Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har ett spørsmål ang allergi til forskjellige raser som jeg ikke finner svar på. 

Jeg har tenkt meg å anskaffe meg en firbeint venn, men har det lille problemet at jeg er allergisk mot noen hunder, mens noen reagerer jeg ikke på. 

Om jeg tilbringer tid med en hund,  la oss si en av rasen Elghund, og jeg ikke reagerer på den rasen, er det slik at jeg ikke er allergisk mot den rasen? At om jeg møter på en annen hund av samme rase, så blir jeg ikke å få en allergisk reaksjon på den? Eller er det fra hund til hund? 

På forhånd, takk for alt av svar :)

Skrevet
4 timer siden, Denlillehavfruen skrev:

Jeg har ett spørsmål ang allergi til forskjellige raser som jeg ikke finner svar på. 

Jeg har tenkt meg å anskaffe meg en firbeint venn, men har det lille problemet at jeg er allergisk mot noen hunder, mens noen reagerer jeg ikke på. 

Om jeg tilbringer tid med en hund,  la oss si en av rasen Elghund, og jeg ikke reagerer på den rasen, er det slik at jeg ikke er allergisk mot den rasen? At om jeg møter på en annen hund av samme rase, så blir jeg ikke å få en allergisk reaksjon på den? Eller er det fra hund til hund? 

Hvis du tåler en hund er det sannsynlig at du tåler rasen. Dog, renslighet hos hunden kan ha mye å si :ahappy: 

Man kan være allergisk mot pels og jeg tror spytt og hud (korrekt meg gjerne), personlig er puddel og vannhunder kjipe for meg, men også hunder med myyye vanlig pels. Små raser uten underull er det eneste som går fint. Jeg fungerer for eksempel med Papillon og Chihuahua.

Dersom du vurderer en rase, ville jeg hatt en (gjerne en som er i slekt med kullet du ser for deg) på prøve hvis mulig, det er stor forskjell på å være med en hund en time eller to, og på å ha den hjemme fast. På godt og vondt, da man også kan bli "vant til" hunden over tid, siden kroppen eksponeres for den. Dette er ikke et medisinsk råd i det hele tatt, men erfaring fra en allergiker som nekter å leve uten dyr, haha. Jeg har også hatt retrivere i familien, som har gått fint etter en stund, men vært et problem i starten. Hvis jeg er med moren min sin hund er jeg syk den første uken, så går det bedre.

Btw: Jeg har ikke peilig, snakker kun av erfaring!

Skrevet
5 hours ago, Denlillehavfruen said:

Jeg vil tro det er litt individuelle forskjeller og, selv om det fort kan være sannsynlig at det er fellestrekk innenfor en rase og  at det er variasjoner imellom raser om de man tåler er unntak eller regelen. Også spørs det jo på hva du reagerer på også. Spytt er jo kanskje verre å unngå enn pels/midd/osv som går mer på luftveiene. Eller, kanskje ikke unng¨å, men her kan jo både pelstype, renhold (både av hus og hvor ofte og godt man vasker hunden) være med på å gjøre til dels store forskjeller. Personlig ville jeg nok prøvd å få truffet flere individer fra rasen før jeg konkluderte med at jeg kanskje tåler denne rasen selv om jeg egentlig er allergisk mot hund

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første som slår meg er parasitter eller stoffskifte. Om ikke hun har synlige parasitter av kjent type i avføringen, som kan fikses med en reseptfri markkur fra apoteket -> veterinær.  Det er antakelig stoffskifte, om hun alltid har vært sånn. Ikke sikkert at mer energirikt for løser det, for det kan hende hun instinktivt vil spise mindre av det for å holde systemet sitt i balanse. Selv har jeg alltid vært så tynn at folk blir støtt av det og skinny shamer skamløst. Det er åpenbart hormoner. Sult og apetitt regulerer seg veldig annerledes enn hos de som sliter med motsatt problem. Det er vondt for meg å "overspise" ifht eget system, hva som er passende eller utilstrekkelig for andre   Da jeg var gravid la jeg på meg "normalt" (mye, selv til gravid å være), men med hornonene ute av kroppen rant den vekten av igjen i en rasende fart selv om jeg fortsatt spiste mer enn tilstrekkelig for å skulle holde den, så hormoner, hornoner, hormoner.  Om hunden ellers virker frisk og rask.. Hvilke(n) rase(r) er hun?   
    • En dyrlegesjekk er absolutt lurt. Hun kan ha helseproblemer som gjør at hun ikke tar opp næring riktig. Hva dyrlegen sjekker kommer helt an på vurderingen av hunden, rase, vekt, hva hun spiser osv. Jeg antar du har prøvd ulike fõr og fõrtyper? Har du prøvd å gi mat til ulike tidspunkter? Det som funket best for min småspiste hund var å gi lite nok til at han alltid spiste opp. Du kan jo bare tenke deg selv om du ikke har matlyst, og stadig får servert mer mat enn du orker. Jeg fôret også en kombinasjon av rått og tørt, og varierte mellom typer og merker. Å ha litt lakseolje over maten kan også hjelpe.
    • Jeg har en tynn hund på 2 år og hun er fullvoksen for lenge siden. Hun har alltid vært tynn og spinkel sånn at ribbeina og knoklene stikker ut. Har prøvd å få henne opp i vekt. Er det noe jeg kan gjøre? Bør hun da ha en dyrlegesjekk men hva gjør dyrlegen da? Er det noen som har erfaring med en småspist hund? Har prøvd flere for og hun er like tynn. 
    • Du har ingen som vil passe hundene litt? Om du har en hund hjemme (lederen, om en av dem tydelig er det) og de andre ute, så er det antakelig mye lettere å få til, over tid. Det hender folk tilbyr gratis hundepass på Finn, bare fordi de elsker hunder, men ikke har lyst til å forplikte seg på fulltid. Om du ikke finner en annonse, så lag en. Sjansen for napp fra dyrevenner som ikke kan ha dyr selv er høy.  Jeg anskaffet en hund nr 2 fordi den første ikke var interessert i sønnen min, og han var så såret av alle avvisningene, han måtte få sin "egen" i en alder av fire år. "Itte'no problem," tenkte jeg, som hadde sett andre med flere hunder. Eldste hundens umiddelbare respons på det nusselige lille nøstet av samme art var aggressiv knurring. Hadde heldigvis en god hundepasser som hunden kjente og trivdes hos, som tillot oss en smooth tilvenningsperiode med passende mengder samvær og alenetid, og innen noen uker hadde eldste adoptert den yngre som sin egen. Den fikk henge fra ørene og jage ham bort fra matskålen sin, og han hadde ikke hjerte til å nekte den noe. Han hadde en grenseløs kjærlighet til den nye lille vennen sin. ..etter en stund, men det startet altså med høy nakkebust, stiv hale og et virkelig aggressivt knurr, og kunne potensielt blitt stygt om vi ikke hadde kunnet pæmpre den eldste med masse one on one time, favorittaktivitene hans og koblet den lille med noe positivt. Jeg antar du har servert hundene det beste de vet som belønning for ethvert tilløp til ro og avslapning ifbm kattene? 
    • Det bør nok helst foregå i et annet rom, om ikke utenfor huset eller ihvertfall på god avstand. Om du gjør det rett foran de andre hundene i bur så er du like langt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...