisk mot pels og jeg tror spytt og hud (korrekt meg gjerne), personlig er puddel og vannhunder kjipe for meg, men også hunder med myyye vanlig pels. Små raser uten underull er det eneste som går fint. Jeg fungerer for eksempel med Papillon og Chihuahua.

Dersom du vurderer en rase, ville jeg hatt en (gjerne en som er i slekt med kullet du ser for deg) på prøve hvis mulig, det er stor forskjell på å være med en hund en time eller to, og på å ha den hjemme fast. På godt og vondt, da man også kan bli "vant til" hunden over tid, siden kroppen eksponeres for den. Dette er ikke et medisinsk råd i det hele tatt, men erfaring fra en allergiker som nekter å leve uten dyr, haha. Jeg har også hatt retrivere i familien, som har gått fint etter en stund, men vært et problem i starten. Hvis jeg er med moren min sin hund er jeg syk den første uken, så går det bedre.

Btw: Jeg har ikke peilig, snakker kun av erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Denlillehavfruen said:

Jeg har ett spørsmål ang allergi til forskjellige raser som jeg ikke finner svar på. 

Jeg har tenkt meg å anskaffe meg en firbeint venn, men har det lille problemet at jeg er allergisk mot noen hunder, mens noen reagerer jeg ikke på. 

Om jeg tilbringer tid med en hund,  la oss si en av rasen Elghund, og jeg ikke reagerer på den rasen, er det slik at jeg ikke er allergisk mot den rasen? At om jeg møter på en annen hund av samme rase, så blir jeg ikke å få en allergisk reaksjon på den? Eller er det fra hund til hund? 

På forhånd, takk for alt av svar :)

Jeg vil tro det er litt individuelle forskjeller og, selv om det fort kan være sannsynlig at det er fellestrekk innenfor en rase og  at det er variasjoner imellom raser om de man tåler er unntak eller regelen. Også spørs det jo på hva du reagerer på også. Spytt er jo kanskje verre å unngå enn pels/midd/osv som går mer på luftveiene. Eller, kanskje ikke unng¨å, men her kan jo både pelstype, renhold (både av hus og hvor ofte og godt man vasker hunden) være med på å gjøre til dels store forskjeller. Personlig ville jeg nok prøvd å få truffet flere individer fra rasen før jeg konkluderte med at jeg kanskje tåler denne rasen selv om jeg egentlig er allergisk mot hund

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...